DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
sociale media: de nieuwe realiteit
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
OPLEIDING IN DE TOEWIJZING VAN WEET U AL WIE UW POTENTIËLE LEIDERS ZIJN?
Maak een tentoonstelling
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wat is geluk voor jou?.
Welkom bij de 4e workshop over:
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Communicatie ouder-kind
Dr. Albertus Risaeusschool
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Grenzen aan vrijwilligerswerk?. SGL Stichting gehandicaptenzorg Limburg Zorg beter met vrijwilligers 21 november 2013.
4 juni 2011 Cultureel Centrum de Postkoets Horn
Hogescholen in Dialoog
START DIA.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Welke boeken kies ik voor mijn kinderen?
Carnaval Wat is de succes factor van carnaval?
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Het levensboek.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop ‘Is er een toekomstige rol voor verkoopvrijwilligers’ 25 mei 2013.
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Welkom op onze thema-avond
‘Het talent bestaat niet.
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Deel anders, mijn organisatie
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Weet je wie ik ben ?.
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
CanDo Coaching.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Communicatie met ouders
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Return to Sender.
Programma Opening door Tilly Film Shift Happens Presentatie Visie op Slim Fit Stelling bespreken met behulp van de gekleurde hoeden Film van Slim Fit op.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Solliciteren: wat wil ik?
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Er zijn momenten in je leven waarin je iemand zo kunt missen
Onderzoek doen Een complexe (maar uitdagende) klus!
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Muziek maken doe je Zelf! Samenwerking Tegelse Basisscholen en Harmonie Sempre Avanti.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
 Actief lid zijn van de KBO Nu en in de toekomst In gesprek met de leden Ellen van Troost van Moveo Training & Advies.
Welkom op onze thema-avond
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
3x3 evaluatie Effectief evalueren.
Vrijwilligers Nóg meer samenwerking onderling ‘gebruik’ maken van elkaars vrijwilligers Elkaars kennis gebruiken; een buitenstaander heeft een frisse blik.
Federatie Tilburgse Zangverenigingen – 31 maart 2018
Transcript van de presentatie:

DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond

CantaYoung wil iets Laat kinderen zingen in Kerkrade Er zijn in Kerkrade veel koren (hoge leeftijd) We willen op elke basisschool een koor om kinderen de mogelijkheid te bieden om te zingen in koorverband. Kinderen de mogelijkheid van ‘n jeugdkoor bieden Kinderen die verder willen gaan met zingen krijgen de mogelijkheid van een jeugdkoor. 1 e fase: kinderen enthousiast maken voor zingen. Daarna: doorgaande koorlijn (verdieping). 2 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

CantaYoung begon klein Pilot in één basisschool Al doende leren Enkele enthousiaste mensen. Samenwerking: school, koor, muziekschool (“gouden ∆”). Enthousiasme overdragen op de kinderen. Geef hen het gevoel dat ze iets bijzonders presteren. Zoek ondersteuning bij belanghebbenden: de koren. En de kinderen: die willen graag zingen! 3 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

CantaYoung ervaringen – 24 nov 2015 – Toon Peerboom 4 Eindpresentatie 1 e jaar Rolduc

Eindpresentatie 2 e jaar Gaia Park CantaYoung ervaringen – 24 nov 2015 – Toon Peerboom 5

CantaYoung zit nu in 3 e jaar Van 39 via 100 naar 300 kinderen Opzet Oprichting schoolkoren in 8 basisscholen. Werving door dirigent en leerkracht. Trio dirigent-leerkracht-projectleider. Na pilot volgden 3 scholen en inmiddels 8 (nog 4 te gaan!). Jeugdkoor opgericht. Kinderen en ouders … zijn laaiend enthousiast! En iedereen vindt het een geweldig project (oppassen dus!) 6 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Het plan Elke school een schoolkoor en … 7 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

CantaYoung is een succes En dat is niet toevallig Succesfactoren Weet wat je wilt. Werving van de kinderen (beleving). Support en begeleiding door de school. Enthousiaste dirigent/pedagoog. Communicatie naar de ouders. Een concert voor een bomvolle zaal. Een vervolg na het eerste succes. Uitdagende concerten en uitvoeringen. Het gaat niet alleen om zingen. 8 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

CantaYoung is een succes Maar er zijn ook hobbels Let op: Elk jaar opnieuw: geld (en je mag niets overhouden!?). Als het vanzelfsprekend wordt, verdwijnt de urgentie. Door de groei verandert de dynamiek: steeds opnieuw inspelen op veranderende situaties. Communicatie wordt steeds breder en complexer. Steeds meer vrijwilligers nodig. Hou de vrijwilligers in ere en hou hen gemotiveerd. Opbouwen van een dirigentenpool. 9 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

De toekomst? Die zal er anders uitzien Nu: Circa 15 wereldlijke en kerkelijke koren. 8 Schoolkoren zijn opgericht. Over 10 (?) jaar (doorlopende koorlijn): Schookoren Jeugdkoor (10-14 jaar). Jongerenkoor (14-18 jaar). Jongvolwassenenkoor (18-21 jaar). En …? Wat er met de bestaande koren gebeurt weet ik niet. 10 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Vertaling CantaYoung Hoe dit model elders te gebruiken? Let op de wezenlijke aspecten Gouden driehoek. Per school een schoolkoor. Per school een trio dat het trekt. Goede en enthousiaste dirigenten. Een overkoepelende organisatie. En … geld! Streef naar een doorlopende koorlijn. 11 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Mijn uitgangspunten 1. Weet wat je wilt 12 Wat en waarom vragen Wat heb je te bieden? Waarom zou iemand lid willen worden van jouw club? Waarvoor doe je het eigenlijk als (muziek)vereniging? Wat voegt jouw vereniging toe aan de maatschappij? Wat is je missie? CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Mijn uitgangspunten 2. De gouden driehoek Het draait primair om het kind, niet om de vereniging. 13 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Tot slot ”Goede raad is duur” Tips voor de aanpak Je kunt vooraf niet alles weten, maar je moet wel weten wat je wil: bepaal je missie. Stel het kind centraal in de gouden driehoek. Weet wie je zoekt als nieuwe leden. Weet wat je aan potentiële leden kunt bieden. Hebben die daar behoefte aan? Ga met enthousiasme aan het werk maar spiegel niet iets voor dat er niet is (want dan zijn ze zo weer weg). Werk samen met andere verenigingen, met scholen en met muziekonderwijs (gouden driehoek). Denk op de lange termijn. 14 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom

Dank aan CantaYoung wordt mede mogelijk gemaakt door 15 CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom Kerkraadse Federatie van Zanggezelschappen

16 Zie ook onze website (en onze facebook pagina!) CantaYoung ervaringen – 30 jan 2016 – Toon Peerboom