“Winkelvernieuwers veroveren Nederland“ Jaap Blokhuis - CEO Multi 2 februari 2016 1 - NEPROM, IVBN, Property NL -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkelingen in de retailmarkt
Advertisements

Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
Het reisburo van de toekomst? 10 SEPTEMBER 2013 Via Actuele signalen naar mogelijkheden voor retailing in de reiswereld….
De marketing-omgeving
© ReputatieKoning.nl. The Online Marketing Game Has Just Changed Your Company Name / Branding.
Aankoop van duurzame consumenten goederen: Hoe denkt de consument… Steven Van Belleghem Sr. Consultant InSites Consulting.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Fun of functie in Haarlem?
Natuurbescherming en vakbondswerk(?) Bert De Wel, ACV studiedienst.
Hoofdstuk 5. par 5 Help! De wereld krimpt!
Duurzaamheid: ‘Een ‘duur’ woord, of zijn er ook kansen?’
GfK Supermarktkengetallen
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
Strategie Algemeen Porter.
Stefan Kolgen – C.H.I.P.S. vzw 1. “ Web 2.0 is the business revolution in the computer industry caused by the move to the internet as platform, and an.
Woon-werkdynamiek in de Randstad W oningbouw in de Noordvleugel als voorwaarde voor economische groei Frank van Oort, Thomas de Graaff, Gusta Renes & Mark.
GfK PS Retail NLGfK Supermarktkengetallen augustus 2014 GfK Supermarktkengetallen Antwoord op deze vragen vindt u op: bij “GfK Publicaties”
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Goede tijden, slechte tijden
Avenir Telecom is de specialist in telecom distibutie.
Erbeterdezaak.nl Inleiding duurzaamheid Duurzaamheid = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen = Sustainability © de vries business consultancy, 2008.
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ WELZIJN WELZIJNSBEHOEFTEN WELZIJNSINFRASTRUCTUUR WELZIJNSBELEID.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
MARktSTUDIE commercialisatie snoekbaars
Detailhandel in Zaanstad
Hoofdstuk 2 Arm en rijk in Nederland en Europa.
Ontwikkelingen arbeidsmarkt en houding en gedrag essentieel onderdeel van personeelsplanning Business strategy Business results Talent strategy Talent.
Activatie in een recessie 20 januari 2009
Slide 1 Visie op GLB Luc Rogge 24 maart slide 2 Eerste reactie evenwichtige tekst compleet  nood aan 5-tal krachtlijnen om draagvlak te creëren.
Advies presentatie Peter Bechtold Mandy Minkels Jeroen Dusseldorp
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
London Online Information 4 december Webanalytics Communities Collaboration Web 2.0 Social Web Multichannel Traffic Conversie Accountability.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Inleiding Horst Centrum Online Hans den Bekker
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
How to manage the process to design -> migrate -> integrate -> run -> evolve! An always-on internet infrastructure Gerard van Draanen IT Architect, HP.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Regionale Economie, Haven- en Vervoerseconomie (RHV) Retail en Mobiliteit in de binnenstad Fietsstad 2016 Symposium Bikenomics - 13 Oktober 2015 Giuliano.
Casebespreking startups Groep 7; Jehan van Iersel Dennis de Bruyn Erwin van Helden.
Storesafari. Bekijk het filmpje OFF- EN ONLINE 2
NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.
ZORG Nieuwe kansen in het (ver)bouwen voor de seniorenmarkt Jaap Kolk, Robert Barendse.
Innovatie komt uit mensen Michel De Bosschere President Nashuatec/NRG Benelux Vice-President Ricoh company NINTES-experience.
Lokale media in de dynamiek van technologie en markt Paul Rutten Universiteit Antwerpen Paul Rutten Onderzoek Presentatie voor Gemeenteraad Dordrecht Dinsdag.
Het model van de Ecokosten / Waarde Verhouding (Eco-costs / Value Ratio = EVR) en “eco-efficiente waardecreatie” dr. ir. Joost G. Vogtländer Technische.
Disruption in Retailing Customer will buy differently Prof Dr Cor Molenaar RSM/ErasmusUniversity eXQuo consultancy.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Op weg naar een sterke, toekomstbestendige retail Toekomstscenario’s.
Presentatie voor de Soester Zakenkring - Organisatie & Innovatie - Waarde Winst Inspiratie.
New Commerce Innovatie thema februari 2008 N°2 1. Korte omschrijving van het thema. · Wat is de gedachte achter dit thema? Wat willen we onder.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
Advies aan gemeenteraad Bergen
De Betekeniseconomie.
International Economics
Productiviteit en Innovatie
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Groei van ‘de onderneming’ …
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
DSM FIT | Worklife center Werkgeluk of Duurzame Inzetbaarheid?

Waarom HR en Marketing moeten blenden
Wat gaan we doen? Wat gaat er veranderen in de zorg?
6 kansen voor de komende 6 jaar
Inspelen op innovaties
Inspelen op innovaties
Samen sterk!.
Hoofdstuk 3 Je verkoopkanalen
Samen sterk!.
Transcript van de presentatie:

“Winkelvernieuwers veroveren Nederland“ Jaap Blokhuis - CEO Multi 2 februari NEPROM, IVBN, Property NL -

Inleidende beschouwingen Het nieuwe Multi Een veranderende wereld, bedreigingen of juist kansen? Nieuwe marktdynamiek, zowel aan de vraag- als aanbodzijde Retailers bewegen mee – of niet Het product winkelcentrum verandert – de klant bepaalt hoe Een paar conclusies 2 Winkelvernieuwers Retail vastgoed: van een belegging naar een business

3 Winkelvernieuwers A business in transition, a company in transition

4 Winkelvernieuwers In Nederland en daar buiten

5 Winkelvernieuwers Een toekomst voor fysieke retail – Multi KPI’s

6 Winkelvernieuwers Een veranderende omgeving Technologische veranderingenDemografie - vergrijzing Duurzaamheid Verstedelijking

Generaties: -Baby boomers 1946 – Generation X 1966 – Generation Y1977 – technology wise - immune to traditional marketing - less brand loyal -Generation Z1995 – spending less time in the mall - worries about ecology - prefers saving more than spending 7 Winkelvernieuwers Een veranderende klant Baby boomers

Startpunt: centra creëren waar de consument zich gelukkig voelt Gross National Happiness gebaseerd op: -Mentaal welzijn -Gezondheid -Opleiding en waarden -Cultuur -Work-life balans -Vitaliteit van de lokale gemeenschap -Duurzaamheid en ecologie -Levensstandaard, quality of life -Goed bestuur 8 Winkelvernieuwers Wat wil de consument anno 2016: Geld versus geluk

Nederlandse economie in 2015 vertraagd terug op niveau

Nederlands consumentenvertrouwen fors herstel in laatste 2 jaar 10

Winkelvernieuwers Maar in winkelverkopen blijft Nederland ver achter 11

12 Winkelvernieuwers Winkelaanbod: minder maar grotere units Structureel: 10% minder units Stijging leegstand na 2009: structureel of conjuctureel? Retail loopt terug, diensten stabiel, F&B neemt toe Gemiddelde unit grootte van 231 m² (2004) naar 287 m² (2016)

13 Winkelvernieuwers Groei in dagelijkse goederen / food sector Stijging food oppervlak, vooral door supermarkten Sterke stijging ‘overige’, vooral in partijenverkoop Terugval na 2011 bij vrije tijd, mode / luxe en in / rond het huis

14 Winkelvernieuwers Teruglopend volume winkelnieuwbouw, maar groei herontwikkeling winkelplannen in voorbereiding

Winkelvernieuwers Veranderende lokaal verzorgende centra Gezondheidszorg Hybride food & beverage Multiculturele voorzieningen Lokaal fresh food Logistiek 15

Winkelvernieuwers Food & Beverage de nieuwe anchors Lido in Domina (Riga, LV) 16 In Turkije en Azie vaak >30% Nederland begonnen met de inhaalslag, sterk groeiende sector In opkomende markten sterke nieuwe formules Verbreding F&B aanbod naar prijs en beleving (van speed eating tot fine dining)

Inditex – continue formule aanpassing LPP – Poolse variant op Inditex H&M – Cheap Monday, Cos en Other Stories Whole Foods (US) – hybride foodmarket, nu ook in UK Starbucks – new flagship Reserve Roastery and Tasting Room Sport Chek (Can) – winkel vol digitale screens Jumbo – Food market, La Place Ahold – Bol.com Winkelvernieuwers Top retailers – always on the move! Whole Foods Starbucks Reserve Roastery and tasting Sport Chek 17

Winkelvernieuwers De nieuwe dynamiek: alleen innoverende bedrijven hebben succes Antwerpen. Stadsfeestzaal Paradijs voor pop-ups NIEUWS UIT UW REGIO 18

Winkelvernieuwers Een paar conclusies Amazon’s eerste fysieke winkel “consument wil online inspiratie, offline kopen” ~ Q&A/ABN AMRO ~ “The last mile” ~ Online retail zwaarste kostenpost ~ “Kansen keren in retail: er gaan helemaal geen winkels verdwijnen” ~ Paul Moers – De Telegraaf, 14 juli 2015 ~ 19 Retail vastgoed geen belegging, maar een business Denken vanuit de consument Zonder innovatie geen succes; but it takes two to tango Internet en fysieke retail geintegreerde onderdelen van het multichannel model Pick-up points horen bij winkelcentra, niet op bedrijventerrein Fysieke winkels: doemdenken of eindelijk de gewenste dynamiek en innovatie?

Thank You! 20