De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Werkende werkvormen – Blended Learning. Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Werkende werkvormen – Blended Learning. Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu."— Transcript van de presentatie:

1 Werkende werkvormen – Blended Learning

2

3 Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu vaak op een andere (meer optimale en efficiënte) manier doen. BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Oliver & Trigwell, 2005) (Driscoll, 2002)

4 Het concept leren kennen Blended Learning BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Doelstellingen Student- kenmerken leeractiviteiten Evaluatie Ondersteuning Inhouden Werkvormen Materiaal Door wie Leeromgeving Context

5 Het concept leren kennen Blended Learning: Rol van media en technologie Alles is bijna met alles mogelijk… (Dillemans et al., 1998) (Elen, 2000) BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

6 Het concept leren kennen Blended Learning: Rol van media en technologie (Sugrue & Clark, 2000) WERKVORM  EIGENSCHAPPEN  MEDIUM (van het medium) BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

7 Het concept leren kennen Opbouw van een OPO: Informeren over en aanzetten tot leren. Aandacht trekken Informeren gewenste leeractiviteiten Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Aanspreken van voorkennis Informatie aanbieden Begeleiding voorzien Mogelijkheid tot oefenen Gedrag bijsturen en beoordelen. Voorzien van feedback Evalueren van gedrag BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Gagné & Driscoll, 1975)

8 Het concept leren kennen Aanbiedende werkvormen: WERKVORMEN: Doceren, Demonstreren en Vertellen ONDERWIJSDOELEN: Informeren, verduidelijken, enthousiasmeren, reproduceren, … LEERACTIVITEITEN: Structureren, oriënteren, onderscheiden, leggen van dwarsverbindingen, redenen, … MEDIUM: Docent, artikel, kennisclip, handboek, lesopname, … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

9 Kennisclip  ook wel screencast genoemd Zeer effectieve manier om informatie tot bij het doelpubliek te bregen. Alle inhoud die je op je computerscherm kan tonen kan je hierbij gebruiken. (@home of mediacel O 2 ) Enkel software en interne microfoon. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Sugar, et. al., 2010 & Mullamphy et. al., 2010 )

10 Lesopname BMW2, CAG, Pentalfa, AZK (Kapucijnenvoer) hebben een systeem waarme je automatisch je doceeractiviteiten kan opnemen. Zeer efficiënte manier om informatie naar de studenten over te brengen. – Later herbekijken – Door- en terugspoelen – Stilzetten – Etc. Vaak te lang.  vereisten voor een gewone doceersessie blijven het belangrijkst!! (pauzes, opdrachten, etc.) (Brotherton, & Abowd, 2004) Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

11 Effectiviteit verhogen door:  Vragen te stellen na 15 minuten  Pauze invoeren  Roezemoesgroepen  Tijd tussen lessen laten  Kaderen en structureren  Geen volledige handouts Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

12 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

13 Het concept leren kennen Gespreksvormen: WERKVORMEN: Onderwijsleergesprek, Groepsdiscussie ONDERWIJSDOELEN: laten ontdekken, samen- hang laten zien, bundelen van kennis, … LEERACTIVITEITEN: Structureren, oriënteren, synthetiseren, reflecteren, concluderen, be- argumenteren, … MEDIUM: Docent, medestudent, online discussieforum, Twitter, facebook, video- en webconferentie, … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

14 Online discussie in Toledo Karakteristieken: Assynchrone communicatie. Makkelijk om data omtrent de participatie van studenten te extraheren. Veel drempelverlagende settings. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Mazzolini & Maddison, 2003 & Kanuka, etc. al. 2007) & (Kietzmann, et. al., 2011)

15 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

16 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

17 Video- en webconferentie Deze tools helpen je om (in real time) met studenten (en studentengroepen) te communiceren, zonder op dezelfde locatie te zijn. Videoconferentie: o Specifieke hardware nodig (Pentalfa en vergaderzaal onder CAG, 20pers.) o Vaak studentengroep naar studenten- groep. Webconferentie: o Geen specifieke hardware, wel software (interne microfoon (en webcam)). o Vaak docent naar individuele studenten. Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen (Bower, 2011)

18 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

19 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

20 Het concept leren kennen Samenwerkingsvormen: WERKVORMEN: Groepswerk, peer tutoring, rollenspel ONDERWIJSDOELEN: cognitieve doelen, sociale vaardigheden, … LEERACTIVITEITEN: gericht op het bereiken van cognitieve doelen, hebben van empathie, … MEDIUM: Medestudenten, blogs, wiki, serious games, digitale simulaties … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

