Hoe stel ik een goed meerkeuzevragen-examen op?…. / writing test items of good quality… MedEd 6 november 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Advertisements

User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Reflections on life Sound on Reflecties op het leven. Geluid aan.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
English Class 2G 1st of December 2010 It’s nice to be important, but it’s more important to be nice.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/004] thema: Scanning, a race against the time can-do: kan snel belangrijke detailinformatie vinden in lange en complexe.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B1 Luisteren [Edu/002] thema: A cyber listening lab can-do : kan eenvoudige, duidelijke informatie begrijpen © Anne Beeker / Randall.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
G2020 Dr. T.G.J. Derks, kinderarts metabole ziekten Prof. Dr. DJ Reijngoud, biochemicus Duurzame Zorg/Intramurale Zorg
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Grammar – period 2.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Mylène Böhmer, Promovendus Marlies Valstar, AVG, PhD
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Verlangen naar God Longing for God
Crohn’s Disease and medicinal cannabis oil A WORKING PROTOCOL
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTmodel van psychopathologie
English 23 April 2018.
Dynamic Architecture What about you?
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Testphases still relevant?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Hoe stel ik een goed meerkeuzevragen-examen op?…. / writing test items of good quality… MedEd 6 november 2013

Overzicht / overview 1. Toetsmatrijs of blauwdruk / blueprint 2. (meerkeuze-)vraagvorm /question format 3. Vragen opstellen / developing questions 4. Vragen beoordelen op kwaliteit (voor het examen) / quality control for questions (pre-examination) 5. Voorbeelden / oefeningen 6. Tijdskader / timing 7. Hulp / ondersteuning

Toetsmatrijs of blauwdruk / blueprint o Appropriate detail o Specifies what content needs to be covered o Communicated to all stakeholders When? Preparing the course (ECTS fiche)

Example osce Ademhaling (2) Bewegingsstelsel (2) Bloed- en bloedsoml. (2) Endocrinologie (1) Gyn / verloskunde (2) Huisartsgeneeskunde (1) Infectieziekten (1) Kleine specialiteiten (1) Neurologie (1) Nefro-/urogenitaal (1) Pediatrie (2) Psychiatrei (1) Spijsvertering (2) Anamnese Lichamelijk onderzoek Manuele / techn. vaardigheden Klinisch redeneren / interpr. bijk. Onderz. / diff. Diagn. Communicatievaardigheden Beleid Stagemap (1) CPR (1) Ekg (1) 2 ‘New’ Average p All categories of age M/F epidemiology

Example – certifying examinations of American Board of Internal Medicine 75% patient based & reflective practice 75% of the patient encounters in an outpatient or emergency setting More then 50% must require synthesis of judgement to reach to correct conclusion Cardiovascular disease14% Infectious disease9% Psychiatry4% … Geriatric medicine10% Prevention6% …

Blueprint should at least Cover key-messages of your course. Cover the total of the course material 1 question / chapter – balanced between key-features and details, between difficult and ‘easy’ items How many questions? o Course content o Question format o Relative weight of the course o ‘30-40 MCQ for a course of 3 study points’ Each question should be related to a learning goal

Examples / ideas 1 key-feature question / chapter & 1 ‘minor’ question / chapter 2 key-feature questions / topic (1 factual knowledge & 1 reasoning skills) & 1 ‘minor’ question / subtopic

Vraagvorm / question format There is no one single best question format – a variety of instruments is needed There is no one single best question format – a variety of instruments is needed Stimulus (~what you ask) is more important than the respons format: ‘the content of a question will determine the thought processes required to answer it’ Stimulus (~what you ask) is more important than the respons format: ‘the content of a question will determine the thought processes required to answer it’ Response format (short answer – open ended) (essay) True-false questions Multiple true-false questions Multiple choice questions Stimulus format Case-based Extended-matching questions Key-feature approach Script concordance

Vraagvorm / question format Acute intermittente porfyrie is het gevolg van een stoornis in de biosynthese van… a) Collageen b) Corticosteroïd c) Glucose d) Haem e) vetzuur Een 33-jarige man met een goede algemene gezondheid en een blanco voorgeschiedenis klaagt van zwakte en occasionele episoden van ernstige abdominale pijn met krampen, maar geen diarree. Een tante en een nichtje hebben vergelijkbare symptomen. Tijdens zo een opstoot is het abdomen gezwollen en is er verminderd darmgeluid. Neurologisch onderzoek toont een lichte verzwakking in de bovenarmen. Deze bevindingen suggereren een stoornis in de biosynthese van… a) Collageen b) Corticosteroïd c) Glucose d) Haem e) vetzuur

Vragen opstellen / Developing questions

Vragen opstellen / Developing questions - overall Realistic example-questions for students: o Factual knowledge  Reasoning skills (Inter)dependency: yes / no? Close to reality (authentic situations / cases) – relevant! Start 1 year before exam After every lesson Start 1 year before exam After every lesson

Vragen opstellen / Developing questions - overall (Hidden) clues within and between questions Avoid opinion / conviction Avoid detail Avoid triviality Take your time!! Peer – review o Content o Correct answer o Language / lay out…

Stem a 20 year old man enters the emergency department with….. Lead-in which of the following is the most likely diagnosis? Options a. common cold b. pneumonia… c.

