Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale leermiddelen
Advertisements

“Alternatieven wachten op grote technologiedoorbraken” Presentatie ir. Rein Willems President-directeur Shell Nederland B.V. Jaarcongres KIVI NIRIA Thema:
AM Driving Business Goes Electric 20 juni 2012 Jeroen van de Braak & Eric Beers EV’s in Cijfers.
Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Synchromodaal transport
Stadsontwikkeling vooruit
Elektrisch rijden: wat meldt de wetenschap ? & milieuprestaties
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
CO 2 emissies transport. Nederland vergeleken met andere EU landen Jan Anne Annema.
Duurzame mobiliteit en transport
WATERSLAG ECSWA (Enhancement of containerised freight flows on small waterways) PERSMEETING Engelen - ‘s Hertogenbosch 26 november 2008.
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Met modellen breng je de boodschap goed over
De informatie gestuurde haven
Transport en locatie warehouse
Lean and Green Barge Regionale Verladers Samenwerking “Horizontal collaboration”
Oxalis Oxalis know-how, network and experience in maritime, transport and logistics Uitdagingen van informatie-uitwisseling in de logistieke keten Seminar.
>> Als het gaat om energie en klimaat
Naar een duurzame delta Praktijkcase De Groene Hub
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
OVERZICHT PRESENTATIE
Duurzame mobiliteit: visie op 2050 Symposium Duurzame Mobiliteit, 27 januari 2011 Huib van Essen, manager Verkeer, CE Delft.
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Green Deal CO 2 emissiefactoren Initiatiefnemers:.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
Slimme stadsdistributie
Programma: Productie Hernieuwbaar Gas en Valoriseren Mest Focus vanuit Routekaart Hernieuwbaar Gas 2030 Uitgangspunt nu: Duurzame energie Besef van alle.
Ben de Reu Gedeputeerde Provincie Zeeland Welkom in Zeeland in het Voorlichtings- en opleidingscentrum voor de glastuinbouw.
Energietransitie en innovatie Marco van
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.
Nieuwjaarsreceptie 2015 Transport & Mobiliteit. Lange afstand – corridors Stedelijke mobiliteit Relatie tussen lange afstand en stad / regio: knooppunten.
Mobiliteit en Transport LEF-sessie 1 8 maart 2013 Slimmer en ander mobiliteitsgedrag Inleiding Bert van Wee, TUDelft/TRAIL.
Operations & Supply Chain Director
© OECD/IEA 2012 Energie Beleid van IEA lidstaten In-Depth Review Nederland 2014 Discussie bij de Sociaal- Economische Raad (SER) Maria van der Hoeven Den.
INNOVATIE DOOR NETWERKEN met ‘altruïsme, vertrouwen, redelijkheid en vrijgevigheid’ als basis Hilde de Groot en Jan A. Jurriëns Lectoraat Innovatie HAN/FEM.
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen Boekvoorstelling Havenhuis Antwerpen 30 maart 2010 Erik Grietens, Beleidsmedewerker Bond Beter.
>> Als het gaat om innovatie KP8 en Transport. >> Als het gaat om innovatie 2 Agenda 1.Welkom en doelstelling 2.Inleiding initiatieven KP8 ACARE Paper.
Truck Platooning Uitkomst Consultatie marktpartijen Buck Consultants International Postbus AS Den Haag Telnr : Mobiel :
LNG sleephopperzuiger
Brandstof- en voertuigtechnologie Jan Ros Mobiliteit en Transport LEF-sessie 2 8 maart 2013.
Duurzaamheid in de keten, februari 2017
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Smart & Green Mobility voor een Gezonde Stad
Bond Beter Leefmilieu, Koepel van Vlaamse milieuverenigingen
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
Corporate Real Estate Management en portefeuille sturing
Betrouwbaar containerbinnenvaartproduct
Hoofdstuk 5 - Distributie naar klanten
Emission Vision Samenwerken op het gebied van innovaties
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Duurzaamheid in MIRT-Programma’s
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Duurzaamheid in de keten, februari 2017
Els de Wit Ministerie IenW
Energietransitie West Brabant – Zeeland Opgaven per speerpuntsector
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
LNG met haring 21 juni 2018.
The Next Step 21 juni 2018.
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Zero emissie personenvervoer
Binnenvaart.
Drietrapsraket containerbinnenvaart:
Green Deal zeevaart, binnenvaart en havens
Een economisch aaneengesloten gebied van Terneuzen tot Gent
Selectie onder de drempel
N.V. RENDO Holding “Energietransitie!”
Transcript van de presentatie:

Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft

2Huib van Essen / 7 maart 2013 Logistiek: heel anders dan personenvervoer Veel hogere volumegroei in verleden en in prognoses Minder technologische mogelijkheden Lager reductiepotentieel (nog) geen CO 2 -normen, lastiger te definiëren Nu ca. een derde van klimaatbijdrage van transport in NL Emissies zeevaart van/naar NL ongeveer gelijk aan alle goederenvervoer op ons grondgebied  Logistiek is cruciaal in realisatie klimaatambities  Business as usual is geen optie

Oude wijn in nieuwe zakken? Afspraken in sectorakkoord: Gezamenlijke ambitie Erkent spanningsveld met volumegroei (prognose toen +40% tot 2020) Breed gedragen model carbon footprinting nodig Verschillende concrete initiateven Duurzame Logistiek Green Freight Europe Truck van de toekomst 3Huib van Essen / 7 maart 2013

Opties voor duurzamere logistiek Zuiniger voertuigen (met name vrachtauto’s) Andere brandstoffen Modal shift Logistieke optimalisaties 4Huib van Essen / 7 maart 2013

Zuiniger vrachtauto’s: veel mogelijkheden 5Huib van Essen / 7 maart 2013

Zuiniger vrachtauto’s = lagere kosten Stedelijk vervoer Langeafstandsvervoer 6Huib van Essen / 7 maart 2013

Zuiniger vrachtauto’s: barrières wegnemen Markt is gericht op operationele maatregelen, niet op technische Barrières: Weinig vertrouwen in reductiepotentieel Gebrek aan informatie brandstofbesparingspotentieel Soms ook praktische bezwaren Wat nodig is: Onderzoek naar barrières en hoe deze weg te nemen Betrouwbare en objectieve (praktijk) data individuele technologieën Communicatie met voorbeelden van koplopers Mogelijk ook: investeringsfondsen 7Huib van Essen / 7 maart 2013

Andere energiedragers Potentieel van biobrandstoffen beperkt door: o Indirecte effecten op landgebruik (ILUC) o Beperkte beschikbaarheid van reststromen o Concurrentie met andere toepassingen Potentieel van LNG ook niet gigantisch, o.a. door methaanslip: In vrachtauto’s: % t.o.v. diesel In schepen 0 – 15% Elektrisch vervoer : Nu nog een nichemarkt Heeft veel potentieel in distributievervoer Waterstof/ elektrisch met grid connectie: op lange termijn voor langeafstandstransport? 8Huib van Essen / 7 maart 2013

Modal shift (1) 9Huib van Essen / 7 maart 2013 CO 2 -voordeel alleen bij voldoende schaalgrootte Vanuit luchtkwaliteitsoogpunt twijfelachtig (binnenvaart) CO 2 -emissies per TEU op het traject Rotterdam-Antwerpen (kg CO 2 /TEU)

Eelco den Boer, 5 maart 2012 Modal shift (2) Doelstelling 2030 voor groei van R’dam (containers MV-II): Binnenvaart: 45% (nu 30%) Spoor: 20% (nu 10%) Weg: 35% (nu 60%)  Doorvertaling naar contracten e.d. cruciaal Modal shift gaat niet vanzelf, maar vereist stevig overheidsbeleid: Infrastructuur Prijzen Innovatie  Kansen bij win-win: luchtkwaliteit filebestrijding, duurzame stad Rail Binnenvaart Weg

Betere benutting van voertuigen Transport vaak relatief kleine kostenpost Operationele efficiency kan vaak veel beter: Beter beladen, minder leegrijden Kortere ketens, kortere routes Meer clustering (bijv. Binnenstadservice), betere samenwerking in keten 11Huib van Essen / 7 maart 2013

Kansen op een doorbraak Roadmap goederenvervoer: Voertuig, brandstof, belading, modal shift en volume Van focus op volumes naar focus op toegevoegde waarde Doelen, technische routes en doorvertaling naar beleid Laaghangend fruit: barrières kosteneffectieve maatregelen wegnemen Uitdagingen lang termijn: Van hype-hoppen naar consistent beleid Opschaalbaarheid van innovaties Kosten 12Huib van Essen / 7 maart 2013

Huib van Essen