De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

Verwante presentaties


Presentatie over: "EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”"— Transcript van de presentatie:

1 EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”

2 WAT HEB JIJ ONTHOUDEN OVER MEDIA?

3 UITDAGINGEN VAN ICT MOGELIJKHEDENGEVAREN -communiceren-vergeten dat iets niet echt is -digitale tv-geen bronnen checken -internet-reclameverleiders -mail- -beeld- en geluidopnames -  Goede mediaopvoeding kan leerlingen sterker maken!

4 STREEFDOEL MEDIAOPVOEDING MOET ERTOE BIJDRAGEN DAT KINDEREN OP EEN BEHENDIGE, ZELFREDZAME EN KRITISCHE MANIER KUNNEN PARTICIPEREN AAN DE COMPLEXE, VERANDERLIJKE WERELD WAARIN ZE LEVEN EN DAT ZOWEL IN DE ROL VAN ZENDER ALS ONTVANGER

5 DEEL 1: MEDIAGELETTERDHEID (ME1)  TAAL VAN DE MEDIA -woordenschat rond media gebruiken.  Met de digibox kan ik programma’s opnemen.  De virusscanner verwijdert spam. -interesse tonen voor verschillende mediatoepassingen  Hoe moet je een foto uploaden?  Wat kan een tablet meer dan een laptop? -spreken over media in hun leefwereld.  opsommen van media bij hun thuis, op school, …  weten dat je een wenskaart ook digitaal kan maken  op welke website vind ik een oplossing voor mijn probleem?

6 DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -subjectieve weergave van de werkelijkheid.  Een gamewereld is niet gelijk aan de echte wereld.  Zijn foto’s niet aangepast?  Is mijn facebookvriend wel een echte vriend? -gevaren op gezondheidsniveau  te lang gamen  hoofdpijn, moeilijker in slaap, …  is lang stilzitten wel gezond. -gevaren bij sociale media.  cyberpesten herkennen en hoe erop reageren?  omspringen met persoonlijke foto’s, boodschappen, …  wie kijkt of luistert mee terwijl je chat?

7 DEEL 2: MEDIAWIJSDHEID (ME2)  BEWUSTE EN ALERTE HOUDING TEGENOVER MEDIA -positieve attitude tegenover media.  nieuwe dingen leren over media  nieuwe software ontdekken  spelregels van games respecteren  media als hulpmiddel ervaren  media kan ook rustgevend werken

8 DEEL 3: INSTRUMENTELE MEDIACOMPETENTIE (ME3)  MEDIATOEPASSINGEN UITVOEREN -ontdekken van mogelijkheden van mediamiddelen.  tijd nemen om te experimenteren met software.  bedienen van een camera aanleren.  zich laten inspireren door anderen. -ontwikkelen van technische vaardigheden  foto’s invoegen in powerpoint  een digitale wenskaart maken  een presentatie maken  verlig kunnrn omgaan met apparaten, bekabeling, … -leren leren

9 3 BASISCOMPETENTIES: 1.MEDIAGELETTERDHEID (taal en interesse) 2.MEDIAWIJSHEID (bewuste en alerte houding) 3.TECHNISCHE EN INSTRUMENTELE COMPETENTIE (media toepassen)

10 Pedagogische Studiedag EDUCATIEVE SOFTWARE

11 4 SOORTEN: 1.LEERPROGRAMMA’S 2.INFORMATIEVE SOFTWARE 3.EDUTAINMENT 4.EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN

12 EDUCATIEVE SOFTWARE 1. LEERPROGRAMMA’S: Doel: Leren van verworven, reeds gedeeltelijke verworven of nieuwe leerinhouden en/of vaardigheden. (vaak methodegebonden) Voorbeeld:

13 EDUCATIEVE SOFTWARE 2. INFORMATIEVE SOFTWARE: Doel: Informatie opzoeken Voorbeelden: A.Elektronische encyclopedie:

14 EDUCATIEVE SOFTWARE 2. INFORMATIEVE SOFTWARE: Voorbeelden: B. Elektronische atlas: C. Elektronische naslagwerken: D. Elektronische groene boekje:

15 EDUCATIEVE SOFTWARE 3. EDUTAINMENT: (educatief + entertainment) Doel: Op een speelse wijze leerinhouden/vaardigheden oefenen, waarvan de leerstof is gekend. (vaak niet-methodegebonden en in spelvorm aangeboden) Voorbeelden:

16 EDUCATIEVE SOFTWARE 4. EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN: Doel: Tools voor de leerkracht zelf. Voorbeelden:

17 EDUCATIEVE SOFTWARE 4. EDUCATIEVE GEREEDSCHAPPEN: Werking van Superkids : we maken een cijferblad.

18 EDUTAINMENT Adriana Bus Hoogleraar Orthopedagogiek Universiteit Leiden Remediatie en preventie van leerproblemen Wetenschappelijk onderzoek van de leermogelijkheden en valstrikken van edutainment vanaf jongste kleuters zowel voor software als apps.

19 EDUTAINMENT EFFECTIEVE LEERWINST VAN KINDEREN? VEREISTEN VAN EEN SOFTWARE-PROGRAMMA?

20 EDUTAINMENT Laten we eens zo’n edutainment-programma bekijken:

21 EDUTAINMENT WELKE EDUTAINMENT-PROGRAMMA’S GEBRUIK OF HEB JE AL GEBRUIKT IN DE KLASPRAKTIJK?

22 EDUTAINMENT 3 VOORWAARDEN VOOR LEERWINST: 1.INTERACTIVITEIT 2.FUNCTIONALITEIT 3.FEEDBACK

23 EDUTAINMENT 1. INTERACTIVITEIT -KINDEREN MOETEN HET ZELF KUNNEN! « De juf moet het verhaal niet voorlezen als het kind alles zelf begrijpt. » -AANWEZIGHEID HOTSPOTS? « Via een muisklik in de tekst of illustratie, krijgt het kind extra uitleg over wie of wat hij ziet » -KERNWOORDEN, GELUIDJES, PLAATJES EXTRA AANDACHT? « Dit vestigt aandacht op de inhoud en het onthouden van kernleerstof »

24 EDUTAINMENT 2. FUNCTIONALITEIT -GOEDE BALANS TUSSEN TEKST EN BEELD « Verhoogt focus en betrokkenheid » -EDUCATIEVE DOELEN PRIORITEIT « Als kinderen aan de pc zitten nemen ze teveel ik-speel- spelletjes-houding aan. Beperk de kans op doorklikken en hyperlinks in het programma. »

25 EDUTAINMENT 3. FEEDBACK -POSITIEVE FEEDBACK NAAR HET KIND « Positief aanmoedigen te reageren of het nog eens te proberen » « Hulp bij het zoeken naar oplossingen » « Extra uitleg bij een fout antwoord, maar ook bij een goed antwoord »

26 EDUTAINMENT EDUTAINMENT BEOORDELEN?


Download ppt "EEN KIJK OP ICT IN HET BASISONDERWIJS “Zij wilde de wereld zien, hij installeerde Google Earth”"

Verwante presentaties


Ads door Google