Rekensprint Rekensprint.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Advertisements

Groep 5 Kimm Maarten.
Simultaan Tafelrondje
Rekenproblemen en Dyscalculie
Workshop Handelingsgericht werken
Rekenen in groep 1 t/m 4 De doorgaande lijn.
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De rekentoets.
SWV DRONTEN: Onderbouw
Bijeenkomst 3 Hoe bouw je een les op en hoe houd je hierbij rekening met het leren van leerlingen?
Spaans voor beginners 6 7 Online Spaans leren via de beproefde SuperMemo-methode. U gaat in uw eigen tempo door de cursus, maar wordt wel zeer.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Dyscalculie.
komt uit het Grieks en Latijn betekent slecht
Informatieavond groep H5/6
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Wat wensen studenten met rekenproblemen en dyscalculie?
Welkom op de informatieavond
Het cito-leerlingvolgsysteem
Niveau 1F Paraat hebben: (selectie) Omzetten van eenvoudige breuken in decimale getallen. Optellen en aftrekken van veel voorkomende gelijknamige en ongelijknamige.
Rekenen en Rekenproblemen
Dyscalculie of ernstige rekenproblemen?
Effectieve instructie
Rekenmethodes.
Rekenproblemen en Dyscalculie
Vakspecifieke onderwijsbehoeften bij rekenen en Wiskunde
Voorlichtingsavond groep 3
Trainer Basisvaardigheden Spelling
Onze nieuwe rekenmethode voor groep 3-8 Klik steeds met uw muis om verder te gaan.
Begeleiden, hoe doe je dat?
Onze nieuwe rekenmethode
Onze nieuwe rekenmethode
Instructiegroep 3 ouderkring 16 september 2014
Informatie-avond groep 4-5
Rekenen op de automatische piloot ??
Protocol Ernstige Reken Wiskundeproblemen
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Informatieavond groep 4
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Een prachtige kans voor uw kinderen
WELKOM IN GROEP 4A.
Op de informatieavond van de groepen 5
Info avond groep 3 17 september 2015
VMBO LWOO TL GL VWO KB atheneum gymnasium BB Welkom.
Bboamsterdam Breed Bestuurlijk Overleg Amsterdam.
Getalbegrip versterken, rekenen tot 100
Informatieavond groep 3/4
Voorlichting- & scholingsbijeenkomsten Groningen, Haren, Ten Boer & Zuidlaren Erik de Graaf Oktober/november 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Scholing gele route ‘de Schakel’ 12 november 2012.
Dyscalculie uit:
Dyscalculie uit: en APS workshop dyscalculie.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
Presentatie ouderbijeenkomst
Bouw! (van Lexima) Een interventieprogramma waarmee leesproblemen bij risicoleerlingen in gr 2 t/m 4 worden voorkomen.
Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Ouder- en leerlingavond voortgezet onderwijs
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Om de PowerPoint te starten:
GROEPSPLAN groep 3 t/m 8.
Merkbare vaardigheden
groep 5 …………………….…….…….…….…….…….……...
groep 6 …………………….…….…….…….…….…….……...
Presentatie ouderbijeenkomst
Transcript van de presentatie:

Rekensprint Rekensprint

Even voorstellen Marijke Theunissen Ambulant begeleider De Onderwijsspecialisten Arnhem Ervaring in SBO / WSNS Praktijk! Rekensprint

Rekensprint Automatiseren tot 100 Mondelinge training Een kant-en-klaar programma Rekensprint

Ontstaan Rekensprint Eigen rekenervaringen PABO Wiskobas SBO (MLK) Ambulante begeleiding Rekensprint

Rekensprint

Rekenzwakte Volwassenen VO / MBO / HBO PO: Uitval op toetsen Onvoldoende rekenkennis Afhankelijk van hulpmiddelen Rekensprint

Inspectierapport automatiseren rekenen Februari 2011 Rekensterke scholen automatiseren minimaal 10 min p dag gebruiken naast methode aanvullend automatiseringsaanbod hanteren goede opbouw en doorgaande lijn in automatisering Rekensprint

Veel voorkomende oorzaken rekenproblemen Basis tot 10 / 20 onvoldoende Te weinig rekenkilometers Wirwar aan oplossingsstrategieën Rekenstoornis / dyscalculie Andere (leer)stoornis Rekensprint

Voorbeeld: Lisa Leerling met DCD / ADD VIQ 114, PIQ 80 Doublure groep 4 Filmfragment 1: toets Rekensprint

Kenmerken zwakke rekenaars: Blijven tellen (geen automatisering tot 10 / splitsen) Materiaalgebruik tot in het oneindige Onhandige / verschillende strategieën Vermijding, blokkades, faalangst Rekensprint

Basis van het rekenen Getalinzicht Tellen Sommen tot 10 en splitsen Sprong over tiental Tafels Deze basis: automatiseren! Indien niet geautomatiseerd: echt leren rekenen zeer moeilijk! Idem met lezen: indien letterkennis / synthese niet geautomatiseerd is: lezen komt niet op gang. Spelling: letterkennis / analyse / begrip lange / korte klank: spelling blijft een drama. Rekensprint

Wat te doen bij rekenproblemen Toets de basiskennis Bij problemen in de basis: ga rekenkilometers maken! Opbouw: vergelijking met lezen / spellen Rekensprint

Hoe maak je rekenkilometers? Oefen vaak kort Zorg voor gegarandeerd succes Begin eenvoudig, herhaal, verkort, versnel, bouw langzaam uit naar moeilijker Oefen niet één onderdeel, maar ‘alles’ Geef vaak complimenten en betrek de ll bij het plan Slijp één strategie in Rekensprint

