En nu… Naar de basisschool! Een impressie van een schooldag in groep 1/2 Roermond 2009
Overal waar in deze presentatie ‘mama’ staat, kan natuurlijk ook papa, opa, oma, verzorger of oppas worden gelezen!
Schiet op, mama! De bel gaat zo… Mama brengt mij vandaag naar school. We komen binnen via de poort bij de kleine speelplaats. Op het plein mag ze nog even kijken hoe we spelen.
Als om 8.25 uur de bel gaat, ga ik in de rij staan. De juf gaat met de klas naar binnen. Mama zwaait op het plein. Juf, mag ik bellen?
Tas in de bak. Jas in de zak. Mijn tas met het eten gaat in de bak. Mijn jas gaat in de zak (de handschoenen, sjaal en muts ook). Dat kunnen we al helemaal zelf!
Mijn eigen plekje... Op mijn kapstok en mijn gymtas staat mijn foto. Mijn stoel heeft een naamkaartje met een eigen plaatje erbij. hetzelfde kaartje zit ook op mijn eigen meeneemlaatje. En op het planbord. Zo kan ik altijd mijn eigen plekje en mijn spullen vinden. Ook als ik mijn naam nog niet kan lezen.
Wat gaan we doen vandaag? Dat hoef ik niet te vragen, want dat kan ik zien aan de dagritmekaarten. En aan het takenbord kan ik zien wie er vandaag de ‘helpende handjes’ zijn. De helpende handjes mogen ook vooraan in de rij staan.
We beginnen met een korte kring... We tellen de kinderen, kijken welke dag het is en wat we vandaag allemaal gaan doen. We kijken ook hoe het weer is. De juffen noemen dit met een moeilijk woord ‘dagroutine’. Hierna gaan we aan het werk...
Vrij kiezen Als we een werkles doen, mag ik vrij kiezen. Dat doe ik met mijn planbordkaartje, dat we om de beurt onder het werkje van onze keuze mogen hangen. Ik mag in de werkles natuurlijk ook aan de weekopdrachten werken als ik dat wil. De juf helpt, kijkt hoe goed we al kunnen werken of werkt met een groepje. Onder de werkles hoeven we niet stil te zijn. Gewoon praten mag. Elke dag is er minstens 1 werkles.
Weekopdrachten De kinderen van groep 1 moeten elke week 2 verplichte opdrachten maken. De kinderen van groep 2 maken 3 weekopdrachten. Dit kan van alles zijn: een werkblad, een spelletje, een knutselwerkje... Als ik mijn opdracht klaar heb, zet ik een kruisje op het opdrachtenblad. Dat hangt op het planbord.
Kleine en grote kring Soms werken we in een grote kring, dan doet iedereen mee. Soms werken we in een kleine kring. Dat kan bijvoorbeeld alleen groep 1 zijn, maar ook een niveaugroepje. Als er een kleine kring is moeten de andere kinderen zelfstandig werken.
Zelfstandig werken... Elke dag heeft momenten waarin de juf met een groepje werkt. Wij werken dan helemaal alleen (de juf blijft wel in de klas hoor...). We moeten dan werken aan onze weekopdrachten. Als die af zijn mogen we een werkje uit de kast kiezen. Het stoplicht staat op oranje en de time-timer staat aan.
In de speelzaal In de speelzaal mogen we soms vrij spelen, maar soms is er ook een gymles, muziekles of een schrijfdansles. Als we naar de speelzaal gaan doen we alijd de gymkleren aan. En dat kan best lastig zijn, al die kleren aan en uit… Daarom is het fijn als mama mij gemakkelijke kleren aandoet.
De gymtas krijgen we van school en hoort altijd aan de kapstok te hangen… In de gymtas zitten mijn eigen gymkleren: een korte broek, een t-shirt en schoenen die ik zelf aan- en uit kan doen. In het weekend en in de vakanties kan mama de gymspulletjes wassen en daarna weer mee terug naar school geven. Ook controleert mama regelmatig of de schoenen nog passen.
Directe instructie... Net als de grotere kinderen op onze school doen we vaker ‘directe instructie’. Wij vinden dat een heel moeilijk woord. Maar we kunnen het wel heel goed. We beginnen in een kring waarin de juf heel goed voordoet wat we moeten doen. Iedereen die het al kan, mag daarna zelf verder. Zo heeft de juf meer tijd voor de kinderen die het nog moeilijk vinden. En hoeven we niet op elkaar te wachten.
Buiten spelen Buiten mogen we meestal vrij spelen, op het plein of in de zandbak. Maar soms doen we ook wel een spelletje of een les buiten. We gaan elke droge dag naar buiten, ook in de winter. Gelukkig heb ik een lekkere warme muts op, een sjaal om en handschoenen aan!
Het stoplicht Als het stoplicht op groen staat mogen we gewoon praten en vragen stellen aan de juf. Een oranje stoplicht betekent dat we alleen mogen fluisteren en de juf niet mogen storen. Bij een rood stoplicht moeten we stil zijn en heel goed luisteren. We mogen dan ook even niet naar de wc. (maar als we het echt niet meer kunnen houden dan...tsja, dan natuurlijk wel).
We doen alles in spelvorm en thematisch met... En onze klassenpop Pompom helpt mee... Een complete methode die alles in huis heeft en die in groep 3 vloeiend overgaat in ‘Veilig leren lezen’.
Van werken kun je vies worden…. Dat is niet erg, want er zijn schortjes. En mama bewaart mijn beste kleren voor het weekend.
En natuurlijk moeten we ook opruimen… Kwastjes afspoelen, papier opruimen, alles op de plek terugzetten, zand opvegen en ga zo maar door…. Iedereen helpt mee totdat alles opgeruimd is.
‘s Morgens drinken we een pakje in de klas en meteen daarna nemen we een klein tussendoortje mee naar buiten. ‘s Middags lunchen we in de klas, samen met de juf. Het is erg gemakkelijk als mama het tussendoortje en de lunch apart verpakt. Smakelijk eten….
Juf, komt mama bijna? Als de school uit is, gaan we samen naar buiten De mama’s wachten op het plein Als mama er nog niet is, wacht ik bij de juf Als alle kinderen naar buiten zijn, mag mama ook in de klas komen kijken, dat vind ik leuk!
Het lijkt allemaal zo gemakkelijk...
Maar het kan soms ook zo moeilijk zijn... Maar natuurlijk helpt de juf als het even niet lukt. En dan gaan we die dingetjes gewoon oefenen. Want daarom gaan we naar school, om samen te leren. En zo zorgen we ook bij de kleuters voor...
Veiligheid Verantwoordelijkheid Betrokkenheid Ontwikkeling Vormgeving Reggie Hamers-Geelen Foto’s Guy Horrichs Casper Hamers Reggie Hamers Met dank aan Ivon Hamers Casper Hamers Roermond September 2009