Den Haag, 27 april 2011 Digitaal lezen in Nederland.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Advertisements

Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Ondernemen in de praktijk
Uw boeken van klassiek naar digitaal
Moderne Media Marketing, verkoop, distributie Sessie 7.
1 Starterslening gemeente Veenendaal. 2  Verkoop van grote projecten steeds lastiger  Perfecte woning en goede balans in aantallen  Van start tot 70%
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
De kracht van HBSoftware B.V Als uw markt verandert, verwachten uw klanten dat u daar snel op reageert. Wij kunnen u daarbij helpen. Vanuit onze branchefocus.
Digitale leermiddelen in het mbo
Monopolistische concurrentie
H10: Prijsmanagement.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Martijn van den Berg Speciality Dairy
Winstmaximalisatie monopolist
Business Marketing Management
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Een startersgids voor innovatie
Samen maak je de vereniging ROHDA-Raalte Presentatie leden 2 november 2011.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Hoe motiveer ik mijn hypotheekadvies?
De kracht van HBSoftware
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Kansen voor Samenwerken
Informatiemiddag h/v Stand van zaken en nieuwe ontwikkelingen. april 2010.
Interpreteren van data
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
CanDo Coaching.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
E-readers en e-books Een kennismaking met een nieuwe manier van lezen.
1 Onderscheid Ethish beleggen, Duurzaam beleggen en Verantwoord beleggen Ethisch beleggen Hierbij is sprake van een zuiver idealistisch motief. “Ethische.
E-Bookplatform van de Bibliotheek Training e-book ambassadeurs BtB regiodagen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Strategische Businesspartner
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
50.
BBM workshop Educatie & Jeugdbeleid 20 april 2015 Tilburg.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Mid-market servercampagne – Thru Partner- presentatie: Dia voor presentator: niet laten zien Spreker: Partner Titel van de presentatie: We geven u het.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
2013 – 2016  Rino Schreuder secretaris stichting EDU-DEX 1.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Welkom havo 4..
Naam van bedrijf Ondernemingsplan.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Openen op 3-4 niveau Een hand met (erg) veel troeven is geschikt om daarmee nogal wat slagen te maken. Het betekent ook dat de tegenpartij daar niet zoveel.
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Nee Zeggen!.
Kluwer The end of Publishing
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Conclusies evaluatie Regieraden
Toekomst Fysieke Overlegtafel BOV/Kempen Resultaten inventarisatie
Nieuwjaarsbijeenkomst Huurdersbelangenverenigingen
Presentatie van ondernemingsplan
“De vertaalsector zou verder
Vernieuw je HR-cyclus.
Transcript van de presentatie:

Den Haag, 27 april 2011 Digitaal lezen in Nederland

***Footer*** Agenda 2 - Werkgroep digitaal lezen: aanleiding en doelstelling - Aanbeveling werkgroep digitaal lezen

***Footer*** Breed gedragen werkgroep met een gemeenschappelijk doel 3 Ontwikkelen van een strategie waarmee het boekenvak kan profiteren van de kansen die digitalisering biedt, en tegelijk de risico’s het hoofd kunnen bieden. Niet alleen economisch, maar ook cultureel belang (perspectief) is van essentieel belang Doel van de werkgroep Eppo van Nispen tot Sevenaer – Directeur CPNB Janne Rijkers – Coordinator ver. Van letterkundigen Angelique Wouters – CDO Selexyz Daniel Ropers – Managing director bol.com Renate Dorrestein – Auteur Wiebe de Jager – Dir Eburon en oprichter e-reader groep Erwin Blom – Schrijver en mede-oprichter The Crowds Jurgen Snoeren – Manager operation & digital Meulenhoff Boekerij Martijn Griffioen – Directeur Dutch media Michiel Laan – Programmamanager eBooks stichting bibliotheek.nl Eric Razenberg - President Pearson Benelux Federica Foroni lo Faro – Category manager digitaal bol.com Deelnemers aan de werkgroep

