1 01-4-2008 P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
MT Zuid André Plat.
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Provinciaal stappenplan
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Aanbesteden WMO Max. 21 gemeenten SRE Bizob. Inleiding Samenwerking tussen de SRE- gemeenten. Faciliterend: SRE en Bizob.
Informatiebeheer centraal Stadsarchief Jan Verhoeven.
De kracht van MySolution
Visie Dienstverlening Secretarissen provinciale afdelingen, 9 april Utrecht Roelant Schenk.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Management Advies Specialisten in dienstverlening, bedrijfsvoering en informatiemanagement bij lokale overheden.
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
Digitalenklasconsortium Informatiebijeenkomst voor Hoger Onderwijsinstellingen Sake Jager (RUG), Alessandra Corda (ULeiden) 11 september 2003.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
De kracht van Herke ICT Group Herke is gespecialiseerd in automatisering en optimalisatie van bedrijfsprocessen in de bouw. Als marktleider in rolgebaseerde.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Dr. Carla Veldkamp UMC St Radboud
E-Government Innovatie met ICT Antilianen Mark Voogd April 2006.
E-Government Papier De Implementatie Fase AD 28 Februari Mark Voogd.
Web Intake Systeem een uniek gemeentelijk project.
Waarom applicatie rationalisatie een slimme keus is
Niets nieuws onder de zon
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Afstudeerpresentatie Richard Lekkerkerk,13 september 2011
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Enterprise Document Management Fase
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
eFactureren in de praktijk bij Purmerend
Update Implementatie en beheer
Nike Supply Chain Management
Bijeenkomst over pilot functiecreatie Jobbanking via de sociale economie bijeenkomst over pilot functiecreatie Hartelijk welkom! Mary van de Looij & Bert.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Digitale Agenda 2020 Den Haag 14 oktober 2015.
3. Taakgericht én procesgericht leveren van ICT voorzieningen.
Richard vd Kroft Portfoliomanagement bij VenJ
Aanpak afvalwaterketen VNG / UvW Gert Dekker Ruud van Esch.
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Van samen beschrijven, inkopen naar allemaal gebruiken; de uitdaging op informatie. Samen: alleen als het ons uitkomt!? Theo Peters (KING)VIAG themadag.
Taakteam Kennisdeling bij PROF 8 december 2015 Aftrapsessie.
Afdelingsbelevering in de Apotheek van het Erasmus MC anno mei 2008 t.b.v. leveranciers 19 mei 2008.
Samen werken aan betere dienstverlening. AANLEIDING.
Concept beleidsvisie Informatie Management Gemeente Delft 2012 – 2016 SLIM SAMEN WERKEN, SAMEN SLIMME KEUZES MAKEN.
1 Financiële risico’s decentralisaties Robert ‘t Hart
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
KOERS voor Delft presentatie aan commissie Middelen en Economie 23 juni 2011.
Bra1 STUDENTMOBILITEIT Eindrapport Andre Brands – 4 augustus 2015.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
Terug naar eerste pagina Implementatie IKB Boxmeer-Sint Anthonis.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Nieuwbouw zwembad BIO 9 april Doel van de presentatie Informatie verstrekking over: Projectorganisatie. Stand van zaken project /planning. Stichtingskosten.
Peel en MaasNet.nl Het digitaal geheugen van Peel en Maas.
Ministerie van BZK – 3 november 2016
Terugblik & stand van zaken Vluchtelingenopvang Amersfoort
Actief openbaar maken van GS-besluiten en onderliggende stukken
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Digitalisering en inhoudelijke doorontwikkeling van documenten P&C
Impactanalyse Omgevingswet Haarlem
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
Doorontwikkelen BRON vo
Samenwerking waterbeheerders
ZIVVER introductie implementatieaanpak
Het E-depot van Rotterdam
Harmonisatie Bedrijfsvoering (BV) & Dienstverlening (DV) door ISHW
Transcript van de presentatie:

P. van der Terp DienstverleningPlus

2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet - GovUnited Keuzemogelijkheden DienstverleningPlus