21 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

22 Het concept leren kennen Individualiserende werkvormen: WERKVORMEN: Zelfstudie, opdrachten, self assessment ONDERWIJSDOELEN: zelfstandigheid, verant- woordelijkheid, reflectievermogen, … LEERACTIVITEITEN: gericht op het bereiken van cognitieve doelen, reflecteren, linken, … MEDIUM: Medestudenten, artikels, handboek, blogs, wiki, serious games, digitale simulaties … BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

23 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

24 Het concept leren kennen BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen Welke media gebruiken jullie? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de moeilijkheden? Kunnen de beschreven technologieën bijdragen tot je praktijk?

25 Aanvullende informatie Algemene informatie Youtube for Schools https://www.youtube.com/schools iTunes U http://www.apple.com/education/ipad/itunes-u/ Toledopedia over Discussion Board https://wiki.associatie.kuleuven.be/toledopedia/index.php/Dis cussion_Board_%28Discussieruimte%29 https://wiki.associatie.kuleuven.be/toledopedia/index.php/Dis cussion_Board_%28Discussieruimte%29 Classroom bookings @ KU Leuven htps://admin.kuleuven.be/td/en/fd/le Videolab @ KU Leuven https://videolab.avnet.kuleuven.be/ BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen

26 Aanvullende informatie Referenties Bower, M. (2011). Synchronous collaboration competencies in web‐conferencing environments–their impact on the learning process. Distance Education, 32(1), 63-83. Brotherton, J. A., & Abowd, G. D. (2004). Lessons learned from eClass: Assessing automated capture and access in the classroom. ACM Transactions on Computer-Human Interaction (TOCHI), 11(2), 121-155. Dillemans, R., Lowyck, J., Van derPerre, G., Claeys, C., & Elen, J. (1998). New technologies for learning: Contribution of ICT to innovation in education. Leuven University Press. Driscoll, M. (2002) Blended Learning: let’s get beyond the hype, E- learning, 1 March. http://elearningmag.com/ltimagazinehttp://elearningmag.com/ltimagazine Elen, J. (2000). Technologie voor en van het onderwijs: een inleiding in onderwijstechno-logische inzichten en realisaties. Acco. Gagné, Robert Mills, and Marcy Perkins Driscoll. Essentials of learning for instruction. Hinsdale, IL: Dryden Press, 1975. Kanuka, H., Rourke, L., & Laflamme, E. (2007). The influence of instructional methods on the quality of online discussion. British Journal of Educational Technology, 38(2), 260-271. Kietzmann, J. H., Hermkens, K., McCarthy, I. P., & Silvestre, B. S. (2011). Social media? Get serious! Understanding the functional building blocks of social media. Business horizons, 54(3), 241-251. Mazzolini, M., & Maddison, S. (2003). Sage, guide or ghost? The effect of instructor intervention on student participation in online discussion forums. Computers & Education, 40(3), 237-253. Mullamphy, D. A., Higgins, P., Belward, S., & Ward, L. M. (2010). To screencast or not to screencast. ANZIAM Journal, 51, C446-C460. Oliver, M., & Trigwell, K. (2005). Can ‘blended learning’be redeemed. E- learning, 2(1), 17-26. Sugar, W., Brown, A., & Luterbach, K. (2010). Examining the Anatomy of a Screencast: Uncovering Common Elements and Instructional Strategies. International Review Of Research In Open & Distance Learning, 11(3). Sugrue, B., & Clark, R. E. (2000). Media selection for training. Training and retraining: A handbook for business, industry, government, and the military, 208-234. BLENDED LEARNING Definiëren Rol van media en technologie OPBOUW van een OPO Informeren over en aanzetten tot leren. Oefenen en ondersteunen van gewenst gedrag. Gedrag bijsturen en beoordelen. WERKVORMEN en MEDIA Aanbiedende werkvormen Gespreksvormen Samenwerkingsvormen Individualiserende werkvormen


Download ppt "Werkende werkvormen – Blended Learning. Het concept leren kennen Blended Learning > (van de lesgeefpraktijk) Wat we ‘vroeger’ F2F deden kunnen we nu."

Verwante presentaties


Ads door Google