Colloquium Romani Luma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Universiteit van Amsterdam
Advertisements

Kleurende steden. Uitgeverij Vanden Broele, Stationslaan Brugge - -
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Toekomst bestendig wonen
Breuklijnen: ontstaan (cursus p. 137)
Public design – Concept 1
BEWONERSVERENIGING GARSTKAMP Gezond oud worden KLANKBORDGROEP Donderdag 6 juni 2013 AANVANG 13:30 UUR RECREATIERUIMTE.
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Opzet van de workshop Kennismaken
Maatschappelijk Aanbesteden
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Wat leren we uit de Studio Kinderarmoede en andere inspiratiebronnen?
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Ouder worden: een lange en schitterende toekomst
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
Duurzame innovatie leiderschap en maatschappelijke legitimatie Inleiding door Leo Lenssen Boardroom 21 januari 2010.
Transactionele analyse en sociale rollen
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Hoofdstuk 8: Afwijkend gedrag en conflict
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Een wereld van verschil
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Migratie en mobiele daders: heling bij rondtrekkende dadergroepen
Doel en taak van de hulpverlening
Voortijdig schoolverlaten
Opgroeien in armoede en sociale uitsluiting: literatuurverkenning.
Identiteitsconstructie en discriminatie Robert Maier.
Sinti en Roma in Nederland Maatschappelijke Uitdaging?
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
Administrateur-generaal
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
1 Congres : wat na ons Jij ziet de dingen en zegt: Waarom? Ik droom de dingen en zeg: Waarom niet? B,Shaw.
SeniorWeb helpt senioren digitaal bij te blijven Elisabeth Weinberger.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Oudere migranten en eenzaamheid Een vergeten thema? September 2015 Harry Moeskops.
Les 1 Harrie Manders (sidekick Erne Thuys)
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
Vervolg sociaal netwerk methodiek
Opgroeien in de stad les 3
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Welkom ik maak me sterk.
Radicaal, orthodox of extremist?
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
VOORSTELLING MINDERHEDENFORUM Voorstelling Minderhedenforum.
Dagdeel 3 conflicthantering
Twisten over publieke en quasi- publieke ruimte Thuislozen in Belgische stations Pieter Cools Ympkje Albeda.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
Tekst hier Positieve beeldvorming rond diversiteit stimuleren in de media.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 13 november 2012.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Studiedag Bestuurskracht Platteland VVSG 8 juni 2017 te Leuven
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Land van vooruitgang Wie zijn de winnaars en wie de verliezers?
Sociologische paradigma’s
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Vermaatschappelijking van zorg
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
voor een samenleving met veerkracht
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Ouderenmishandeling in migrantenfamilies
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Colloquium Romani Luma Sociale mobiliteit en Roma Een theoretische analyse Joris Wauters Joris.wauters@uantwerpen.be Colloquium Romani Luma De Centrale - Gent, 29 januari 2016

‘Roma’ ‘De’ Roma = politiek streven > sociologische realiteit Grote interne diversiteit binnen de Roma Herkomstregio (geschiedenis, politiek systeem…) Religie Taal/dialect SES en opname in de samenleving Zelfidentificatie (bv. Tsjechië: 250k geschat vs 12.000 officieel) & identiteit Traditionaliteit In deze presentatie: doelen op de groepen Roma in een multi-problem situatie (spectrum) in Vla/Bxl.

Een ‘Roma’-probleem? Populaire perspectieven (en hun oplossingen) Overlastperspectief: repressief en hard aanpakken ? Neemt dit de oorzaken weg? Cultureel perspectief: Roma zetten zichzelf buiten de samenleving ? Is er dan wel extra ondersteuning nodig? ? Hoe komt dit? Armoedeperspectief: Roma zullen mee profiteren van het algemene armoedebeleid (dat is de kern) ? Is er niet meer aan de hand dan armoede?

Roma en sociale mobiliteit Poging tot meer volledige analyse Adhv 3 theoretische concepten (P. Bourdieu) ‘Veld’ (en subvelden) ‘Habitus’ (disposities) ‘Kapitaal’ (hulpbronnen) niet los van elkaar te begrijpen Ongunstige uitgangspositie voor ‘onze’ Roma in alledrie concepten. Met elkaar verweven oplossingen nodig.

