Communicatie bij H.V. Hockeer Door Netty Bekkers
Deze presentatie Introductie en situering H.V. Hockeer Communicatie? Communicatie Hockeer tot voor kort Waarom communicatie-commissie? Communicatie Hockeer nu Good practice Communicatie Hockeer streven Stappenplan
H.V. Hockeer: even voorstellen Sinds 1976 te Cadier en Keer in Zuid-Limburg Boven op plateau met prachtig uitzicht over dal 2 kunstgrasvelden Sportpark met buurverenigingen: Voetbal Tennis Golf Handboogschieten Bemelerberg
Vanuit de lucht…
Hockeyverenigingen Zuid-Limburg Hockeer (440) Maastricht (1000) Meerssen (400) Valkenburg (300) Nuth (406) Sittard (750) Heerlen (375) Kerkrade (323)
De vereniging Ca 440 leden Jongste jeugd, Funkeys, benjamins + 15% Jeugd Senioren Veteranen Slapsticks Junioren 1 e t/m 4 e klasse - senioren 4 e klasse Familieclub waar iedereen welkom is Allemaal vrijwilligers: bestuur – TC – arbitrage – wedstrijd – accommodatie – clubhuis/bar – sponsoring – evenementen – activiteiten/jeugd – communicatie - kas - zaalhockey
H.V. Hockeer …
… impressie
Wie communiceren?
Communicatie Hockeer-intern Binnen vereniging: Verbinding: laagdrempelige 2-weg communicatie tussen alle belanghebbenden: leden, vrijwilligers, ouders, bestuur, commissies, coaches, trainers Goed contact, tevreden lid beste ambassadeur toekomstig vrijwilliger-commissielid-bestuurslid Transparantie en zichtbaarheid foto Aandachtspunt: Contact met ouders/hockeyers zonder verenigingsverleden
Communicatie Hockeer-extern Naar gemeenschap toe: Onderdeel Profilering en wat is imago/uitstraling nieuwe leden - nieuwe sponsoren Sponsoren Samenwerking gemeentelijke instanties Gemeente Politie-brandweer Buur-sportverenigingen Andere hockey clubs KNHB
Communicatie … tot 2012 Ehockey LISA Wekelijks in lokale krantje Infoboekje jaarlijks Veel persoonlijk contact (TC met leden) Communicatie rondom 1 activiteit – eigen bronnen/kring Veel goede wil, maar… Weinig continuïteit, geen vaste structuur, nauwelijks vervolg, geen spin-off
Communicatie-cie; waarom? Bestuur behoefte aan kanaal om belangrijke zaken naar leden en buiten te communiceren Club behoefte aan eigentijdse en duidelijke communicatie om leden te bereiken, te inspireren en betrokkenheid met de club te vergroten Er is goede wil maar te weinig kennis van nieuwe communicatiemiddelen Wens voor structuur en eenduidigheid i.p.v. ad hoc en van- alles-wat
Communicatie–cie Hockeer Sinds oktober 2012 Nu 5 personen waaronder 2 bestuursleden (= korte lijn) Webmaster LISA Webredactie voor nieuwsbrief, website en social media Facebook-subcie ook met 5 administrators vanuit alle geledingen (bestuur, senioren, 13+(vacant), ouders (jongste) jeugd)
Communicatie … heden Website: en Alle commissies eigen adres i.p.v. persoonlijke/privé Nieuwsbrief wekelijks - ook tijdens winterstop Social Media : Facebook: Twitter: #hvhockeer
Communicatie middelen Bestuur: persoonlijk – bestuursdienst, mail en via nieuwsbrief, website TC: persoonlijk, telefonisch en per mail, nieuwsbrief, website Wedstrijd-cie: website, mails naar TC en coaches Arbitrage: LISA mails en SMS Sponsoring: persoonlijk en mails Clubhuis/bar-cie: mail, LISA mail en persoonlijk en via telefoon AC/jeugd-cie: posters en Social media (eigen FB pagina) Teams: coaches/teammanager per mail Communicatie commissie: website, nieuwsbrief, facebook
Social media - Facebook Facebook en Hockeer: Verschillende administrators uit diverse leden groepen Posting schedule 2-3 posts per week Wat zijn beste dagen om te posten? rondom weekend Wat is beste tijd? Einde van de dag Altijd met een foto/plaatje Social Media handige sites: (facebook) 7 tips voor verenigingen (Facebook, Hyves, Twitter, LinkedIn, YouTube)
Werkt het? Problemen met mail en telefoon/sms: adressen van mn. jongeren wijzigen regelmatig zonder persoonlijke afzender roept botte reacties op en snel afzegging (bijv. Scheidrechters, bardienst) Overvloed aan s en nieuwsberichten Inloggen in LISA Jeugd jaar reageert niet? Ander soort (doelgroep)communicatie? Fluiters, assistent trainers adres van zowel jeugdlid als ouder TIPS??
Uit de praktijk 1: Vind-ik-leuk actie Doel: in korte tijd zoveel mogelijk nieuwe ‘vind-ik-leuks’ Voor bepaalde datum aantal likes: 3 paar nieuwe club sokken te verloten onder alle ‘vind-ik-leuks’ Aanpak: Posters (A4) in clubhuis Item in nieuwsbrief Website Facebook : vrienden nodigen vrienden uit Uitslag (uiteraard via facebook) met foto’s geïllustreerd. Resultaat: van 70 150 likes in kleine 3 weken. Nu +200 likes
Uit de praktijk 2: Wij zijn Hockeer
Wij zijn Hockeer teamfoto actie Doel: van alle teams een actuele foto voor website en facebook gezicht van de club Groot plakkaat ‘Wij zijn Hockeer’ Nodig: fotograaf en duidelijke afspraken Communicatie: Nieuwsbrief Website Facebook Mail naar alle coaches + uitleg en tijdstip Resultaat: 85% opkomst op 1 dag!
Resultaat:
Wij zijn Hockeer: bestuur
Voorzitters
Barvrijwilligers
Arbitrage, coaches en trainer
Uit de praktijk 3: Nieuwsbrief
Nieuwsbrief 2013
Nieuwsbrief op website
Nieuwsbrief 2013 M.i.v. deze week naamswijziging Nieuwsbrief Hockeer Ad Hock
Resultaten Comm-cie Heldere actuele website Aantal bezoekers stijgt Hoe nog meer ontsluiting? Vernieuwde nieuwsbrief met eigen naam Ad Hock korte items met verwijzing uitgebreid artikel website mensen blijven op website Actief Facebook Leuke weetjes, aankondigingen, oproep en foto’s Aantal vind-ik-leuks stijgt
Communicatie streven Voor ogen: Verbinding tussen bestuur, commissies, leden, vrijwilligers Zichtbaarheid: personen achter de club taken en werkzaamheden Gevolg: Betrokkenheid bij de club Waardering voor inzet vrijwilligers voedingsbodem ledenbehoud/leden- en vrijwilligers werving commissie leden en uiteindelijk bestuursleden continuïteit en voortbestaan vereniging BLOEIENDE VERENIGING
Communicatie … hoe verder? Stappenplan: Alle commissies op de hoogte van comm-cie Activiteit organiseren? Plan van aanpak + communicatie! Nieuwsbrief vaste structuur en rubrieken, human interest (blog?) Uitbreiding Social Media? Twitter? Hyves? basisschool leeftijd? LinkedIn? voor sponsoren? You Tube kanaal? s in LISA verfraaien en gezicht geven Infoboekje wel of niet?
Bedankt!