De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet."— Transcript van de presentatie:

1 Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet

2 Inhoud Wat betekent maatschappelijke kwetsbaarheid o Definiëring o Het belang van sociale bindingen o Bijkomende activerende mechanismen

3 Definiëring Definitie; maatschappelijke kwetsbaarheid o Contact maatschappelijke instellingen voornamelijk controlerend, sanctionerend aspect o Minder genieten van positief aanbod o Potentialiteit stijgt naarmate sociale klasse daalt o Cumulatief proces (na kwetsing, meer kwetsbaar) o Op verschillende vlakken o Klemtoon op culturele eigenschappen

4 Het belang van sociale bindingen Probleemgedrag stijgt naarmate sociale bindingen dalen Beschrijven kwetsingmechanisme a.d.h.v. Voorbeeld schoolsituatie o Schoolsituatie 1: doorsnee leerling o Schoolsituatie 2: probleem leerling  School = belangrijke socialiseringsinstelling + scharnierfunctie in maatschappelijk kwetsbaarheidproces

5 Schoolsituatie 1: doorsnee student o Kind is aanvaard in school, hecht zich aan leerkrachten  genegenheid terug. o Door genegenheid, inzet leerling voor school  levert prestige op. o Zal zich schikken naar tuchteisen  voorkomen bestraffing o Schoolprestaties stijgt, job kansen stijgen  maatschappelijke kwetsbaarheid daalt.

6 Schoolsituatie 2: probleem leerling o Persoonlijke band met leerkracht komt niet. o Behalen geen prestige. o Aanpassing aan schooltucht wordt zinloos.  worden meer gestraft o Naarmate schoolkwetsbaarheid verhoogt, kwetsbaarheid andere maatschappelijke instellingen verhoogt.

7 Bijkomende activerende mechanisme Stigmatisering o Leerlingen zonder binding met school  zogezegd ‘dom’ o Leerling neemt negatieve verwachting op in zelfbeeld o Dit versterkt bestaande negatieve verwachting Peer group o Door stigmatisering, jongere zoekt gelijkaardige vrienden  Peer group o Probleemgedrag wordt hier getolereerd, goedgepraat o ‘Jeugdbendes’

8 Samenvatting o Gemis aan sociale binding o Stigmatisering o Aansluiten bij lotgenoten (peer group)  Deze 3 kenmerken zorgen voor neerwaartse spiraal van maatschappelijke kwetsbaarheid.


Download ppt "Jeugd en Maatschappelijke kwetsbaarheid Geschreven door, Nicole Vettenburg Gepresenteerd door, Tuur Polfliet."

Verwante presentaties


Ads door Google