Werkende werkvormen: Welke zijn er, wat zegt onderzoek? Geraldine Clarebout dienst Onderwijsondersteuning Faculteit Geneeskunde.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Advertisements

Wat is goed onderwijsonderzoek?
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Blended learning Over minder onderwijzen en meer leren
De “ leraar” als rolmodel
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Didactische werkvormen
Ronde tafel 22 oktober ‘Waar het echt om gaat, is met het blote oog niet te zien’ ( Antoine de Saint-Exupery, Le Petit Prince)
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Docentontwerpteams en self-efficacy
Leraar, school en opleiding
De 3 Dimensies van Collaborative Learning: het PEERS project op University College Maastricht Oscar van den Wijngaard, Community of Practice HU 8 april.
Samenwerkend leren Kris Van den Branden
Infosessie Peer-assisted Learning Psychologische Kring Leuven
moderniseren van het curriculum.
Evaluatie Leerlijnen.
1 e-Books & i-Papers Rik Min researcher Centre for Telematics and Information Technology (CTIT) & Faculty of Educational Science and Technology (EDTE)
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Master in de Meertalige Professionele Communicatie Visualization of agreement and discussion processes during computer-supported collaborative learning.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Ludo W. van Meeuwen 1,3, Saskia Brand-Gruwel 1, Jeroen J.G. van Merriënboer 1,2, & Jeano J.P.R. de Bock 3 1 Open University.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Effective and efficient use of ICT in my teaching LORAINE SOEKHLAL ( Voeding ) MODULE 4 Prof.Dr. Koen DEPRYCK 15 augustus 2015.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Bijeenkomst September 2015
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Socrative 1 Wat is Socrative? 2 Ervaren van de tool als student 3 Maken van een quiz: stappenplan 4 Bruikbaarheid 5 Reflectie bij assessment 6 Kader UDL.
Samenwerkingsvorm- groepswerk Groepswerk beoogt steeds het op gang brengen van een collaboratief leerproces, d.i. een vorm van actief leren waarbij studenten.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Welkom! Installeer je aan een tafel en start je laptop al op. Log in op het draadloos ku leuven-netwerk: *log-in naam = *paswoord.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Werkende werkvormen – Blended Learning. Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Zelfsturend leren wordt je aangeleerd Kom over de Brug! 25 mei 2016 Patrick Sins Ineke Vermeulen Emmy Vrieling Alieke van Dijk Het effectief professionaliseren.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Word onderdeel van de bloedsomloop!
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Feedback geven en krijgen
Vakdidactiek 30 september 2013
E-learning in het onderwijs
Participatory Action Research
PROEVERIJ.
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
how to create an Optimal Classroom Experience
Open Universiteit Nederland
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Hoe laat ik leerlingen in de les leren?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Werkende werkvormen: Welke zijn er, wat zegt onderzoek? Geraldine Clarebout dienst Onderwijsondersteuning Faculteit Geneeskunde

Inleiding Welke van deze vier afbeeldingen sluit voor jou het dichtste aan bij onderwijzen?

teaching.berkeley.e du Learners/141821/ Ga naar: en vul in: www.govote.at A. B. C.D. Resultaten

Inleiding Thema uit facultair onderwijsbeleidsplan Nota van OWR: doelgericht gebruik van stimulerende en inspirerende werkvormen Doelgericht : werkvorm hangt af van de te bereiken doelen Stimulerend : een werkvorm die studenten uitnodigt de nodige leeractiviteiten te stellen om de leerdoelen te bereiken Inspirerend : werkvormen waarbij de docent interesse wekt, de studenten ‘bevlogen’ maakt,

Inleiding Leerdoelen Student- kenmerken leeractiviteiten Evaluatie Ondersteuning Inhouden Werkvormen Materiaal Door wie Leeromgeving Context Globaal Schema; DUO/ICTO

Inleiding Verschillende indelingen van werkvormen – Volgens studentenaantallen (kleine groep, grote groep, individueel) – Volgens activiteit van de docent (docentgestuurd, studentgestuurd) – Combinatie (~Standaert, Troch, Peeters & Piedfort, 2006) Aanbiedende werkvorm (grote groep, docentgestuurd) Gesprekvormen (kleine groep, docentgestuurd) Samenwerkingsvormen (kleine groep, studentgestuurd) Individualiserend (individueel, studentgestuurd)

