Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Workshop 3 deel 1: Marketing
Advertisements

Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Marketing 1.2 de consument 19 november 2012.
VASTSTELLING VERKOOPPRYZEN
10.1 Functies factor prijs (p. 164)
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Bedrijfseconomie Uitwerking opgave (pagina 396)
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Prijszetting
Elasticiteiten.
H7: Wat is ethiek? 1. Wat is ethiek? 2. Wat zijn ethische problemen?
First ID project Waterlant-Ydoorn
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Hoeveelheidsaanpassing II
Hoofdstuk 10 Prijsbeleid
Welkom bij het vak economie!
Hoofdstuk 3 Prijsbeleid
MARKETINGMIX.
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Ondernemer detailhandel.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Commercieel beleid 2 H3 Prijsbeleid Filiaalmanager.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Indeling van hoofdstuk 11
Indeling van hoofdstuk 11 Prijsbepaling 11.1 Kostengeoriënteerde prijsbepaling 11.2 Afnemergeoriënteerde prijszetting 11.3 Concurrentiegeoriënteerde prijszetting.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Indeling van hoofdstuk 10
Ron Weijens.  Lijst Lijst  20 minuten voor doornemen te leren stof  Daarna SO.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? Kostprijzen Wat zijn kostprijzen? Wat zit er in de kostprijs? Urenkostprijs Manurentarief.
Hoofdstuk 6 Productie.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Hoofdstuk 9 M&O JUNI 2016 H3. Wat gaan we doen? - Hoofdstuk 9 M&O - Introductievragen - Uitleg / aantekeningen - Sommen maken.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
H11 – De prijs van het product bepalen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN.
Pag 107 t/m 136. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week Uitwerking toets bespreken Uitwerking huiswerk Bezettingsverschillen Differentiële.
Welkom havo 3..
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Hoofdstuk 2 De winstmarge VWO 3
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Welkom Havo 5..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Samenvatting Lesbrief Vraag en aanbod
Welkom VWO 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Beste ath 4..
Vmbo 2 economie Ben jij een kritische koper ?
Vmbo 2 economie Goede producten?
Mens & Maatschappij Leerjaar 2
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Belasting toegevoegde waarde
Nederland en de rest van de wereld
Transcript van de presentatie:

Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN

Prijs- en Productmix 1e klas 2008 – 2009 Ron Weijens

Presentie

Spelregels Op tijd binnen, te laat is absent Boeken, schriften direct op tafel Je hebt boek ALTIJD bij je Jassen uit, tassen van tafel Mobiele telefoons uit Niet kauwen / eten in lokaal Als je iets wilt vragen / zeggen steek je hand op We tonen te allen tijde respect voor elkaar Huiswerk niet gemaakt omdat je ziek was / afwezig was is geen geldig excuus Tijdens deze lessen: Luisteren tot 10 a 15 minuten > Individuele of Groepsopdracht

Spelregels (vervolg) Iedere week 10 “gelukkigen” Dit cijfer reken ik mee in de beoordeling Meerdere docenten > Meerdere werkvormen! Geen lagere school excuses Je mag meeschrijven, maar vanaf volgende week staan de PowerPoints op Nova Portal

Doelstellingen Je weet wat prijs- kruis- en inkomenselasticiteiten zijn Je kan koopgedrag beïnvloeden van consument Je kan prijsbepalen bij introductie van nieuwe producten Je weet wat assortiments breedte en diepte is Je kan goederen indelen (koopgedrag – kromme van Engel etc.) Je kan de distributiekanalen benoemen en kanalen indelen

Planning Week 1: Prijsbeleid Week 2: Prijselasticiteit Week 3: Prijs- en Inkomenselasticiteit Week 4: Inkomens- en Kruiselasticiteit Week 5: Herhalingen Elasticiteiten Week 6: Productbeleid Week 7: Productbeleid Week 8: Oefentoets

Prijsbepaling We beginnen met het bepalen van een prijs. Logischer lijkt het om het eerst over het product te hebben. Echter is dit het kip en het ei verhaal, vandaar dat we het boek volgen. Prijsbepaling: (discussie) Wie bepaalt de verkoopprijs van een product of dienst?

Hoe bepalen we een prijs? Psychologische prijs Emotionele aspecten spelen een belangrijke rol Consument reageert positiever op getal 7 of 9 dan op 37 of 9 Meer verkoop bij 2,70 of 2,90 dan op 2,30 Scheelt 60 cent Reken: 25 x,60 x 6 x 50 = 4500 euro x 4 productsoorten = euro p.j.

Prijsdrempel (onderdeel van psychologisch) Consument betaalt eerder 799 dan 800 euro

Prijsdiscriminatie Is het hanteren van verschillende prijzen voor hetzelfde product. Deze prijsverschillen zijn niet op kostenverschillen gebaseerdverschillende

Waardoor ontstaan deze verschillen? Tijdstip Plaats, vakantie aan zee is duurder Afnemer, grotere klant, meer korting Product, bijvoorbeeld versiering bij Douglas

Opdracht Lezen pag. 16 en tot en met 16 Maken vragen 1, 2 en 5 Hierna samenvatting kunnen geven van wat verteld is en gelezen is

Concurrentie bepaalt verkoopprijs Me too Pricing (non-price-competition) > Bioscoop, één prijs maar verschillend product Put-Out Pricing Stay-Out Pricing Backward-Pricing > Wat geeft consument er voor en wat blijft over?

Kosten bepalen verkoopprijs Cost-Plus Pricing > Verschil met Backward pricing = Kostprijs is uitgangspunt, bij Backward is Consumentenprijs uitgangspunt Target Pricing > Op voorhand bepaald wat Nettowinst moet worden

Prijsdifferentiatie Tegenovergestelde van Prijsdiscriminatie Is het hanteren van verschillende prijzen voor hetzelfde product. Deze prijsverschillen zijn op kostenverschillen gebaseerd Kostenverschillen ontstaan wanneer meer service wordt geleverd. Bijv. Thuisbezorgen voor 25 euro! Of hogere inkoopsprijzen, OF hogere productiekosten.

Opdracht Vragen 16, 19 en 20 maken

Prijsbepaling introductie nieuwe artikelen Afroomprijspolitiek = Introductie van een nieuw product tegen een hoge prijs. Na verloop van tijd verlaagt men de prijs om weer een nieuwe groep afnemers te bereiken. Dit herhaalt men totdat alle groepen kopers het product aangeschaft hebben.Introductie Zie schema pagina 33

Voorwaarden afroomprijspolitiek Voorlopig geen concurrentie Hoge ontwikkelingskosten, die terug verdiend moeten worden Een beperkte productie- en distributiecapaciteit Niet kunnen profiteren van schaalvoordelen De afnemer reageert niet sterk op een prijsverlaging

Prijsbepaling introductie nieuwe artikelen (vervolg) Penetratieprijspolitiek = Introductie van een nieuw product tegen een lage prijs, om direct een grote groep afnemers te bereiken. Bijvoorbeeld: Eerste dag verkoop van een “film” > 5 euro korting!

Huiswerk Leren hoofdstuk 1 Maken vragen 32 tot en met 45 Let op: Volgende week “10 gelukkigen” Huiswerkcontrole BOEKEN mee!!!