9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Duitsland in het interbellum
Advertisements

1.3 democratie maakt plaats voor fascisme
Wereldoorlogen Kenmerk 38b Totalitaire ideologieën in de praktijk: fascisme/nationaal-socialisme Les 3 – Nazificatie van de samenleving.
Hitler aan de macht Paragraaf 2.
Hoofdstuk 3.
Democratie maakt plaats voor Fascisme
Interbellum en Vrede van Versailles.
Opmars naar de Eerste Wereldoorlog
De gevolgen voor leerlingen en docenten Door Wibe Balt en Esther Koops
Fascisme en Nationaal-Socialisme
Nazi Duitsland 3.2, Een wankele republiek.
Nazi Duitsland 3.4, Führer aan de macht Jippie.
Nederland in de 20ste eeuw
Paragraaf 2 Russische revolutie.
Hitler komt aan de macht
Hitler!.
Liberalisme en socialisme
Opkomst van het nationaal-socialisme
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Hitler aan de macht.
Paragraaf 2.5 Sovjetunie.
Paragraaf 2.2 Leven in de loopgraven.
De Koude Oorlog ?.
Goed voorbereid naar de Pabo!
Vergelijking van dictators: veel verschillen
Tijd van wereldoorlogen,
Tijd van wereldoorlogen,
Belangrijke kenmerken
Duitsland
Oorlog en Vrede William Sherman: Oorlog is hel! Karl von Clausewitz:
Na WO I waren veel Italianen teleurgesteld in de opbrengsten van de oorlog Het leger en haar slagvaardigheid stelde weinig voor ( geen goede erfgenaam.
30De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en staatsburgerschap 36De opkomst van de politiek-maatschappelijke.
De Tweede Wereldoorlog
Democratie maakt plaats voor fascisme
Democratie maakt plaats voor fascisme Hoofdstuk 1.
De Tweede Wereldoorlog
Hoofdstuk 2: Tussen twee wereldoorlogen
Duitsland werd na WO-I…
De Tweede Wereldoorlog
“I am not a pacifist. That is not my attitude. But all my impressions of war are so bad that I could be for it only under the sternest necessity — the.
2.3 Hoe kon Hitler aan de macht komen?
Duitsland Hoofdstuk 5 Het Derde Rijk I
CSE 2016 Havo tijdvak I Vragen CE 2016 en KA Drs. Robert de Oude namens de havo/vwo commissie van de VGN.
Fascisme en nationaal- socialisme Hoofdstuk 1. Wat gaan we doen? Verschillen en overeenkomsten De Republiek van Weimar Het Derde Rijk Opdrachten.
Duitsland Hoofdstuk 4 De Weimar Republiek II
De Wereld- oorlogen H11.3 DE SOVJETUNIE. OORZAKEN RUSSISCHE REVOLUTIE  Alleenheerschappij van de tsaar (Nicolaas II)  Doema (parlement sinds 1905) geen.
Het interbellum Duitsland: van democratie naar dictatuur
Blok 2 Tweede Wereldoorlog
Context 2: Duitsland Les 6 – Nazi’s aan de macht.
Het interbellum Nederland in het interbellum
Tijdvak 9: De tijd van wereldoorlogen
De Tweede wereldoorlog Deel I
Interbellum 3.2, 3.3 en 3.4.
Het interbellum De opkomst van Adolf Hitler
Thema 10 Europa.
de tijd van burgers en stoommachines
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
De wereldoorlogen 5.2 Communisme en fascisme
Context 2: Duitsland Les 10 – Verloop van Wereldoorlog Twee.
Les 1 – Hitler grijpt de macht
Gemaakt door: Claudia, Aya, Marten & Jochem
HOOFDSTUK 4 DE TWEEDE WERELDOORLOG
Wereldoorlogen en staat en natie
Wereldoorlogen Kenmerk 38 het in praktijk brengen van de totalitaire ideologieën communisme en fascisme/nationaal-socialisme Les 2 – Nazificatie.
Hoofdstuk 1: De Eerste Wereldoorlog
§2.3 Duitsland van democratie naar dictatuur
§2.2 Fascisme en communisme
§3.4 De crisistijd In deze presentatie leer je over:
§4.2 De bezetting van Nederland
Aantekening: - Hitler aan de macht
Transcript van de presentatie:

9§3 Totalitaire ideeën in de praktijk II Fascisme

Fascisme Ontstaan na WO I Oorzaak: angst van (vooral) de ‘bezittende klasse’ voor het communisme veel mensen teleurgesteld door de afloop van WO I

kenmerken van het fascisme: Ongelijkheid is goed, want ongelijkheid is natuurlijk Fascisten zijn voorstander van: Herstel van orde en rust door het gezag van een sterke staat Het leidersprincipe (de leider beslist) De verheerlijking geweld en militarisme (oorlog is goed) De verheerlijking van het eigen volk (nationalisme) De ongelijkheid in welvaart tussen groepen in de samenleving (dus het bezit van de rijken blijft ongemoeid)

Kenmerken van het fascisme fascisme is daarom tegenstander van: communisme en socialisme (want dat predikt gelijkheid) parlementaire democratie (want democratie gaat uit van gelijke politieke rechten) vrouwenemancipatie (vrouwen zijn minderwaardig aan mannen)

Fascisme in Italië 1922-1943 Fascistisch symbool is de ‘fasces’, het symbool van gezag en macht in het Oude Rome. De Fascisten wilden Italië weer zo machtig maken als tijdens het Romeinse Rijk. In 1922 weet Benito Mussolini na ‘de Mars op Rome’ de macht te grijpen. Maakt Italië tot een eenpartijstaat met hemzelf als sterke leider (Il Duce). Tegenstanders werden als vijand van het volk beschouwd en vervolgd.

Nationaal-socialisme (nazisme) in Duitsland Nationaal-socialisme = fascisme + racisme (antisemitisme)

München 1923 geïnspireerd op de machtsovername van Mussolini in Italië probeert Hitler de macht te grijpen. Het mislukt omdat leger en politie trouw blijven aan de democratische regering.

1929: Economische wereldcrisis Na Dawesplan 1924: Duitse economie bloeit: aanhang Nazi’s vermindert. Beurskrach 1929: Amerika stopt leningen aan Duitsland gevolg: grote werkloosheid in Duitsland Democratische regering heeft geen oplossing

Hitlers oplossing Veel Duitsers wanhopig Hitler belooft Duitsers: 1) einde aan werkloosheid 2) terugdraaien schandalig vredesverdrag van Versailles

Gevolg: Hitler wint verkiezingen: januari 1933 Hitler Rijkskanselier

Nazi’s aan de macht (1933-1945) Duitsland ‘gelijkgeschakeld’ De kranten mogen alleen door het propaganda ministerie goedgekeurde berichten schrijven Nazi’s aan de macht (1933-1945) Duitsland ‘gelijkgeschakeld’ Vakbonden en werkgeversorganisaties moeten Gedwongen opgaan in het Deutsche Arbeitsfront 10 mei 1933: verbranding van door de Nazistische Kultuurkamer verboden boeken Onderwijs wordt ‘genazificeerd’ Enige toegestane jeugdbeweging Is de Hitlerjugend Einde van de rechtsstaat: rechters brengen de nazigroet Duitse geestelijken brengen de Nazi-groet Maatschappij ‘gelijkgeschakeld’ (= hele samenleving wordt nazistisch gemaakt), o.a: onderwijs cultuur media rechtspraak vakbonden

Minister van propaganda Goebbels Minister van propaganda Om het volk te ‘hersenspoelen’ maakte Hitler veel gebruik van propaganda (zie 9§4), Vooral met moderne massacommunicatiemiddelen zoals de radio