De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF 1."— Transcript van de presentatie:

1 Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF 1

2 OVERZICHT VAN DEZE LES 2 1) Feedback op de schrijfoefening 2) Herhaling 3) Nog 7 zakelijke brieven - 4) Structuur van een zakelijke brief 5) De sollicitatiebrief 6) Permanente opdracht: CV

3 ENKELE TIPS EN VALKUILEN… 3 u en uw is niet hetzelfde (en niet U / Uw)ze / hun >>> noem “man en paard” dure/goedkope prijs? neen, hoge/lage prijs!contactgegevens vermelden = uitnodigend u/uw niet mixen met je/jouwmeneer >>> mijnheer naam + functierelatie >>> klant, leverancier, … dt-fouten (tegenwoordige tijd, voltooid deelwoord) mevrouw, mijnheer geen / met vriendelijke groet(en) schrijf actieve zinnenondergetekende prijzen: tegen / voor > < aanfusionering >>> fusie (vermijd ing-woorden)

4 HET GEHEIM ZIT IN DE VOORBEREIDING… 4 1) WAAROM schrijf ik de brief?Antwoorden op aanvraag offerte 2) WAT wil ik bereiken?Klant plaatst een bestelling 3) WIE is mijn lezer?Potentiële klant 4) HOE kijkt de lezer tegen mij aan? (verwachtingspatroon lezer) Potentiële leverancier 5) WANNEER schrijf ik de brief? (voorgeschiedenis, context, timing) Volgend op een prospectiegesprek bv reactie op prijsaanvraag klant even herhalen

5 HANDIGE CHECKLIST 5 1) Inhoud is overtuigend (zet aan tot actie) 2) Inhoud is correct 3) Brief is lezergericht (lezer voelt zich aangesproken) 4) Toon is juist (niet te direct, niet te afstandelijk, niet te hoog, niet te laag) 5) Taal is aantrekkelijk, positief, duidelijk, dynamisch, persoonlijk even herhalen

6 PERMANENTE OPDRACHT: HET IDEALE CV 6 Bekijk het voorbeeld-CV. Welke gelijkenissen en verschillen merk je op als je dit vergelijkt met jouw eigen CV?


Download ppt "Zakelijke communicatie DEEL 2: DE INHOUD EN STRUCTUUR VAN EEN GOEDE ZAKELIJKE BRIEF 1."

Verwante presentaties


Ads door Google