Vervolg rekenkilometers Oefen elke dag de diverse onderdelen volgens dezelfde opbouw: Getaloefeningen (niveau hoger dan sommen) Tellen (niveau hoger dan sommen) Optellen / aftrekken Splitsen / sprong > 10tal Sommen binnen 10tal Tafels / delen (niet in begin) Rekensprint

Opbouwen rekenkilometers Start met Eenvoudigste niveau sommen (<10) Eenvoudige splitsingen Getallen en tellen (> 10) Blijf herhalen / versnel Voorkom dat je veel uitleg moet geven Rekensprint

Essentie rekenkilometers Stap voor stap Onder begeleiding Volgens een goede opbouw Inslijpen van rekenkennis Niet telkens uitvoerige instructie geven! Door het trainen van eenvoudige teloefeningen en sommen bereid je telkens de volgende stap voor. Rekensprint

Rekensprint Rekenkilometers zijn exact uitgewerkt Kant en klaar, geen voorbereiding Remediërend Mondelinge training, systematische opbouw Individueel / in kleine groepjes Door bijna iedereen te geven Naast elke methode Rekensprint

Doelgroep Rekensprint lln met: Automatiseringsproblemen Leerstoornissen (NLD, Dyscalculie, rekenproblemen bij DCD) Lager (performaal) IQ Onvoldoende rekentraining Rekensprint

Welke groep Vanaf medio groep 4 Groep 5-6 Groep 7-8: bij zware automatiseringsproblemen Rekensprint

Doel Rekensprint Tellen / getallen (-100 / -1000) Memoriseren tot 10 / splitsen Automatiseren tot 100 (één strategie) van alle somtypes Memoriseren tafels en delen Verbeteren van de rekenprestaties Rekensprint

Duur Rekensprint 40 weken 4 keer per week Max 15 minuten per keer Afhankelijk van probleem: 20 tot 40 wkn Daarna blijven herhalen / uitbouwen Rekensprint

Vereiste voorkennis Enig getalbegrip tot 100 Enig hoeveelheidsbegrip tot 100 Weten wat een som is Een som kunnen oplossen (met materiaal of tellend) Rekensprint

Weekkaart 1 Rekensprint

Start Rekensprint Beginsituatie: toets Invullen toetsgegevens Bespreek plan met leerling (motivatie!) Vul oefenoverzicht in (trainers en tijdstippen training vastleggen) Aan de slag Rekensprint

Welke trainers Remedial teacher Leerkracht Ouder Klassenassistent Stagiaire Andere leerling Combinatie van trainers Rekensprint

Beginsituatie Afname toets: Diagnostische toets Rekensprint TTR / TTA CITO LVS Instapschema (ll start niet altijd in week 1 / kan het programma verkort doorlopen) Rekensprint

Diagnostische toets Rekensprint

Instapschema Rekensprint

Sprintkaartjes Visuele ondersteuning Uitkomst en deelstappen achterkant Niet altijd als flitskaartje Voorkom verkeerd inslijpen Herhaal moeilijke kaartjes Rekensprint

Voorbeeld sprintkaartje Antwoord op achterkant Rekensprint

Terug naar Lisa 8 maanden Rekensprint CITO RW van DLE 8 naar DLE 19 TTR van DLE 15 naar DLE 25 Gebruik van goede strategieën Meer zelfvertrouwen Filmfragment 2: rekentoets Lisa ( na 20 wkn) Rekensprint

Weekkaart week 20 Rekensprint

Strategie Deelstappen benoemen / inslijpen Zie deelstappen achterkant kaartje Meteen antwoord is goed, behalve bij sprong over tiental Verkorten: 28+6=2,4,34 Rekensprint

Sprintkaartjes Rekensprint

Filmfragment 3 Begüm, groep 5 3 keer per week Oefent met ‘ hulpmoeder’ Week 16 Rekensprint Rekensprint

Vooruitgang Begüm 1 1/2 jaar Rekensprint CITO RW van DLE 4 naar DLE 24, niveau van E naar C TTR van DLE 11 naar DLE 35 Leerachterstand verkleind van 0,73 naar 0,20 Filmfragment 4: Begüm week 40 Rekensprint

Tafels en delen Later in programma Aanvankelijk via herhaald optellen Tempo flink opvoeren! Rekensprint

Redactiesommen Vanaf week 28: enkele redactiesommen Ajodakt of Blokboek Redactiesommen Rekensprint

Resultaat leerling Tein TTR CITO Rekensprint

Overige resultaten Groep 4 / 5, vooruitgang na 4 mnd in DLE’s Meting na 4 maanden training, midden groep 4 / eind gr 4 of eind gr 5. Rekensprint

Interview Interview met een trainer (hulpmoeder) Interview met een leerling Filmfragment 5 Rekensprint

Rekenkilometers maken helpt: Voorwaarden: Goede opbouw Eén strategie Slijp alle somtypes apart in, mix daarna Vaak kort oefenen Leerling motiveren Volhouden! Rekensprint

Rekensprint www.schoolsupport.nl IB/RT-set: 1 compleet exemplaar Schoolset: 3 exemplaren m.theunissen@schoolsupport.nl m.theunissen@deonderwijsspecialisten.nl Rekensprint

In ontwikkeling Rekensprint start: eind gr 2 tot medio 4 Spellingsprint: vanaf medio 4 Rekensprint

Met dank aan De Sterrenkring Arnhem De Toermalijn Arnhem Julianaschool Arnhem De Arnhorst Velp Rekensprint

Vragen ? Rekensprint