NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemen in de fysiotherapie is oorlog
Advertisements

Door goede gesprekken groeien
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
“Goed bezig, nu voor later” Veiligheid, een kwestie van gedrag?
Mannus Menting 11 november 2009 Project Week 1 Foto’s van reclame onderweg.
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Voorstellen: Eric van Schagen Alumnus TU/e 1981 CEO Simac Techniek NV Veldhoven Voorzitter FHI, Incubator 3+, RvC Technostars Investeerder in technologie-bedrijven.
Risico’s en gevaren van techniek
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
4 P´s en 3 R-en MK01.
Motivatie van de professional Willy Limpens
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
Een startersgids voor innovatie
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
Limburg onderneemt met Zorg
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
CREATIVE MARKETING WC 8, jaar 2, Herfst 2008 Projectles: Brand management en pitchen Auteur: xxxxx.
Wat willen we vandaag doen?
INNOVEREN VAN DROOM TOT DAAD
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Enquête-uitslagen PowerPoint Fanfare Sint Caecilia 2011.
De oudere stagiaire.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
8.4 Hoe help je een ontwikkelingsland?
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Kennismanagement & Sociale media
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Steven van Belleghem. - Inspirator bij B-Conversational - Frequente spreker op congressen en binnen bedrijven. - Business coach en geeft advies omtrent.
Lessons learned JV`s 11 juni Product life cycle WSW Participatie Wet.
Antwoorden herhalingsopgaven
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Het Nieuwe Werken Jeoffrey van Zijp Jeoffrey van Zijp.
Social media.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Over 5 jaar zijn de vormen van behandeling & zorg ingrijpend veranderd Veranderende opvattingen over behandeling en zorg, de groeiende vergrijzing en (te.
50.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
‘The Young Vibes’ We love challenges…just try it!.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 21 november 2007 Onderneming en Maatschappij: dilemma’s.
Revoluties in Europa. Les 4 In het Gemeentehuis Doelen van les 4 Je kunt beschrijven welke taken burgemeester, wethouders en raadsleden uitvoeren. Je.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 30 januari 2008 Dilemma’s in Duurzaamheid: Positie in Klimaat!
Mijn gemeente Ons gemeentebestuur Gebruikte symbolen Ga naar mijn volgende dia Ga naar mijn voorgaande dia Ik wil nog even mijn informatie raadplegen.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 5 Wat doen leidinggevenden?
Doe mee! Waarom elders, als Apeldoorn het ook heeft?
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
3.1 PRODUCTIE.
Lancering van Marklinq Dr. Karel Jan Alsem 10 september 2013
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Les 1: Introductie Marketing
Menno Jansen, programmamanager Zorginnovatie
Presentatie van ondernemingsplan
Presentatie van ondernemingsplan
Monique Greve Technische Universiteit Eindhoven
Inspelen op innovaties
Fit voor de zorg Als organisatie toekomstbestendig zijn door (nog) slimmer en efficiënter te werken. Precies daarover gaat het programma Fit voor de zorg.
Nederland Filantropieland
Transcript van de presentatie:

NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in het bedrijfsleven! © NINTES mei ’16

2 CV De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (1) De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (Voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V.) Geboren : 27 januari 1945 te ’s Gravenhage Functies : ­ 2003 President Siemens Groep in Nederland, Voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1999 Vice-voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1996 Lid Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1991 Toetreding Directieraad Siemens Nederland N.V. ­ 1988 Benoeming Adjunct Directeur Siemens Nederland N.V. ­ 1971–1988 Breed spectrum aan leidinggevende functies binnen de ­ Siemens Organisatie bij velen van de verschillende activiteiten in Nederland en daar buiten.