Aanbiedende vorm Doceren – Aangewezen bij (Standaert et al. 2006; Tworek, Ellaway, & Dornan, 2013) Structureren van informatie Terreinverkenning, scheppen van oriënterend kader Helpen onderscheid maken tussen hoofd- en bijzaken Verhelderen van standpunten, geven van achtergrondinfo Leerdoelen op reproductie niveau Enthousiasmeren voor neutrale informatie Ingaan op een vraag over meer info Economische redenen’ – Onderzoek Uitgebreide notities nemen nauwelijks effect op begrip (McLeish, 1976; Mueller & Oppenheimer, 2014) Kleine of grote groepen: geen verschil (McLeish, 1976)

Aanbiedende vorm Doceren – Informatie aanbieden – Uit: Johnstone, A. H. & F. Percival (1976). Attention breaks in lectures. Education in Chemistry, 13:

Aanbiedende vorm Doceren – Niet aangewezen bij: Ontwikkelen van vaardigheden Veranderen van attitudes Het streven naar ‘deep learning approaches’ – Efficiëntie verhogen door: vragen te stellen na 15 minuten (zie ook online voting systemen) pauze invoeren roezemoesgroepen tijd tussen lessen laten kaderen en structureren geen volledige handouts

Roezemoesgroepen Groep van 2 tot 6 personen Discussiëren over topic / probleem Korte tijd (bv. 2 minuten) Gerichte vragen: bv. geef drie reden….; niet: wat denk je van….  Positief effect op recall (Di Vesta & Smith, 1979; Ruhl & Suritsky, 1995)  Mogelijke doelen:  Uitleg door peer  Feedback voor de docent  Verwerking van leerstof  Gebruik van concepten en terminologie  In combinatie met voting systemen (Clarebout, Pottel, & Van der Meeren, 2013; Crouch & Mazur, 2001)

Aanbiedende vorm Demonstratie – Docent demonstreert situatie, apparaat, proef Gelijkaardig aan doceren alleen kijkgedrag minder vermoeiend dan luistergedrag Kan memoriseren van leerstof bevorderen Vertellen – Creëert affectief klimaat – Afwisseling tijdens doceren – Inspireren lectures.php Hln.be

Gespreksvormen Onderwijsleergesprek – Geleid gesprek – Stellen van vragen om zo tot inzichten te komen ~socratische methode – Belang van goede techniek vragen stellen  Studenten wegwijs maken in leerstof: hoofd-van bijzaken onderscheiden, rode draad aanbrengen, verbanden expliciteren  Niet om dezelfde inhoud te behandelen als doceren  Aandachtspunten: duidelijk maken vanaf eerste les, voorbereiden, wachten op een antwoord  Leidt tot verhoogde aandacht (Smeltzer & Watson, 1983)

Gespreksvormen Groepsdiscussie – Bundelen van elkaars kennis, ideeën, en meningen => probleemoplossend gesprek – Belang van goede leiding – Verschillende varianten Binnen en buitenkring, binnenkring met één lege stoel Carrousseldiscussie: binnenkring pro, buitenkring tegen stelling Forumdiscussie/panel Debat – Klimaat om creatieve probleemoplossend denken te stimuleren: productieve, cognitieve doelen Expliciteren van redeneerproces Argumenteren (Schoenfeld, 1983) - Uitwisselen van verschillende oplossingsmethoden

Samenwerkingsvormen Groepswerk – Stimuleren van sociale ontwikkeling (doel op zich) of bereiken van cognitieve doelen (middel) Parallel groepswerk: alle groepen werken aan zelfde taak Complementair groepswerk: elke groep andere aspect – ~vervolgens mogelijkheid tot jigsaw methode – Meer dan studenten samenzetten (Johnson & Johnson, 1999; Slavin, 1995) : Positieve afhankelijkheid Individuele verantwoordelijkheid Directe interactie Samenwerkingsvaardigheden Evaluatie van het groepsproces => Betere leerprestaties, samenwerkingsvaardigheden (Johnson, Johnson & Smith, 2007, ;Slavin, 1996; Cohen 1994; Costa, Van Rensburg, & Rushton; 2007; Fisher, Jacobs & Herbert, 2004; Laal & Ghodsi, 2011) Infed.org

