De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

World leading Experts in Pneumatics SMC introducite Worldwide leading experts in pneumatics.

Verwante presentaties


Presentatie over: "World leading Experts in Pneumatics SMC introducite Worldwide leading experts in pneumatics."— Transcript van de presentatie:

1 World leading Experts in Pneumatics SMC introducite Worldwide leading experts in pneumatics

2 World leading Experts in Pneumatics Historie SMC Corporation 1959 Oprichting SMC Corporation te Tokyo, Japan 1967 Eerste SMC vestiging buiten Japan, in Australië 1976 Eerste SMC vestiging in Europa 1981 Oprichting SMC Nederland 1983 SMC vindt de Compact Cilinder uit 1986 Oprichting SMC België en magazijn in Antwerpen 1987 Notering Tokyo Stock Exchange 1998 ISO9001 en ISO14001 certificering 2000 Oprichting European Technical Centre (ETC), UK 2004 Opening European Central Warehouse (ECW), Antwerpen 2012 Opening fabriek Tsjechië; Marktaandeel wereldwijd 32% 55 jaar ervaring in Industriële Automatisering Chairman Yoshiyuki Takada SMC introducite

3 World leading Experts in Pneumatics Basisproducten SMC produceert momenteel basisproducten in meer dan varianten Luchtdroger Luchtverzorging Ventielen Actuatoren SMC introducite

4 World leading Experts in Pneumatics SMC ontwikkelt producten op klantwens, ook voor pneumatiek gerelateerde markten Producten in nabije markten Hoog Vacuüm Electronics Temperatuur regeling Electronics Chemicaliën doseren Life Science High purity Life Science SMC introducite

5 World leading Experts in Pneumatics Wereldwijd verkoopnetwerk Europa Azië en Oceanië Japan Noord- / Zuid Amerika 400 verkoopkantoren in meer dan 78 landen voor globale aanwezigheid en individuele service op lokatie SMC introducite

6 World leading Experts in Pneumatics Omzet Wereldwijd SMC introducite FY2014, ending March 31th, 2015

7 World leading Experts in Pneumatics Wereldwijd Europa Japan Aantal medewerkers As of March 31th, 2012 SMC introducite

8 World leading Experts in Pneumatics SMC Pneumatics B.V. Vestiging Amsterdam SMC Benelux SMC Pneumatics N.V./S.A. Vestiging Wommelgem SMC introducite

9 World leading Experts in Pneumatics Precisie, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid zijn onze ingrediënten voor het bereiken van de hoogst haalbare product kwaliteit SMC stimuleert Energy Saving Kwaliteit en Milieu SMC levert RoHS conforme producten ISO9001/ISO14001 Kwaliteits/Milieu management systeem SMC introducite

10 World leading Experts in Pneumatics Innovatie SMC heeft wereldwijd meer dan R&D engineers SMC ontwerpt vanuit het standpunt van de klant Elk jaar wordt meer dan 6% van de omzet in R&D geïnvesteerd SMC introducite

11 World leading Experts in Pneumatics SMC ontwikkelt meer dan 50 nieuwe innoverende producten per jaar! Hygiënisch ontwerp Roest Vast StaalFlow detectieIonizer Compact met luchtbuffer Innovatie Ontwikkeling van Space Saving producten SMC introducite

12 World leading Experts in Pneumatics Pick and place Project Pick & Place Fase 1 van 4 1. Pick & place module 2. Transportband 3. Schakelkast

13 World leading Experts in Pneumatics Pick and place Project Pick & Place Na 4 jaren

14 World leading Experts in Pneumatics Informatiekanalen Pick and place –www.testjetalentvoortechniek.bewww.testjetalentvoortechniek.be Omschrijving project Handleidingen gratis software Tekeningen mechanische onderdelen Info Sick / Beckhoff Info positioneren, sterkteleer, veiligheid –www.smcpneumatics.be / Specificaties onderdelen SMC

15 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module Pick and place Manipuleren van schijf met deksel –Deksel door bouten verstelbaar in hoogte –Pneumatsch uitstoten vanuit magazijn (X-beweging) –Verplaatsen met Y-Z beweging Pneumatisch Vacuüm –Naar transportband (module 2) voor uitsortering OK  transportband tot op einde Afkeur  van transportband blazen FilmpjeTekening

