Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken. Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zinloos geweld Nick Joel Frank Van 2bA.
Advertisements

Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk
Pesten is geen spelletje.
Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
Ilse Dewitte Praktijklector KULeuven
Wegwijs in social media land
Hulp in de aanpak bij CyberPesten.
Themabijeenkomst Pesten
Loverboys.
De zelfbeoordelingstest
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
hoe autismevriendelijk ben ik
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Kinderen vinden internet geweldig!
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Een positieve schoolomgeving
Pesten op internet Groepje 3 Kyra Robin Roy Mirte.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
Wat te doen bij pesten op het ROC van Twente?
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Social media. Agenda Facebook pagina – Likes – Check-ins – Resultaten – Tips Linkedin pagina – Volgers – Tips.
Leerlingzorg op Zorgvliet Bianca Meijer intern begeleider
Ouderavond Kind en internet Kim Claassen jeugdverpleegkundige Christel van Helvoirt gezondheidsvoorlichter GGD Hart voor Brabant.
Ouderavond pesten Welkom
OPMERKING: als u de afbeelding op deze dia wilt wijzigen, selecteert u de afbeelding en verwijdert u deze. Klik vervolgens in de tijdelijke aanduiding.
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
PESTEN Korte samenvatting v/h wetenschappelijk artikel.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Welkom ik maak me sterk.
Pesten is kindermishandeling
Hét communicatiemiddel van de 21 e eeuw. Wat is facebook? Communicatiemiddel  info delen Foto’s delen Video’s delen Mogelijkheid tot chatten Eigen profiel.
PETS! Pesten anders bekeken
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Rauw en troosten.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Andere communicatievormen Facebook  Sociale netwerksite  Delen van informatie met vrienden  Delen van foto’s  Chatten.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Het internet Sociale media MailBlogChattenVirussen.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Netwerkmarketing Hoe vindt je nieuwe klanten? In deze training 1.Je 100+ lijst 2.Je dagelijkse bezigheden 3.Verandering van denken.
Presenstatie: Social Media Door: Broos, Reeve, Roos, Willem en Romy.
Social media en pubers…. ff kennismaken Michiel Trompetter Nationaal MediaCoach Docent voortgezet onderwijs Vader van 4 kinderen (7, 11, 15 en 20 jaar).
Waarom een PAP? Radiofragment : Hautekiet
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Internet en seks.
Internet en grenzen Plaatje.
“een nieuwe lln in de klas”
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Social Media.
(h)erkennen door de bedrijfsarts en de verzekeringsarts
Les 1 “Drie methodieken” thema 9.1. en 9.2.
Media is er altijd en overal
Sociale media.
Sociale media Gemaakt door: latoya van hoogenhuizen Docent:E.louisse
Herkennen en reageren Cyberpesten Les 1 VO 1-2 VMBO BK.
Doelen van deze les: Kennis over: Bewustwording van:
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Weet wat pesten is en wat de gevolgen kunnen zijn! Maak pesten bespreekbaar, zo kunnen we veel verdriet voorkomen.
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

Pesten Cijfers, gevolgen en methodieken

Cijfers  1 op 10 was slachtoffer  1 op 10 was dader  5 op 10 kwamen er mee in contact  Voornamelijk via sociale media (facebook, netlog)

Gevolgen voor slachtoffer  Angsten Niet naar school durven gaan Weinig zelfvertrouwen  Lichamelijke klachten Buikpijn Lusteloosheid

Gevolgen pestkop  Weinig vrienden  Moeite om relaties aan te gaan  Weinig vertrouwen in mensen

Coping  Reageren op pestgedrag  Niet altijd succesvol, vaak poging tot  Onderscheid tussen klassiek pesten en cyberpesten

Coping klassiek pesten  Wishful thinking “Het zal wel vanzelf ophouden” (passief)  Seek social support Steun zoeken bij mensen die kunnen helpen (actief)  Problem focused strategie Info opzoeken + plan maken (actief)  Avoidance Aanvaarden + ontlopen pesten (passief)

Coping klassiek pesten (awel)  Zelfvertrouwen uitstralen via lichaamstaal  What-ever methode Anders reageren Wishful thinking  Humor Probeer pestkop uit zijn lood te slaan

Coping bij cyberpesten  Ligt een stuk moeilijker  Meestal anoniem gepest  Schaamte en angst  Verwijderen of blokkeren

Besluit  Verschillende methodieken (coping)  Zowel passieve als actieve  Actieve methodes genieten voorkeur  Actieve methodes bewezen al hun kwaliteit

Voor de bronnen van de foto’s in de vorige dia’s, bekijk de bijgevoegde opmerkingen op de dia’s zelf.( )