***Footer*** 4 “Denk het ondenkbare, want dat gaat gebeuren”

***Footer*** E-books, de USA consument is om 5 E-books meest verkochte format bij Amazon Index t.o.v paperbacks 115 Index t.o.v. hardcover 300 (inclusief alle fysieke boeken, ex. gratis e-books) Best verkochte product = Kindle (beter dan JK Rowling's Harry Potter and the Deathly Hallows

***Footer*** Ook Nederlandse consumenten zijn enthousiast 6 E-book lezers zeer tevreden: 98% tevreden 2 % ontevreden 42 % heeft als voornemen voortaan geen fysieke boeken meer te kopen 75% wil dat alle boeken direct als e-book beschikbaar zijn 64% leest op een e-reader (overig op smartphone of tablet)

***Footer*** Illigaliteit en nieuwe toetreders groot gevaar 7 Gevaar van illegaliteit Kans op nieuwe toetreders

***Footer*** Uitgangspunt: piraterij 8 Accepteer dat piraterij een gegeven is Ontwikkelingen in de muziek en filmindustrie hebben voor gewenning en verwachtingen gezorgd Gevaar is dat de consument dit ook bij boeken verwacht Basis uitgangspunt: consumenten willen best betalen, maar niet als enige Communicatie- uitdaging: zorg dat de consument betalen normaal blijft vinden

***Footer*** Obstakel 1: Gebruiksgemak 9 Maak het de digitale lezer zo makkelijk mogelijk Wederom zijn de de muziek en filmindustrie richtinggevend. Deze markten hebben anagetoond dat technische beveiliging vaak averechts werkt Alles is te kraken en vervolgens zijn de illegale varianten gebruiksvriendelijker dan de legale varianten Daarmee staat beveliging de ontwikkeling van een legale markt in de weg

***Footer*** Obstakel 2: Prijs 10 De prijs van digitale boeken is te hoog Nu wordt de 80% regel toegepast Onderzoek toont aan dat de consument de prijs vaak te hoog vindt Daarnaast concurreert het legale e-book met de ‘gratis ‘ illegale variant De werkgroep pleit voor een ontkoppeling van fysiek en digitaal boek Waarbij lagere prijzen niet perse zorgen voor lagere opbrengsten

***Footer*** Obstakel 3: Aanbod 11 Zorg dat er veel meer aanbod komt Het huidige aanbod is nog zeer beperkt (kleine titels) Veel back list titels zijn niet gedigitaliseerd Bij veel nieuwe titels is prake van publishing windows Streven is dat alle titels digitaal beschikbaar zijn

***Footer*** De kernpropositie moet verbeterd worden 12 Illegaliteit De technische beveiliging van content Aanbod dat achterblijft bij de behoefte De als te hoog ervaren prijs van het digitale boek

***Footer*** 8 concrete aanbevelingen 13 Werk geen andere partijen tegen vanuit eigen belang Individueel afwijkend gerdag raakt de kracht van de hele keten 8 Zorg, mede door een aantrekkelijke propositie dat de consument legaal e- boek lezen aantrekkelijk vindt Zorg voor een mentaliteitsverandering 7 bv. door het uitreiken van een eenmalige gratis digitale boekenbon Kom met extraatjes om de lezer warm te maken voor legale e-boeken 6 Niemand kan alleen opboksen tegen grote internationale concerns Samenwerking is geen optie maar noodzaak 5 Staak DRM of stap over op social DRM De lezer mag geen last hebben van beveiliging 2 Zorg voor prijstselling die past bij de consumentenverwachting De prijs van digitale boeken moet omlaag 3 Breng van elk nieuw boek ook direct het e-boek op de markt en zorg voor snelle conversie van de backlist Het aanbod moet fors omhoog 4 Piraterij is een gegeven en zal altijd blijven bestaan Concentreer je op de legale markt 1