16 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module Pick and place Onderwerpen –Luchtverzorging –Ventielenblok –Vacuüm –Veiligheid

17 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module Pick and place Luchtverzorging Filter/RegelaarHandafsluiterVeiligheidsventiel (optie)

18 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module Pick and place Afsluiters in luchtverzorging –Handafsluiter Onderhoud : perslucht af Manueel perslucht voorzien –Elektrische afsluiter Noodstopbediening –Altijd demper gebruiken Geluid dempen Filtratie

19 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module Pick and place Filter regelaar in 1 behuizing –Filter 5 µm filterpatroon Evacuatie waterdruppels manueel –Drukregelaar Druk verlagen en constant houden Te hoge druk = –Energieverspilling –Slecht voor te bewerken produkt –Te grote belasting op componenten FilterReduceerventiel

20 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Ventielen Pick and place Type ventielen Losse ventielen Manifolds Ventieleilanden

21 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Ventielen Pick and place Wegventielen type SY Aansturing 24 V DC met connector Ingebouwde LED en varistor Polariteitsongevoelig

22 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Ventielen Pick and place Wegventielen type SY Piekspanningen Afschakelen ventiel = piekspanning Bescherming door varistor Lage spanning = hoge weerstand Hoge spanning = lage weerstand

23 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Ventielen Pick and place Montage ventielenblok Koppeling poort 1 Dempers poorten 3 en 5 3 pluggen achterzijde Ventielen met pakking

24 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Cilinders Pick and place

25 World leading Experts in Pneumatics 1. Pick & place module : Cilinders Pick and place Basis cilinder Cilinder met geleiding

26 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Basiscilinders Pick and place

27 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Basiscilinder Pick and place “Gefelste” cilinder

28 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Geleidecilinder MGP Pick and place 1 aandrijfas, 2 geleide assen Geleidingen via Sinterbronzen lagerbussen Rollager Opvangen dwarskrachten

29 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Geleidecilinder MGP Pick and place Applicaties

30 World leading Experts in Pneumatics Pick and place 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand animatie

31 World leading Experts in Pneumatics 24v 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand : de reed switch Mechanisch bewegend contact Pick and place Video

32 World leading Experts in Pneumatics H. Elert SMC opleiding en producttraining 32 De reed schakelaar heeft een aantal nadelen: –als de zuiger snel beweegt, werkt de schakelaar niet altijd, bij snelheden hoger dan 0,8 m/sec kan de bedieningstijd te kort zijn –het is een mechanische schakelaar met bewegende delen die kunnen slijten cq inbranden (storing) –bij sterke trillingen is het mogelijk dat de schakelaar op verkeerde momenten gaat denderen en schakelt –de levensduur van deze schakelaars is ca 5 miljoen schakelingen Reed schakelaar

33 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand : de solid state switch Op basis van transistor Pick and place

34 World leading Experts in Pneumatics H. Elert SMC opleiding en producttraining 34 De Solid-State schakelaar heeft meerdere voordelen. –Elektronische schakelaars of solid-state schakelaars slijten niet, geen bewegende delen ze kunnen tegen schokken, en hebben een praktisch onbegrensde levensduur (geen last van dender) –De elektronische schakelaar of sensor is een schakeling met een halfgeleider, een soort transistor, en enkele weerstanden –Het is een miniatuurschakeling die is ingegoten in een kunststof blokje Solid-state schakelaar

35 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand : de solid state switch PNP uitgangstrap Pick and place

36 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand : de solid state switch NPN uitgangstrap Pick and place

37 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Detectie eindstand : Reed switch versus solid state switch Pick and place ReedschakelaarSolid-state levensduur enkele miljoenen onbegrensd contactden der janee spanning AC/DCDC hysteresis < 2mm< 1mm schakeltijd < 1,2 ms< 1 ms aansluiting 2 draads2 - of 3 draads

38 World leading Experts in Pneumatics Reed schakelaar –D-C73L –D-A93L Solid state schakelaar –Geen in editie 4 (wel in editie 3) 1.Pick & place module : Cilinders Switchen in het pakket Pick and place

39 World leading Experts in Pneumatics Het regelen van de snelheid gebeurt bijna altijd door het smoren van de uitgaande lucht = Uitlaatsmoring Volle doorlaat Gesmoorde doorgang Pick and place 1.Pick & place module : Cilinders Snelheidsregelaars

40 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Snelheidsregelaars Pick and place

41 World leading Experts in Pneumatics 1.Pick & place module : Cilinders Snelheidsregelaars Pick and place

42 World leading Experts in Pneumatics Pick and place 1.Pick & place module : Vacuüm Genereren van vacuüm De perslucht wordt door een vernauwing gestuurd waardoor de lucht een hogere snelheid krijgt (Venturi principe). De lucht bij de zuignap aansluiting wordt hierdoor meegezogen, hierdoor ontstaat er bij deze aansluiting vacuüm. Animatie

43 World leading Experts in Pneumatics Pick and place 1.Pick & place module : Vacuüm Genereren van vacuüm Ventiel “maak vacuüm” Ejector Vacuümschakelaar

44 World leading Experts in Pneumatics Vacuüm detecteren –Is er voldoende vacuüm druk => Product zit aan de zuignap => Volgende bewerking kan plaatsvinden => Product is van de zuignap Vacuümschakelaar met PNP uitgangstrap Pick and place 1.Pick & place module : Vacuüm Controle aanwezigheid vacuum

45 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s volgens norm Norm is aanbeveling en GEEN verplichting Norm ISO : symbolen Pick and place

46 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s volgens norm Norm ISO : Benoeming in schema’s Pick and place

47 World leading Experts in Pneumatics Algemene toestellen coderen met code 0 Alle andere kringen met code 1, 2, 3 beginnend van links Per kring begint elke component met de kringnummer Per kring van onder naar boven en van links naar rechts coderen Norm ISO : Benoeming in schema’s Pick and place Pneumatische schema’s volgens norm

48 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s volgens norm Norm ISO 1219 : Voorbeeld Pick and place

49 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s volgens norm Norm ISO 1219 : Verwijzing naar elektrische norm EN Pick and place In elektrisch schema moet dit terugkomen

50 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s niet volgens norm Overeenkomst pneumatisch en elektrisch schema moet duidelijk zijn Pick and place

51 World leading Experts in Pneumatics Pneumatische schema’s niet volgens norm Overeenkomst pneumatisch en elektrisch schema moet duidelijk zijn Pick and place

52 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 1.Risico analyse : inventariseren gevaren 2.Risico reductie : collectieve maatregelen 3.Risico reductie : Control system 4.Veiligheidsfuncties definiëren 5.Validatie bereikte veiligheidsklasse Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

53 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 1.Risico analyse : inventariseren gevaren volgens ISO Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

54 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 2.Risico reductie : collectieve maatregelen Veilig ontwerpen –Hekken rond het risico –Pictogrammen –Informatie op de machine / training –Persoonlijke bescherming Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

55 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 3.Risico reductie : control system Wat als het hek open moet / onderhoud machine in maintenance mode Wat als iemand op noodstop duwt Integratie technologie  ISO Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

56 World leading Experts in Pneumatics Safety Related Parts of Control system volgens ISO –Norm gebruikt voor elektrische, mechanische, pneumatische en hydraulische veiligheidsfuncties –Nieuwe risico analyse Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek PLr S : Ernst verwonding S1 : licht letsel S2 : blijvend letsel F : Frequente blootstelling F1 : zelden / korte tijd F2 : vaak / lange duur (>1/h) P : Mogelijkheid afwenden P1 : mogelijk onder voorwaarde P2 : niet

57 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 4.Definiëring veiligheidsfuncties Perslucht af na noodstop Drukreductie maintenance mode 2 handenbediening Beveiliging tegen onverwachte opstart ………….. Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

58 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Ontwerpen veiligheidsfunctie Voorbeeld 1 : –Veilig ontluchten na betreden gevaarlijke zone –Vermijden onverwachte heropstart tijdens onderhoud –Vereiste : Plr d, CAT 3 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

59 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek SMC

60 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Hoe Pl berekenen ? Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

61 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Hoe Pl berekenen ? Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Belangrijke begrippen in het bepalen van de vereiste Performance level (Plr) : –Architectuur van het systeem (Categorie) –Betrouwbaarheidsgegevens van de verschillende onderdelen –Diagnosedekkingsgraad (DC, Diagnostic Coverage) geeft het percentage van foutbewaking in het systeem. –Bescherming tegen systematische storingen –Bescherming tegen gemeenschappelijk falen

62 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem  CAT 3 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

63 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat B Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Architectuur B moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. Vormt de basis voor de andere categorieën.

