En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een schooldag in groep 1, 2 en
Advertisements

Cursus1 thema gevoelens. Verhaal:
Spreekbeurt Kira Lamers in groep 3 a Pius X school in Bemmel op 23 maart 2012   Ik ben Kira en net als mijn papa zijn wij Nederlanders. Mijn mama is in.
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Welkom in de ‘Plop’klas
Mondeling Nederlands Cursus 1 – de school.
Welkom op de informatieavond van groep 1-2
Hoe ruim ik mijn kamer op?
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Opkomen voor jezelf.
Neus-, keelamandelen en trommelvliesbuisjes
Een impressie van een schoolweek in groep 5 t/m 8
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welkom op Basisschool Berg en Beek
Het leven zoals het is... Docu over het lief en leed in de kleuterschool...
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Zo werken en spelen wij. Gemaakt door: Yvonne van Krimpen.
Ik ben Bob..
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Les 11 Wacht even, straks... Bewerkt door Annelyn, Astrid en Inez
De dag uit het leven van Maria Elena
Een schooldag van Jemuel Hallo! Ik ben Jemuel. Ik ben 11 jaar oud en woon samen met mijn ouders en mijn zusje Gaby in de Filippijnen.
Interpreteren van data
Dr. Albertus Risaeusschool
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Informatie-avond groep 1-2 September 2014
Het is hier TE GEK!.
Even voorstellen : Groep 3b
Een dag bij de kleuters.
Dit doen we in groep 1/2 B.
Mondeling Nederlands nieuw cursus 2
Stel je voor, je bent weer kind…. En de wereld mag lekker helemaal om jou draaien.
Ouderinformatieavond groep 0/1
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Stage: Basisschool de Klingerberg
Kamp dag een Er was eens een klas groep 5/6 Die gingen op kamp in Helden.
Informatieavond groep de kikkers basisschool Prins Constantijn
Voor het eerst naar school; een kijkje in groep 1 en 2 Wat leuk dat je bij ons op school komt.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Kom laat ons zingen vandaag, klappen vandaag, dansen vandaag, prijzen vandaag en bidden tot de eer van God.
Een dag bij de kleuters. eerst maar eens even onze jas ophangen… en onze spullen opbergen …
Hoi allemaal, ik zit achter de computer. Opa is jarig en ik wil hem feliciteren. Ik ga hem bellen via Skype.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Wenboekje Speelzaal Haasje Repje. Als je bij ons komt spelen mag je je jas aan de kapstok ophangen. Daar kan je zelf bij. Jas aan de kapstok.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Powerpoint presentatie.
Informatie groepen 1 Schooljaar Inhoud Even voorstellen… Groepsindeling Binnenkomen en uitgaan Dagindeling Werkwijze Doelen Klassenknuffel.
Wenboekje Speelzaal De Speelmolen. 1. Welkom op speelzaal de Speelmolen!.
Wenboekje Speelzaal Jan Huigen. Als je binnenkomt kun jij je jas ophangen aan de kapstok.
Wenboekje Speelzaal Humpie Dumpie. Wat fijn dat je bij ons komt spelen. Trek je jas maar uit en hang die maar op aan de kapstok..
Wenboekje Wat fijn dat je er bent, hang je jas maar aan de kapstok..
Hallo, ik ben Lina. Vandaag ga ik naar de speelzaal. Ga je met mij mee? Wenboekje Speelzaal Tierelier.
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
Wenboekje Speelzaal Muis. Als je bij ons komt spelen mag jij je jas en je tas ophangen aan de kapstok..
Wenboekje Speelzaal Ziezo. Voordat je naar binnen gaat mag jij je jas in de luizenzak stoppen.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Brede school De Muldershof… waar ieder zijn draai vindt
‘Tot morgen. ’ roept de juf
Speelzaal Ollie wenboekje.
blok 3 les 2: de gewone basisschool
Voel je wel in je vel !.
Routineliedjes Eten en drinken Stamp je voeten Dag, dag allemaal
OP DE WILLEM DE ZWIJGERSCHOOL
Wat de leerling doet Wat de docent doet
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009

Overal waar in deze presentatie ‘mama’ staat, kan natuurlijk ook papa, opa, oma, verzorger of oppas worden gelezen!

Schiet op, mama! De bel gaat zo… Mama brengt mij vandaag naar school. We komen binnen via de poort bij de kleine speelplaats. Op het plein mag ze nog even kijken hoe we spelen.

Als om 8.25 uur de bel gaat, ga ik in de rij staan. De juf gaat met de klas naar binnen. Mama zwaait op het plein. Juf, mag ik bellen?

Tas in de bak. Jas in de zak. Mijn tas met het eten gaat in de bak. Mijn jas gaat in de zak (de handschoenen, sjaal en muts ook). Dat kunnen we al helemaal zelf!

Mijn eigen plekje... Op mijn kapstok en mijn gymtas staat mijn foto. Mijn stoel heeft een naamkaartje met een eigen plaatje erbij. hetzelfde kaartje zit ook op mijn eigen meeneemlaatje. En op het planbord. Zo kan ik altijd mijn eigen plekje en mijn spullen vinden. Ook als ik mijn naam nog niet kan lezen.

Wat gaan we doen vandaag? Dat hoef ik niet te vragen, want dat kan ik zien aan de dagritmekaarten. En aan het takenbord kan ik zien wie er vandaag de ‘helpende handjes’ zijn. De helpende handjes mogen ook vooraan in de rij staan.

