Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wilt u meer weten over Regelhulp.nl? Kijk op of stuur een naar
Advertisements

Ervaringen in samenwerking
Kwetsbaarheid bij ouderen frailty
Kader Individueel Zorgplan Coördinatieplatform Zorgstandaarden
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Voeding en Dieet Zorgmodule Presentatie hoofdlijnen inhoud projectplan.
Screeningsprotocol psychosociale veerkracht
Anorexia en Boulimia Nervosa
Van ZO naar ZOrg. ZonMw programmadag 2011 “Integrale zorg voor chronisch zieken; het spel en de knikkers” Jaap Seidell, VU en VUmc Info: 15 minuten.
Workshop Leefstijlinterventies
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Motivational Interviewing ‘Praten in beweging’
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Door oplossingsgericht begeleiden naar opbrengstgericht werken
Leidinggeven en coachen
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
Diseasemanagement programma psychotische stoornissen 12 april 2011 Vera van Stiphout.
Voorlichting en preventie
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Workshop ondersteunen eigen regie van de patiënt: Jeroen Havers Angela de Rooij 4 december 2014.
Excellent adviseren Mr. Paul F. Heuperman
Presentatie Leefstijltraining.
Herstelondersteunende zorg en presentie
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Multimorbiditeit bij mensen met verstandelijke beperkingen de rol van informatie-uitwisseling NHG Wetenschapsdag 8 juni 2012 Mathilde Mastebroek, arts.
Zelfmanagement Longpunt
Digicontact in de praktijk Philadelphia. Uit: De maatschappij verandert. Verandert de zorg mee? Min VWS; Juni 2014.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
Hervorming Langdurige Zorg Transitie Vivent Thuiszorg Terug naar de Bedoeling.
Pilootproject chronische zorg sel amberes 24/3/2016 Voorstel stuurgroep LMN-Antwerpen Berchem.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Medicijnverstrekking: patiëntontrouw of patiëntonvriendelijk UMCG Woensdag 12 november 2008 Pauline Calkoen.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Palliatieve zorg en dementie
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
De NOODZAAK van een PARADIGMASHIFT
Zelfmanagement of toch positieve gezondheid? Een dissident geluid
Hoofdstuk “Cognities” Medische Psychologie
Voorlichting, advies en instructie
Agenda: Kennismaken met Team Jeugd: mogelijkheden en verwachtingen 2. Vragen over het Wraparound Care Model 3. Casuïstiek.
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Consumenten-gedrag Het gezin
AD Health & Social Work Wat is dat?.
Welkom bij DAIly NURSE.
Basistekst : Talentontwikkeling
In de vuurlinie van een pos
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Denken en doen.
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige

Inhoud Wat is zelfmanagement Zelfmanagement bij ouderen Taak van de verpleegkundige en verzorgende Wat zijn gezondheidsvaardigheden en hoe beoordeel je dit CBO zelfmanagement model Interventies Basis motiverende gespreksvoering Shared decision making Barrières en doelen Zelfeffectiviteit Sociale kaart Inzet van eHealth

Wat is zelfmanagement Zelfmanagement bestaat uit handelingen die elke patiënt met een chronische ziekte toepast om te kunnen omgaan met zijn ziekte en bijhorende effecten. Hij streeft daarbij naar een optimale levensstijl Gezondheidsvaardigheden: dat zijn vaardigheden die worden gebruikt om informatie over gezondheid te verkrijgen, te begrijpen, te beoordelen en te gebruiken bij beslissingen. Voorbeelden: bellen, zoeken op het internet, contact leggen met zorgverleners, plannen. Scene 12 introductie film

Zelfmanagement bij ouderen Voor ouderen zijn er meer barrières. Door fysieke achteruitgang veranderende rol ander levensperspectief Scene 12

Taak van de verpleegkundige en verzorgende Ondersteuning van zelfmanagement is zowel basisattitude als toepassen van specifieke interventies. Zelfmanagement ondersteuning is op maat en bepaald door: mate van gezondheidsvaardigheden welke doelen zijn haalbaar Welke mogelijke barrières Scene 12

Zelfmanagement ondersteuning vindt plaats als de relatie met de hulpverlener gebaseerd is op respect/vertrouwen, partnerschap en communicatie De benodigde competenties zijn aangegeven in de tweede schil; vermogen tot kennisoverdracht, coach vaardigheden en wegwijzer in voorzieningen.

Methodiek van de 5 A’s: Achterhalen, Adviseren, Afspreken, Assisteren, Arrangeren. Achterhalen: De verpleegkundige verdiept zich in de persoonlijke situatie van de cliënt, waarbij aandacht is voor diversiteit, ervaringskennis van de cliënt, het cliëntsysteem, en voorkeuren voor de rol die de cliënt wil nemen(wat wil en kan hij). Adviseren: De verpleegkundige geeft op basis van professionele kennis, voorlichting en instructie, hoe de cliënt zijn aandoening in zijn leven kan integreren, aangepast aan de individuele situatie van de cliënt. (Sociale kaart, Empoweren, Zelfeffectiviteit stimuleren, Motivational interviewing) Afspreken: De verpleegkundige helpt de cliënt met formuleren van haalbare doelen en activiteiten, passend bij de situatie van de cliënt en legt deze afspraken vast in een individueel zorgplan. (Shared decision making) Assisteren: De verpleegkundige ondersteunt de cliënt op coachende wijze bij het aanleren van vaardigheden die de cliënt nodig heeft om de aandoening in zijn leven in te passen, rekening houdende met de individuele situatie en de context van de cliënt (Empoweren, Zelfeffectiviteit stimuleren, E-health, Motivational interviewing en het overwinnen van barrières). Arrangeren: De verpleegkundige maakt afspraken over vervolg contact, stimuleert de cliënt zelfregie te nemen en verwijst eventueel door (Sociale kaart). (Bron: Competenties verpleegkundige 5A’s, Nurse CC, 2015)   Scene 12

