De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ondernemersfondsen in Nederland Ben Schuttenbeld directeur regiostimulering KvK Den Haag 24 mei 2012.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ondernemersfondsen in Nederland Ben Schuttenbeld directeur regiostimulering KvK Den Haag 24 mei 2012."— Transcript van de presentatie:

1 Ondernemersfondsen in Nederland Ben Schuttenbeld directeur regiostimulering KvK Den Haag 24 mei 2012

2 UITGANGSPUNT Samen werken aan een sterkere bedrijfsomgeving met eerlijke verdeling van lusten en lasten

3 INHOUD PRESENTATIE √Wat is het probleem? √Hoe is dat op te lossen? √Welke varianten zijn er? >OZB niet-woningen >Reclamebelasting >Bedrijven Investerings Zone (BIZ)

4 WAT IS HET PROBLEEM Freeriders… Steeds dezelfde ondernemers betalen voor collectieve zaken Anderen profiteren wél, maar betalen niet!

5 HOE IS DAT OP TE LOSSEN ? Samen investeren: iedereen verplicht laten meebetalen Dat kan: bij één eigenaar: Verplichte bijdrage via de huur bij versnipperd eigendom: VIA ONDERNEMERSFONDSEN

6 RANDVOORWAARDEN 1.Voorop moet staan dat gemeente haar publieke taken blijft financieren uit eigen algemene middelen. 2. Ook mogen gemeenten niet eenzijdig besluiten een ondernemersfonds op te richten, de wens hiervoor moet altijd van ondernemers zelf uitgaan. VOOR EN DOOR ONDERNEMERS

7 Verschillende vormen van Ondernemersfondsen ‘Leids model’ Op basis van de reclamebelasting Bedrijven Investerings Zone (BIZ)

8 Reclamebelasting De gemeente kan reclamebelasting heffen voor openbare aankondigingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Het tarief is afhankelijk van afmeting en locatie van de reclame. Een aantal gemeenten stort deze inkomsten in ondernemersfondsen. o.a. Voorschoten, Borne, Helmond……

9 Reclamebelasting Voordelen reclamebelasting De meeste ondernemers hebben openbare aankondigingen en betalen dus mee. De gemeente kan per gebied een tarief bepalen. Reclamebelasting kan op elk moment worden ingevoerd.

10 Reclamebelasting Nadelen reclamebelasting Ondernemers zonder openbare aankondigen betalen niet mee, maar delen wel mee in het fonds. Alleen aankondigingen die vanaf de openbare weg zichtbaar zijn, tellen mee. Winkels op binnenterreinen van winkelcentra niet. Gemeente bepaalt of de reclamebelasting in ondernemersfonds gestort wordt. Gevoelig voor bezwaarprocedures

11 BIZ, Bedrijven InvesteringsZone De gemeente int een bijdrage namens het ondernemersfonds bij de ondernemers. De BIZ-ondernemersvereniging of -stichting mag het geld zelf uitgeven aan in de wet vastgestelde doelen op gebied van schoon-heel-veilig-attractiviteit Experimentenwet BI-zones Deze wet bestaat sinds 1 mei Het oprichten van een BIZ kon tot 1 januari De wet wordt NU geëvalueerd.

12 BIZ, Bedrijven InvesteringsZone Op verzoek van de ondernemers Voor een afgebakend gebied Voor een tevoren bepaald doel in de openbare ruimte Aanvullend op taken gemeente Alleen huurders dragen bij Via stemming wordt draagvlak gemeten Bij meerderheid: gemeente kan bijdrage verplicht opleggen aan alle ondernemers

13 BIZ, Bedrijven InvesteringsZone Voordelen BIZ De ondernemer besluit over het instellen en opheffen van de BIZ, de gemeente is uitvoerder. De ondernemer betaalt specifiek voor hun eigen winkelgebied en niet voor alle ondernemers in een gemeente. Het is mogelijk om verschillende tarieven te hanteren.

14 BIZ, Bedrijven InvesteringsZone Nadelen BIZ De gemeente is niet verplicht een BIZ-regeling in te stellen. Tegenstanders in het winkelgebied kunnen procederen tegen de BIZ-regeling. Alleen de gebruikers betalen.

15 Wat zijn de belangrijkste verschillen Draagvlakmeting BIZ: iedereen moet stemmen, alleen voldoende bij 50% opkomst, 2/3 is voor (50% WOZ) OZB: uitgaan van georganiseerde ondernemers Reclame: vaak met stemming, lagere eisen Omvang BIZ + reclame: afgebakend gebied OZB: hele gemeente Uitgaven BIZ: activiteiten in de openbare ruimte, schoon/heel/veilig e.a., bijvoorbeeld beveiliging, winkelstraatmanager, sfeerverlichting OZB / reclame: geen voorwaarden, alle collectieve activiteiten mogen

16 Welke vorm past het beste? Maatwerk Onderzoek behoeften ondernemers waar speelt problematiek? wat willen ondernemers met het geld? hoe is bedrijfsleven samengesteld en georganiseerd? Opstelling gemeente andere rol overheid, andere relatie gemeente ondernemers

17 NOG VRAGEN ?

18 PANEL DISCUSSIE Ali de Jong, Leeuwarden Simon Fortuyn, Utrecht Gerrit Ravensbergen, Katwijk Frits Rutten, Helmond

19 WORKSHOPS De Administratieve Organisatie Foyer (boven) Inzicht in WOZ bestanden, politieke lef Theaterzaal Financiële Achtergrond, BTW zaken Theatercafe


Download ppt "Ondernemersfondsen in Nederland Ben Schuttenbeld directeur regiostimulering KvK Den Haag 24 mei 2012."

Verwante presentaties


Ads door Google