Samenwerkingsvormen – Docent is coach => balans tussen inhoudelijk expert en begeleider – Inschakelen assistenten, oudere jaars als tutor – Aandacht voor groepsindeling, aanduiden van rollen binnen de groep, verslaggeving – Mogelijks probleem: meelift fenomeen => Peer assessment bij groepswerk (De Jonghe, Clarebout, Desmet & Aerts, 2013) Bijkomend: Als middel om: » leren te vergroten door reflectie nav assessment » feedback te (leren) geven (Gielen, Dochy, Onghena, Struyven, & Smeets, 2011; Van Zundert; Sluijsmans & van Merriënboer, 2010) Effectief? – Belang van training en ervaring (Sluijsmans, Brand-Gruwel, van Merriënboer, & Martens, 2004; Magin & Helmore,

Samenwerkingsvormen Andere mogelijkheden: – (reciprocal) peer tutoring (Iserbyt, 2010) – Rollenspel: Ervaren van interacties zoals in latere situaties Ervaren van empathie Effectief voor communicatievaardigheden (Aspegren, 1999; O’Brien, Freemantle, Oxman, Wolf, Davis, & Herrin, 2007) Ik kantel het hoofd zo ver mogelijk achterwaarts Ik leg mijn platte hand op het voorhoofd Ik lift de kin met wijs- en middelvinger Met toestemming van P. Iserbyt

Individualiserend Zelfstudie : belang van goed ontworpen leermateriaal – Aandacht voor sequentie (Aly, 2007) – Ondersteuning (bv. advance organizer) + afbouw Ook bv. practica Opdrachten : – Vereisen samenvatten, kritische beoordeling, verantwoording van besluit, linken tussen concepten ( Holmberg,1986 => om diep leren te stimuleren) – belang van feedback (kan ook door peers; Gielen et al ) Self assessment : – Impact op leren (feedback) – Basis voor levenslang leren (regulatievaardigheden) – Training nodig (McDonald & Boud, 2010)

Simulaties Zowel individueel als in ‘groepswerk’ – Nagebootste omgeving (veilige omgeving) – High fidelity – low fidelity – Moeilijkheid: mate van ondersteuning Beyondourwalls.chestnet.org

Afsluitend Niet één werkvorm => ontwerpen van leeromgeving (instructional design) – Vertalen van doelen in ‘ leertaken ’ – Wat is nodig om de leertaken uit te voeren Ondersteunende informatie vooraf (bv. in vorm van hoorcollege, zelfstudiepakket) Informatie tijdens het uitvoeren van de taken (informatie over bepaalde procedures: kennisclip; uitgewerkt voorbeeld) Mogelijks peers (leertaak te omvattend om alleen uit te voeren, of vereist verschillende invalshoeken) Specifieke geautomatiseerde (cognitieve) vaardigheden: simulaties, games, oefeningen… => 4C/ID model

Afsluitend Overgenomen uit: van Merriënboer, Clark & de Croock, individualiserend: opdrachten, -Gespreksvormen: discussie -Samenwerkings- vormen: groepswerk; Rollenspel gekoppeld aan opdracht -Aanbiedende vorm: hoorcollege, weblecture, kennisclip -Gesprekvormen: onderwijsleerges prek -Individualiserend: zelfstudie (bv. cursus, artikels,…) -Samenwerkingsvor- men: docent als coach (JIT info) -Aanbiedende vorm: kennisclip; demonstratie -individualiserend: oefeningen, games, simulaties (drill & practice) -Samenwerkend: peer tutoring

Afsluitend Afstemming tussen verschillende OPO’s nodig Ontwerpen van leeromgeving: – OLA als leeromgeving, OPO als leeromgeving, opleiding als leeromgeving Ontwerpen van leeromgeving: meer dan kiezen van werkvorm

Afsluitend Leerdoelen Student- kenmerken leeractiviteiten Evaluatie Ondersteuning Inhouden Werkvormen Materiaal Door wie Leeromgeving Context Pentap.edublogs.org

Students expect lecturers to lecture (Bligh, 2000, p. 278) – Docenten doceren?

Met dank aan Lara Gagelmans & Elise De Rechter: masterstudenten PPW Jan Elen (docent PPW) Peter Iserbyt (docent Faber) Alle zuurstofjes!