We beginnen met een korte kring... We tellen de kinderen, kijken welke dag het is en wat we vandaag allemaal gaan doen. We kijken ook hoe het weer is. De juffen noemen dit met een moeilijk woord ‘dagroutine’. Hierna gaan we aan het werk...

Vrij kiezen Als we een werkles doen, mag ik vrij kiezen. Dat doe ik met mijn planbordkaartje, dat we om de beurt onder het werkje van onze keuze mogen hangen. Ik mag in de werkles natuurlijk ook aan de weekopdrachten werken als ik dat wil. De juf helpt, kijkt hoe goed we al kunnen werken of werkt met een groepje. Onder de werkles hoeven we niet stil te zijn. Gewoon praten mag. Elke dag is er minstens 1 werkles.

Weekopdrachten De kinderen van groep 1 moeten elke week 2 verplichte opdrachten maken. De kinderen van groep 2 maken 3 weekopdrachten. Dit kan van alles zijn: een werkblad, een spelletje, een knutselwerkje... Als ik mijn opdracht klaar heb, zet ik een kruisje op het opdrachtenblad. Dat hangt op het planbord.

Kleine en grote kring Soms werken we in een grote kring, dan doet iedereen mee. Soms werken we in een kleine kring. Dat kan bijvoorbeeld alleen groep 1 zijn, maar ook een niveaugroepje. Als er een kleine kring is moeten de andere kinderen zelfstandig werken.

Zelfstandig werken... Elke dag heeft momenten waarin de juf met een groepje werkt. Wij werken dan helemaal alleen (de juf blijft wel in de klas hoor...). We moeten dan werken aan onze weekopdrachten. Als die af zijn mogen we een werkje uit de kast kiezen. Het stoplicht staat op oranje en de time-timer staat aan.

In de speelzaal In de speelzaal mogen we soms vrij spelen, maar soms is er ook een gymles, muziekles of een schrijfdansles. Als we naar de speelzaal gaan doen we alijd de gymkleren aan. En dat kan best lastig zijn, al die kleren aan en uit… Daarom is het fijn als mama mij gemakkelijke kleren aandoet.

De gymtas krijgen we van school en hoort altijd aan de kapstok te hangen… In de gymtas zitten mijn eigen gymkleren: een korte broek, een t-shirt en schoenen die ik zelf aan- en uit kan doen. In het weekend en in de vakanties kan mama de gymspulletjes wassen en daarna weer mee terug naar school geven. Ook controleert mama regelmatig of de schoenen nog passen.

Directe instructie... Net als de grotere kinderen op onze school doen we vaker ‘directe instructie’. Wij vinden dat een heel moeilijk woord. Maar we kunnen het wel heel goed. We beginnen in een kring waarin de juf heel goed voordoet wat we moeten doen. Iedereen die het al kan, mag daarna zelf verder. Zo heeft de juf meer tijd voor de kinderen die het nog moeilijk vinden. En hoeven we niet op elkaar te wachten.

Buiten spelen Buiten mogen we meestal vrij spelen, op het plein of in de zandbak. Maar soms doen we ook wel een spelletje of een les buiten. We gaan elke droge dag naar buiten, ook in de winter. Gelukkig heb ik een lekkere warme muts op, een sjaal om en handschoenen aan!

Het stoplicht Als het stoplicht op groen staat mogen we gewoon praten en vragen stellen aan de juf. Een oranje stoplicht betekent dat we alleen mogen fluisteren en de juf niet mogen storen. Bij een rood stoplicht moeten we stil zijn en heel goed luisteren. We mogen dan ook even niet naar de wc. (maar als we het echt niet meer kunnen houden dan...tsja, dan natuurlijk wel).

We doen alles in spelvorm en thematisch met... En onze klassenpop Pompom helpt mee... Een complete methode die alles in huis heeft en die in groep 3 vloeiend overgaat in ‘Veilig leren lezen’.

Van werken kun je vies worden…. Dat is niet erg, want er zijn schortjes. En mama bewaart mijn beste kleren voor het weekend.

En natuurlijk moeten we ook opruimen… Kwastjes afspoelen, papier opruimen, alles op de plek terugzetten, zand opvegen en ga zo maar door…. Iedereen helpt mee totdat alles opgeruimd is.

‘s Morgens drinken we een pakje in de klas en meteen daarna nemen we een klein tussendoortje mee naar buiten. ‘s Middags lunchen we in de klas, samen met de juf. Het is erg gemakkelijk als mama het tussendoortje en de lunch apart verpakt. Smakelijk eten….

Juf, komt mama bijna? Als de school uit is, gaan we samen naar buiten De mama’s wachten op het plein Als mama er nog niet is, wacht ik bij de juf Als alle kinderen naar buiten zijn, mag mama ook in de klas komen kijken, dat vind ik leuk!

Het lijkt allemaal zo gemakkelijk...

Maar het kan soms ook zo moeilijk zijn... Maar natuurlijk helpt de juf als het even niet lukt. En dan gaan we die dingetjes gewoon oefenen. Want daarom gaan we naar school, om samen te leren. En zo zorgen we ook bij de kleuters voor...

Veiligheid Verantwoordelijkheid Betrokkenheid Ontwikkeling Vormgeving Reggie Hamers-Geelen Foto’s Guy Horrichs Casper Hamers Reggie Hamers Met dank aan Ivon Hamers Casper Hamers Roermond September 2009