***Footer*** Advies aan auteurs… Mijn concreet actionable adviezen 1.Spreek met je uitgever een concreet royalty doel af per jaar 2.Sluit met je uitgever liever een kortlopend contract voor eboeken af dan geen contract 3.Vraag je uitgever voor een concreet marketing plan voor eboeken en geef hem de ruimte om te experimenteren met prijsstelling Want….. Een target dwingt de uitgever om concreet te worden over de gezamenlijke verwachtingen Elk boek dat je geschreven hebt en dat niet legaal verkrijgbaar is draagt bij aan het ontstaan van het illegale circuit Een jaarlijks target i.p.v. een target per boek geeft de uitgever de ruimte om te experimenteren met de prijselasticiteit en uiteindelijk de totale opbrengst te optimaliseren (het is beter om minder per boek te verdienen als je er uiteindelijk meer boeken door verkoopt en meer verdient aan het einde van het jaar) Niemand weet nog hoe de beste prijselasticiteit evenwicht is

***Footer*** Advies aan uitgevers… Mijn concreet actionable adviezen 1.Geef zo snel mogelijk alle nieuwe boeken ook direct digitaal uit 2.Bij twijfelende auteurs durf het risico te nemen om kortlopende contracten te tekenen met uitgevers en retailers 3.Pas op voor veel versnipperingen (verschillende vormen van bestandsformaten, beveiliging en gebruiksmogelijkheden) 4.Blijf uit de buurt van gesloten systemen Want….. De consument wil graag nieuwe verschenen eboeken kopen. Als hij de eboeken legaal niet kan vinden en in het illegale circuit wel, zijn we hem als klant voor altijd kwijt We zijn in de experimenteer fase. De waarde van het vroegtijdig inzicht vergaren over de markt en de beste prijsstelling is groter dan het korte termijn risico op marginale verlies De consument kan in verwarring raken en de onbeveiligde illegale pdfs en epubs als aantrekkelijke keuzen zien Hoe aantrekkelijk het ook kan lijken maak je je 100% afhankelijk van die partijen die de macht hebben en vrij zijn om onverwacht de condities te veranderen in je nadeel

***Footer*** Advies aan retailers… Mijn concreet actionable adviezen 1.Te experimenteren en de uitkomsten met elkaar te delen 2.Je klant actief te betrekken bij het experimenteren, leren en ontwikkelen 3.Te accepteren dat digitaal lezen voor lezers en in sommige situaties aantrekkelijk is en richt je bedrijf in op een toekomst waarbij 10%-20% van de boekenverkoop digitaal is (hoe precies kan per retailer verschillend zijn) Want….. In deze fase kunnen we nog veel leren over wat de beste prijs/gemak propositie is Juist en alleen van lezers zul je echt horen in hoeverre het legale alternatief kan concurreren met illegale oplossingen en of je propositie concurrerend bent

***Footer*** Advies aan de overheid… Mijn concreet actionable adviezen 1.Geen vaste boekenprijs voor eboeken 2.BTW verlagen 3.Scherp op te letten en regelgeving introduceren die misbruik van machtspositie door (inter)nationale partijen bij bediening van lezers in deze prille markt tegenhoudt Want….. In een internationale digitale markt kunnen in Nederland gevestigde aanbieders gebonden aan de vaste boekenprijs moeilijke concurreren t.o.v. internationale concurrenten die zelf de prijs kunnen bepalen Een lage prijs is een belangrijk middel tegen illegaliteit. De overheid die de prijs hoger maakt dan noodzakelijk, en door de consument begrepen kan worden, veroorzaakt illegaliteit Nederland heeft zich sterk gemaakt om cultuur te stimuleren. In een digitaal tijdperk is een twee sporen beleid (stimuleren van boeken door lage BTW en tegenhouden van digitaal door hoge BTW) noch waardevol noch aan uitlegbaar

***Footer*** 18 Vragen?