Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Sportiviteit & Respect Just do it!
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Meer dan Voetbal 17 november 2010 VSG Zuid De maatschappelijke rol van voetbal.
1 Presentatie Mediatheek TF ’06 Door: Barbara Vermaas, Jeroen van Beijnen en Erik Oomen Praktijkvoorbeelden m.b.t. instituutscontacten op TF 1.Virtuele.
JAARPLAN HOCKEYSPONSORING DOELSTELLINGEN Bijdragen aan de naamsbekendheid Positieve bijdrage aan het imago Binding eigen medewerkers/ Company Pride.
Jeugd investeert in Amsterdam, Amsterdam investeert in jeugd 1 januari 2003 Doorlopend activiteitenaanbod: Afstemming school en vrije tijd Tussenbalans.
Sportcafé Amsterdam Zuid
E-Collage presents.
Info-avond ouders en leden RKSVB
ICT in een dynamische context
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Samen werken aan een gezonde regio!
Welkom Workshop: Vereniging van de Toekomst Programma: -Voorstellen -Introductie Huis voor de Sport Limburg -Vereniging van de Toekomst.
Deel anders, mijn organisatie
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
Stichting Netwerk Rondom
Beleidsinformatie Jeugd
NAJAARSVERGADERING NOVEMBER KNSB en haar leden.
Burgerinitiatieven.
Opnieuw samen leven met elkaar Presentatie Congres 25 november 2014.
hdm Topclub in de maatschappij
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
Better Practices Theater Trends, Cases en Onderzoek Welkom in het Better Practices Theater Doe mee aan het Nationaal Benchmark- en Trendonderzoek Klantinteractie.
Meer interactie tussen de OCMW’s en de POD MI Social media Provinciale Ontmoetingsdagen Lente 2015.
UVW LinkedIn Presentatie
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
Haal het beste uit jezelf en anderen! Toekomstbestendige Bloei.
12c. Beleidsplan Seizoen Missie 1.Festilent creëert een prettige omgeving waarin de leden zich thuis voelen en op een prettige manier hun sport.
Welkom. Welkom Voorburgse Rugby - Club We staan! Nu gaan we leren lopen, samen met jullie! Organisatie: Bestuur: Bart, Kour, Maurits TC: Fer en Kour.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderraad 7 december.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Algemene ledenvergadering februari Agenda 1.Opening en mededelingen 2.Verslag van de algemene ledenvergadering op 11 februari Jaarverslagen:
Een Leven Lang DZC Symposium Achterhoek in Beweging Jeroen Sanders 15 november 2012.
De Gezonde Sportkantine NHC 25 januari AGENDA Introductie Wat is een Gezonde Sportkantine? Stellingen & discussie Resultaten leden enquête Verenigingsondersteuning:
ClubMonitor. Algemeen Finance & admin. Lidmaatschapsvorm Sponsoring Hockeyvormen Families Communicatie Breedtesport Betaalde krachten Algemeen Andere.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
LAC FRISIA 1883 Onze vereniging Een historische vereniging die staat voor: Plezier en prestatief Top amateurvoetbal Maatschappelijke en sociale betrokkenheid.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Samen(werken) aan Duurzame Inzetbaarheid Van Reactief naar Preventief P&O Netwerkbijeenkomst VGN 1 Februari 2013.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
De Amsterdamse vrijwilligersorganisatie De Regenboog Groep.
Willen Joris en Monique rijdenWillen Joris en Monique rijden? 'S-PORTCAFÉ Vrijwilligers vinden & binden.
1. 2 “Ik sprak laatst met een voorzitter van een hockeyclub bij ons in de regio, die een prachtig plan had ontwikkeld voor het werven van vrijwilligers.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
LL. HvHK_Kuurne Organisatieontwikkeling >> Strategische planning.
ViaVia Info-presentatie
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
23 maart 2017 profilering.
CHARTERBIJEENKOMST THEMA: METEN IS WETEN 23 juni 2018.
Kiezen voor keuzedelen
CHARTERBIJEENKOMST THEMA: METEN IS WETEN 11 september 2018.
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Duurzame inzetbaarheid
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Duurzame inzetbaarheid
Doelgroep kwijt Kijkende naar de doelgroep EVB+ lijkt het wel of we onze doelgroep kwijt zijn. Zoek je op internet naar bijvoorbeeld LVB+ dan krijg je.
Vrijwilligers KBO en PVGE
Sportplatform De ontwikkeling van HARDERWIJK ACTIEF
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
Een introductie van de nieuwe online plek
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Titel project die kort aangeeft waar het om gaat
Transcript van de presentatie:

