Maakonderwijs n Welkom Rob Hoevenaars lerarenopleider Techniek HU 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfdossier of schrijfportfolio?
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Militaire beroep Divers voor wat betreft de functies
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
moderniseren van het curriculum.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Solliciteren: wat wil ik?
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Trends 4 Trends in onderwijs & adolescentie Hafida El-Gharbaoui.
Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hr.nl/vrije Project: Oriëntatie op het beroep.
TRENDS 2014 Hafida
Toekomstgericht onderwijs
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Didactiek rondom practicumverslagen: Inhouden, werkvormen en materialen voor de lerarenopleidingen Gerald van Dijk, Hogeschool Utrecht W. Kuiper, H. Eijkelhof,
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
VAD BIJEENKOMST 1.3. Inhoud bijeenkomst Welkom, mededelingen, stage ervaringen 2. Presentatie / bespreken van de voorbereidingsopdrachten 3.Leerdoelen/lesdoelen.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
“De geesteswetenschappelijke discipline heeft afstand genomen van haar taak om leraren op te leiden en richt zich nu ook voornamelijk op onderzoek. Geesteswetenschappen.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Thema Roos van Leary in de klas
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Ontwikkeling van professionele identiteit
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Docentvaardigheden ICT Mediawijsheid
Innovatie in het onderwijs
Ontwikkeling van professionele identiteit
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Mijn visie op onderwijs
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
taal speelt een rol in alle vakken
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Relevante en passende onderwijsmaterialen selecteren
PROEVERIJ.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

Maakonderwijs n Welkom Rob Hoevenaars lerarenopleider Techniek HU 1

Maakonderwijs = Maken? 1. Creëren of fabriceren (construeren) 2. Samenvoegen van halffabricaten (assembleren) 3. Modelleren 4. Onderhouden en repareren 5. Modificeren en optimaliseren Bron: Techniekdidactiek (Frederik & Dijk, 2012) 2

Waarom maken in techniekonderwijs? 1. Vanuit Cognitief leerperspectief: o ontwikkelen van procedureel werken o hogere orde denkvaardigheden (schematiseren, synthetiseren, ordenen, relateren) o zicht op technocratische samenleving o op waarde schatten van praktische kennis 2. Affectief: o ervaren van persoonlijke vervulling, trots o creativiteit, zelfvertrouwen, gevoel van waardering 3

Waarom maken? 3. Sociaal: o samenwerken, interactie, feedback o confrontatie met sterktes, zwaktes o waardering voor techniek o zelfredzaamheid 4. Psychomotorisch: o praktisch ingestelde leerling o motorische vaardigheden o ervaren van techniek en materiaalgedrag 4

Waarom maken? 5. Metacognitief: o doorzettingsvermogen o frustratie o gevoel voor ‘hard werken’ en detail o feedback, zelfevaluatie en reflectie leren gebruiken o inzicht in eigen leerstrategie en -voorkeur 5

Invloed van ict en Internet 6

Internet of Things 7

Naar Maakonderwijs… 8 ‘Maken’ in Techniekonderwijs ‘Maken’ in Techniekonderwijs Bewegingen in de samenleving: ict en Internet Bewegingen in de samenleving: ict en Internet Maakonderwijs

Waarom Maakonderwijs? Vanuit techniekonderwijs en -filosofie: o Magie van technologie doorbreken o Technologische geletterdheid versterken o Weerbaar maken tegen technology push o Eigenwaarde en trots ervaren o Eigen leerstrategie opnieuw uitvinden 9

Waarom Maakonderwijs? Vanuit ontwikkelingen in de samenleving: o Buitenschoolse de school in brengen: devices en beleving. o Verschuiving van hardware naar software in elke industrie. o Verschuiving naar ‘community-denken’. 10

Waarom Maakonderwijs? In de klas: o Ict-vaardigheden o Probleemoplossend vermogen o Gepersonaliseerd leren o Motivatie o Constructief samenwerken o Onderzoeken en ontwerpen Sluit aan bij 21 ste eeuwse vaardigheden 11

Kennisnet n Kennisnet stelt trend vast 12

Leidt tot… 13

Voorbeelden: 14

15

Maker Movement n wR7TQxs 16

Citaten uit dit filmpje… n The web generation meets the real world n We want to hack this physical world n It gives me an identity n It is not hobbyists n There are new things that we can do n It can revolutionize not only manufacturing but also industries, education, health care n At the end of the day you can say ‘i made this’ 17

Je rol, je identiteit n Hacker n Tinkerer n Entrepeneur n Observer n Creator n Manufactorer n Teacher n Writer n Maker 18

Productontwerp vs. Maakonderwijs n Wat is hier de grote gemene deler? 19

n En nog een paar… 20

Karakteristieken volgens Invent to Learn n Learning by doing (Dewey, 1936) n Less us, more them n Vanuit creativiteit n Gevoed door de samenleving n Geeft impuls aan bèta-onderwijs n Eigenaarschap voor leerling 21

Maakonderwijs en Invent to Learn n TMI o Too much information o Too much instruction o Too much interruptions o Too much interventions n Drie stappen: Think - Make - Improve n “Niet praten maar doen” 22

Op de lerarenopleiding… n Studenten leraar Techniek n Niet altijd ict-kennis en -vaardigheden voorhanden n Grote variatie in beginsituatie en voorkennis n Gaan er blanco in n Video: impressie van de bijeenkomsten… 23

