When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Veertiende voortgangsrapportage over het Masterplan Antwerpen
Advertisements

Serge Kreins Lead Buyer West Arcelor-Mittal. Belang van de haveninterfaces voor ARCELOR MITTAL •ARCELOR MITTAL maakt gebruik van de meeste grote Europese.
Hoe duurzaamheid inbouwen in je project.
Comment déboucher le Ring de Bruxelles Hoe congestie op de Ring rond Brussel oplossen Departement Mobiliteit en Openbare Werken (MOW) ABR - BWV R. Van.
INTERMODALITEIT: WE GAAN ERVOOR!
Van traditionele projectorganisatie naar waardeontwikkeling
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
Tweede Scheldebrug te Temse/Bornem: van opdracht tot start der werken.
Het Full Service Concept
met vallen en opstaan naar een mid-office
Concurrentiekracht middels Public Private Partnerships door Max Man A Hing.
Public-Private Partnership. PPP is een samenwerkingsverband waarin het de bedoeling is dat de overheid en de private sector, met behoud van hun eigen.
De Stad Antwerpen Geografisch START.
Kansen in de Turkse havensector Marten van den Bossche.
Van der Pekbrug Steven Molleman Titel presentatie Gemeente Amsterdam
Stand van zaken van het Regiocontract in Regio Rivierenland Commissie Algemeen Bestuur en Zorg Maasdriel, 9 november 2010 Stan Herms, Programmamanager.
Stand van zaken Werkplaats Slim & Snel verbinden
When rail means service > EEN PRIORITY FREIGHT NETWORK (PFN) EEN ECONOMISCHE NOODZAAK? SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang.
VLAAMS SPORTINFRASTRUCTUURPLAN Stand van zaken 18 november 2009 Sportfacilitator.
DBFM CAMPUS TICHELRIJ SINT-TRUIDEN Stand van zaken 9 april 2008.
Door M.J.Roos Hogeschool Rotterdam Cluster Ribacs
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Van F15 naar edelhert. Het succes van rood voor groen Seminar Verdienmogelijkheden 10 mei 2012.
Transport en Infrastructuur
Transport en Infrastructuur
GROEI VAN DE HAVEN VAN ANTWERPEN
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > GROEIPROGNOSES VAN DE BELGISCHE HAVENS EN IMPACT OP DE SPOORWEGINFRASTRUCTUUR SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal.
When rail means service > SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE SeaRail – 23 mei 2008 LUC VANSTEENKISTE Directeur-Generaal Toegang tot het Net.
SPOORPROJECTEN IN DE HAVEN VAN GENT SeaRail – 23 mei 2008
When rail means service > HAVENS EN SPOOR SAMEN IN DE LIFT? Sea Rail 23 mei 2008 TOON COLPAERT Oostende VOORZITTER INFRABEL.
Nieuwe financieringsconstructies en PPS-transacties
Vervanging Tafelbrug Zuidhorn
Financiering van Esco’s in Nederland
Implema ntation of UN Resolutio n 1373 Financiële sancties FOD Financiën – Thesaurie 21 April april 2015 FOD Financiën - Thesaurie.
MOBI4U NOMINEE BEST FACILITY PROJECT OF THE YEAR 2015.
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Samen bouwen aan de toekomst ‘Perspectief financiering’ Eric Vleminckx, Manager Real Estate Finance Brussel, 25 februari 2015.
Bart Van der Veken Senior Financial Engineer Belfius Bank VFB Beleggerscongres 10 Oktober 2015, Antwerpen.
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Smartcities & Immokrediet voor OCMW’s VVOS, 22/4/2016 Eric Vleminckx –
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
PERSLANCERING Streekpact RESOC Antwerpen.
Havenproject Waalwijk Presentatie voor belanghebbenden en geïnteresseerden
Verkeersontwikkelingen - Noordoostcorridor - Structuurvisie RO - voorkeursalternatief.
WELKOM Stress test businesscase Spoorzone Presentatie voor de raad op 10 november 2014 Isidoor Hermans, directeur OBS.
LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING TUNNELBORINGEN ONDER DE ANTWERPSE HAVEN Luc Lallemand – CEO Infrabel 27 april 2010.
When rail means service > SPOORONTSLUITING VAN DE HAVEN VAN ZEEBRUGGE 5 februari 2008 TOON COLPAERT Voorzitter Raad van Bestuur.
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
Passantenhaven Cadzand1. Passantenhaven Cadzand-Bad Een wezenlijke versterking voor de Badplaats Passantenhaven Cadzand.
Wijkoverleg Gemeenschapsinfrastructuur Achterstraat CC bethaniënhuis 30 maart 2010 Bart Sebreghts.
Port of zeebrugge ir. Joachim Coens Voorzitter – Gedelegeerd bestuurder 06 maart 2007 “BINNENVAARTPROBLEMATIEK HAVEN VAN ZEEBRUGGE”
Wijkoverleg Bloemenwijk Gemeenschapsinfrastructuur Achterstraat CC bethaniënhuis 24 juni 2009 Bart Sebreghts.
ROTTERDAMSEBAAN Nu tot 2020 [datum][naam presentator]
When rail means service > NIEUWE SENSIBILISERINGSCAMPAGNE VEILIG OVERSTEKEN VAN SPOREN EN OVERWEGEN 30 maart 2009 LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder.
Breedband Herijking Agenda  Welkom  Huidig beleid  Taskforce aanpak  Stand van zaken  Vragen aan initiatieven  Toekomstige rol initiatieven.
CONGO RIVER ONDERHOUD VAN DE VAAR ROUTE ANNO 2016.
Heroverweging onderwijshuisvesting Reek.. Uitgangssituatie. Locatie voormalige kleuterschool, pand is inmiddels gesloopt. De Vlinder Basisschool De Kreek’l.
PPS Zoersel dorp Wijkoverleg 29 april 2009 Zonneputteke.
OPROEP DUAAL LEREN & WERKEN Infosessie
Aanleg fietspaden luikersteenweg N3E
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
Strijken stuw Linne.
WELKOM.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Congres Gebiedsontwikkeling
Vlaamse erfgoedkluis 10 mei 2014 – vlaams-brabant drinkt.
Daan Schalck - CEO 9 december 2014 – Brussel.
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Transcript van de presentatie:

