MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Filosofie Op HAVO en VWO.
Advertisements

Is er leven na de dood?.
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
De bijbel: een (g)oude(n) gids Studienamiddag Faculty Club Leuven 22 februari 2006 Een (g)oude(n) gids Bijbelse antwoorden op menselijke vragen  Bénédicte.
Michel Foucault ( ) De moed tot [de] waarheid “er bestaat geen vaststelling van de waarheid zonder een wezenlijke (op)stelling (position) ten opzichte.
Begrip A Een handeling uit vrije wil is een handeling waarvoor je moreel verantwoordelijk bent. Als je niet uit vrije wil handelt, dan ben je ook niet.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
Termen Sterke waardering= persoonlijke keuzes die iemand maakt en die zijn andere waardering richting geven (maatstaf) blz40 Hyperwaarde= cultureel bepaalde.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Van grote, kleine en miniverhalen
Godsdienst.
Politieke begrippen voor beginners Lynn De Man. Inhoudstafel O Schrijvers O Het boek O De hoofdstukken O Inhoud tekst O Begripsomschrijving O Besluit.
Mijn tred is lichtvoetig, ik zie en begrijp en
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
MEDMEC01 – Q1 – JAAR 1 THEMA: het creatieve proces MODULEWIJZER
Ethiek en internationaal ondernemen Geen supra-nationale wetgeving Geen supra-nationale vakbonden In derdewereldlanden veel minder background institutions.
Wat is Ethiek? Les 1.
Godsdienst.
MVO en public relations
Vrije wil als zelfverwerkelijking
Nog 64 lesdagen…. Inhoud les Recap klassieke / christelijke visie wil Examenvraag 15 Drie invullingen; eerste nader bekeken Kuklinsky.
Een ethisch begeleidingsmodel voor seksualiteit en relaties
Existentialisme – stap voor stap
Door Bert Gasenbeek Voordracht bij de afdeling Winterswijk van het HV d.d. 23 oktober 2011 © 2011 Bert Gasenbeek (niet voor publicatie) Directeur Humanistisch.
WAT IS EIGENLIJK… HUMANISME?!
Hoe luister je naar de wet van God?
Betekenis voor De Hartekamp Groep
Ethiek.
Onderzoek Veteran Tapes
Dag met vakcoördinatoren Mechelen 23 – agenda Een model om aandacht te hebben voor de leerlijn en de vakoptiek Een model om aandacht te hebben.
De levensbeschouwelijke analyse
Aanvaarding en tolerantie
Wat moeten jullie kennen?
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
“De Rode Draad…” De levensbeschouwelijke analyse.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.
Godsdienstpedagogiek ICBO. Het doel Doel van onderwijs: ontwikkeling  Tussen aanpassing en zelfontplooiing  In de goede richting: groei Doel van levensbeschouwelijk.
Ethiek Normatieve professionalisering Introductie van de module
Over goed en slecht handelen
Vrijheid en determinisme
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Ethiek. De werken van barmhartigheid deelt mildelick den armen // god zal u weder ontfarmen van spijs ende drank in dit leven // duistentfout zal u.
Jongeren willen blijven geloven. = in relatie met Jezus leven.
Huisregels opstellen en handhaven
1 Handleiding voor een workshop rond ethische dilemma’s Johan Vanmarcke – RC Diksmuide-Westkust.
Les 2 Sociale Hygiëne / 2-12 Jacob van Wieren. Hoe kun je er als ondernemer voor zorgen dat gasten zich goed gedragen jouw horeca-gelegenheid?
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
World Understanding and Peace day
Wat de sabbat ons te zeggen heeft (Inleiding) Zondag 38
ZGK les 6 Ethiek: verschillende benaderingen
Dide Breuer.
    Christelijke vrijheid samen God willen dienen in de gemeente
Preek over Psalm 81.
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
De God van de Schriften.
Keuzeblok I Wat valt er te geloven?
Verlichting V5.
De toekomst van God volgens de filosofen
Inleiding Observatie -> totaalbeeld
Totaalethiek – groei-ethiek
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Specifiek christelijk humanisme?
Humanisme en ethiek Verschillende soorten ethiek? Op zich: waardevol…
Een verandering in hoe wij God benaderen
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Als je God kon zien, zou dat geloven
Wzc Nottebohm Chantal & Geert
‘ONDERZOEKT DE SCHRIFTEN’
Transcript van de presentatie:

MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel

5. Conclusie 1.Christelijk personalisme = afwegingsmodel 2.Vrijheid wordt sterk gedefinieerd als individuele vrijheid-personalisme kiest voor relationele vrijheid 3.Modellen hebben andere uitgangsbasis  geen morele superioriteit van ene of andere 4.Immoreel, a-moreel 5.Drie basisvoorwaarden : LAV + toepassen op Schindlers’ list. 6.Afwegingsmodel toepassen 7.Historische, levensbeschouwelijke en socio-politieke achtergronden van het begrip vrijheid.

1.Totale vrijheid of een gevormd geweten 1.Het geweten = gevoelscompas dat vrijheid geeft. 2.Is dit dan een absolute vrijheid? –De case Bunt

1.Totale vrijheid of een gevormd geweten 3. Twee levensbeschouwelijke benaderingen van vrijheid HUMANISTISCHE- LIBERALE (CHRISTELIJK) PERSONALISTISCHE Hét kriterium = individu in eerste plaats Rationeel/redelijkwezen Hét kriterium = persoon in eerste plaats relationeel wezen Indien gelovig  ook relatie tot god Of godsdienstige wetten of voorschriften Oorsprong van ethiek komt OOK van buiten Het IK andere god maatschappij wetten

1.Totale vrijheid of een gevormd geweten OPM : –Ene model is moreel niet beter of slechter= heeft wel andere levensbeschouwelijke basis ! –Humanisme a-moreel  betekenis i-moreel  betekenis

2.Drie voorwaarden voor het personalistisch model LUISTEREN ANTWOORDEN VER- ANTWOORDEN OOK KUNNEN TOEPASSEN OP SCHINDLERS’ LIST OPENSTAAN VOOR IDEAAL/DROOM VAN ZINVOLLE MENSWAARDIGHEID BUITEN JE EIGEN LEEFWERELD IDEAAL IS NIET STEEDS TE REALISEREN CHRISTELIJKE VISIE = NOBODY IS PERFECT  BARMHARTIG

Individu = Luisteren : Luisteren is naar het vrije redelijke ik = Antwoorden :Alleen eigen verstand brengt me tot een ethische beslissing/oordeel =verantwoording is hoofdzakelijk Een individuele zaak Persoon : =Relationele vrijheid d.i. vrije maar verantwoordelijke afweging tussen Mezelf, andere,wetten wereld/samenleving/god = ifv het minste kwaad = mens staat in relatie tot… Liberaal/Humanistisch/VrijzinnigChristelijk personalistisch Willen luisteren AntwoordenVer-antwoorden Naar zinvolle Menswaardigheid Voor de ander =Ideaal vs. beperking

3. Het personalistisch model en de toepassing ervan Belangrijk = uitstel van oordeel : waarom? Toepassen :  De baby Marion

4. Het begrip vrijheid & politiek ideologisch-excursus 1.Twee soorten vrijheid :  Idee van bevrijding vrij van…….  Idee van te kunnen kiezen en iets te realiseren : vrij voor……= verantwoordelijkheid 2.Zet tekst in schemavorm 3.Pas toe op socio-economische modellen door schema in te vullen.

5. Conclusie