3 Historisch perspectief RDS Aangeschaft in 2004 Implementatie mislukt door:  Geen standaard pakket  Geen performance garantie  Fouten in de software  Onvoldoende integrale aanpak  Ondeugdelijk project management (capaciteit)  Niet gebruikers vriendelijk  Strategische partner haken af (geen vertrouwen in toekomstvastheid)  Te hoge complexiteit voor Steenwijkerland In brief 11 oktober 2005 gemeld dat RDS is vervangen door filenet

4 Historisch perspectief Filenet 29 september 2005 aanschaf filenet 5 april 2006 start nieuw college 10 mei 2006 college vraagt aan DT grip op Automatiseringsdossier Verschillende verzoeken in PFO en B&W 1 oktober 2006 wethouder bedrijfsvoering “te gast” in de stuurgroep 26 oktober 2006 B&W vergadering : ingreep 13 december 2006 Audit automatiseringstraject 5 januari 2007 B&W vergadering over de audit 27 maart 2007 commissievergadering

5 Ingreep 26 oktober 2006 Geen duidelijkheid op dossier verkregen => Automatiseringstraject stopgezet Onafhankelijk onderzoek laten doen =>  Basis (infrastructuur) moest eerst op orde  Gaan voor standaardisatie  Hoge ambitie  Veel gelijktijdige veranderingen  Filenet goede keuze, maar implementatie onderschat  Projectaansturing onvoldoende professioneel  Organisatie niet ingericht op softwareontwikkeling  Waardevol ambitieniveau  Organisatieveranderingstraject, géén ICT  Andere Overheid is geen FileNet maar FileNet is (slechts) een hulpmiddel  Maak structuur

6 Historische kosten Eenmalig € € € € Exploitatie € 0€ € € € € € €

7 Overgangsjaar 2007 Inrichten van gedragen, betrokken en overzichtelijke projectorganisatie Schrijven van (samenhangende) projectplannen Opstellen informatiearchitectuur Implementeren Quick Wins  Digitalisering facturen  Bekendmakingen  Decentrale regelgeving  Samenwerkende catalogi  Provas online vergunningen  Redesign van de website  Invoeren van webformulieren  Koppeling CRB-Gemword Communicatie

8 Waarom geen zelfbouw Onvoldoende kennis van techniek en ontwikkeling binnen Steenwijkerland Door gezamenlijke inkoop lagere kosten Eigen beheerorganisatie is duurder Koppelingen met landelijke systemen moeten zelf worden ontwikkeld en beheerd Te ingewikkeld qua techniek en proces Ontwikkeling is geen kerntaak

9 Waarom nu GovUnited Steenwijkerland heeft nu geen Document Beheer Systeem (DMS) maar wel dringende behoefte. GovUnited biedt (onder andere) DMS FileNet moet nog ontwikkeld worden. DMS van GovUnited beschikbaar is tegen lagere (ontwikkel)kosten GovUnited is een intergraal concept met DMS als hart van de keten Leverancier biedt in eerste fase extra capaciteit bij uitrol Er is samenwerking en afstemming met 70 andere gemeenten Centrale ontwikkeling van onderdelen Standaardisatie van werkprocessen Kosten onder controle en verdeeld over 70 gemeenten

10 Vergelijking kosten Filenet - GovUnited Filenet Eenmalig€ € € Exploitatie€ € € € GovUnited Eenmalig€ € Exploitatie€ € € € Neutraal: efficiencykosten en personeel, bij hogere kwaliteit.

11 Keuzemogelijkheden Filenet versus GovUnited Maatwerk-Standaardoplossing Solistisch-Samenwerken Eilandautomatisering-Integrale oplossing Duur-Kosteneffectief Hard-/software -Dienst

12 Steenwijkerland en GovUnited Samen met zes gemeenten Zuidhorn, Midden-Drenthe, Winterswijk, Zaanstad en Uithoorn Bestuurlijke vertegenwoordiging in DB- GovUnited Ambtelijk vertegenwoordigd in werkgroepen Samen met kopgroep gemeenten als Dordrecht, Amsterdam, Den Haag, Almere, etc.

13 DienstverleningPlus Voor de burger Richtinggevend Kwaliteit verhogend Verbeteren dienstverlening Standaard werkwijzen Verbindt mensen Automatisering is onderdeel Biedt integrale oplossing

14 Presentatie Logica