When rail means service > LIEFKENSHOEK- SPOORVERBINDING FINANCIËLE CLOSING VAN DE PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING 5 november 2008 LUC LALLEMAND Gedelegeerd bestuurder

_Liefkenshoekspoorverbinding2 INHOUD 1.Infrabel-strategie voor de Antwerpse haven 2.De Liefkenshoekspoorverbinding 3.Publiek Private Samenwerking 4.Projectvennootschap LOCORAIL NV 5.Conclusie & Vragen

_Liefkenshoekspoorverbinding3 STAPSGEWIJZE STRATEGIE VAN INFRABEL Infrabel investeert fors in competitieve en aangepaste spoorinfrastructuur in de Antwerpse haven volgens de strategie van de CONCENTRISCHE CIRKELS: ‪1e cirkel: efficiëntie van het goederenverkeer in de havens begunstigen vb. spoorinfrastructuur rond het Deurganckdok én de Liefkenshoekspoorverbinding ‪2e cirkel: toegang tot de Belgische havens verbeteren vb. Gentboog, Vertakkingen Schijn en Krijgsbaan, Tweede Spoortoegang –3e cirkel: creatie van nieuwe toegangsassen vb. IJzeren Rijn (complementair met de Montzen-as) 1. INFRABEL-STRATEGIE VOOR DE ANTWERPSE HAVEN Deurganckdok Liefkenshoek- spoorverbinding Gentboog Vertakking Krijgsbaan Tweede Spoortoegang Vertakking Schijn IJzeren Rijn

_Liefkenshoekspoorverbinding4 BUNDEL- ZUID BEVEREN- TUNNEL SCHELDE KANAAL- DOK B1-B2 ANTWERPEN- NOORD SITUERING & OMSCHRIJVING  16,2 km lange rechtstreekse spoorverbinding tussen: –Antwerpen-Linkeroever (Waaslandhaven) én –Antwerpen-Rechteroever (rangeerstation Antwerpen-Noord)  Traject: –Bundel-Zuid Beverentunnel Schelde Kanaaldok B1-B2 Antwerpen-Noord 2. DE LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING BUNDEL- ZUID BEVEREN- TUNNEL SCHELDE KANAAL- DOK B1-B2 ANTWERPEN- NOORD