Veld Velden: te onderscheiden, relatief autonome domeinen in de samenleving ‘de wereld van…’ politiek, kunst, onderwijs, criminaliteit, het topvoetbal, hiphop, London Eye bankers, topmodellen etc. Specifieke veldlogica: spelregels, code of conduct Welke eigenschappen worden gewaardeerd? Welk gedrag is er wenselijk? Verschillende (ongelijke) sociale posities binnen eenzelfde veld

“De mens in de wereld en de wereld in de mens” Habitus Habitus:  socialisatie = geheel van (vaak onbewust) geïnternaliseerde waarden, overtuigingen, opvattingen, principes, gedragingen, ambities…  ‘disposities’ “De mens in de wereld en de wereld in de mens” Wordt mee bepaald door: de velden waarbinnen men zich beweegt; alsook door de sociale positie die men in die velden inneemt (bv. kunst).  bv. Humor, muzieksmaak, mode (voornamen…) in relatie met sociale strata

Kapitalen Hulpbronnen in het streven naar sociale mobiliteit Financieel kapitaal (bv. kunstverzamelaar) Cultureel kapitaal diploma’s (bv. kunstkenner), vaardigheden (bv. kunstenaar), kennis van wat wenselijk geacht wordt, gedragingen… Sociaal kapitaal Hulpbronnen te mobiliseren via sociale netwerken (bv. informatie, emotionele ondersteuning etc.) ... Symbolisch kapitaal = term voor de soorten kapitaal die gewaardeerd worden (als legitiem worden erkend) in een bepaald veld.

Sociale mobiliteit? Sociale mobiliteit in een veld afhankelijk van: Werking van het veld (spelregels, code of conduct) Weten wat er gewaardeerd wordt Doelen die men zich stelt vanuit de habitus Beschikbaarheid van het benodigde symbolisch kapitaal (mix van kapitalen) om die doelen te bereiken

(beschikbaarheid symbolisch kapitaal) Wisselwerking tussen: HABITUS VELD (disposities) (structuur en spelregels) KAPITALEN (beschikbaarheid symbolisch kapitaal)

! Macht en sociale reproductie Wiens socialisatie vanuit een dominante positie in een bepaald veld gebeurt : Internaliseert gedrag, houdingen, opvattingen, mode etc. die gewaardeerd worden in dat veld; Zal er bijna intuïtief in bewegen; Kan doorgaans beschikken over de netwerken en het benodigd symbolisch kapitaal om die positie te handhaven. Bv.: 2de generatie politici (VDBossche, Decroo, Tobback, De Gucht, Declercq, Detiège, Michel, Schiltz etc.) Leerlingen met hoogopgeleide ouders Symbolisch geweld en geslotenheid van velden

Toepassing op ‘onze’ Roma

Habitus Segregatie, discriminatie en armoede in herkomstlanden: Internaliseren van bepaald gedrag (overlevingsstrategieën) Denken op korte termijn (tijd, ook financieel) Argwaan tav Gadjé en staat (instellingen & vertegenwoordigers) Nomadic mindset (‘motiliteit’) Sterke interne (familiale/clan) solidariteit Bedelen, kraken of ook criminele feiten (relatie met specifieke gemeenschap) Ambities: relativiteit van deprivatie ! Ook bij Roma die NIET (meer) in armoede zitten

Velden Als nieuwkomers, zeer vaak laagopgeleid tot analfabeet en (afhankelijk van herkomstregio) sterk gemarginaliseerd: Nauwelijks kennis van spelregels/codes of conduct in verschillende maatschappelijke velden Bv. Weinig vertrouwdheid met onderwijs (structuren, werking); ander gebruik openbare ruimte (sluikstorten, nachtlawaai…); arbeidsmarkt (op tijd komen) etc. Nooit leren sorteren als gevolg van armoede? Toch niet echt…?

Velden Openheid van de velden? Racisme als onderdeel van code of conduct bv. arbeidsmarkt of woningmarkt Dominante paradigma’s nog geldig?  superdiversiteit Minderheid-in-meerderheidsverhaal; of op zoek naar nieuw gedeeld burgerschap in majority-minority context? One size fits all-inburgeringsbeleid; of ruimte voor experiment en maatwerk?

Beschikbaar kapitaal Financieel kapitaal: erg beperkt! Sociaal kapitaal: Meestal erg gesloten, homogene (familiale/clan) netwerken Mobility trap: krabbenmand en beperkte/beperkende info Cultureel kapitaal: vanuit habitus, weinig compatibel met dominante schema’s. (‘wrong currency’)  Sleutelfiguren maken vooral hiermee het verschil!

Aan de slag met dit theoretisch model?

Holistisch perspectief aanhouden Rechtstreeks ingrijpen op habitus is moeilijk Werken op velden en kapitalen; habitus (perspectief/perceptie actor) meenemen bij ontwerpen beleid/interventies Habitus zal volgen (LT) Op alle domeinen samen vooruitgang maken!

