Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bril van het bedrijfsleven Innoveren is investeren.
Advertisements

Academisch Nederlands Wie heeft daar behoefte aan? 17 maart 2011 Hilde Rombouts Monitoraat op maat.
PROFIELWERKSTUK Hoe kunnen wij je helpen?.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Praktijkworkshop: Groen Proeven in de praktijk. Programma • Introductie • Waarom Groen Proeven? • Beleid mbt Groen Proeven • Waar staan we nu? • Ervaringen.
open, inspirerend en ambitieus
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Innovatief leren met behulp van ICT
E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student E-klas en PAL-student Conferentie 21 november 2013 Conferentie 21 november 2013.
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Blended Learning how to find your way? 5 november 2009 Drs. John van der Baaren, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
| Ontwikkelingen aangaande het onderwijs binnen de RUG Rectorenseminar 2013 Elmer Sterken.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Leerwerkgemeenschappen
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
Samenwerking HBO en bedrijfsleven
Social Media.
Boom uitgevers Den Haag. Korte presentatie BJu en de digitale wereld Onze visie op digitaal in het Hoger Onderwijs? En-en: boek plus digitaal (inclusief.
Presentatie projectgroep Inleiding Duurzaam Bouwen
Media-ego Marissa Intveld.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
Sociale MediaSociale Media: de “killer application” voor ICT Het huwelijk van Sociaal en Digitaal.
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
moderniseren van het curriculum.
VOORSTELLING SEKOIA LOKO AV 28/11. BOEKHANDEL UITGEVERIJ DRUKKERIJ WAAROM SEKOIA? → leskrijgen  digitaal → uitwisseling onderling  digitaal → informatie.
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Werken met de Stercollecties
Tip 7: wissel je werkvormen af
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Minor Internet Marketing
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
1 Succesvol deeltijd hogeronderwijs Waar staan we? - gedeelde praktijken - Workshop Ver. Hogescholen Praktijkervaring flexibel opleiden Elly.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Auteur Pop-up presentatie Nova College Datum Organisatie HKS 4 Advies ontwikkelen beleid Servicedocumenten Kennisdeling Platform HKS Concretiseren.
Minor Strategie en innovatie 7 oktober Feedback opdracht 1 Quick Scan Vragen opdracht 3 Innovatiekompas 16 dec Gastcollege; Fred van Beuningen (Clean.
Bijeenkomst September 2015
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Partnerbijeenkomst EIZT Methodieken van CliëntenParticipatie (MCP)
Digitale Hulpmiddelen Organiserende hulpmiddelen (bv. wiki, blog, portfolio, stageverslag) neerslag en reflectie van activiteiten in de praktijksituatie.
Landelijke Onderwijsdag 2 februari 2016 De Rijtuigenloods Amersfoort Techniek Leermiddelen VMBO PIE en BWI Op het goede spoor naar augustus 2016.
EEN BLENDED LEARNING MINOR INFORMATIEVAARDIGHEDEN
KIPS - offshore in ons onderwijs1 OFFSHORE in ons onderwijs: internationale virtuele samenwerking tussen docenten Eddie Kips – Opleiding IDM Lectoraat.
Bijeenkomst 4.  Toepassen van Directe Instructie in een deelles.  Toepassen van het ABCD-model in het logboek.  Digitale interactie in de praktijk.
Presentatie ICT tools 9 april Interactief? Teach what you preach…
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Mediaondernemerschap Workshop 1 Week 1 – 2016/2017 Annemieke Boer – MO301 Eric de Boer – MO302 Richard van der Veen – MO303 Marcel van der Lugt – MO304.
Zodat talent en ontwikkelbehoeften elkaar ontmoeten 2 juni 2015
Gepersonaliseerd leren:
Presentatie EduCheck SOML
Even voorstellen Rens Martijn: docent Hogeschool Rotterdam
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Kennis delen.
De didactische meerwaarde van flipping the classroom
Informatieavond ‘devices’ op de Sav
Twee in Een Kick-off online masterclass van de Open Universiteit
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
PROEVERIJ.
Transparantie over Toegang master
Cijferloos lesgeven bij talen
Rolwisseling van student naar docent

The Future Teacher 3.0.
PUBLIEK Projector 2+
Transcript van de presentatie:

Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk

Opzet van de masterclass Deel 1: introductie op blended learning Deel 2: even voorstellen Deel 3: de blend in de praktijk Deel 4: de discussie…

Wat is wat? ‘Traditioneel’Content wordt via geschreven (boeken/readers) of gesproken overgedragen Technology enhancedTechnologie wordt ingezet om werkvormen te verrijken, content wordt ook online gedeeld met studenten Blended learningGeintegreerde (unieke!) mix van f2f & online, middelen en media, synchroon en a-synchroon overdracht van content en werkvormen E-LearningOnline overdracht van content; samenwerking en instructie volledig online

Continuum van blended learning Niveau:Vak –blok – cursus -opleiding Leeractiviteiten: online – f2f - flipped ‘Overdracht’: synchroon – asychroon Docent- student interactie: veel / weinig/ nooit online Student- student interactie: veel / weinig / nooit online

Maar dan: samenhang?! Het golfje F2F Online

Hoe kom je tot de blend? Technical Knowledge Content Knowledge Pedagogical Knowledge

Waarom Blenden? Tijd en plaatsonafhankelijk leren Activerende werkvormen / opzet Adequatere en snellere feedback Aansluiting bij verschillende leerstijlen Betere monitoring

Even voorstellen; De context…

E-Merge? Onderzoekende Student Blended Learning

Programma Blended Learning?

Even voorstellen Peter Becker (ICTM) / Erwin Sengers (SPORT) Blended minor vaardig zoeken in de mist Mecheline Rutjes (BRV) Blended minor milieu & veiligheid Leon Schröder (ICTM) Blended minor fotografie

Deel 3: De blend in de praktijk

Stellingen / vragen Blended learning is een totaaloplossing Blended learning past niet voor alle vakken, het is het meest geschikt voor bepaalde leerlijnen /vakken Met blended learning komen studenten niet meer naar college Studenten zijn veel ICT-vaardiger dan docenten Door blended learning kun je tijd en geld besparen Blended learning is het meest geschikt voor deeltijdstudenten Wat als een student de online activiteiten niet doet? Wat heb jij als docent nodig om met blended learning te kunnen /gaan werken? Moet het nu allemaal meteen anders?

Afronding Wat neem je mee? Wat ga je morgen doen? Wat ga je volgend jaar doen? Wat ga je zeker niet meer doen? Smaakt naar meer??????   ‘Tandemconstructie’  BB course: onderwijs volgens blended learning

Bronnen van de figuren: Figuur 1: / /blend.jpg / /blend.jpg Figuur 3: Defining-dimentions-of-online-programs.pnghttp://kpk12.com/cms/wp-content/uploads/Figure-1- Defining-dimentions-of-online-programs.png Figuur 4:

De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs- en Studentenzaken Unit Onderwijsontwikkeling, -Beleid en Advies Inge van Dongen /