Vragen opstellen / Developing questions - the stem focus on 1 problem (avoid composite questions) Choose: o Complete… o Question… Clear and &simple formulation Positive formulation o If negative formulation is necessary: emphasize this! As much information as needed  balanced o (avoid superfluous information – try to reduce ‘reading time’) o (the stem can be long, options need to be as short as possible)

Vragen opstellen / Developing questions - the lead -in Grammatically correct Clear Unambiguous

Vragen opstellen / Developing questions - the options Grammar! (grammatically consistent with stem and question) As much as possible BUT relevant One correct answer Distractors (wrong options) should be ‘possible’ alternatives All options should be of ± the same length Order them alphabetically or in a logical order Inspiration for distractors: o Classic mistakes o Correct statements, but not correct in this case

Vragen opstellen / Developing questions - the options (2) Avoid abbreviations, unless they are part of the course content Avoid overlap between options (content / numbers…) Avoid ‘absolute’ expressions: allways, never, rarely, most often… but try to make them ‘concrete’ Avoid ‘none of the above’ or ‘all of the above’ Avoid combined statements / dual expressions Avoid negative formulations / denial Avoid grammatical, logical cues, word repeats / convergence strategy No humor…

Kwaliteitscontrole / quality control Take your time Take all these tips and tricks into account Re-read all the questions after a couple of days If item already used: o P-value o D-value o Distribution of chosen options Feedback from peers / students… 2-3 maanden voor examen

Example Een moeder komt met haar zoontje van 3 weken oud op raadpleging omdat hij erg veel slaapt, traagjes drinkt en moeilijk stoelgang maakt. Kort na de geboorte was hij erg geel. De vitale functies van het jongetje zijn normaal. Bij lichamelijk onderzoek valt op dat hij een grote fontanel, een wat brede tong en een bol buikje met een navelbreuk heeft. Wat is de meest waarschijnlijke diagnose? A. Cushing syndroom B.Fenylketonurie C.Hereditaire sferocytose D.Hypothyroïdie E.Ziekte van Addison

Example

Een 75-jarige obese dame (G3P2A1) ondergaat een totale knieprothese wegens gonarthrose. Drie dagen na ontslag wordt u als huisarts bij haar thuis geroepen omdat ze ademhalingsgebonden pijn met prikkelhoest, tachypnoe, klamheid en lichte temperatuur (37,5°C, axillair gemeten) heeft. Uit de medische voorgeschiedenis weerhouden we behalve een lichte nierinsufficiëntie geen bijzonderheden en ze neemt geen medicatie. U hebt een sterk vermoeden van een longembool. Welk onderzoek is overbodig alvorens een behandeling te starten? A. Bloedgaswaarden bepalen B.D-dimeren bepalen C.EKG D.RX thorax E.Geen

Example

Vragen opstellen / Developing questions overall

Een dame wordt sinds 7 jaar behandeld voor de ziekte van Parkinson met L- Dopa® aan de gebruikelijke therapeutische dosis. Zij wordt opgenomen naar aanleiding van hevige visuele hallucinaties met intacte aandachtsfuncties. Ze ziet dieren uit de gordijnen van haar kamer komen. Deze hallucinaties hebben een werkelijkheidskarakter en zijn voor de patiënte zeer beangstigend. Welke twee therapeutische maatregelen zijn het meest aangewezen? a)Associeer een neurolepticum, vb Haldol ® b)Associeer een tranquilizer, vb Seresta ® c)Stop de Parkinson-medicatie d)Stop de Parkinson-medicatie en schakel over op anticholinergica e)Stop de Parkinson-medicatie en schakel dan over op een ander Dopa-agonist f)Voeg Clonazine ® als neurolepticum toe g)Voeg een anticholinergicum toe

