De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 3; cognitieve ontwikkeling.

Verwante presentaties


Presentatie over: "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 3; cognitieve ontwikkeling."— Transcript van de presentatie:

1 ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 3; cognitieve ontwikkeling

2 Programma Cognitieve ontwikkelingsgebied  H5 Leren en geheugen  H6 Denken  H7 Taal

3 H5 Leren en Geheugen Hoe leer jij?

4 Korte termijn geheugen Tijdelijke verbindingen tussen zenuwcellen: kort iets onthouden. Probeer onderstaand getal te onthouden

5 Lange termijn geheugen Informatie kan voor langere tijd worden vastgehouden. - expliciet - impliciet

6 Korte termijn geheugen Gemiddeld korte termijn geheugen 7 +/- 2 items onthouden  010 – rotterdam  – postcode en huisnr HR  datum van vandaag  tijdstip van de les Chunken!!!

7 Gedrag aanleren  Klassieke conditionering  Operante conditionering  Modeling  Observational learning

8 Klassiek conditioneren  Pavlov  Aanleren van reflexen  Impliciet  Watson oANM

9 Operant conditioneren  Aanleren van gedrag dmv straffen en beloningen  Thorndike, Skinner Generalisatie Discriminatie Trial and error 63ysqT5nu0&feature=related

10 Andere manieren van leren  Shaping/vorm geven  Latent leren/ onbewust  Uit het hoofd leren/ rijtjes leren tafels, naamvallen  Imitatie en modeling/observational – Bandura /nadoen  Probleemoplossend leren/ inzicht  Zelf ontdekken/ zelf leren

11 H6 Denken Wat is denken?

12 Ontwikkeling van denken Piaget Assimilatie De werkelijkheid inpassen in wat je al weet. Onderbrengen in bestaande schema’s. Accommodatie Denkwijze en gedrag schema‘s aanpassen aan de omgeving.

13 Ontwikkelingsstadia Piaget  Sensorimotorische fase (0–18 mnd) - circulaire reactie - waarnemen effect eigen handelen - object permanentie - egocentrisme  Pre-operationele fase (18 mnd-6 jr) - groter cognitief vermogen - gericht op wat is, geen begrip omkeerbaarheid, denkt vanuit eigen gezichtspunt  Concreet-operationele fase (6-11 jr) - kan zich andere gezichtspunten voorstellen - meerdere dingen met elkaar in verband brengen  Formeel operationele fase ( 11 jaar en ouder) - ruimtelijk denken - abstract denken - logisch denken

14 Geheugen en intelligentie Geheugen en intelligentie; ‘Het is niet belangrijk hoe groot het is, maar wat je ermee doet’ IQ tests voor kinderen 1. Stanford-Binet 2. WISC 3. RAKIT

15 H7 Taal 4 ontwikkelingsaspecten voor taal:  Fonologisch; geluiden  Semantisch; woorden en betekenis  Syntactisch; zinsopbouw  Morfologisch; verbuigingen en vervoegingen

16 Fonologische ontwikkeling  Comfortgeluidjes; 2 maanden  Brabbelen; 7 mnd  Eigen taal onderscheiden; 9 mnd  sociaal brabbelen; rond 1e jaar

17 Eerste woordjes  Vaak mama of papa  Benoemen wat het waarneemt  Rond eerste verjaardag 2 e woordje  Eigen maaksels

18 Meerwoordzinnen  1,5 jaar: tweewoordzinnen  2-3 jaar: langere zinnen  Bij 3 of meerwoordzinnen is de volgorde niet meer vrij

19 Grammatica  Language Acquisition Device (LAD)  Kritieke periode

20 Babytaal  Motherese  Veel verkleinwoordjes  Zodat kind het makkelijk kan volgen + affectie tonen

21 Rol omgeving Ouders kunnen kind stimuleren. Bij peuters en kleuters vooral door vragenstellen, doorvragen en herhalen. Dit is goed voor:  Herhalen en vragen zorgt voor het horen van ingewikkelder grammatica  Vragen lokt uit tot terugpraten  Vraagvorm is een vriendelijke manier om een interactie gaande te houden

22 Belangrijke begrippen Cognitieve ontwikkeling  Korte/lange termijn geheugen  Conditioneren; klassiek en operant  Ontwikkelingsstadia Piaget  Intelligentie  ontwikkelingsaspecten; fonologisch, semantisch, syntactisch, morfologisch  LAD  Babytaal

23 Volgende week  College over de persoonlijke ontwikkeling (h )


Download ppt "ONTWIKKELING VAN HET JONGE KIND College 3; cognitieve ontwikkeling."

Verwante presentaties


Ads door Google