De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Verkeersborden leren hoe werkt dat?. Snapt u het?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Verkeersborden leren hoe werkt dat?. Snapt u het?"— Transcript van de presentatie:

1 Verkeersborden leren hoe werkt dat?

2 Snapt u het?

3 ssst trrr OK 1,2,3 ssst Telefoonspel

4

5

6 Zo werkt de Bokabox Verkeer

7

8

9 Onderzoek universiteit Utrecht Bachelor thesis Onderwijskunde Onderzoekers: – Maaike van Goozen – Johanneke van ‘t Land – Melanie van de Peut Begeleider drs. Jos Jaspers Presentatie Gaat het leren van de verkeersborden efficiënter met de Bokabox Verkeer?

10 Theoretisch kader Begrippen: geleerd feit is deel van kennisstructuur  mentaal model analyse van de leerstof  conceptueel domeinmodel Onderzoeksvraag: Hoe kunnen verkeersborden het efficiëntst geleerd worden? Met Rote Learning of met Meaningful Learning verkeersborden Je mag hier niet Je moet hier Overige Hier is een Pas op

11 transfer van kennis feitenkennis begrijpen toepassen analyseren beoordelen gebruiken voor nieuwe toepassingen Taxonomie van Bloom

12 Rote learning gericht op het onthouden van kennis leren door herhaling en oefening kennis aanbieden buiten de context voor routinematige taken en automatiseren

13 Meaningful learning gericht op transfer naar hogere kennisniveaus leren door integratie van nieuwe en bestaande kennis in betekenisvolle context voor complexe cognitieve vaardigheden

14 Onderzoeksopzet Vergelijken van het leren van verkeersborden d.m.v. Rote learning en Meaningful learning – Rote Learning lessen met Bokabox 2 klassen, 45 kinderen – Meaningful Learning lessen met Klaar … over 3 klassen, 69 kinderen

15 Resultaten onderzoek Bokabox-kinderen leren de borden efficiënter na even veel les kennen zij de borden beter nieuwe borden interpreteren zij vaker goed Verklaring van onderzoekers kennis van verkeersborden is geen complexe cognitieve vaardigheid; hogere categoriën van Bloom zijn dus minder relevant kennis van verkeersborden is een routinematige taak: doel is cognitieve regels te ontwikkelen die vaststaande acties uitlokken onder bepaalde omstandigheden herhaling is nodig om die regels tot hoge mate te automatiseren vergelijk: de tafels, woordjes, topografie leren

16 Aanvullende verklaring Er is structuur aangebracht in de leerstof Conceptueel domeinmodel is zichtbaar De kern van de leerstof is geïsoleerd Kinderen gebruiken meerdere zintuigen, handelend leren

17 Oefenen: maar dan wel het juiste!

18 Wat oefen je hier? Pas op …! overstekende voetgangers overstekende kinderen fietsers tegenliggers overweg zonder slagbomen jij hebt voorrang op deze kruising trams kruising met voorrang van rechts

19 De moeilijkheid hier is … 1. één mens Je mag hier niet lopen Pas op! overstekende kinderen 2. twee mensen Je moet hier op het fietspad fietsen 3. fietsen

20 Automatiseren van de categorieën

21 Altijd verbinden met de praktijk

22 Vragen? meer informatie op


Download ppt "Verkeersborden leren hoe werkt dat?. Snapt u het?"

Verwante presentaties


Ads door Google