Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hengelo, 27 februari 2013 Mr. Lydia Janssen
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
Schade-expertisebureaus en de Wet bescherming persoonsgegevens
De juridische kant Hoe zit de uitwisseling van patiëntgegevens juridisch in elkaar; wat mag er wel en wat mag niet? Eric Schreuders Net2Legal Consultants.
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Europese dienstenrichtlijn: implementatie Karolien Naert, Bart Devisch en Eva Poelemans 1.
1.3 Informatie 1.4. Communciatie
Plan van aanpak asbestbrand
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
INZAGERECHT EN ELEKTRONISCH MEDISCH DOSSIER
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
WEON 2009 Gegevens Delen Juridische aspecten. WEON 2009 Opzet ‘eigendom’ van gegevens als zodanig IE op gegevens Wie bepaalt wie wat mag  Opdrachtgever.
ECK Distributie & Toegang Start ontwerpproces nummervoorziening
Informatiemanagement
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
MINDER BUREAUCRATIE MEER TIJD VOOR PATIËNTENZORG Kien Smulders.
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen in de Zorg (WKKGZ)
Anne-Marie Holleman manager Afval en Reiniging
PROJECT 3 PEDAGOGISCH WERKEN IN DE WIJK Bijeenkomst 1, week uur Kwartaal 1, schooljaar 2014/2015 Klas: VQR2A Docent: Madeleine Meurs Mail:
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
Meten. Waarom meten Zo hou je vinger aan de pols Hiermee koppel je resultaten terug aan betrokkenen Het motiveert.
 Wim Aukes Directeur IPA-ACON Groep  Tom van Deutekom Secretaris Stichting Vermogens Beheer Woensdag 10 februari 2016 PRESENTATIE STICHTING VERMOGENS.
Persoonsgegevens en de Wbp
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Informatiebijeenkomst Pilot Zorgvraagzwaarte Geriatrische Revalidatiezorg Patricia Geerts, beleidsmedewerker ActiZ Emi van Galen, beleidsmedewerker ActiZ.
Waarom een nieuwe Wro? De huidige Wet op de Ruimtelijke Ordening dateert van 1965 en is door de vele herzieningen onoverzichtelijk geworden. Uitgangspunten.
103 april 2012 Centrum Gezondheid en Milieu Bijeenkomst PSH 3 april 2012 Cisca Stom Hoofd centrum Gezondheid en Milieu RIVM.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
INTEGRITEIT Welkom bij deze bijeenkomst over: Februari t/m april 2010 Aflegging ambtseed, of - belofte Een beetje integer bestaat niet! uitspraak door:
Een datalek, wat nu?! De Wet bescherming persoonsgegevens,
Toekomst gegevensuitwisseling in de Sector Werk & Inkomen Bijeenkomst Manifestgroep 4 februari 2015.
Privacy Sociaal Domein. Voorstel  Vaststellen kadernotitie gegevensdeling & Privacy.
Gegevensuitwisseling Politie > DCMR Hoe werkt dit in de regio Rijnmond? Jan van’t Verlaat, politie Rotterdam-Rijnmond Chris Smit, DCMR, MilieudienstRijnmond.
1Het begint met een idee DE BEWERKERSOVEREENKOMST: NUT EN NOODZAAK.
VD2 Advies Afdeling 6.4 Wet ruimtelijke ordening Presentatie raad gemeente Leudal 11 september 2012 T.J.E.A. van der Heijden, directeur VD2 Advies b.v.,
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Van prestatieafspraken naar kwaliteitsafspraken Dirk Haen en Annerie Hesseling Directie Hoger Onderwijs en Studiefinanciering Ministerie van Onderwijs,
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verrichtingenthesaurus
Aansluiting primair onderwijs op verzuimregister
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Implementatieplan integrale geboortezorgstandaard
Hoe komt de Omgevingswet vandaag aan de orde?
Doorontwikkelen BRON vo
Mediaplanning – bijeenkomst 6
Voorlichtingsbijeenkomst
Vandaag Opening Inleiding keuzedelen Splitsen in twee groepen
HET (RAPPORT VAN DE COMMISSIE) EU- HANDVEST:
Cursus Interne auditor
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
2e informatiebijeenkomst voor (kandidaat) leden van Provinciale Staten over stand van zaken Klimaatakkoord 17 januari 2019.
PES+ Functioneringsgericht voorschrijven middels pes+
Een introductie van de nieuwe online plek
Taak 6 Hoofdstuk 13 Inleiding in de gezondheidszorg
Aan de slag met kwaliteit
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015

