DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond
CantaYoung wil iets Laat kinderen zingen in Kerkrade Er zijn in Kerkrade veel koren (hoge leeftijd) We willen op elke basisschool een koor om kinderen de mogelijkheid te bieden om te zingen in koorverband. Kinderen de mogelijkheid van ‘n jeugdkoor bieden Kinderen die verder willen gaan met zingen krijgen de mogelijkheid van een jeugdkoor. 1 e fase: kinderen enthousiast maken voor zingen. Daarna: doorgaande koorlijn (verdieping). 2 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
CantaYoung begon klein Pilot in één basisschool Al doende leren Enkele enthousiaste mensen. Samenwerking: school, koor, muziekschool (“gouden ∆”). Enthousiasme overdragen op de kinderen. Geef hen het gevoel dat ze iets bijzonders presteren. Zoek ondersteuning bij belanghebbenden: de koren. En de kinderen: die willen graag zingen! 3 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
CantaYoung ervaringen – 24 nov 2015 – Toon Peerboom 4 Eindpresentatie 1 e jaar Rolduc
Eindpresentatie 2 e jaar Gaia Park CantaYoung ervaringen – 24 nov 2015 – Toon Peerboom 5
CantaYoung zit nu in 3 e jaar Van 39 via 100 naar 300 kinderen Opzet Oprichting schoolkoren in 8 basisscholen. Werving door dirigent en leerkracht. Trio dirigent-leerkracht-projectleider. Na pilot volgden 3 scholen en inmiddels 8 (nog 4 te gaan!). Jeugdkoor opgericht. Kinderen en ouders … zijn laaiend enthousiast! En iedereen vindt het een geweldig project (oppassen dus!) 6 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Het plan Elke school een schoolkoor en … 7 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
CantaYoung is een succes En dat is niet toevallig Succesfactoren Weet wat je wilt. Werving van de kinderen (beleving). Support en begeleiding door de school. Enthousiaste dirigent/pedagoog. Communicatie naar de ouders. Een concert voor een bomvolle zaal. Een vervolg na het eerste succes. Uitdagende concerten en uitvoeringen. Het gaat niet alleen om zingen. 8 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
CantaYoung is een succes Maar er zijn ook hobbels Let op: Elk jaar opnieuw: geld (en je mag niets overhouden!?). Als het vanzelfsprekend wordt, verdwijnt de urgentie. Door de groei verandert de dynamiek: steeds opnieuw inspelen op veranderende situaties. Communicatie wordt steeds breder en complexer. Steeds meer vrijwilligers nodig. Hou de vrijwilligers in ere en hou hen gemotiveerd. Opbouwen van een dirigentenpool. 9 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
De toekomst? Die zal er anders uitzien Nu: Circa 15 wereldlijke en kerkelijke koren. 8 Schoolkoren zijn opgericht. Over 10 (?) jaar (doorlopende koorlijn): Schookoren Jeugdkoor (10-14 jaar). Jongerenkoor (14-18 jaar). Jongvolwassenenkoor (18-21 jaar). En …? Wat er met de bestaande koren gebeurt weet ik niet. 10 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Vertaling CantaYoung Hoe dit model elders te gebruiken? Let op de wezenlijke aspecten Gouden driehoek. Per school een schoolkoor. Per school een trio dat het trekt. Goede en enthousiaste dirigenten. Een overkoepelende organisatie. En … geld! Streef naar een doorlopende koorlijn. 11 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Mijn uitgangspunten 1. Weet wat je wilt 12 Wat en waarom vragen Wat heb je te bieden? Waarom zou iemand lid willen worden van jouw club? Waarvoor doe je het eigenlijk als (muziek)vereniging? Wat voegt jouw vereniging toe aan de maatschappij? Wat is je missie? CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Mijn uitgangspunten 2. De gouden driehoek Het draait primair om het kind, niet om de vereniging. 13 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Tot slot ”Goede raad is duur” Tips voor de aanpak Je kunt vooraf niet alles weten, maar je moet wel weten wat je wil: bepaal je missie. Stel het kind centraal in de gouden driehoek. Weet wie je zoekt als nieuwe leden. Weet wat je aan potentiële leden kunt bieden. Hebben die daar behoefte aan? Ga met enthousiasme aan het werk maar spiegel niet iets voor dat er niet is (want dan zijn ze zo weer weg). Werk samen met andere verenigingen, met scholen en met muziekonderwijs (gouden driehoek). Denk op de lange termijn. 14 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom
Dank aan CantaYoung wordt mede mogelijk gemaakt door 15 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom Kerkraadse Federatie van Zanggezelschappen
16 Zie ook onze website (en onze facebook pagina!) CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom