De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

TweeSteden ziekenhuis Energiecampagne. Energiebeheer Technisch Organisatorisch Gedragsmatig.

Verwante presentaties


Presentatie over: "TweeSteden ziekenhuis Energiecampagne. Energiebeheer Technisch Organisatorisch Gedragsmatig."— Transcript van de presentatie:

1 TweeSteden ziekenhuis Energiecampagne

2 Energiebeheer Technisch Organisatorisch Gedragsmatig

3 Gedragsmatig …waarom? Niet elke gebruiker van het ziekenhuis gaat even zorgvuldig om met onze energie. Brandende verlichting in lege ruimtes. Pc’s die onnodig aan blijven staan. Verwarming of airco continu aan. Meerdere liften tegelijk oproepen. …

4 Doelstelling De gebruikers van het ziekenhuis op een vriendelijke manier bewust maken van hun energiegebruik. Laten zien hoe men in zijn eigen werkomgeving het energieverbruik kan verminderen, zonder dat het werk hieronder lijdt. Energie besparen en daarmee kosten besparen.

5 Wie? Linda Geubbels Hans Harbers Roland van der Loos Hans Robben Jan-Willem van der Wel Arjan Windhorst Henk Zieltjens Joost Pistorius (Ad Hoc)

6 Hoe? Door het voeren van een energiecampagne, parallel aan de seizoenen. De campagne start bij aanvang van het zomerseizoen.

7 Campagnenaam Effe Dimmen

8 Thema’s WinterLenteZomerHerfst verwarmingverbruikverkoelingverlichting

9 Campagne Openbaar bij aanvang seizoen. Tussentijdse afdelingsbezoeken Tussentijds via eigen website. Duurt minimaal 1 jaar.

10 Openbaar In de eerste week van het nieuwe seizoen wordt er ergens in huis een openbare campagne gevoerd. Hoe, wat en wie wordt later bepaald.

11 Afdelingsbezoeken In kaart brengen energiegebruik afdeling. -Bedrijfstijden apparatuur -Bedrijfstijden en BBT verlichting - Overig (zonwering, ventilatie, …) Optioneel aanvullende meting via Plugwise. Lijst verbeterpunten met besparings- potentieel. Businesscase besparing in praktijk brengen.

12 Website Een middel om de campagne te promoten: Afdelingsbezoeken en resultaten Energiebesparingstips Acties (o.a. appeltjescampagne) contactinformatie

13 Concrete resultaten Meten is weten! Deelmeters van grof naar fijn –Grof: per bouwdeel of afdeling –Fijn: apparatuurniveau d.m.v. Plugwise

14 Plugwise

15

16

17 Kostenbesparing volgens Plugwise Pc een week aanlaten staan:€ 1,90 Pc na werktijd uitschakelen: € 0,34 - Verschil per week:€ 1,56 Op jaarbasis € 1,56 x 52 = € 81,12

18 pc-gebruik ‘s nachts

19 Pc-gebruik | alleen Tilburg Aantal pc’s aan op kantoren:1200 Gemiddeld ‘s nachts aan: 350 (Dit is meer dan 25% !! ) Geschat aantal pc’s ’s nachts nodig: 100 Conclusie: ‘s nachts blijven er 250 pc’s onnodig aanstaan. Op jaarbasis kan je door ’s nachts en in het weekend deze pc’s uitzetten € ,- besparen

20 Appeltjescampagne

21 En hoe nu verder ? Website wordt verder ontwikkeld. Afdelingsbezoeken gaan verder. Nadenken over eerste campagne. Volgende bijeenkomst over een maand ? -Openbare campagne 21 juni -Wie doet wat ?


Download ppt "TweeSteden ziekenhuis Energiecampagne. Energiebeheer Technisch Organisatorisch Gedragsmatig."

Verwante presentaties


Ads door Google