Introductie 1.Programma + doelstelling bijeenkomst 2.GMH: transparantie verplichting 2015 achtergronden wat valt er onder verplichting 3.Transparantieregister Zorg achtergrond register aanleveren financiële relaties 2

Gedragscode GMH 2012: bindend voor leveranciers medische hulpmiddelen 2014: wederkerigheid: KNMG, NVZ, NFu sluiten zich aan Gedragscode bevat op dat moment regels voor interne transparantie: – melden gastvrijheid – toestemming dienstverlening + sponsoring

Kamerbrief Minister 19 dec 2013 Interne transparantie alleen niet voldoende Actieve transparantie richting publiek ontbreekt Van belang voor vertrouwen dat patiënt kan stellen in arts en industrie Beste manier deze transparantie te bereiken is door de sector te vragen zelfregulering op te pakken Zie farmaceutische sector

GMH Plan van Aanpak transparantie Externe transparantie moet meerwaarde hebben voor het publiek Externe transparantie moet niet leiden tot onnodige administratieve ballast Aansluiten bij bestaande systemen (lees: Transparantieregister Zorg) Gefaseerde aanpak + tussentijdse evaluatie

Noodzakelijk Afspraken stichting Transparantieregister Zorg Aanpassing Registratiebesluit BIG  – nodig om BIG nummers van zorgprofessionals te mogen gebruiken voor doel opname in Transparantieregister Zorg – afgestemd met College Bescherming Persoonsgegevens

Fasering Jan 2015: aanpassing GMH (art. 22 – 27)  invoering transparantieverplichting Fase 1 Jan 2016: aanlevering gegevens Fase 1 April 2016: openbaarmaking gegevens Fase 1 Mei/juni 2016: evaluatie + besluitvorming Fase 2 Voorlichting vandaag  Fase

Verplichting geldt voor 2 soorten interacties: Dienstverleningsovereenkomsten (art. 13 ev) – m.u.v. dienstverlening voor onderzoek, waarop WMO op van toepassing is Sponsorovereenkomsten met betrekking tot projecten of activiteiten (art. 15 t/m 17) – NB: sponsoring van bijeenkomsten (art. 8 ev) ≠ verplicht

Tussen volgende partijen Enerzijds artsen titel ‘cardiologie’ of ‘orthopedie’ samenwerkingsverbanden van deze artsen instellingen waarin deze artsen participeren / werken Anderzijs Leveranciers van volgende medische hulpmiddelen (implantaten): 1.ICD’s 2.pacemakers 3.stents 4.heup- en knieprothesen

Interacties mbt andere hulpmiddelen Sponsor- of dienstverleningsovereenkomsten tussen leveranciers en orthopeden/cardiologen die geen betrekking hebben op genoemde implantanten  valt niet onder verplichting Duiding bestuur 22 april

> € 500 Verplichting geldt voor zover het totaal bedrag aan genoemde interacties per kalenderjaar > hoger is dan € 500 Cumulatief drempelbedrag om vast te stellen of melding verplicht is  zo ja, elk interactie afzonderlijk in register

Wie meldt? Hoofdregel: leverancier meldt (art. 21 lid 1) Uitzondering: 1.leveranciers is buiten Nederland gevestigd 2.leverancier is geen lid van Nefemed, FHI (andere aangesloten koepel)  in dat geval moet zorgprofessional of instelling melden (tenzij contractueel anders afgesproken)

Transparantieregister Zorg Hoe werkt het en wat moet u weten over aanleveren gegevens en alles wat daar verder bij komt kijken: BJÖRN EUSSEN TRANSPARANTIEREGISTER ZORG