Kunnen we dat (niet) aan vrijwilligers overlaten? Evelien Tonkens Hoogleraar Burgerschap en humanisering van de publieke sector Universiteit voor Humanistiek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Dag 10. Dag 10 Dag 10 van het dagboek Hallo lieve kinderen, Daar ben ik weer. Oh jongens en meisjes…het is toch niet te geloven. Wederom gaat er van.
De professor Er was eens een professor zijn naam was Einstein. Einstein had een laboratorium met allemaal flesjes,drankjes en soms ontplofte er zomaar.
Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
400 jaar Rijksuniversiteit Groningen 15 mei t/m 15 juni 2014.
Wat maakt het leven zinvol?
„Heb je het gehoord? Onze chef is gestorven."
Dag 3. Dag 3 Hallo jongens en meisjes, Dag 3 van het dagboek Hallo jongens en meisjes, Daar ben ik weer. En hoe is het bij jullie? Zijn jullie al bezig.
Eer hebben... als lijdend voorwerp en als onderwerp!
Vanavond gaat het over: Hoe sta jij in het leven?
Geluid aan.
Onze Vader in de hemel.
Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter-Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut Najat Toub Arssi, CJG Eindhoven.
Vrijwilligers in de pedagogische civil society Evelien Tonkens UvA Oktober 2013.
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Actief burgerschap voor en door ouderen: wat mogen we verwachten?
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Wij horen altijd “de vrouwen-regels"
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Mm, lekker warm en veilig hang ik aan moeders takken. Het is hier zo fijn, zo gezellig. Mijn vrienden de dieren komen langs. Ze eten en rusten uit. Het.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Doopdienst 22 juni 2014 Koen Minderhoud
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Wat is de zin van het leven?
Mijn Ogen.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Een Belgische moeder schreef eens een brief aan haar zoon die bij het leger diende. Beste Peter, Ik schrijf je deze brief om je te laten weten dat ik je.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Ontbijtseminar Vrijwilligers en dan? Door Saskia Henze en Akram Ghorbani.
Welkom in de wereld van het asielzoekerskind!. In mijn land Syrië is het niet veilig. Er is al heel lang oorlog. Heel veel mensen en kinderen worden gedood.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Zelfredzaamheid en een keten van lege zondagen Evelien Tonkens Hoogleraar burgerschap en humanisering van de publieke sector Universiteit voor Humanistiek.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Welkom Voorganger: Ds. F. Westermann Ouderling van dienst: K. Muis Muziek: Huisband Schriftlezing: Mattheus 26: 69 t/m 75.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
‘Mixed up piles’.
Onderzoeksvaardigheden 3
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Rauw en troosten.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Vorige keer sprak Jan over: Waarom is de geest uitgestort? We zijn gekocht met een doel. God wil door jou heen zijn vrucht aan de volkeren geven.
Transcript van de presentatie:

Kunnen we dat (niet) aan vrijwilligers overlaten? Evelien Tonkens Hoogleraar Burgerschap en humanisering van de publieke sector Universiteit voor Humanistiek Utrecht Mmv. Marianne van Bochove, Loes Verplanke, Jan Willem Duyvendak, Eva van GemertBarbara van der Ent, Suzanne Roggeveen, Monique Verhoeven

Kunnen we dat (niet) aan vrijwilligers overlaten? Onderzoek: Samenwerking vrijwilligers- betaalde krachten in: – Buurthuizen – Speeltuinen – Verpleeghuizen – Dagbesteding voor mensen met beperkingen – Burenhulpcentrale Verantwoordelijkheid in 3 vormen: Gedeeld Vooral bij betaalde krachten Vooral bij vrijwilligers

Verpleeghuizen en dagbesteding Verantwoordelijkheid bij betaalde krachten Taken duidelijk afgebakend, beperkte zeggenschap vrijwilligers Betaalde krachten in de buurt

Verpleeghuizen en dagbesteding : Vrijwilligers zoeken gemeenschap en willen gezien worden – Wel uitnodigen voor teamuitje ! Professionals vrezen arbeidsverdringing – laten zich voorstaan op hun kennis Deel vrijwilligers zelf hulpbehoevend – Onderscheid cliënten – vrijwilligers soms onduidelijk – Is dat erg? Als ze bijdragen aan gezellige gemeenschap?

Verantwoordelijkheid bij betaalde krachten: Voorwaarde: vrijwilligers volwaardig deel van het team Inclusief personeelsuitje en kerstpakket

Verantwoordelijkheid bij betaalde krachten: Voordeel: Diensten gegarandeerd

Verantwoordelijkheid bij betaalde krachten: Voordeel voor vrijwilligers: verantwoordelijkheid begrensd “Wanneer ik hier naartoe kom, dan wil ik helpen, maar ik wil er verder geen verplichtingen aan vast hebben.” “Als ik naar mezelf kijk: ik wil best vrijwilligerswerk doen wanneer het mij uitkomt. Maar als het echt mooi weer is, dan heb ik zoiets van: ja, dag!”