Beschikbaarheid van kapitalen vergroten Cultureel kapitaal verhogen: leren bewegen in bepaalde velden en vertrouwd maken met codes of conduct Onderwijs: brugfiguren Brugfiguren naar werk, coachingprogrammma’s Samenleven: buurtstewards ! LT inspanning vs interventies op projectbasis ! Standaard cursus NL + MO is onvoldoende

Beschikbaarheid van kapitalen vergroten (!) Sociaal kapitaal verhogen: inbreken op netwerken (overbruggen) (gezien habitus): 1 vertrouwde hulpverlener met mandaat (ketenaanpak) (gezien habitus): werken op bestaande netwerken ipv individualiseren Belangrijke rol voor vrijwilligers en zelforganisaties als hubs (! Poortwachters) – ook Roma mediators!  Zo ook betere kijk op noden (ifv maatwerk)

Beschikbaarheid van kapitalen vergroten Financieel kapitaal verhogen: ook financiële slagkracht versterken Kan rechtstreeks (caritatief); ! (habitus): geldbeheer? Of onrechtsreeks (randvoorwaarden voorzien) Bv. Housing first*

Velden Openheid van de velden verbeteren Paradigmashift superdiversiteit Kader en ruimte voor experiment en maatwerk Symbolisch kapitaal in vraag durven stellen (sociale reproductie tegengaan) Bv. vaardigheden vs diploma-debat Racisme weren als deel van de spelregels in bepaalde velden (arbeidsmarkt, woningmarkt) Beeldvorming in ontvangende samenleving (draagt bij tot habitus ‘gadjé’)

Tot slot Beschamende stilte van FedGov en VlaReg: Oproep om: Lokale besturen, middenveldactoren, Roma zelf, vrijwilligers... kunnen een cruciale rol spelen  zie verwijzingen naar projecten in de presentatie Oproep om: Samen aan hetzelfde zeel te trekken, steeds vanuit holistisch perspectief – krachten te bundelen Ketenaanpak (?) Blijvend de grenzen van de ‘discretionaire ruimte’ op te zoeken, te experimenteren Daarbij sterker in te zetten op netwerken en sociaal kapitaal Beleidsmakers blijvend aan te sporen om velden open te breken en oude paradigma’s te vervangen door nieuwe.

Colloquium Romani Luma Bedankt voor uw aandacht! Colloquium Romani Luma De Centrale - Gent, 29 januari 2016

Vb: internaliseren van genderrollen

ROMA?

Vrij verkeer in de EU

Vrij verkeer in de EU

Aantal Roma Schattingen KM-I: tussen de 15k en 20k voor Vlaanderen en Brussel ! Cijfers obv nationaliteit, niet etniciteit Mensen zonder wettig verblijf niet opgenomen Terughoudendheid zich als Rom(ni) te uiten  Wellicht hoger aantal

Cijfers aanpassen! (cijfers 2012)

Grote interne diversiteit Grote interne diversiteit binnen de Roma Herkomstregio (geschiedenis, politiek systeem…) Religie Taal/dialect SES en opname in de samenleving Zelfidentificatie (bv. Tsjechië: 250k geschat vs 12.000 officieel) & identiteit Traditionaliteit

Oorzaken van Romamigratie

Push-factoren Push-factoren: cirkel van armoede, discriminatie, segregatie, (institutionele) uitsluiting; versterkt door de economische malaise na 2008

Push-factoren Enkele ‘sfeer’beelden “Ik wil niet leven in een Zigeunerstaat” “Wij tolereren geen parasieten” Bron afbeeldingen: Touquet & Wets (2013), HIVA

Push-factoren Wie dat maken een diploma in Slovakije? Daar niemand maken een diploma met de Roma. Met Slovaaks, met gadjé wel. Met Roma niet. Gadje in Slovakije, met Roma ni wil studeren met Roma, alleen gadje. Ni samen, kan ni. Bij jullie: jij bent Belg, ik ben Roma. Samen kan studeren hier. (…) In Slovakije, jij bent gadje, ik ben Roma. Jij ni wil bij mij studeren samen.

Push-factoren Ik wil hier blijven. (…) Daar is echte Slovaaks mens racist. Die zeggen: Roma komen wonen, Roma stinkt, Roma dit, Roma dat. Roma moet weg. Als Roma naar winkel gaat om iets te kopen, brood of melk, of iets anders, die zeggen: neenee weg. Hij is racist in Slovakije.

Push-factoren Niet louter economische motieven (<-> bv. Polen) Oorzaken grotendeels in landen van herkomst (Minstens een deel van) de oplossing dus ook Druk op EU en herkomstlanden City-to-city (bv. Gent en EUROCITIES) Terugkeer geen optie, eerder ‘doormigreren’ Relativiteit van deprivatie Kraakpand hier kan ‘upgrade’ zijn

Pull-factoren Netwerken zijn belangrijkste pullfactor Aanzuigeffect sociale zekerheid? Positieve ervaringen hier: Minder discriminatie Opvang door caritas, middenveld ea. Kraakpanden (Slowaken) Bedelplaatsen (Roemenen) Turkssprekende gemeenschap + (informele) economie (Bulgaren)

Intermediaire factoren Opportuniteitsstructuur: Politieke transformatie (jaren ’90) Toetreding toetreding tot de EU (2004/7) Vrije toegang tot de arbeidsmarkt (Roemenen en Bulgaren vanaf 2012) Betere transportmogelijkheden (bv. Eurolines) Betere communicatiemogelijkheden (GSM, Skype etc.)