Fulco Polderman Marketing Manager
CV Het prille begin: Programmeur ConcertGebouw Barneveld, Programmeur Peacedog Festival, Sally Forth Records, We vs. Death Zwaard Music The Alternative/ The Entertainment Group Brand New Live
BRAND NEW LIVE Bureau voor merkactivatie & entertainment. BRAND = Merk- & sponsoractivatie NEW = Conceptontwikkeling LIVE= Productie & organisatie (bedrijfs-)evenementen Conceptontwikkeling, marketing, PR en organisatie van B2B events voor merken als Samsung Mobile, Ziggo, T-Mobile, DIESEL, Unive, Sanoma en Haven Amsterdam. Daarnaast ontwikkelt Brand New Live activatieformats in eigen beheer die door merken kunnen worden geadopteerd, zoals De Week van het Metropole en Bal11 - het Grootste Studentengala van Nederland.
BRAND NEW LIVE Ook: Consultancy voor artiesten (o.a. Marco Borsato en Jacqueline Govaert), Artist Management voor o.a. Dotan, Krystl en Angela Groothuizen. Bovendien: Marketing, sponsoring en productie voor entertainmentformats als Symphonica in Rosso, BUMA NL en 3Dimensies van Marco Borsato. Brand New Live heeft een partnership met Mojo Concerts/Live Nation.
MARKETINGMIX PRINT OUTDOOR RTV RETAIL ONLINE FREE PUBLICITY/PR
WAT IS ER VERANDERD On demand samenleving: ‘Nieuwe consument’ bepaalt zelf wat & wanneer: Niet langer ‘on top’ benaderen. Uitzending Gemist | Blogs | Video on Demand| Voice over IP | Skype | Streaming diensten als Spotify | Last.FM etc etc.
ONLINE MARKETING SOCIAL MEDIA MARKETING WEBSITE DIRECT MARKETING/CRM PR (BRANDED) CONTENT
WAAROM SOCIAL MEDIA Nederlanders (en met name jongeren) meest intensieve internetgebruikers van Europa Nederlandse jongeren zijn 2 tot 3 uur per dag online. 71% van de jongeren download minimaal wekelijks muziek. Een groot gedeelte daarvan via ‘illegale’ websites. 85% onderhoudt vriendschappen met mensen die ze via het internet kennen door middel van Social Media, zoals MSN Messenger, Hyves, Facebook, MySpace, Twitter.
SOCIAL MEDIA REVOLUTIE Als de consument (potentiële koper van album, download, merchandise of concertkaartje) eenmaal is 'geraakt' via hun gelijken in een sociaal netwerk is deze bereidt: 4x zo vaak geneigd iets aan te schaffen 3x zoveel geld uit te geven 2x zoveel loyaliteit te betonen dan via traditionele media
BELANGRIJKSTE LES Hoe krijg je mensen die zelf als medium functioneren, door hun positie in hun vriendengroep of hun activiteiten als blogger, zover dat ze jouw merkboodschap gaan verspreiden? Maar: Eigen website blijft belangrijk platform Nieuwe belangrijke ontwikkelingen: Muziek niet langer in ‘bezit’ door middel van drager of download - opkomst van streamingplatforms als Spotify op basis van abonnementen Sterke groei gebruik mobiel internet
VOORBEELDCASE
MAAR OOK… Een bruto media-inzet van meer dan 1,1 miljoen euro.. - Mediapartners RTL, 538 en Telegraaf - Univé sponsorship - TV campagne RTL4 - Radiocampagne Actieweek 538: Slapen bij Marco - Printcampagnes in Telegraaf, Spits en NL Magazines - TV registratie Symphonica in Rosso 2006 op RTL4 - Mailingen - PR campagne, ook lokaal/regionaal - Nauwe samenwerking/overleg timings Universal Music
TIMING = KEY Bouw momenta in je marketing- & communicatieplanning…klop deze momenta volledig op! Voorbeeld: Symphonica in Rosso 2011 Resultaat: Al bijna tickets verkocht. Het grootste entertainmentconcept van Nederland. En hoe ziet een communicatieplan/mediaplanning er dan uit? Voorbeeld: Bal11
DE SMAAKDISCUSSIE “… Verhouding liefde voor de muziek van de artiest in kwestie en het marketing/commercieel oogpunt. In welke mate is de liefde voor de muziek van belang om een artiest succesvol te managen? …“(Rick Bleijenberg) “… Vind je het moeilijk wanneer je moet werken met artiesten waarvan je de muziek zelf nooit zou luisteren?..” (Karin Kwant) “ …Denk je dat je je werk ook prima uit kunt voeren zonder dat je je verbonden voelt met de muziek?..” (Ellis van Aarle)
IS ER VERSCHIL? “…Hoe verschilt promotie Enter Shikari met bijv. Symphonica in Rosso…?” “…Twee uitersten zijn bijvoorbeeld Pete Philly en Kim Lian. Is er een groot verschil in het inzetten van marketing tussen verschillende artiesten? en zo ja, hoe ziet dat verschil er dan concreet uit…?” (Arthur Groenendaal)
TIPS VOOR UW TOEKOMST Welke vandaag begint.. Uw concurrenten zitten naast u. Onderscheid is nodig. “..Wat is het belang van netwerken?...” (Liz Verbruggen) Personal branding (Twitter, Facebook, Linkedin) Visibility (concerten) Knowledge (kennis, verdieping, specialiseer jezelf) Personality (hard werken, ambitieus, pro-actief niet reactief) Werk met een doel voor ogen
EN BEDANKT HÉ Tot ziens Fulco Polderman E: T: twitter.com/fulcopolderman