Verantwoordelijkheid bij betaalde krachten: Nadeel: Beperkte ruimte voor zelfstandige vrijwilligers

(Zelf)beheer buurthuizen en speeltuinen Gedeelde/ vrijwillige verantwoordelijkheid: Vrijwilligers nemen taken over en hebben meer zeggenschap Professional meer op afstand

Zelfbeheer buurthuizen: (Enig) enthousiasme bewoners Soort zoekt soort: – Botsingen etnische groepen, jong en oud, sociale klassen, bijv. over opvoedingsstijlen; – Snel explosief over kleine onderwerpen (eten bijv.) – Uitsluiting: geen activiteiten voor kwetsbare groepen Activiteiten soms chaotisch: – late start, op valreep afgelast, groep plots gehalveerd Toegankelijkheid versus veiligheid: wie hebben sleutel? Afhaken vrijwilligers door te grote verantwoordelijkheid Worsteling professionals: sturen versus loslaten Nieuwe bureaucratische eisen aan vrijwilligers

Zelfbeheer speeltuinen: Soort zoekt soort Conflicten over inzet: – Actieve vrijwilligers versus passieve ouders/ bezoekers – Eigenbelang versus algemeen belang Bij conflicten tussen kinderen durven vrijwilligers durven niet in te grijpen (richting) zelfbeheer: vrijwilligers haken af vanwege te grote verantwoordelijkheid

Verantwoordelijkheid bij vrijwilligers: Voordeel: Ruimte voor innovatieve ideeën

Risico: Toegankelijkheid publieke ruimte bedreigd

Verantwoordelijkheid vooral bij vrijwilligers: Voorwaarden: Beschikbaarheid kundige vrijwilligers met veel tijd Aanwezigheid betaalde kracht voor: Verbinden verschillende groepen Conflictpreventie en conflicthantering Continuïteit

Waarom doen mensen vrijwilligerswerk? ‘de nieuwe vrijwilliger’De traditionele vrijwilliger Korte inzet, plug inLangdurige inzet Voor bepaald doelVoor bepaalde zaak IndividualistischGemeenschapsgericht EigenbelangLoyaliteit

Vrijwilligers (hier): 3 hoofdmotieven De wereld verbeteren; Persoonlijke vooruitgang Ergens bij willen horen; op zoek naar gemeenschap

Overkoepelende bevinding 1: ‘De nieuwe vrijwilliger’ is (niet onschuldige) misvatting ‘de nieuwe vrijwilliger’: Deze vrijwilligers vaker ‘traditioneel’” Korte inzet, plug inLangdurige inzet Voor bepaald doelVoor bepaalde zaak IndividualistischGemeenschapsgericht EigenbelangLoyaliteit

Voorwaarden binding vrijwilliger: Weg met idee van ‘nieuwe vrijwilliger’ Loyaliteit en betrokkenheid geen karaktereigenschappen maar resultaat van positieve interactie: Behapbare taken die verschil maken Erkenning, waardering, aandacht Gezellige gemeenschap

Gezagsproblemen belemmeren grotere inzet vrijwilligers: Gezag vrijwilligers omstreden: – ‘Jij werkt hier niet eens’! – ‘Hallo, maar jij bent mijn baas niet, jij bent ook gewoon een moeder!’ – ‘Ik ben niet van de organisatie, ik heb hier verder niks te zeggen’ Gezagsproblemen vrijwilligers leiden tot: – Wegkijken -> escalatie conflicten – Weigeren van meer verantwoordelijkheid Nadere analyse (falende) bronnen van gezag, 3 voorbeelden

Traditioneel gezag Op basis van afkomst en traditie; bekleed met symbolen Symbolen helpen vrijwilligers: – “Vrijwel alle kinderen in de speeltuin hebben respect voor de mensen met zo’n shirt aan. Dat laat voor hen zien dat wij meer autoriteit hebben” (vrijwilliger speeltuin) En helpen vrijwilligers: – “Naar iemand die in een Bloemenveld T-shirt rondloopt wordt geluisterd, en ik en Ger hebben geen Bloemenveld T- shirt aan, dus ze hebben schijt aan hem.” (vrijwilliger speeltuin)

Bureaucratisch gezag Op basis regels en procedures; gelijke behandeling Vrijwilligers ondermijnen soms eigen bureaucratisch gezag: – Piet houdt erg van koekjes. Vorige keer had Samira tegen hem gezegd dat hij er maar één mocht en toen was Piet erg boos geworden. Nu geeft ze hem daarom maar weer meerdere koekjes.” (observatieverslag dagbesteding) – ‘Ik ben daar heel eerlijk in, als ik een kind niet mag, zal ik die eerder een waarschuwing geven.’ (vrijwilliger speeltuin)

Expertocratisch gezag: Op basis van opleiding, kennis en ervaring Zelfvertrouwen t.a.v. expertise geeft vrijwilliger meer gezag; onzekerheid ondermijnt Vooral bij onverwachte situaties vallen vrijwilligers terug op expertise professionals: – Bij de dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking geeft aanwijzigen aan cliënten over houtbewerking. Daarmee verwerft hij gezag. Maar als er een cliënt staat met zijn broek op zijn knieën, grijpt Jan niet maar roept een professional. Training en opleiding helpen expertocratisch gezag vrijwilligers

Kortom: Vrijwilligers kunnen veel, maar professionals blijven nodig voor: 1.Organisatie en financiën 2.Conflictbeheersing 3.Tegengaan uitsluiting 4.Waarborgen continuïteit Vrijwilligers heel loyaal mits Behapbare taken Gezelligheid Steun bij gezagsproblemen Boek gratis te downloaden via

Met dank aan: