De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Coördinatoren: Els Fonville-Kuhlmann: e.fonville-

Verwante presentaties


Presentatie over: "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Coördinatoren: Els Fonville-Kuhlmann: e.fonville-"— Transcript van de presentatie:

1 Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Coördinatoren: Els Fonville-Kuhlmann: e.fonville- Rosa Rodrigues: Claudia Scheepers : Informatie Philadelphia e bijeenkomst

2 Doelstellingen reis 1. Aankomende leerkracht/docent enthousiast te maken voor het lesgeven aan kinderen in achterstandssituaties. 2. Een kritische bewustwording ten opzichte van het beroep en jezelf als professional. 3. Kennismaken met een andere cultuur,samenleving, onderwijsvisie en onderwijssysteem. 4. Persoonlijke groei als individu.

3 Programma 5 maart 2014 Kennismaking Kennismaken met het project Inhoud project (en eindproducten) Organisatorische zaken Pre-questionnaire (opdracht bijeenkomst 2).

4 Kennismaking (motivatiebrief) 1. Wat ga of wil ik halen? 2. Wat ga ik brengen? 3. Wat weet ik over het project/onderwijskansen/werken op onderwijskansenscholen?

5 SpannendLeukVerwachtenVoorkennis Engelse taalAndere studenten ontmoeten Veel opleveren als professional - Didactiek? - Pedagogisch? Stage-ervaringen op een school in de stad Wonen in een andere omgeving Nooit in de VS geweest Kennis opdoen: - Diversiteit - Lesgeven - Urban setting Weinig stage- ervaringen op een school in de stad Werken in de achterstandswijken Stagelopen in het buitenland Verschillen lesgeven hier en daar Engelse taal Zelfstandigheid: kan ik het wel? Leven in de vs als student Van de cultuur daar leren, merk je daar iets van in het lesgeven? In de zorg gewerkt/ peuterspeelzaal Avontuurlijk en leerzaam Interesse in andere culturen Lezen in de VS?Al in de VS gewoond

6 Philadelphia??? Staat Pennsylvania

7 Onderwijskansen en Philadelphia km 2 (9 x groter dan Ned) 6 e stad van de VS (1.5 mln inwoners). Arme buurten, arme scholen, minder geld Rassen: 39 % White, 45 % Black, 13 % Hispanic/ Latino, 5% Asian 2 e stad voor Ieren, Italianen, Jamaicanen 4 e stad voor Blacks Stad waar de onafhankelijkheidsverklaring is ondertekend

8 Onderwijskansen en Philadelphia No Child Left Behind wet Amerikaans onderzoek: 70% middenklasse leerlingen in een klas en 30% achterstandsleerlingen 291 openbare scholen 174 Elementary schools, 39 Middle schools, 45 High Schools, 5 Vocational/Technical Schools, 9 Special Schools, 19 Programs [7] [7]

9 Verwachtingen Goede voorbereiding van de studenten op de reis Open houding naar nieuwe ervaringen, mensen, etc. Geen vooroordelen. Kritische houding: vragen stellen. Samenwerken. Zelfstandigheid. Met een andere oog kijken naar het onderwijs op onderwijskansenscholen

10 Programma Philadelphia 18 mei tot 31 mei 2014 Programma doornemen - Startbijeenkomsten in Nederland - Stages? - Colleges? - Intervisie? - Excursies? - Vrije momenten? - Einde programma

11 Stages op po-vo-scholen Een school met verschillende studenten 1 klas (kennismaken met de kinderen) Meehelpen met de mentor Eigen (simpele) activiteiten geven

12 Grote gebouwen

13 High school

14

15

16

17

18

19 Colleges op de campus: workshops van praktijkmensen, docenten, beleidsmakers

20 Intervisie: dagboek, ervaringen, reflectievragen, andere vragen

21 Reflectievragen What is the responsibility and role of the teacher? What do the children need? How should you teach? How does this program affect my vision regarding teaching in the city? What will I take back to the Netherlands concerning working in urban schools?

22 Themes that are important for teaching in a multicultural school in an urban setting. respect each other personal awareness education at school high expectations rest and regularity establish an inspiring learning environment.

23 Excursies: de omgeving van de kinderen leren kennen en de stad leren kennen waar je lesgeeft

24

25

26

27

28 Organisatorische aspecten Datum: 18 mei tot en met 31 mei. Ongeveer 450 dollar: betaling contant in de VS. (Zorg dat je geld bij je hebt, pinnen kan maar is lastig). Startprogramma zondag 18 mei. Toestemming VS https://esta.cbp.dhs.gov (minimaal 72 uur van tevoren).https://esta.cbp.dhs.gov Motivatiebrief? Inschrijfformulier? Bewijs van goed gedrag? Vragen: 1. Datum: wanneer kom je er? Verblijfplaats? 2. Vervoer: hoe kom je er? 3. Na het project? 4. Andere vragen?

29 Organisatorische aspecten Voorkeur klas (vakgebied) Vragenlijst

30 Adresgegevens VS De eerste dag aanwezig zijn op: Philadelphia School District – LaSalle Theater Verblijfplaats voor twee weken: La Salle University 1900 West Olney Avenue Philadelphia, Pennsylvania USA Telnr: of

31 Praktische tips Kamers. Stekker: 110 volt. Internetkabel meenemen. Kookmogelijkheden. Weersomstandigheden: dikke pyjama Kleding: nette kleding Vragen????

32 Alvast inkomen in het project Programma bekijken: Vragenlijst invullen (krijg je opgestuurd) In Philadelphia: - logboek - reflectieverslag Inhoudelijke bijeenkomsten

33 Let op Mogelijkheden om 3 EC te krijgen: - Reflectievragen: eindverslag - Projectpunten (Claudia)

34 Afsluiting Volgende bijeenkomst: woensdag 7 mei uur Voorbereiding: - Opzet kennismakingsles - Les over Nederland/Rotterdam/diversiteit - Activiteit met kinderen (spel voor buiten) - Vragenlijst invullen


Download ppt "Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Rotterdam, maart 2009 Coördinatoren: Els Fonville-Kuhlmann: e.fonville-"

Verwante presentaties


Ads door Google