Een dame wordt sinds 7 jaar behandeld voor de ziekte van Parkinson met L- Dopa® aan de gebruikelijke therapeutische dosis. Zij wordt opgenomen naar aanleiding van hevige visuele hallucinaties met intacte aandachtsfuncties. Ze ziet dieren uit de gordijnen van haar kamer komen. Deze hallucinaties hebben een werkelijkheidskarakter en zijn voor de patiënte zeer beangstigend. Welke twee therapeutische maatregelen zijn het meest aangewezen? a)Associeer een neurolepticum, vb Haldol ® b)Associeer een tranquilizer, vb Seresta ® c)Stop de Parkinson-medicatie d)Stop de Parkinson-medicatie en schakel over op anticholinergica e)Stop de Parkinson-medicatie en schakel dan over op een ander Dopa-agonist f)Voeg Clonazine ® als neurolepticum toe g)Voeg een anticholinergicum toe

Klara, 32 jaar, is 3 maanden zwanger en consulteert omwille van pollakysurie. Het microscopisch onderzoek van haar urine toont een aanwezigheid van meer dan kiemen en van > 40 WBC/ veld. Je geeft haar… a)Amoxicilline 500 mg x 3/dag b)Behandelen na bepaling van antibiogram c)Niet behandelen d)Nitrofurantoïne® e)Zoroxin ® f)Bactrim ®

Klara, 32 jaar, is 3 maanden zwanger en consulteert omwille van pollakysurie. Het microscopisch onderzoek van haar urine toont een aanwezigheid van meer dan kiemen en van > 40 WBC/ veld. Je geeft haar… a)Amoxicilline 500 mg x 3/dag b)Behandelen na bepaling van antibiogram c)Niet behandelen d)Nitrofurantoïne® e)Zoroxin ® f)Bactrim ®

Jos, 48 jaar, voelt zich gedeprimeerd. Hij klaagt van insomnie en voelt zich overdag heel moe. Hij beleeft geen plezier meer en voelt zich hierover steeds meer en meer schuldig. Soms ziet hij het helemaal niet meer zitten en hij heeft zelfs al zelfmoordgedachten gehad. Hij kan zich bovendien moeilijk concentreren op het werk en vergeet veel. Wat is de meest waarschijnlijke diagnose? a)Benigne vergeetachtigheid b)Bipolaire stoornis c)Dementie d)Gegeneraliseerde angststoornis e)hypochondrie f)Majeure depressie

Jos, 48 jaar, voelt zich gedeprimeerd. Hij klaagt van insomnie en voelt zich overdag heel moe. Hij beleeft geen plezier meer en voelt zich hierover steeds meer en meer schuldig. Soms ziet hij het helemaal niet meer zitten en hij heeft zelfs al zelfmoordgedachten gehad. Hij kan zich bovendien moeilijk concentreren op het werk en vergeet veel. Wat is de meest waarschijnlijke diagnose? a)Benigne vergeetachtigheid b)Bipolaire stoornis c)Dementie d)Gegeneraliseerde angststoornis e)hypochondrie f)Majeure depressie

Lokale anesthetica zijn het meest werkzaam in de…. a)Anionische vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken b)Kationische vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken c)Kationische vorm, waarbij ze aan de buitenzijde van de zenuwmembraan werken d)Ongeladen vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken e)Ongeladen vorm, waarbij ze aan de buitenzijde van de zenuwmembraan werken

Lokale anesthetica zijn het meest werkzaam in de…. a)Anionische vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken b)Kationische vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken c)Kationische vorm, waarbij ze aan de buitenzijde van de zenuwmembraan werken d)Ongeladen vorm, waarbij ze binnen de zenuwmembraan werken e)Ongeladen vorm, waarbij ze aan de buitenzijde van de zenuwmembraan werken

Wat is de kans op infertiliteit bij een vrouw met een secundaire episode van infectie? a) Minder dan 20% b) 20-30% c) Meer dan 50% d) 90% e) 75%

Wat is de kans op infertiliteit bij een vrouw met een secundaire episode van infectie? a) Minder dan 20% b) 20-30% c) Meer dan 50% d) 90% e) 75%

Welke van onderstaande is geen preventieve maatregel om de Mexicaanse griep te vermijden? a) Geen handen schudden b) Gezonde voeding c) Regelmatig handen wassen d) Regelmatig klinken afwassen

Welke van onderstaande is geen preventieve maatregel om de Mexicaanse griep te vermijden? a) Geen handen schudden b) Gezonde voeding c) Regelmatig handen wassen d) Regelmatig klinken afwassen

The way to a man’s heart is through his a) Aorta b) Pulmonary arteries c) Pulmonary veins d) Stomach

Tijdskader / timing Blueprint 1-2 years Review every 3-4 years? Item writing 12-6 months before exam Peer review items 12-2 months before exam Item selection / composing exam 1-2 month before exam Peer review exam 1 month before exam Itemanalysis / feedback Deliberations Contact print & scan Contact O 2

Ondersteuning & DOeL (print & scan): o