CV De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (2) Nevenfuncties: ­ President Commissaris van Siemens Audiologie Techniek B.V. te Den Haag. ­ President Commissaris van Dutch Space B.V. te Leiden ­ Commissaris van Siemens VDO-Trading B.V.te Eindhoven. ­ Commissaris van Fujitsu Siemens Computers B.V. te Maarssen ­ Commissaris van Siemens Industrial Turbomachinery B.V. te Hengelo ­ Commissaris van Recontec B.V. te Dordrecht ­ Bestuursvoorzitter van Transrapid Nederland te Den Haag; een consortium van ABN-AMRO; Ballast Nedam; BAM-Groep, Fluor en Siemens Nederland voor de invoering van de magneetbaantechnologie in Nederland. En nog vele maatschappelijke functies 3

Inleiding Martin van Pernis (1) ­ Van Pernis geeft aan dat innovatie niet het juist woord is binnen Siemens, maar dat daar gesproken wordt over veranderen. ­ Het woord innovatie suggereert dat het erg grote veranderingen zijn, terwijl innovatie/verandering juist in kleine stappen moet gebeuren. ­Een voorbeeld is de mode; daarin zijn de verschillen per jaar minimaal, waardoor de acceptatie van de kopers groot is en het toch anders genoeg is om nieuwe kleding aan te schaffen. ­Een ander voorbeeld is de mobiele telefonie, de verschillen ten opzichte van de eerste jaren is niet groot, er zijn echter elk keer kleine add-ons toegevoegd waardoor een telefoon maar 5 maanden mee gaat en slechts 3 maanden geld oplevert. ­Een derde voorbeeld is de magneettrein, deze is veiliger, goedkoper en heeft verder alleen maar voordelen. Toch lukt het niet, of in ieder geval duurt het heel lang. Waarschijnlijk omdat de ontwikkeling150 jaar stil gestaan heeft en de verandering is nu in een keer te groot. Mensen kunnen niet te snel veranderen. 4

Inleiding Martin van Pernis (2) Welvaart is niet de beste omgeving voor verandering. In amerika zit verandering meer in de cultuur, er is een cultuur nodig waarin mensen hongerig zijn naar innovatie. Jonge mensen innoveren graag en staan vaak vooraan bij nieuwe ideeen, de oudere generatie in een bedrijf heeft al veel ervaring en volgt vaak de verandering. De moeilijkheid zit bij de middelste groep, zij zijn vaak tegen innovatie. Zij moeten de jonge generatie ruimte geven voor innovatie en moeten door het bedrijf gestimuleerd worden om mee te gaan met veranderingen. Marketing is een heel belangrijk onderdeel van innovatie/verandering: ­ Apple, de producten zijn technisch niet nieuw, maar worden verkocht door de goede marketing. ­ LCD schermen: geen nieuwe techniek, kwaliteit misschien minder, maar succes door marketing ­ TomTom: de techniek bestaat al jaren (Philips had in 1983 al een vergelijkbare techniek, Karin). Het is dus geen nieuwe techniek, maar het is een succes door haar goede marketing. 5

Inleiding Martin van Pernis (3) ­ Samenvattend: ­Verandering moet plaats vinden in kleine stappen ­ Cultuur is een belangrijke basis voor verandering. ­Verandering is afhankelijk van mensen. ­ Marketing is een heel belangrijk onderdeel van innovatie/verandering. 6

7 Vragen (1) - Hoe stimuleer je verandering binnen je bedrijf? door kleine symbolische beloningen, niet belonen afhankelijk van grootte van de innovatie (hierdoor wordt de drempel te hoog om ideeen aan te dragen), door het bespreken van innovatie binnen een kleine groep (je moet je op je gemak voelen), alle ideeen behandelen, ook minder goede. - Is Amerika wel echt zo innoverend? Europa is veel beter in het bedenken van technische ideeen, maar toch komen er minder ideeen op de markt. Het probleem zit in acceptatie van de consument en in het overbrengen van het idee naar de consument. ­ Wat is de rol van de klant bij innovatie? Producten moeten in de praktijk getest worden, dus de klant is heel belangrijk en moet vroeg in het proces helpen om te testen.

8 Vragen (2) ­ Wat betekent innovatie voor de (zakelijke) dienstverlening? Interface met de klant is heel belangrijk, je moet het de klant naar zijn zin maken. - Wat moet de overheid doen om innovatie te stimuleren? Niet alleen de overheid moet actie ondernemen, ook de branche-organisaties. Zij moeten meer trots zijn op innovatie. ­ Wat moeten bedrijven doen voor studenten en jonge medewerkers? Vanuit het bedrijfsleven moet men zich meer verdiepen op acties van scholen en laten weten dat ze trots zijn op die innovatie.