64 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 1 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Architectuur 1 heeft dezelfde structuur als architectuur B, maar moet ook gebruik maken van beproefde veiligheidsprincipes. Deze architectuur is gericht op de preventie van fouten. Er wordt gebruik gemaakt van geschikte ontwerpprincipes en onderdelen. In de norm spreekt men van “well-tried” components en “well-tried” safety principles. er wordt van een hogere betrouwbaarheidsgraad uitgegaan van de gebruikte ventielen Validatiedocument well-tried component op aanvraag

65 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 2 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Architectuurcategorie 2 moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. Daarnaast moet er ook een diagnostische bewaking plaatsvinden via een functietest van het systeem of subsysteem. Een fout wordt gedetecteerd bij iedere test. Tussen twee tests is de veiligheidsfunctie niet gewaarborgd. Testfrequentie bewaking 100 maal hoger dan de vraag van de veiligheidsfunctie  Cat 2 vaak niet interessant

66 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 3 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Architectuurcategorie 3 moet de basisprincipes voor veiligheid toepassen. De aanvullende eis is dat het systeem/subsysteem niet mag uitvallen in geval van een enkele fout. Om hieraan te voldoen wordt gekozen voor een 2 kanaalsuitvoering, tevens moet als dat praktisch kan, één fout worden gedetecteerd.

67 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Architectuur van een systeem : Cat 4 Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Architectuurcategorie 4, heeft vergelijkbare eisen als categorie 3, maar vereist meer bewaking. Dat wil zeggen een hogere diagnose dekkingsgraad. Bij categorie 3 moeten de meeste fouten worden ontdekt maar bij categorie 4 moeten alle enkele fouten worden ontdekt. De diagnose dekkingsgraad moet minimaal 99% bedragen.

68 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) MTTfd : Gemiddelde kans op gevaarlijke fout Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Alle onderdelen in de veiligheidskring Niet voor componenten die geen invloed hebben op Performance Level zoals filters, tubing, cilinders, tanks,.. Wiskundige formule om totaalcijfer te verkrijgen Uitgedrukt in jaren Resultaat laag, midden of hoog  Mttf Hoog

69 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) MTTfd en B10d Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Bij het berekenen van de MTTF d waarde voor slijtagegevoelige, bijv.elektromechanische componenten, wordt met de B 10d waarde gewerkt. De B 10d waarde geeft aan na hoeveel schakelcyclussen een component gevaarlijk faalt. De B 10 waarde stemt overeen met het aantal schakelingen waarbij 10% van de componenten uitval vertoonde. B10 d = 2 x B10 d op = gem. aantal bedrijfsdagen per jaar h op = gem. aantal bedrijfsuren per dag n op = aantal schakelingen per jaar t cycle = cyclustijd

70 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) DC : Hoe goed kan een fout van een veiligheidsfunctie gedetecteerd worden Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek 0 % : Geen enkele gevaarlijke fout wordt gedetecteerd 100 % : alle gevaarlijke fouten worden gedetecteerd Voorbeelden pneumatisch : –Meting positie cilinder door reed switch (60%) –Meting stand ventiel door mechanisch contact op ventiel (99%) –Meting druk in leiding door drukschakelaar (90%)

71 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) DC : In ISO staan een aantal tabellen van waaruit DC waarden bepaald kunnen worden Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

72 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) CCF : Fouten met gemeenschappelijke oorzaak Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

73 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Eindresultaat Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek PL = d

74 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d Methode zwakste schakel : Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek SMC Input Logic Output Resultaat : Pl d

75 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Pneumatisch schema Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

76 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) Voorbeeld schakeling Plr d : Pneumatisch schema en elektrische aansluiting Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

77 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen (Pl > Plr) volgens ISO Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek SMC CAT 3 : Testen veiligheidsfunctie Advies SMC : 1 maal per shift B10d waarden

78 World leading Experts in Pneumatics 5 essentiële stappen in veiligheid 5.Validatie bereikte veiligheidsklassen Precautions bij installatie Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek -Diameter piping voor double dump valve NIET te klein !!! -Zoniet blijft ventiel in tussenstand hangen en zijn poorten 1, 2 en 3 verbonden.

