Welkom bij MarketingMinds Arnhem, 28 januari 2016
Programma 2016 Meld je vast aan! Like ons ook even op Facebook
PANAMA finding content that connects MARKETINGMINDS 28 JANUARI 2016
Panama | MarketingMinds4 Jhon van der Ceelen Mindshare Business Intelligence Director Digital
Panama | MarketingMinds5 change
Panama | MarketingMinds6 the old
Panama | MarketingMinds7 the old
content Panama | MarketingMinds8
crossing Panama | MarketingMinds9
hotspot Panama | MarketingMinds10
Panama | MarketingMinds11
introducing panama © Panama | MarketingMinds12
flip perspective Panama | MarketingMinds13
hotspots Panama | MarketingMinds14
meet panama © Panama | MarketingMinds15 contextual + earned brand domain search social mention social analytics online survey paid + owned content audit technical audit VISION ANALYSIS SWOTLIVE content analysis content + media direction live + monitoring PLAN brand vision consumer perspective brand perspective media audit adapting / creating i.e. strategy, content, media © Mindshare web analytics social analytics CRM online jouney tracking journey
Panama | MarketingMinds16 tools used Google Keyword Planner Google Adwords Google Trends for Marketeers Google Teacup Google Analytics SEO Tracx Wakoopa Nielsen client data deskresearch
17Panama | MarketingMinds
THANKS Jhon van der Ceelen Business Intelligence Director Panama | MarketingMinds18
Korte pauze 10 minuten
IN EEN OMNI-CHANNEL WERELD ONLINE MARKETING STRATEGIE
Wolter Tjeenk Willink Oprichter, Traffic Builders | online marketing intelligence Mede-oprichter, Traffic Builders People Blogger, gastspreker Oud-voorzitter IAB taskforce search Bestuurslid Digital Analytics Professional Group, branchevereniging MOA Gastdocent aan o.a. Beeckestijn, Neyenrode Business University en Windesheim INTRODUCTIE
Online marketing strategieSocial media advertising Organic Search (SEO) Webanalytics & Marketing Intelligence Paid Search (SEA)Conversie-optimalisatie Display Advertising 2001 ZOEKMACHINEMARKETING SPECIALIST GESPECIALISEERD ONLINE MARKETING BUREAU 2016 ONZE EXPERTISE
IN EEN OMNI-CHANNEL WERELD ONLINE MARKETING STRATEGIE
HERKEN JE DEZE UITDAGINGEN? Hoe bereik ik mijn doelgroep effectief vandaag èn morgen? Hoe verantwoord ik investeringen in radio & TV of display? Hoe haal ik maximale synergie uit de kanalen in de marketingmix? Hoe doorbreek ik de silo’s in mijn organisatie en processen? Hoe….?
De wereld om ons heen verandert. Razendsnel.
UITDAGINGEN
ADRESSABLE TV
STREAMING RADIO
MARKETING = TRANSITIE MARKETINGOFFLINE VS. ONLINE MARKETINGDIGITAL MARKETING MARKETING.
MARKETING = TRANSITIE
REAN-FRAMEWORK EFFECTIEVE MARKETINGPLANNING
NURTURE Van klanten fans maken; binden en heractiveren REACH Je doelgroep bereiken en inspireren (“touch”) ENGAGE Je doelgroep betrekken bij je merk & propositie, enthousiasmeren (“tell”) ACTIVATE Je doelgroep verleiden tot aankoop, motiveren (“sell”)
REAN-FRAMEWORK: UITGANGSPUNTEN REAN Vertaalt de customer journey naar een effectieve marketingmix; Waarin elk kanaal een eigen rol vervult; Maar waarbij een integrale, holistische aanpak het uitgangspunt is
REAN-FRAMEWORK: UITGANGSPUNTEN DE ROL IN DE MARKETINGMIX IS BEPALEND VOOR: Device targeting Umfeld/audience targeting Advertentietype, bijv. beeld vs. tekst Propositie/boodschap Prijsmodel, bijv. CPM vs. CPC of CPA En daarmee ook voor de KPI’s waarop je het kanaal aanstuurt.
