De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs

2 Vraaggestuurd onderwijs Welkom: Michiel Louweret Opening: Sander van Ipenburg Grijpma 10.15Wat vraagt het werkveld van afgestudeerden 11.10Pauze 11.30Betekenis voor het onderwijs: paneldiscussie 12.15Lunch 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel

3 Handig om te weten Wifi: Eduroam HHS-event:

4 Welke competenties vraagt het werkveld van afgestudeerden Jan van Rhee, hoofd van een pool van projectleiders (Croon Elektrotechniek) Jetske Zuidema manager ‘Customer Solution Projects’ (Nuon/Vattenfall) Jan van Delden (young professional)

5

6

7 Ervaring met jonge projectleiders Goede punten: –Frisse blik –Goede theoretische achtergrond –Ambitie

8 Ervaring met jonge projectleiders Minder goede punten: –Het begrijpen van mensen met ander denkniveau –Het verschil tussen feiten – meningen –Het laten afleiden van het doel

9 Aansluiting vooropleiding Wat hebben ze geleerd en is nuttig: –Analytisch vermogen –Theoretische modellen Wat hebben ze niet geleerd en wat is effect; –Overtuigen en beïnvloeden van mensen –Gesprekstechnieken –Feelings are facts

10 Aanpassing curriculum

11

12 Stelling 1 Hoe eerder je een conflict hebt met je opdrachtgever, des te succesvoller het project.

13 Stelling 2 De enige manier om een project succesvol te laten verlopen is als iedereen in het projectteam doet wat de projectmanager zegt

14 NEW ENERGY

15 Jetske Zuidema Manager Customer Solutions IT Projects 3 teams ≈ 35 Project Managers

16

17 Het “Triviant” syndroom

18 Project uitdaging bij Vattenfall: Stakeholder management

19 Project succesfactor bij Vattenfall: hecht team

20 De toekomst: samenwerken in virtuele, internationale teams

21 Even voorstellen. Jan van Delden | 28 | PM(O) | Sogeti 11 November 2014

22 Studie achtergrond MBO, ROC ASA, Detailhandel (deeltijd) HBO, Windesheim, Commerciële Economie Premaster, VU Amsterdam, Business Administration MSc., VU Amsterdam, Business Administration

23 PM in studie - Exportproject (Gazelle) - Marketingproject (Kampen) - Marketingproject (HTG)

24 Ervaring -Proces -Programma -Project

25 Toepasbaar uit studie Onderdelen -Financiële methoden -Denken in modellen -Soft skill trainingen -Projecten Voorbeelden -Project IT4Mobile -TGK&S in Stations -Omgaan met -Team MSTV

26 Gemist in opleiding (vakken) Vaardigheden - MS Project (T) - Advanced EXCEL (VBA) - Soft Skills  O&C  Time Management  Insights (T) Kennis - PRINCE2 (T) - ITIL V3 (T) - IPMA (T) - P3O (T) (T)=Toevoegen aan curriculum

27 Gemist in opleiding (projecten) Aansturen verschillende disciplines Verwachtingsmanagement Interactie opdrachtgever (i.p.v. waterval stijl) Scopemanagement

28 Stellingen 1.Projecten als onderdeel van een opleiding geven te weinig druk om representatief te zijn voor “echte projecten”. 2.Projectmanagement is te veelzijdig en contextafhankelijk om binnen een opleiding te leren.

29 Bedankt.

30 Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs Pauze

31 Vraaggestuurd onderwijs Welkom: Michiel Louweret Opening: Sander van Ipenburg Grijpma 10.15Wat vraagt het werkveld van afgestudeerden 11.10Pauze 11.30Betekenis voor het onderwijs: paneldiscussie 12.15Lunch 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel

32 Stelling 1 Projecten als onderdeel van een opleiding geven te weinig druk om representatief te zijn voor “echte projecten”.

33 Stelling 2 Projectmanagement is te veelzijdig en contextafhankelijk om binnen een opleiding te leren.

34 Stelling 3 Hoe eerder je een conflict hebt met je opdrachtgever, des te succesvoller het project.

35 Stelling 4 De enige manier om een project succesvol te laten verlopen is als iedereen in het projectteam doet wat de projectmanager zegt

36 Stelling 5 Projectmatig werken leer je op school, projectmanagement leer je daarna in de praktijk.

37 Stelling 6 Zonder teamwork geen projectsucces = zonder wrijving geen glan.

38 Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs Lunch

39 Middagprogramma 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel

40 Vraagstelling Wat kunnen/moeten we als opleidingen doen om goed aan te sluiten bij de vragen uit het werkveld? Concrete ideeën/voorstellen/activiteiten

41 Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs Pauze

42 Middagprogramma 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel

43 Enquête 2014 Steven Nijhuis, Hogeschool Utrecht / Universiteit Twente

44 PMW & PMGT als toekomst

45 Project management onderwijs

46 Behoefte bij docenten

47 Waar aandacht aan besteed wordt:

48 Functie bij project mgt onderwijs

49 EC’s voor project management 5+ in de propedeuse (bij 58%) Bijna 17 in de hoofdfase (bij 59%)

50 Praktijkervaring in het onderwijs komt van

51 Middagprogramma 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel

52 Workshops 1.Integreren van onderzoek in de projectmatige aanpak van afstudeertrajecten (Avans). 2.Werken met echte opdrachtgevers en projecten (Windesheim) 3.Ontwerp een Minor Projectmanagement ‘buiten alle kaders’! (Haagse Hogeschool) 4.Anders beoordelen (Haagse Hogeschool)

53 Vraaggestuurd onderwijs Welkom: Michiel Louweret Opening: Sander van Ipenburg Grijpma 10.15Wat vraagt het werkveld van afgestudeerden 11.10Pauze 11.30Betekenis voor het onderwijs: paneldiscussie 12.15Lunch 13.00Hoe aan te sluiten op het werkveld: in groepen 14.00Terugkoppeling uit groepen 14.15pauze 14.30Resultaten enquête projectmanagementonderwijs Samen leren: workshops 16.00Afsluiting en borrel


Download ppt "Onderwijsdag Projectmanagement 2014 Vraaggestuurd onderwijs."

Verwante presentaties


Ads door Google