Najaar 2012 Hockey: het is ‘net’werken Strategie KNHB 2020

De hockeyvereniging, als kloppend hart van de sport, staat niet alleen voor sportieve uitdagingen Jonge jongens voetbal Geestelijk gehandicapt en hockey Tophockeye r + kindje samen Zak geldZonnepanel en

Uitgave mei ’16 ©KNHB … en er is niet één antwoord of blauwdruk: dé hockeyvereniging bestaat niet meer… Verenigingen zoeken naar manieren om een eigen antwoord te geven op vragen rondom onder andere maatschappij en de veranderende consumentenbehoefte op een manier die bij hun vereniging past. Zij kunnen niet alles voor iedereen zijn en zullen een duidelijke keuze moeten maken voor hun positie in het veld vanuit het doel te blijven boeien en binden… Aantal leden per 3-cijferige postcode > Nu… … zien we dat iedere vereniging uniek is; een eigen profiel en eigen issues.

Uitgave mei ’16 ©KNHB Strategie 2020 De KNHB helpt verenigingen bij het kiezen van hun beste positie in het veld. De KNHB biedt ‘modules’ per thema/aandachtsgebied aan waarmee verenigingen concreet invulling kunnen geven aan deze positie. Dit doen we niet allemaal zelf; we brengen vraag, aanbod, mensen en expertise samen en maken dit voor iedereen toegankelijk: de KNHB als netwerkorganisatie. Duurzaam Gezondheid Sociale integratie Organisatie Vrijwilligersbeleid Exploitatie van vereniging Breedtesport Topsport Andere hockeyvormen Andere sporten Families Studenten Werkenden Senioren Jeugd Lidmaatschaps- vormen Sponsoring en donaties Sportiviteit & respect Betaalde krachten Training & opleiding

Uitgave mei ’16 ©KNHB Invulling positie adhv 5 thema’s : -Doelgroep -Aanbod -Niveau -Bedrijfsvoering -Maatschappij Bijv. Doelgroep Wie is je doelgroep en hoe kun je die groep blijven boeien en binden? Hoe houden we studenten aan ons verbonden na afstuderen? Hoe komen we aan meer jonge jongens? Hoe betrekken we ouders van jeugd meer bij de vereniging? Duurzaam Gezondheid Sociale integratie Organisatie Vrijwilligersbeleid Exploitatie van vereniging Breedtesport Topsport Andere hockeyvormen Andere sporten Families Studenten Werkenden Senioren Jeugd Lidmaatschaps- vormen Sponsoring en donaties Sportiviteit & respect Betaalde krachten Training & opleiding

Doelgroep Aanbod Niveau Bedrijfsvoering Maatschappij Agenda 27/3 : overleg 15/4: sessie X … Zoeken Clubhuis Presentatie vereniging X Presentatie vereniging Y Actiepunten lijst A Overzicht deelnemers Presentatie vereniging Z Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Hockeypedia De vijf onderdelen van het wiel als eenvoudige navigatie naar inhoud Agenda met alle komende offline bijeenkomsten, sessies etc. Video’s waarin successen, informatie, ideeën, etc. worden gedeeld De mensen achter de video’s krijgen een gezicht zodat er direct contact opgenomen kan worden Directe tools&tricks downloadable om aan de slag te gaan Het clubhuis waar mensen elkaar online kunnen vinden en kunnen discussiëren. Doel : centrale plaats voor kennisdeling per thema; verrijkt met offline en online events.

Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk Interactie stimuleren Intern herorganiseren Clubs helpen bij het bepalen van hun positie in het veld: KNHB Club Monitor ©. Verzamelen best practices per thema. Witte vlekken in behoeften definiëren. Ontwikkelen online interactie platform voor kennisdeling. Best practices in de spotlight en stimuleren onderlinge interactie. Invullen witte vlekken in behoeften (met partners). KNHB verder doorontwikkelen als netwerk-organisatie. Waarmaken van de strategie in drie stappen 1 3 2

Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk Welke positie in het veld neem je als vereniging in? Wat is je zorg? Waar ligt je kracht? 1 Welke keuzes maak je als vereniging? Je hoeft en kunt niet alles zijn! Welke doelgroep(en) kies je voor als vereniging? Wat zijn de behoeften van jouw (potentiële) leden? Op welke niveau speel je mee? Welk sportaanbod presenteer je? Welke rol neem je in binnen de maatschappij? Hoe kun je optimaal je bedrijfsvoering inrichten?

Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk De KNHB Club Monitor © als middel om positie in het veld te helpen bepalen 1 De KNHB Club Monitor geeft inzicht in waar verenigingen nu staan en waar ze naartoe willen. De informatie uit de Monitor vormt de basis voor het matchen van vraag en expertise tussen verenigingen. Best practices uit de pratijk komen naar voren om in een later stadium zichtbaar te maken en te delen. Club 1 Club 2 Club 3 Club 4 Club 5 Club 6 Club 7 Club 8 Club 9 Club 10 Club 11 Club 12 Club 13 Club 14 Club 15 Club 16 Club 17 Club 18 Club 19 Club 1 Club 2 Club 3 Club 4 Club 5 Club 6 Club 7 Club 8 Club 9 Club 10 Club 11 Club 12 Club 13 Club 14 Club 15 Club 16 Club 17 Club 18 Club 19 Club geeft kennis Club ontvangt kennis Club 15 kan Club 7 op veel gebieden helpen... … maar andersom ook!

Uitgave mei ’16 ©KNHB Inventariseren netwerk De KNHB Club Monitor als middel om de witte vlekken te bepalen voor ontwikkeling 1 De KNHB Club Monitor geeft de clubs en de KNHB inzicht in waar witte vlekken zitten op kennis- en/of ervaringsgebied zodat we hiermee gericht issues kunnen aanpakken.

Het samenbrengen van vraag, mensen, kennis en expertise: online en offline Interactie stimuleren 2 Doelgroep Aanbod Niveau Bedrijfsvoering Maatschappij Agenda 27/3 : overleg 15/4: sessie X … Zoeken Clubhuis Presentatie vereniging X Presentatie vereniging Y Actiepunten lijst A Overzicht deelnemers Presentatie vereniging Z Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Onderwerp: Club: Contactpersoon: Contact: Hockeypedia Het uiteindelijke doel is het samenbrengen van mensen, kennis en expertise op Hockeypedia; aangevuld met offline en online events om mensen te verbinden.

Uitgave mei ’16 ©KNHB Inspiratie en ideeën vanuit externe trends en ontwikkelingen Ook geeft de KNHB input en inspiratie op de verschillende thema’s vanuit trends en ontwikkelingen en haar visie op de toekomst van hockeywereld. Dit met als doel om voorop te blijven lopen in het internationale veld en binnen de Nederlandse sport (en maatschappij). Interactie stimuleren 2

Uitgave mei ’16 ©KNHB Van beleidsorganisatie naar service organisatie Intern herorganiseren 3 Vroeger De KNHB als beleidsorganisatie Regels voor de sport Verdelen over clubs Top-down en bottom-up Gesloten ‘log in’ Voor ‘leden’ Straks De KNHB als service organisatie Regelen voor de sport Verbinden tussen clubs Netwerkorganisatie Open ‘social’ Voor 1 miljoen ‘hockeyvrienden’