De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Stromingen in de psychologie Werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Stromingen in de psychologie Werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije."— Transcript van de presentatie:

1 Stromingen in de psychologie Werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije

2 Programma vandaag Oefenvragen Opdracht klassiek conditioneren Behaviorisme lootjes trekken

3 Even oefenen Hoe goed heb je opgelet tijdens het hoorcollege?

4 Vraag 1 Wat is geen uitgangspunt van het behaviorisme? a. Elk mens wordt ‘blanco’ geboren (tabula rasa) b. Leerprocessen bij dieren en mensen verschillen niet principieel c. Het aangeleerde gedrag staat centraal d. Gedrag wat aangeleerd is kan niet meer afgeleerd worden

5 Vraag 2 Het niet meer horen van het tikken van de klok in je slaapkamer is een voorbeeld van het volgende leerproces: a. Klassiek conditioneren b. Operant conditioneren c. Habituatie d. Model-leren

6 Vraag 3 In het experiment van Pavlov is de geconditioneerde stimulus (CS): a. Het voedsel + de bel b. Het kwijlen c. Het voedsel d. De bel

7 Vraag 4 De witte muizen in het experiment van Watson (little Albert) zijn de: a. OCS b. OCR c. CS d. CR

8 Vraag 5 Contiguïteit houdt in dat: a. Er onderscheid wordt gemaakt tussen 2 verschillende stimuli b. Een stimulus aan bepaalde kenmerken moet voldoen om de geconditioneerde respons uit te lokken c. Twee stimuli gelijk of vlak na elkaar moeten plaatsvinden d. De verbinding tussen ongeconditioneerde e geconditioneerde stimulus verbroken is

9 Vraag 6 Wanneer de aangeleerde reactie zich uitbreidt naar stimuli die verwant zijn aan de geconditioneerde stimulus,noemen we dat: a. Generalisatie b. Discriminatie c. Extinctie d. Contiguïteit

10 Vraag 7 Bij een positieve straf leidt het gedrag tot: a. Iets prettigs voor de persoon b. Het verliezen van iets aangenaams c. Het vermijden van iets onaangenaams d. Iets onaangenaams voor de persoon

11 Vraag 8 Het begrip ‘modelling’ is bedacht door: a. Skinner b. Bandura c. Watson d. Pavlov

12 Vraag 9 Skinner hoort bij: a. Klassiek conditioneren b. Operant conditioneren c. Model-leren d. Habituatie

13 Vraag 10 Vul de volgende zinnen in: Ik zat laatst in de trein, toen er iemand binnenkwam met een grote bak stinkende patat speciaal (met uitjes). Ik kon er niet aan wennen en bleef het ruiken (………..). Hierdoor ging ik de trein vermijden, ik werd al misselijk als ik aan de trein dacht (…………………). Als ik niet met de trein ging maar met de auto, voelde ik me veel rustiger (………………, ………………….). Maar toen ik zag dat Johan Cruijff wél met de trein ging, ben ik ook weer gegaan en dat voelde heel stoer (………………) Zet op de goede plaats: Model leren, Negatieve beloning, Klassieke conditionering, Operante conditionering, geen Habituatie,

14 Opdracht Leg klassieke conditionering uit aan de hand van de reclame Voor de mannen: Voor de vrouwen:

15 Opdracht In groepjes van 5 Leg de behaviorisme lootjes ondersteboven op tafel Iedere student pakt er 3 Bij elk lootje verzin je een voorbeeld en schrijf je op een apart papiertje Deze papiertjes leg je vervolgens weer ondersteboven in het midden van de tafels Om de beurt pak je een lootje en raadt je welk begrip erbij hoort

16 Opdracht Vul de kenmerken van het behaviorisme in in het overzicht van alle stromingen

17 Opdracht Bekijk de aflevering van Schatjes Welke principes van het Behaviorisme herken je in dit fragment?


Download ppt "Stromingen in de psychologie Werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije."

Verwante presentaties


Ads door Google