Informatieavond leerlingen en ouders mavo scholen Dunamare Overstap 4 mavo naar 4 havo per
Wat kunt u vanavond verwachten? Voorstellen Algemene inleiding 4 havo in detail Afspraken en tijdpad Een leerling aan het woord en vragen
Voorstellen RectorArnold van Gessel Decaan Anouk Filius Coördinator 345 havoMarike Kruize Leerling 4 havoQuinten van der Veer Teamleider, plv. rectorArjan van Waveren Aanwezige schoolleiders/decanen/ouders/leerlingen: Wim Gertenbach College: Fred van Zanten Montessori College Aerdenhout: Daan Nieuwenhuizen Haarlem College: Viola Scheerder Hartenlust:
Onderwijs op Het Schoter Onderwijskundig concept Het Volledig Leren – Activerende didactiek – Ontwikkelen (lees)vaardigheden – Veelvuldig geven van feedback
Iets uitgebreider voor thuis, deze powerpoint komt op de site: Visie op leren Onze missie is dat kinderen leren om zich optimaal voor te bereiden op een actieve rol in een steeds internationaler wordende samenleving. Belangrijk is dat leerlingen altijd het gevoel hebben om te (kunnen) leren. Vanuit die overtuiging volgen wij het principe van Volledig Leren, met de volgende pijlers: elke les weet je wat je aan het leren bent, controleer je of je dat beheerst en, als dat niet zo is, weet je wat je kunt doen om het gat in kennen en kunnen te dichten; iedere leraar gebruikt de hele les activerende werkvormen om ervoor te zorgen dat je aan het denken en dus aan het leren bent; waar dat maar kan, besteden leraren aandacht aan vaardigheden om te leren. Leesvaardigheid speelt in vrijwel alle lessen een centrale rol en je leert dat je antwoorden op moeilijke vragen niet altijd uit je hoofd hoeft te weten maar dat je die ook kunt maken. Daarnaast krijgen vaardigheden om samen te werken en onderzoek te doen veel aandacht; de leraar heeft ook oog voor je talenten en hoe je je voelt.
Het Schoter in paar cijfers en woorden 1000 leerlingen 60 minutenrooster Nederlands, Engels en wiskunde Theater en sport Sfeer in de school Toekomst van de school
Toelatingscriteria 4 havo Aanmelding via afleverende school Positief advies alle docenten (kan nu reeds afgegeven worden), en warme overdracht door afleverende school Motivatiebrief en gesprek met Marike Kruize Gemiddeld 6,8 voor je eindexamen (Je telt de behaalde eindcijfers voor je eindexamen op (1 * * * 8) en deelt dat door aantal cijfers (6). In dit voorbeeld dus een 7,0 gemiddeld.)
Profielen Anouk Cultuur & Maatschappij Economie & Maatschappij Natuur & Gezondheid Natuur & Techniek
Opbouw van de profielen Gemeenschappelijk deel 2 examenvakken Profielvakken 3 examenvakken Profielkeuzevakken 1 examenvak Keuze examenvakken 1 examenvak Vrije deel 0 examenvakken Evt. extra examenvak 0 of 1 examenvak 7 of 8 examenvakken
Cultuur en maatschappij Profielvakken Geschiedenis Duits of Frans Aardrijkskunde Profielkeuzevakken (1 keuze) Duits Frans Kunst (drama) Keuze examenvakken (1 keuze) Duits Frans Kunst (drama) Wiskunde A Management & Organisatie Bewegen, sport en maatschappij (bsm)
Economie en maatschappij Profielvakken Wiskunde A of Wiskunde B Economie Geschiedenis Profielkeuzevakken (1 keuze) Duits Frans Aardrijkskunde Management & Organisatie Keuze examenvakken (1 keuze) Duits Frans Kunst (drama) Aardrijkskunde Management & Organisatie Bewegen, sport en maatschappij (bsm)
Natuur en gezondheid Profielvakken Wiskunde A of wiskunde B Biologie Scheikunde Profielkeuzevakken (1 keuze) Natuurkunde Aardrijkskunde Keuze examenvakken (1 keuze) Natuurkunde Aardrijkskunde Economie Kunst (drama) Bewegen, sport en maatschappij (bsm) Beide gekozen? Ook profiel N&T!
Natuur en techniek Profielvakken Wiskunde B Natuurkunde Scheikunde Profielkeuzevak Biologie Keuze examenvakken (1 keuze) Economie Kunst (drama) Aardrijkskunde Bewegen, sport en maatschappij (bsm) Dus ook N&G!
Om over na te denken Keuze wiskunde A / wiskunde B, traject op Het Schoter Latere overstap naar 5 vwo: – een extra moderne vreemde taal – wiskunde in het pakket Prognose voor – 1 april laatste dag opgave voor 4 havo: dan mee in prognose voor – anders net als alle andere aanmeldingen:wachtlijst, gesprek en einde van het schooljaar bericht over plaatsing of niet Aanvang nieuwe schooljaar, vrijdag vooraf bijeenkomst op school o.l.v. Marike Kruize
Om ook over na te denken Overstap van 4 mavo naar 4 havo blijkt groot, door (op aangeven van leerlingen): -tempo ligt twee keer zo hoog, niveau hoger -huiswerk is veel meer -er wordt zelfstandigheid verwacht -van kleine mavo naar scholengemeenschap, niet iedereen kent elkaar meer -veel opdrachten en verslagen -..
Het woord aan u en.. Quinten van der Veer vragen Dank voor uw komst vanavond