79 World leading Experts in Pneumatics Meegeleverde double dump met soft start Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

80 World leading Experts in Pneumatics Ontluchten Atmosferische druk Op druk brengen Geen tegendruk in cilinderkamers Bruuske bewegingen Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek Noodzaak soft start : gevaren bij inschakelen

81 World leading Experts in Pneumatics Meegeleverde double dump met soft start : omschakeldruk Machinerichtlijn Veiligheid in de pneumatiek

82 World leading Experts in Pneumatics 2. Transportband Pick and place Uitsorteren van schijven : controle door middel van camera –OK  verder op transportband –Niet OK  afblazen met nozzle Camera Transportband met DC of stappenmotor

83 World leading Experts in Pneumatics 2. Transportband Pick and place Geleverde materialen –Camera –Nozzle met extra ventiel en snelheidsregelaar –DC motor met inductieve sensor of stappenmotor met encoder –Blauwe band –Profiel transportband (enkel nog op maat zagen) –4 lagers, 2 riemschijven, riem

84 World leading Experts in Pneumatics 2. Transportband Pick and place Te vervaardigen componenten –Platen, assen, rollen voor motor- en omkeerzijde (tekeningen zijn bijgeleverd) –Beugels voor camera en nozzle –Draagconsole

85 World leading Experts in Pneumatics 2.Transportband basispakket Aansturing motor Pick and place DC motor 24 VDC: –Ompolen polariteit = veranderen draairichting –2 relais voor H-brug

86 World leading Experts in Pneumatics 2.Transportband Aansturing motor Pick and place DC motor : –Bijschakelen serieweerstand Vermijdt dat stroom te hoog oploopt bij blokkering Beperkt aanloopkoppel dus weerstandswaarde niet te hoog P= U.I en U= I.R –P = 6W ; U = 24V

87 World leading Experts in Pneumatics 2.Transportband basispakket Positiebepaling blokje met zelfgemaakte encoder Pick and place Positiedetectie blokje door middel van sensor type IME08-02BPSZW2K op rotatieve deel van de motor Aantal pulsen vanuit sensor = positie schijf op transportband

88 World leading Experts in Pneumatics 2.Transportband optiepakket Aansturing motor met opgebouwde encoder Pick and place Stepper motor 24 VDC : –200 pulsen/rotatie ; 1,8°/stap Absolute encoder EtherCAT –Terugkoppeling positie transportband via EtherCAT signaal naar Panel PC

89 World leading Experts in Pneumatics 3. Stuurkast Pick and place Elementen : –Luchtverzorgingseenheid (buitenzijde) –Ventielenblok –PLC –Transfo, klemmenstrook en beveiligingen van 6A en 4A –Schotdoorvoeren en wartels

90 World leading Experts in Pneumatics 3. Stuurkast Pick and place Luchtverzorging : –Buitenzijde kast Luchtverzorging : –Binnenzijde kast : opgelet waterafvoer !!

91 World leading Experts in Pneumatics 3. Stuurkast Pick and place Ventieleiland : –Verhoging IP graad –Betere mechanische bescherming –Geen ongeoorloofd manueel schakelen –Opgelet met ontluchting : Uitwendige demper voorzien –Schotdoorvoeren voorzien

92 World leading Experts in Pneumatics Website test je talent voor techniek SMC België –http://www.testjetalentvoortechniek.behttp://www.testjetalentvoortechniek.be –Winnende leerling : I-phone 6 ! –Opgave online … Pick and place


Download ppt "World leading Experts in Pneumatics SMC introducite Worldwide leading experts in pneumatics."

Verwante presentaties


Ads door Google