Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft
2Huib van Essen / 7 maart 2013 Logistiek: heel anders dan personenvervoer Veel hogere volumegroei in verleden en in prognoses Minder technologische mogelijkheden Lager reductiepotentieel (nog) geen CO 2 -normen, lastiger te definiëren Nu ca. een derde van klimaatbijdrage van transport in NL Emissies zeevaart van/naar NL ongeveer gelijk aan alle goederenvervoer op ons grondgebied Logistiek is cruciaal in realisatie klimaatambities Business as usual is geen optie
Oude wijn in nieuwe zakken? Afspraken in sectorakkoord: Gezamenlijke ambitie Erkent spanningsveld met volumegroei (prognose toen +40% tot 2020) Breed gedragen model carbon footprinting nodig Verschillende concrete initiateven Duurzame Logistiek Green Freight Europe Truck van de toekomst 3Huib van Essen / 7 maart 2013
Opties voor duurzamere logistiek Zuiniger voertuigen (met name vrachtauto’s) Andere brandstoffen Modal shift Logistieke optimalisaties 4Huib van Essen / 7 maart 2013
Zuiniger vrachtauto’s: veel mogelijkheden 5Huib van Essen / 7 maart 2013
Zuiniger vrachtauto’s = lagere kosten Stedelijk vervoer Langeafstandsvervoer 6Huib van Essen / 7 maart 2013
Zuiniger vrachtauto’s: barrières wegnemen Markt is gericht op operationele maatregelen, niet op technische Barrières: Weinig vertrouwen in reductiepotentieel Gebrek aan informatie brandstofbesparingspotentieel Soms ook praktische bezwaren Wat nodig is: Onderzoek naar barrières en hoe deze weg te nemen Betrouwbare en objectieve (praktijk) data individuele technologieën Communicatie met voorbeelden van koplopers Mogelijk ook: investeringsfondsen 7Huib van Essen / 7 maart 2013
Andere energiedragers Potentieel van biobrandstoffen beperkt door: o Indirecte effecten op landgebruik (ILUC) o Beperkte beschikbaarheid van reststromen o Concurrentie met andere toepassingen Potentieel van LNG ook niet gigantisch, o.a. door methaanslip: In vrachtauto’s: % t.o.v. diesel In schepen 0 – 15% Elektrisch vervoer : Nu nog een nichemarkt Heeft veel potentieel in distributievervoer Waterstof/ elektrisch met grid connectie: op lange termijn voor langeafstandstransport? 8Huib van Essen / 7 maart 2013
Modal shift (1) 9Huib van Essen / 7 maart 2013 CO 2 -voordeel alleen bij voldoende schaalgrootte Vanuit luchtkwaliteitsoogpunt twijfelachtig (binnenvaart) CO 2 -emissies per TEU op het traject Rotterdam-Antwerpen (kg CO 2 /TEU)
Eelco den Boer, 5 maart 2012 Modal shift (2) Doelstelling 2030 voor groei van R’dam (containers MV-II): Binnenvaart: 45% (nu 30%) Spoor: 20% (nu 10%) Weg: 35% (nu 60%) Doorvertaling naar contracten e.d. cruciaal Modal shift gaat niet vanzelf, maar vereist stevig overheidsbeleid: Infrastructuur Prijzen Innovatie Kansen bij win-win: luchtkwaliteit filebestrijding, duurzame stad Rail Binnenvaart Weg
Betere benutting van voertuigen Transport vaak relatief kleine kostenpost Operationele efficiency kan vaak veel beter: Beter beladen, minder leegrijden Kortere ketens, kortere routes Meer clustering (bijv. Binnenstadservice), betere samenwerking in keten 11Huib van Essen / 7 maart 2013
Kansen op een doorbraak Roadmap goederenvervoer: Voertuig, brandstof, belading, modal shift en volume Van focus op volumes naar focus op toegevoegde waarde Doelen, technische routes en doorvertaling naar beleid Laaghangend fruit: barrières kosteneffectieve maatregelen wegnemen Uitdagingen lang termijn: Van hype-hoppen naar consistent beleid Opschaalbaarheid van innovaties Kosten 12Huib van Essen / 7 maart 2013
Huib van Essen