De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking.

Verwante presentaties


Presentatie over: "6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking."— Transcript van de presentatie:

1 6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking

2 Programma Publiek-private samenwerking aanleiding achtergrond uitgangspunten Publiek-private samenwerking aanleiding achtergrond uitgangspunten Praktijkvoorbeelden afbakening gelijkwaardigheid samenwerkingspartner sponsoring uitingen (aanhakende) reclame Praktijkvoorbeelden afbakening gelijkwaardigheid samenwerkingspartner sponsoring uitingen (aanhakende) reclame Vervolgstappen en afsluiting Vervolgstappen en afsluiting Welkom Collegevoorzitter Madeleine de Cock Buning Welkom Collegevoorzitter Madeleine de Cock Buning 2

3 Aanleiding en achtergrond Ontwikkelingen in de (media)sector Meer behoefte aan samenwerking Praktijk en juridische realiteit bij elkaar brengen 3

4 Afbakening Bijvoorbeeld: content uitwisseling Bijvoorbeeld: samenwerking t.b.v. verzorgen media-aanbod Artikel 2.1 Mediawet 2008 Combinatie Nevenactiviteiten Publieke media-opdracht Artikel Mediawet

5 Nevenactiviteit 3 ‘smaken’ 1.Gelijkwaardig: Beleidsbrief publiek private samenwerking met mediabedrijven en culturele instellingen Regulier: Beleidsregels nevenactiviteiten Experimenteel: Artikel 11a Mediaregeling

6 Gelijkwaardige nevenactiviteit Beleidsbrief publiek-private samenwerking 2012 ‘Reguliere’ nevenactiviteit Beleidsregels nevenactiviteiten 2009 Experimentele nevenactiviteit Artikel 11a e.v. Mediaregeling 2008 Algemene informatie Brochure publiek-private samenwerking 6

7 Uitgangspunten Redactionele onafhankelijkheid Dienstbaarheidsverbod 7

8 Praktijkvoorbeeld Een publieke media-instelling en een mediabedrijf bieden gezamenlijk een multimediaal platform aan. Een gezamenlijke redactie en technische beheersing van het platform is onderdeel van de samenwerking. Wat denken jullie hiervan? Afbakening Publieke mediaopdracht – nevenactiviteit 8

9 Praktijkvoorbeeld Een publieke media-instelling heeft samen met een culturele instelling een gezamenlijk redactie, ten behoeve van een cultureel programma en het op de markt brengen van papieren uitgidsen in de regio. Wat denken jullie hiervan? Afbakening (vervolg) Publieke mediaopdracht – nevenactiviteit 9

10 Gelijkwaardigheid ZeggenschapInbreng Immateriee l FinancieelPersoneelMaterieel 10

11 Praktijkvoorbeeld Een publieke media-instelling heeft samen met een culturele instelling een gezamenlijk redactie, ten behoeve van een cultureel programma en het op de markt brengen van papieren uitgidsen. Twee jaar later treedt nog een culturele instelling toe aan de samenwerking. Is deze vorm van dynamische samenwerking in beginsel toegestaan? A.Ja, in het kader van een gelijkwaardige samenwerking B.Ja, in het kader van een reguliere nevenactiviteit C.Nee Wat denken jullie? Gelijkwaardigheid 11

12 Praktijkvoorbeeld Nu ga ik dezelfde samenwerking met een educatieve instelling uitvoeren. Hoe denken jullie hierover? Samenwerkingspartner 12

13 Samenwerkingspartner Mediabedrijven Culturele instellingen Educatieve instellingen 13

14 Meer informatie: Beleidsregels sponsoring publieke omroep 2005 (BSPO) Iedere bijdrage van een derde aan totstandkoming of aankoop van het media-aanbod Sponsorverbod publieke media-instelling → uitzonderingen Regels gelden voor al het media-aanbod (programma’s / internet) Sponsoring 14

15 Praktijkvoorbeeld Een publieke media-instelling maakt een educatieve serie over een maatschappelijk probleem, bijvoorbeeld werkloze jongeren. De publieke media- instelling wil daarin regionale commerciële bedrijven laten participeren. De jongeren komen op deze manier meteen in aanraking met het bedrijfsleven. Hoe denken jullie hierover? Sponsoring 15

16 Uitingen in media-aanbod Namen, (beeld)merken, producten, diensten of activiteiten van derden met oogmerk om reclame te maken: sluikreclame vermijdbare uitingen, wél toegestaan indien ‣ passend binnen context ‣ integriteit media-aanbod ‣ niet overdreven of overdadig ‣ geen specifieke aanprijzingen 16

17 Praktijkvoorbeeld Een publieke media-instelling is een samenwerking aangegaan met een culturele instelling. Wat mag de publieke media-instelling wél in haar programma/op het gezamenlijk platform zeggen: A.Er zijn nog 50 kaartjes te koop B.Koop nu je kaartje, dit is je laatste kans! C.De prijs van de kaartjes is € 19,95 Uitingen in het media-aanbod 17

18 Praktijkvoorbeeld Een video op aanvraag op een gezamenlijk platform met bevat een pre-roll van max 15 seconde 10% van een webpagina op een gezamenlijk platform bestaat uit reclame-banners Wat denken jullie hiervan? Reclame 18

19 Praktijkvoorbeeld Reclame (vervolg ) Kan een private samenwerkingspartner gebruik maken van nieuwe vormen van advertising, zoals ‘branded’ content, op een thematische site? Hoe denken jullie hierover? 19

20 Aanhakende reclame Zorgplicht publieke media-instellingen Relatie derden Contractueel uitsluiten 20 Meer informatie: Brochure aanhakende reclame

21 Vervolgstappen en afsluiting Informatievoorziening Met elkaar in gesprek gaan én blijven Inbreng uit de praktijk 21

22 Contactgegevens Margreet Verhoef Nienke Meester Disclaimer: Deze presentatie is gegeven op de voorlichtingsbijeenkomst publiek-private samenwerking op 6 oktober Aan deze presentatie kunnen geen rechten worden ontleend.


Download ppt "6 oktober 2015 Voorlichting publiek- private samenwerking."

Verwante presentaties


Ads door Google