Constructive alignment n Gemotiveerde leerling n Deep en surface learner n Formuleren van de opdracht essentieel! n Geen shortcut n Geen hobbyisme, niet knutselen 24

Didactiek n Weinig sturing n Losse en indirecte sturing n Benchmarking n Scaffolding en prompting n Voorbeeld en non-voorbeeld n Hoge eisen stellen aan eindproduct n Gericht op kennisconstructie 25

Opdracht n Realiseer een mediacenter voor streamen van hd-video met een Raspberry Pi. n Realiseer nóg een ontwerp, vrij te kiezen. n Maak een video van de uitwerking van je opdracht. Geef die terug aan de community. n Geef een presentatie over je gerealiseerde systemen. 26

Waarom Maakonderwijs voor deze doelgroep? n zoeken en vastleggen van zoekresultaten; n op waarde schatten van informatie; n werken in een community: halen en brengen; n te realiseren zonder programmeerervaring; n kan leiden tot (min of meer) spectaculaire resultaten; n state-of-the-art technologie is spannend; n speelt in op bewegingen als IoT, DIY en maakonderwijs; n gebaseerd op gedeelde bronnen van ‘medetechneuten’; n hoog succesgehalte, ook voor beginners; n kennismaking met ‘ongestructureerde’ opdracht; n steile leercurve. 27

Waarom ? o Echte high tech (en geen speelgoed) o Gewaardeerd door vakgenoten o Grote community o Aansprekende projecten o Wordt verder ontwikkeld o Een blijvertje… 28

Oplevering en beoordelingseisen 1. De presentatie van het embedded system wordt gehouden tijdens bijeenkomst 5 van de cursus. 2. Er wordt een werkend systeem gepresenteerd. 3. Je bespreekt globaal de werking en demonstreert het systeem. 4. Je zoomt in op één specifiek probleem dat lastig was c.q. veel tijd heeft gekost. Geef aan hoe je het uiteindelijk hebt opgelost. 5. Er is een video van ‘the making of’. Die wordt vertoond tijdens de presentatie. 6. Deze video wordt ‘teruggegeven’ aan de ‘community’. Upload de video op een relevant platform (youtube.com; instructables.com; digischool.nl). Laat dat zien. 7. Je bent in staat om werking en eigenschappen van het systeem toe te lichten en vragen te beantwoorden. 8. En extra: laat het systeem aan je leerlingen en je collega’s zien! 29

Beoordeling n Holistisch van aard, op basis van de hierboven genoemde eisen. n Geen complexiteit, niveau en eisen formuleren. n In handen van de docent. n Vraag: hoe kan een beoordelingsmatrix of rubric het leerproces beïnvloeden? 30

Aandachtspunten of risico’s? n Behoud van gecodificeerde techniekkennis n Opdrachtomschrijving n Toetsing n Afstand tot ‘echte’ techniek door te werken met ‘afgeleiden’ n Wat leer je nu écht? 31

Vraag… Is deze opdracht zinvol voor jouw onderwijs. Wat zou je anders doen? 32

Vraag… Hoe krijg je de minder geïnteresseerde leerling hierin mee? 33

Didactiek - aanpak 1. Learning by doing. 2. Bekijk technologie als materiaal om dingen mee te maken. 3. Het moet leuk zijn. 4. Leren leren. 5. Tijd nemen. 6. Maak fouten! 7. Doe mee als docent 8. Maak gebruik van de digitale wereld Bron: Martinez & Stager, 2013, p

Didactiek - projectomschrijving 1. Doel en relevantie: moet leiden tot investeren van tijd, moeite en creativiteit. 2. Tijd: leerproces doorlopen, uitproberen, overleggen, aanpassen etc. 3. Complexiteit: meerdere onderwerpgebieden, aanspreken van bestaande kennis en expertise. 4. Intensiteit: ergens lang en intensief aan kunnen werken. 5. Verbinding: samenwerking is een natuurlijk onderdeel van het project. 6. Toegang: materialen en Internet, ruimschoots want het pad dat de leerling volgt is niet te voorzien. 7. Delen: geeft motivatie en relevantie, authentiek publiek. Bron: Martinez & Stager, 2013, p

Het VO aan het woord: n ‘De docenten kunnen me niet altijd helpen, maar door te zoeken en te proberen kom ik altijd verder’ (leerling). n ‘Leerlingen hun fouten gunnen, dat is een andere mindset dan tijdens gewone lessen’ (docent). n ‘Op een sudokuplotter zit niemand te wachten. Maar het maakproces was voor ons de meest leerzame ervaring uit onze schoolperiode’ (leerling). Bron: 36

Stelling: Maakonderwijs is vooral geschikt voor ict en elektronica 37

Leidt tot vele initiatieven op de scholen: n Beoordelen met een rubric? 38

n Beoord 39

n ?ref= movement-en-onderwijs/ ?ref= movement-en-onderwijs/ 40

Meer weten? n

Stelling: Maakonderwijs is hip en niet meer dan een hype 42

Dank n Vragen? n Aan de slag met de Raspberry Pi! 43

Aan de slag n Setup bekijken n Aanpak van de opdrachten n OS reeds geïnstalleerd (doorlooptijd) 44

Meer informatie… n technologie-en-maker-movement/ technologie-en-maker-movement/ n n n n n n n o designathon/?utm_source=weekoverzicht designathon/?utm_source=weekoverzicht o