Interventies gericht op zelfmanagement ondersteuning zijn: Zowel groeps- als individueel gericht. Componenten zijn: informatie, medicatie management, symptoom management, management van psychologische consequenties, stijl van leven, ondersteuning van omgeving/mantelzorg, communicatie, overige als actieplannen, coping, besluitvorming, probleem oplossend gedrag, RET, groep psychotherapie. Omvatten meestal meerdere componenten. Aangepast aan de cliënt. Scene 12

Verpleegkundige interventies Risicoperceptie: Inzicht geven in risico’s van gedrag op de gezondheid. Decisional balance: Afwegen van voor-en nadelen van de gewenste gedragsverandering, zowel op lange als kort termijn. Weerbaarheid vergroten : Gericht op het weerstaan van sociale druk te weerstaan en ondersteuning te zoeken Sociale steun: Dit kan zijn emotionele ondersteuning, informatieve, praktische steun en appraisal support(ondersteuning waardoor een cliënt een stressvolle situatie beter begrijpt en er beter mee kan omgaan). Observatie van anderen: Gezondheidsgedrag leren door observatie van anderen. Opknippen van vaardigheden in deelvaardigheden: Zo werkt de verpleegkundigen aan het verhogen van de zelf-effectiviteit. Action planning: Is gericht op het plannen van de gedragsverandering in concrete stappen. Coping planning: Is gericht op barrières en vaardigheden om met de barrières om te gaan. Als de cliënt een eigen plan formuleert om met mogelijke moeilijke situaties om te gaan is de kans op succes groter. Bron: Bron: Sassen, B. Gezondheidsbevordering en zelfmanagement. Reed Business, Amsterdam 2014 

Effect van zelfmanagement ondersteuning Uitkomsten van verbeterd zelfmanagement kunnen zijn: Verbeterde lab waarden Vermindering van symptomen zoals ervaren door de patiënt Verbeterd functioneren zoals ervaren door patiënt Betere psychologisch welzijn Beter kwaliteit van leven Verbeterd gezondheidsgedrag van patiënten zoals bewegen, voeding of preventief Verminderd zorggebruik zoals ziekenhuisbezoek, medicatie en (para)medische consulten.

Basis motiverende gespreksvoering Een belangrijke grondhouding van motiverende gespreksvoering is Spirit. Dit betekent partnerschap tussen de hulpverlener en de cliënt. Je dringt dus geen oplossing op, maar je volgt de cliënt steeds waar hij is. ORBS is een gesprekstechniek die past bij motiverende gespreksvoering Open vragen Reflectief luisteren Bevestigen/ bekrachtigen Samenvatten Scene 14 en 16

Shared decision making Shared Decision making is een adviserende stijl van communiceren die vooral wordt gebruikt bij belangrijke, gevoelige beslissingen. Dit zijn beslissingen over preventie, screening, diagnostiek of behandeling Daarbij zijn dan meerdere, min of meer gelijkwaardige mogelijkheden, ieder met voor- en nadelen. Scene 13

Barrières en doelen De volgende barrières zijn toe te wijzen: - Cognitieve problemen - Mate van begrip - Lichamelijke klachten - Culturele aspecten - Acute of chronische fase van ziekte - Mate waarin iemand voor zelfmanagement openstaat - Beperking leeftijd: overzien complexere zaken is moeilijker Dit belemmert cliënten in gezondheidsvaardigheden: het nemen van beslissingen, het benutten van middelen, het vormen van partnerschap, actie ondernemen. Scene 14

Zelfeffectiviteit Zelf efficiëntie is het vertrouwen van mensen in hun eigen vermogen om te organiseren en handelingen toe te passen om iets te kunnen organiseren. Als patiënten hoger scoren in hun zelf efficiëntie heeft dit een positief effect op hun zelfmanagement vaardigheden. De vier elementen die zelf efficiëntie beïnvloeden zijn: Eerder opgedane ervaringen: plan maken en haalbare doelen opstellen en belonen. Ervaringen van anderen: boeken lezen, verhalen horen, zelf hulpgroepen, blogs. Mondelinge ondersteuning: positieve waardering van familie, professionals en medepatiënten. Fysieke feedback: omgaan met klachten, kunnen vertalen naar mogelijke oorzaken en hiervoor een oplossing vinden. Gebruik maken van hulpmiddelen. Scene 15

Sociale kaart In het kader van gezondheidsvoorlichting en gezondheidsbevordering omvat de sociale kaart niet alleen instellingen en activiteiten uit de gezondheidszorg, maar ook uit de sectoren welzijn, sport en onderwijs. Scene 16

Inzet van eHealth EHealth = staat voor elektronische gezondheid, ofwel zorg via internet. ‘blended care’, waarbij reguliere face-to-face gesprekken gecombineerd worden met online interventies zoals bijvoorbeeld chat, beeldbellen, online behandelmodules en online inzage in het eigen gezondheidsdossier. ‘mHealth’ = zorg gebruiken via een tablet of smartphone. VWS stelde (2 juli 2014) drie doelstellingen voor de komende vijf jaar. 80 procent van de chronisch zieken inzage hebben tot medische gegevens. 75 procent van de ouderen en chronisch zieken zelfstandig metingen uit kunnen voeren. iedereen die zorg en ondersteuning ontvangt de mogelijkheid hebben om 24 uur per dag via een beeldscherm met de zorgverlener te communiceren. Er is nog onvoldoende bewijs van het effect van technologie op zelfmanagement Scene 17