_Liefkenshoekspoorverbinding5 DOEL Optimale spoorontsluiting van het Deurganckdok EN verbetering van de verkeersstromen in de Antwerpse haven  Stap 1: Deurganckdok (1e fase: 2004 – 2008 ) (2e fase: 2008 – horizon 2020 ) –Aanleg nieuwe sporen en sporenbundels (+/- 153 km extra sporen) –Uitbreiding en modernisering van de spoorinfrastructuur op Linkeroever  Stap 2: Liefkenshoekspoorverbinding (2008 – 2014 ) –Sneller en efficiënter treinverkeer tussen Deurganckdok en Antwerpen-Noord –Vermijdt omweg langs drukke knoop- punten (Kennedyspoortunnel, Berchem) 2. DE LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING

_Liefkenshoekspoorverbinding6 189 treinen/dag 109 treinen/dag STRATEGISCHE VERBINDING (-) SIMULATIE  Situatie in 2020 ZONDER de Liefkenshoekspoorverbinding  Verzadiging van de Kennedyspoortunnel en de as Antwerpen-Berchem – Antwerpen-Schijnpoort 2. DE LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING Antwerpen-Noord Linkeroever Rechteroever Antwerpen- Schijnpoort

_Liefkenshoekspoorverbinding7 STRATEGISCHE VERBINDING (+) SIMULATIE  Situatie in 2020 MET de Liefkenshoekspoorverbinding  Verschil van +/- 100 treinen die niet meer door Kennedyspoortunnel moeten passeren  Een nieuwe impuls voor het Deurganckdok én Antwerpen-Rechteroever! 2. DE LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING 81 treinen/dag 0 treinen/dag Linkeroever Rechteroever Antwerpen-Noord Antwerpen- Schijnpoort 109 treinen/dag

_Liefkenshoekspoorverbinding8 OMSCHRIJVING PPS 3. PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING Overheidsinstelling Infrabel Overheidsinstelling Infrabel Private entiteit LOCORAIL NV Private entiteit LOCORAIL NV Doel = financiering en versnelde uitvoering van belangrijk project (Liefkenshoekspoorverbinding) met creatie van een meerwaarde voor beide partijen DBFM-overeenkomst (Design, Build, Finance en Maintain) Gestructureerde samenwerking  Creatieve financieringsmethode voor belangrijk mobiliteitsproject!

_Liefkenshoekspoorverbinding9 VOORDELEN PPS 3. PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING Publiek Private Samenwerking Transparantie en optimalisatie van de kosten Beter respecteren van de opgelegde bouwtermijnen en de bouwkost Overdracht van risico’s van publieke naar private sector  In dit geval: het bouwrisico en het beschikbaarheidsrisico Gedetailleerd lastenboek m.b.t. het design en de bouw van het volledige project

_Liefkenshoekspoorverbinding10 EVOLUTIE & TIMING PPS –18/04/06Lancering openbare offerte-aanvraag voor financiering én bouw –Mei '06 – Juni '08Onderhandelingen en verfijning van project in besprekingen met drie kandidaat-consortia –26/05/08Kandidaat-consortia dienen Best and Final Offer in (technisch gedeelte) –19/06/08Kandidaat-consortia dienen Best and Final Offer in (financieel gedeelte) –Juni ‘08 – Okt. ‘08Besprekingen tussen Infrabel en het kandidaat-consortium met de economisch meest gunstige bieding –06/10/08Ondertekening akkoorden m.b.t. milieumaatregelen en eigendoms- overdracht van gronden met Vlaamse Gewest en Haveninstanties –09/10/08Oprichting LOCORAIL NV –5/11/08Contractuele closing + toekenning bouwcontract Financiële closing van de PPS Liefkenshoekspoorverbinding! 3. PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING

_Liefkenshoekspoorverbinding11 PLANNING VAN DE WERKZAAMHEDEN –20/10/08  Start werken natuurcompensatie (Rietveld Kallo) –12/11/08  Start bouwkundige werken Liefkenshoekspoorverbinding –Midden 2013  Einde bouwkundige werken –  Spoor-, seininrichtings- en bovenleidingswerken (Infrabel) –Voorjaar '14  Testen van nieuwe spoorinfrastructuur + homologatie –Midden 2014  Indienstneming van de Liefkenshoekspoorverbinding 3. PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING

_Liefkenshoekspoorverbinding12 INVESTERING LIEFKENSHOEKSPOORVERBINDING Totale investering: +/- 765 mio (courante) euro –Infrabel*: +/- 75 mio (courante) euro (aanleg spoorinfrastructuur) –PPS: +/- 690 mio (courante) euro (CAPEX) Vlaamse Gewest: co-financiering van 107 mio euro 3. PUBLIEK PRIVATE SAMENWERKING * In de bijlage vindt u een overzicht van de verscheidene spoorprojecten en Infrabel-investeringen in en rond de Antwerpse haven

_Liefkenshoekspoorverbinding13 PRIVATE FINANCIERINGSENTITEIT LOCORAIL NV (I) bestaat uit: CFE NV; VINCI Consessions SA; BAM PPP Investments België Financiering wordt aangebracht door: 4. PROJECTVENNOOTSCHAP LOCORAIL NV 50 %  Europese Investeringsbank (EIB) 50 %  ING  Fortis  Banco Santander  Société Générale  BNG (Bank Nederlandse Gemeenten)  Bayerische Landesbank (actoren LOCORAIL)

_Liefkenshoekspoorverbinding14  Inkomsten LOCORAIL NV: de beschikbaarheidsvergoeding van Infrabel gedurende 38 jaar bedraagt ongeveer 50 mio euro/jaar! LOCORAIL NV (II)  verantwoordelijk voor financiering en bouw van de infrastructuur (gedeelte burgerlijke bouwkunde)  staat 38 jaar in voor de onderhoudskosten van de infrastructuur  stelt gedurende deze periode de infrastructuur ter beschikking van Infrabel  draagt na 38 jaar (2051) het gebruiksrecht van de infrastructuur volledig over aan Infrabel 4. PROJECTVENNOOTSCHAP LOCORAIL NV

_Liefkenshoekspoorverbinding15  THV LOCOBOUW staat in voor: - de realisatie - het onderhoud gedurende 38 jaar  THV LOCOBOUW staat in voor: - de realisatie - het onderhoud gedurende 38 jaar LOCORAIL NV HEEFT DE EIGENLIJKE BOUWACTIVITEITEN UITBESTEED AAN HET BOUWCONSORTIUM LOCOBOUW NV (I) THV LOCOBOUW bestaat uit: –MBG –VINCI Construction Grands Projets –CEI-De Meyer –Wayss & Freytag 4. PROJECTVENNOOTSCHAP LOCORAIL NV (actoren LOCOBOUW)

_Liefkenshoekspoorverbinding16 BOUWCONSORTIUM LOCOBOUW NV (II) 4. PROJECTVENNOOTSCHAP LOCORAIL NV Aanleg spoorbedding van Bundel Zuid tot de Beverenspoortunnel (1-3) Renovatie en aanpassing van de bestaande Beverenspoortunnel (3-4) Bouw van toegangs- tunnel tussen Beveren- spoortunnel en de te realiseren boortunnels (4-5) Bouw van twee enkelsporige boortunnels onder de Schelde en het kanaaldok B1-B2 (5-6) Bouw van gesloten tunnelconstructie en open toegangshelling op Rechteroever (6-7) Aanpassing van de bestaande spoortunnel onder de R2 (7  )

_Liefkenshoekspoorverbinding17 CONCLUSIE  De Liefkenshoekspoorverbinding is het 2 de succesvolle PPS-project voor Infrabel (* projecten Diabolo en Liefkenshoekspoorverbinding)  De investeerderswereld heeft veel vertrouwen in Infrabel  De privésector investeert ongeveer 1 miljard euro* in onze spoorinfrastructuur 5. CONCLUSIE

VRAGEN?