Het vakdossier: Informatica onder de loep Victor Schmidt I&I conferentie Lerende netwerken 21 november 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Management & Organisatie
Advertisements

SAMENVATTING WORKSHOP: ”DE KANSEN VAN FOCUS OP VAKMANSCHAP” Workshop op Themadag FD ROC van Twente Almelo, 15 november 2013.
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Het is vandaag Girlsday!
Informatie-avond vakkenpakketkeuze klas 3
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT voor een bewuste stap naar het hbo
Vapro -D Month Year Givaudan.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Voorlichting 4 VMBO INFORMATIE 4 havo
De weg naar het voortgezet onderwijs
Eén jaar wiskunde D Een onderzoek naar de invulling en populariteit van het vak wiskunde D op scholen Katrin van Boxtel Marije Venselaar.
Zoon of dochter gaat studeren aan een universiteit Voorlichting voor Ouders Ad van Hout, coördinator aansluiting vwo-wo 25 april 2013.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Fundament Informatica
Zorgen rond informatica De Codi omscholing is een project Geen structurele lerarenopleiding Geen onderzoek en ontwikkeling van vakdidactiek Weinig structurele.
VAN GELDER TECHNATOR DOCENT NATUURKUNDE.
Computer Based Testing een ‘rijkere’ vorm van toetsing?
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Het (nieuwe) betavak NLT
Voorlichting VWO 4 30 januari 2012 Joanne Duijvestijn Teamleider VWO 3,4,5 en 6.
Januari 2011 V oorlichting VWO 4 Vernieuwde Tweede Fase Joanne Duijvestijn.
Straks GOED GESLAAGD voor VMBO-TL ?
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
Profielkeuze informatieavond
Welkom voorlichting sectorkeuze mavo 3
Voorlichting VWO 4 3 februari 2015
Keuzevak in de Tweede Fase HAVO en VWO
ONDERZOEKS VRAGEN Hoe ervaren de ll. van 5 havo en 6 vwo de 2e fase?
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 23 september 2015.
Informatie-avond 12 januari LoopbaanOriëntatie en - Begeleiding (LOB) Mavo 2.
NLT Natuur Leven Technologie. Voorstellen: Docent 4 havo: mevrouw Wouters Docent 5 havo:de heer Elands.
Kiezen voor keuzedelen
onderzoek en ontwerpen in de bovenbouw
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Wiskunde op het VWO Kies je voorzichtig of wil je meer? En waarom zou je dat willen?
Nieuwe Natuurkunde (NiNa) & Natuur, Leven & Technologie Henk Pol, ELAN, Universiteit Twente.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Succesvol eerste studiejaar Wat kunt u als ouder doen Hermien Miltenburg.
Studie-uitval in nuance Een onderzoek op zes Academies van De Haagse Hogeschool Rick Wolff en Sabine Severiens Risbo/EUR.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
Management en Organisatie een nieuw vak in de tweede fase.
Het vakdossier Informatica: aan de slag! Victor Schmidt I&I conferentie Service Pack november 2008.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 27 september 2016.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Welkom informatieavond 3 mavo J. De lange S. Martens
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
Het is vandaag Girlsday!
Vervolgadvies Wat is op dit moment de beste opleiding voor mijn kind?
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Ouderavond Cambridge 2016.
NLT: een vak voor jou?.
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 21 september 2017.
Kenmerken NLT Interdisciplinair keuzevak Tweede Fase
Aansluiting vmbo - mbo Landelijk project Stichting Platforms vmbo
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Curriculumontwerp AVO
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Voorlichtingsavond profielkeuze
Product van TU Delft, SEC
Profielkeuze avond ( uur)
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Bedrijfseconomie (en die andere 2) komt als vak niet voor in de onderbouw. In deze presentatie willen wij je een idee geven over:
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

Het vakdossier: Informatica onder de loep Victor Schmidt I&I conferentie Lerende netwerken 21 november 2007

Wat is een vakdossier? Stand van zaken met betrekking tot een vak Aanbevelingen voor de toekomst van het vak Wordt door SLO geschreven in opdracht van Ministerie van OC&W Vakdossiers Informatica: 2000, 2001, 2002, 2003

Probleemstelling (1) “Bij ons op school kun je ook Informatica kiezen. Dat heb ik gekozen, want dat leek me wel leuk. Toen ik de eerste les bezocht, moest ik in Google “PHP Tutorial” intoetsen en het eerste zoekresultaat uitprinten en doornemen. Dat waren de eerste zes lessen. Toen ik een vraag stelde aan de docent, wist hij het antwoord niet en moest ik het maar aan een medeleerling vragen of op Google zoeken.”

Probleemstelling (2)

Probleemstelling (3) “Tijdens de CODI-jaren was er veel aanwas van onderwijsmateriaal. Nu CODI voorbij is, droogt de toestroom op”

Probleemstelling (4) “Ik ben net begonnen als docent Informatica. Een eerstegraads bevoegdheid heb ik niet, maar dat vindt mijn school geen bezwaar. Ik weet eigenlijk niet goed hoe het vak er uit ziet. Dat is ook niet zo’n probleem, want er is toch alleen maar een schoolexamen. Ik zou anders best wel wat meer willen weten en contacten met Informaticadocenten op andere scholen willen aangaan. Maar waar moet ik dan zijn?”