REACH ENGAGE ACTIVATE NURTURE REAN-FRAMEWORK: ATL vs. BTL Above The Line Doel: attitudeverandering Focus: branding & engagement Doel: gedragsverandering Focus: salesactivatie & loyaliteit Below The Line (BTL) Blue ocean Red ocean
DoelstellingenKPI’s Lange termijn - Attitubeverandering REACH Branding Bereik Merkbekendheid €/Effectief bereik ∆ Merk-/naamsbekendheid ENGAGE Engagement Merkassociatie Merkbeleving EngagementScore Onderst. conversiewaarde “Zachte conversies” REAN-FRAMEWORK: DOELSTELLINGEN & KPI’s
DoelstellingenKPI’s Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume Cost Per Lead/Sales/Action Return On Ad Spend (ROAS) Return On Investment (ROI) NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie Net Promotor Score (NPS) Customer Lifetime Value (CLV) REAN-FRAMEWORK: DOELSTELLINGEN & KPI’s
REAN™: aansluiting op het koopprocesDoelstellingenKPI’s Lange termijn - Attitubeverandering REACH Branding Bereik Merkbekendheid €/Effectief bereik ∆ Merk-/naamsbekendheid ENGAGE Engagement Merkassociatie Merkbeleving EngagementScore Onderst. conversiewaarde “Zachte conversies” Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume Cost Per Lead/Sales/Action Return On Ad Spend (ROAS) Return On Investment (ROI) NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie Net Promotor Score (NPS) Customer Lifetime Value (CLV) REAN-FRAMEWORK: DOELSTELLINGEN & KPI’s
DoelstellingenBudget %Wijze van budgetteren Lange termijn - Attitubeverandering REACH Branding Bereik Merkbekendheid ± 20%Fixed ENGAGE Engagement Merkassociatie Merkbeleving ± 30%Fixed REAN-FRAMEWORK: BUDGETALLOCATIE
DoelstellingenBudget %Wijze van budgetteren Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume 35+% Fixed minimum, CPA/CPS based maximum NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie ± 15% Fixed minimum, CLV/CPA/CPS based maximum REAN-FRAMEWORK: BUDGETALLOCATIE
DoelstellingenBudget %Wijze van budgetteren Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume 35+% Fixed minimum, CPA/CPS based maximum NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie ± 15% Fixed minimum, CLV/CPA/CPS based maximum REAN-FRAMEWORK: BUDGETALLOCATIE
REAN-FRAMEWORK: PRAKTIJKVOORBEELDEN
REAN-FRAMEWORK, PRAKTIJKVOORBEELD 1: GSP
REAN™: aansluiting op het koopprocesDoelstellingenGmail Sponsored Promotions (GSP) targeting KPI’s Lange termijn - Attitubeverandering REACH Branding Bereik Merkbekendheid Google Customer match targeting (similar audiences) €/Effectief bereik ∆ Merk-/naamsbekendheid ENGAGE Engagement Merkassociatie Merkbeleving Contextual targeting (keywords, interesse) EngagementScore Onderst. conversiewaarde “Zachte conversies” Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume Contextual targeting, specifieke keywords Domain targeting (bijv. concurrenten) Cost Per Lead/Sales/Action Return On Ad Spend (ROAS) Return On Investment (ROI) NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie Domain targeting (eigen domein) Net Promotor Score (NPS) Customer Lifetime Value (CLV)
REAN-FRAMEWORK, PRAKTIJKVOORBEELD 2
Kanalen, offlineKanalen, online REACH TV Radio Digital radio Video advertising (“Hero” content) High-impact Display advertising ENGAGE Advertorials Eigen magazine (content-heavy) Display ads (RTB) Video advertising (“Hub” content) Facebook ads RLSA (AdWords) Gmail Ads REAN-FRAMEWORK: PRAKTIJKVOORBEELD 2 View & Click-based Retargeting
Kanalen, offlineKanalen, online ACTIVATE Point of Sale acties Bijv. Instore Wifi / iBeacons Etc. RLSA (AdWords) Display ads (RTB) SEO SEA (AdWords / Bing) NURTURE Direct Mail, base Etc. marketing (base) REAN-FRAMEWORK: VOORBEELD KANAALINZET Retargeting bestaande klanten View & Click-based Retargeting
REAN™: aansluiting op het koopprocesDoelstellingenKanalen, offlineKanalen, onlineKPI’s Lange termijn - Attitubeverandering REACH Branding Bereik Merkbekendheid TV & Radio Outdoor Print advertising High-impact Display Video advertising Mobile advertising Content Marketing €/Effectief bereik ∆ Merk- /naamsbekendheid ENGAGE Engagement Merkassociatie Merkbeleving PR Advertorials Event marketing Etc. St. IAB Display advertising Social advertising Gmail Ads SEA & SEO EngagementScore Onderst. conversiewaarde “Zachte conversies” Korte termijn - Gedragsverandering ACTIVATE Sales/conversie Leads/sales Conversievolume Point of Sale acties Direct Mail Etc. Retargeting (display) Retargeting (RLSA) SEA & SEO Cost Per Lead/Sales/Action Return On Ad Spend (ROAS) Return On Investment (ROI) NURTURE Loyaliteit Retentie Churn reductie Direct Mail, base Etc. Retargeting (base) marketing (base) Net Promotor Score (NPS) Customer Lifetime Value (CLV)
VOORDELEN VAN HET REAN-FRAMEWORK Waarom zou jouw organisatie ook REAN moeten gebruiken? Borg de aansluiting van je marketingmix op de customer journey Vereenvoudig je planning en aansturing van marketingkanalen Doorbreek de silo’s binnen je eigen organisatie!
BEDANKT VOOR JE AANDACHT!
WANT WIJ MAKEN JE AMBITIES WAAR MEER WETEN OF DE PRESENTATIE ONTVANGEN? DEEL JE AMBITIE! Facebook YouTube LinkedIn CONTACTGEGEVENS Bel Mail