OOP en.NET. Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KINN 2010 •OOP •O Object •O Georiënteerd •P Programmeren.
Advertisements

Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Voor VBA programmeurs Maurice de Beijer.  Maurice de Beijer.  The Problem Solver.  Visual Basic MVP.  Blog: theproblemsolver/default.aspxhttp://msmvps.com/blogs/
Inleiding Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Maurice de Beijer. Wie is Maurice de Beijer Microsoft MVP DevelopMentor trainer SDN Sectiehoofd UX Onafhankelijk software ontwikkelaar
Greenfoot Workshop Bobby - Snake.
Hoofdstuk 1 Programmeren.
De koektrommel of de grabbelton
‘Inleiding programmeren in Java’ Derde college Maandag 22 januari 2001 drs. F. de Vries.
Klassen schrijven Hoofdstuk 10. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe schrijf je een klasse Constructormethodes Public methoden Variabelen.
Herhaling: For, While en Do
Visual Basic .NET voor studenten
Hoofdstuk 8 Objecten en klassen.
Algoritmiek Object-georiënteerd Programmeren
Visual Basic.Net - Overzicht
Presenteert:.
Web Applicaties Bouwen met Visual Studio .NET
Windows Applicaties Bouwen met Visual Studio.NET Sijmen Koffeman Development Consultant Microsoft.
Visual Basic 2005/2008 OOP in praktijk André Obelink - MCSD, MVP Web: Web: -
Visual Basic 2010 – What’s new André Obelink
KINN 2010 OOP O Object O Georiënteerd P Programmeren.
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Reportmanager Eenvoudig en snel inzicht in hoge verbruikskosten
Debuggen Hoofdstuk 9 Hoofdstuk 9.
Les 7 Multiple Document Interface Programmeren met Visual Basic Karl Moens.
Overerving: It’s a kind of magic…. Principes van OO: 1) Overerving 2) Encapsulatie 3) Polymorphisme = (deel van het) OO. paradigma.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
TypeScript Orde in de chaos!. Over mij Patrick Schmidt (Microsoft Certified Trainer) Trainer bij 4DotNet Mede-oprichter en architect BesteProduct.nl.
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Polymorfisme: inleiding Hello me, meet the real me…
Animatie nAnimatie: “tekenfilm” programma toont automatisch veranderende beelden nGemakkelijk te programmeren met gebruik van de klasse Thread “draadje”
Programmeercursus O.O.P. met VISUAL BASIC.NET
Encapsulatie: Every man is an island upon himself.
Hogeschool van Amsterdam - Interactieve Media – Internet Development – Jochem Meuwese - -
Tircms03-p les 1 C++ voor C-kenners Voor Technische Informatica.
Polymorphisme en Interfaces: inleiding
BEWERKEN VAN GEGEVENS Programmeertalen.  Machinecode  Assembleertalen  Hogere programmeertalen  Vierde-generatietalen  Objectgeoriënteerde talen.
Java Objectgeoriënteerd Programmeren in Java met BlueJ Hoofdstuk 7 Polymorfie en overerving © 2014, Gertjan Laan, versie 2.
Eigen klassen maken A new way of thinking.. Wat? Zie voorbeeld. Zie voorbeeld.
Informatica Welkom! maandag 16 November Les B-1.
Java voor beginners Doel: Een spel maken in LWJGL Door: Jim van Leeuwen.
GUI & classes Een Gui in een class steken en het object gebruiken.
Programmeren. Wat is programmeren? Het schrijven van opdrachten voor de processor De processor “spreekt” machinetaal:
Windows applicatieontwikkeling
Programmeren.
Software Development fundamentals
Objectgeoriënteerd Programmeren
Gameprogrammeren: Overerving
Object georiënteerd programmeren
De programmeertaal C++
Gameprogrammeren: Methoden
Gameprogrammeren: Abstracte klassen
Gameprogrammeren: Klassen en objecten
‘Inleiding objectgeoriënteerd programmeren met PHP’ ‘Inleiding’
ASP.NET MVC Web Development
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
ASP.NET MVC Web Development
Software Development fundamentals
– Software development fundamentals
Software Development fundamentals
Java Masterclass Sar Maroof.
Software Development fundamentals
Windows applicatieontwikkeling
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Software Development fundamentals
Transcript van de presentatie:

OOP en.NET

Objecten Is geen ‘nieuw’ mysterieus woord Overal om ons heen zien we objecten: – TV – Computer – Auto – Wasmachine – ….

Methoden & eigenschappen Methoden: – Bewerkingen die we op een object kunnen uitvoeren – Bv. opzetten van een TV Eigenschappen: – Uiterlijke kenmerken van objecten – Bv. schermgrootte van een TV

Klasse Voor elk nieuw object in een programma schrijven we een klasse (Class) Hierin worden de methoden (methods) en de eigenschappen (properties) van dit object beschreven Van elke klasse kan je meerdere instanties creëren  OBJECT

Encapsulation Enkel het gebruik van de ‘methods’ en ‘properties’ van bestaande klassen moet je kennen Je hoeft niet te weten hoe deze geïmplementeerd werden Bv. object ‘Button’, je kan de eigenschap ‘text’ instellen, de methode ‘click’ kan je gebruiken <> onderliggende code

Inheritance (overerving) Er zijn verschillende types van TV’s – LCD – Plasma – Gewone Hebben een aantal ‘dezelfde’ properties en ‘methods’, elk type heeft bijkomende properties en methods Klasse definiëren die properties en methods erft van bestaande klasse

Polymorphism Indien ‘dezelfde’ methods andere resultaten geven bij verschillende instanties van dezelfde klasse Bv. afstandsbediening van TV reageert verschillend bij verschillende types TV’s – Volgend kanaal – Volgend kanaal + boodschap van gekozen kanaal

.NET visie Platform onafhankelijk Twee layers: – Programming layer – Execution layer Momenteel slechts 1 execution layer (=.NET Framework), nl. Windows In- en uitvoer maakt gebruik van.NET Framework Classes

.NET Framework Verschillende versies – 1.0  Visual Studio.NET 2002 – 1.1  Visual Studio.NET 2003 – 2.0  Visual Studio.NET 2005 – 3.0  – 3.5  Visual Studio.NET 2008 – 4.0  Visual Studio.NET 2010 Kunnen perfect naast mekaar geïnstalleerd worden

.NET Framework - schema

Programmeertalen Visual Basic 2010 Visual C# Visual J# Visual C++ Worden vertaald naar een platform onafhankelijke tussencode – MSIL (Microsoft Intermediate Language) Mix van verschillende talen mogelijk bij het schrijven van een toepassing – Talen voldoen aan CLS (Common Language Specification)

Welke toepassingen Webapplicaties – Webforms en ASP.NET – Mobiele toestellen zoals GSM Windows forms – Bruikbaar op bv. PDA’s –.NET Compact Framework ADO.NET (databanken) XML

Base Framework Classes Klassen aanwezig in.NET zijn dezelfde voor elke programmeertaal – Database toegang – Beveiliging – Behandeling van XML-bestanden

Common Language Runtime (CLR) De CLR is het hart van.NET, hij zal de MSIL- code uitvoeren – Wordt gecompileerd door JIT (Just In Time)-compiler – Compiler is processor specifiek Wat doet CLR nog meer: – Meerdere toepassingen simultaan draaien – Geheugenbeheer (garbage collector) – Verhoogde beveiliging – Exeption handling – Communicatie met andere pakketten (bv. Excel)