Onderzoeksmiddelen Verzamelen kwantitatieve informatie Inspectie HBO-raad VSNU Interviews/vragenlijst Bestuur I&I Twee auteursteams ITs Amsterdam Samenwerkende Didactici Informatica Enquêtes

Voor scholen die Informatica niet meer aanbieden  27 respondenten Voor scholen die van plan zijn Informatica op korte termijn aan te bieden  7 respondenten Voor sectieleiders Informatica  69 respondenten  responspercentage ~ 20%

Kengetallen 2006 (1) Algemeen havovwo Percentage scholen dat Informatica aanbiedt 61,8% Percentage leerlingen dat examen Informatica aflegt 9,3%10,3% Absolute aantallen examenkandidaten

Kengetallen 2006 (2) Percentage leerlingen dat Informatica kiest per examenprofiel N&TN&GE&MC&M havo28,4%12,3%8,7%4,2% vwo25,3%9,2%10,1%4,0%

Kengetallen 2006 (3) Samenstelling leerlingpopulatie N&TN&GE&MC&M havo25,8%22,7%33,5%15,5% vwo29,0%27,2%31,2%7,9%

Kengetallen 2006 (4) Instroom verwante bacheloropleidingen WO ICT en Recht12 Informatica190 Informatiekunde197 Kunstmatige Intelligentie191 Technische Informatica254 Totaal844 2,8% van alle vwo-kandidaten

Kengetallen 2006 (5) Instroom verwante bacheloropleidingen HBO Bedrijfskundige Informatica1146instroom van havo: 518 (schatting) Communicatiesystemen777instroom van havo: 351 (schatting) (Hogere) Informatica1921instroom van havo: 833 (schatting) Netwerk Infrastructuur Design81instroom van havo: 35 (schatting) Technische Informatica696instroom van havo: 302 (schatting) Totaal4621van havo: ,3% van alle havo-kandidaten

Docenten Informatica rommelen maar wat aan Informatica kent geen theorietoetsen Docenten Informatica weten niet wat er in de vervolgopleidingen aan bod komt Docenten Informatica kennen hun vakgebied onvoldoende Docenten Informatica beperken zich tot de lesmethode The Mythbusters BUSTED

The Mythbusters Meisjes kiezen weinig Informatica Informatica is vooral een vak voor N-profielen Leerlingen kiezen Informatica vooral uit interesse De leerlingkeuze voor Informatica is vooral negatief gemotiveerd De keuzevoorlichting over Informatica laat te wensen over BUSTED PLAUSIBLE CONFIRMED PLAUSIBLE BUSTED

The Mythbusters Informatica is op scholen een bedreigd vak Informaticadocenten hebben weinig gelegenheid voor bijscholing, deskundigheidsbevordering Informatica is een te breed vak Informatica zou meer ruimte moeten moeten voor een conceptuele en abstractie denkwijze BUSTED CONFIRMED BUSTED PLAUSIBLE

The Mythbusters Vereniging I&I is de belangenbehartiger van Informaticadocenten Er bestaat behoefte aan een nieuw tijdschrift voor docenten Informatica De belangstelling voor loopt terugwww.informaticavo.nl Onderwijsmateriaal voor Informatica is onbekend en onvindbaar De aanwas van nieuwe docenten Informatica is niet voldoende om de vergrijzing teniet te doen BUSTED CONFIRMED BUSTED PLAUSIBLE CONFIRMED

Belangrijkste voorwaarden voor vakontwikkeling van Informatica Meer tijd voor deskundigheidsbevordering, bijscholing, enzovoorts Meer bijscholingsaanbod Meer deelname aan de eerstegraads lerarenopleidingen Meer scholen dienen Informatica aan te bieden Meer deelname van vrouwelijke leerlingen Afdoende voorlichting Heldere infrastructuur voor vakontwikkeling Minder vrijblijvend karakter Groter aandeel van leerlingen die Informatica kiezen Betere doorstroming naar vervolgopleidingen Beperking overlap havo - vwo

Bedreigingen Onvoldoende instroom van docenten Informatica Informatica wordt als een verzameling modulen aangeboden Inflexibel ICT-beheer op school Strikte naleving 1040-norm Verschil in vakinhoud per school Afname omvang leerlingpopulatie Versnippering vakontwikkelactiviteiten Profielkeuzevak N&T Overlap in vwo- en havocurriculum Instandhouding ICT-voorzieningen te kostbaar voor scholen

Sterker benadrukken Samenwerkingscompetenties Creativiteit Zorgvuldigheid en nauwgezetheid Conceptueel en abstract denken Dienstverlenende houding

Positieversterking vak Informatica in de onderbouw Verplicht vak in gemeenschappelijk deel + profiel(keuze)vakken voor een of meer examenprofielen Overige suggesties

Centraal examen een centraal examen is voor mij onbespreekbaareen centraal examen is voor mij slechs onder voorwaarden bespreekbaarik ben geen voorstander van een centraal examen, maar heb er geen bezwaar tegenik zie wel voordelen van een centraal examenik ben warm voorstander van een centraal examen %26%17%14%12%

Argumenten voor een CE Beter beeld van Informatica bij vervolgopleidingen Minder niveauverschillen Meer lijn in de vakinhoud Vak krijgt betere positie op school

Argumenten tegen een CE Docent verliest zijn vrijheid CE is overbodig Informatica wordt niet vereist in vervolgopleidingen Er zijn ook andere Tweede Fasevakken zonder CE

Inhoudelijke wijzigingen havovwo A1Wetenschap en Technologie A2Maatschappij A3Studie en beroepsomgeving A4Individu B1Gegevensrepresentatie B2Hardware B3Software B4Organisatie C1Communicatie en netwerken C2Besturingssystemen C3Systemen in de praktijk C4Informatiesysteemontwikkeling C5Informatiestromen C6Informatieanalyse C7Relationele databases C8Interactie mens-machine C9Systeemontwikkeltraject DToepassingen in samenhang

Nieuwe onderwerpen havovwo XML Systeembeheer Mobiele technologie Theoretische achtergronden Informatiebeveiliging