Referenties Aly, M. (2007). Towards a macro-sequencing model for instructional multimedia programs in postgraduate orthodontic training. [doctoraatsproefschrift]: Leuven: KU Leuven. Aspegren, K. (1999). BEME Guide No. 2: Teaching and learning communication skills in medicine- A review. Medical Teacher, 21(6), 563 Clarebout, G., Pottel, H., & Van der Meeren, L. (2013). Adaptieve hoorcolleges met een classroom response system. [eindrapport onderwijsproject]. Kortrijk: KU Leuven. Cohen, E. G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Reviews of Educational Research, 64, 1-35, Costa, M., Van Rensburg, L., & Rushton, N. (2007). Does teaching style matter? A randomised trial of group discussion versus lectures in orthopaedic undergraduate teaching. Medical Education, 41, Crouch, C. H., & Mazur, E; (2001). Peer instruction: ten years of experience and results. American Journal of Physics, 69, , De Jonghe, L., Clarebout, G., Desmet, A., & Aerts, S. (2013, November). Summatieve self- en peer assessment aan de opleiding biomedische wetenschappen. Poster gepresenteerd op het NVMO-congres, Egmond aan Zee. Di Vesta, F. J., & Smith, D. A. (1979). The pausing principle: Increasing the efficiency of memory for ongoing events. Contemporary Educational Psychology, 4(3), , Fisher, R. L., Jacobs, S. L., & Herbert, W. N. P. (2004). Small-group discussion versus lecture format for third-year students in obstetrics and gynecology. Obstet Gynecol., 104, Gibbs, G. (1992). Improving the qaulity of student learning. Bristol, uk: Technical and Educational Services. Gielen, S., Dochy, F., Onghena, P., Struyven, K., & Smeets, G. (2011). Goals of peer assessment and their associated quality concepts. Studies in Higher Education, 36(2), Iserbyt, P. (2010). Reciprocal peer tutoring with task cards. Fostering learning outcomes in psychomotor tasks. [doctoraatsproefschrift[. Leuven: KU Leuven. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1999). Learning together and alone: Cooperative, competitive, and individualistic learning (5th ed.). Boston: Allyn and Bacon Johnson, D. W., Johnson, R. T, & Smith, K. (2007). The state of cooperative learning in postsecondary and professional settings. Educational Psychology Review, 19, Johnstone, A. H. & F. Percival (1976). Attention breaks in lectures. Education in Chemistry, 13: Ruhl, K. L., & Suritsky, S. (1995). The pause procedure and/or an outline: Effect on immediate free recall and lecture notes taken by college students with learning disabilities. Learning disability Quarterly, 18(1), Laal, M., & Ghodsi, S. M. (2011). Benefits of collaborative learning. Procedia –Social and Behavioral Sciences, 31, Magin, D., & Helmore, P. (2001). Peer and teacher assessments of oral presentation skills: How reliable are they? Studies in Higher Education, 26(3), McDonald, B., & Boud, D. (2010). The impact of self-assessment on achievement: The effects of self-assessment training on performance in external examination. Assessment in education: Principles, policy & practice, 10(2), Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard. Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science [online]. Doi: /

Referenties O’Brien, M. A;, Freemantle, N. Oxman, A. D., Wolf, F., Davis, D. A. & Herrin, J. (2007). Continuing education meetings and workshops: Effects on professional practice and health care outcomes. The Cochrane Library, 4. Slavin, R.E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice (2nd ed.). Boston, MA: Allyn and Bacon. Slavin, R. E (1996). Research on cooperative learning and achievement. What we know, what we need to know. Contemporary Educational Psychology, 21, Sluijsmans, D., Brand-Gruwel, S., van Merriënboer, J., & Martens, R. (2004). Training teachers in peer assessment skills: Effects on performance and perceptions. Innovations in Education and Teaching International, 41(1), Smeltzer, L. R., & Watson, K. W. (1983). Improving listening skills used in business: An empirical comparison of discussiong lenth, modeling, and level of incentive. American business communication association. Standaert, R., Troch, F., Peeters, I., & Piedfort, S. (2006). Leren en onderwijzen. Inleiding tot de algemene didactiek. Leuven: acco. van Merriënboer, J. J. G., Clark, R. E., & de Croock, M. B. M. (2002). Blueprints for complex learning: The 4C/ID model. Educational Technology Research & Development, 50(2), Tworek, J., Ellaway, R., & Dornan, T; (2013). Large group teaching. In K. Walsh (Ed.), Oxford textbook of medical education. Oxford: Oxford University Press. Van Zundert, M., Sluijsmans, D., & van Merriënboer, J. (2010). Effective peer assessment processes: Research findings and future directions. Learning and Instruction, 20,