De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart 2015. Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart 2015. Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,"— Transcript van de presentatie:

1 Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart 2015

2 Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers, 100 werven € 6.4 miljard (2013), € 7.5 miljard (2013) werknemers Ongeveer 2/3 export quote Europees een business van € 92 miljard

3 Dagelijkse missie Hier ruimte voor titel

4 Strategische partners, ons speelveld is wereldwijd, europees en nationaal

5 Bureau aan de Willemswerf in Rotterdam

6 Uit de portfolio van onze leden

7

8 Heerema’s AEGIR: built in Korea, with huge Dutch input! SapuraSapura

9 The European Maritime Technology Industry

10 Equipment Suppliers Source:. Balance

11 Markt ontwikkelingen

12 2013/2014 Market Developments

13 Global Commercial Newbuilding Source: IHS Fairplay

14 Commercial Newbuilding Activity – EU28+Norway Source: IHS Fairplay

15 OB Value

16 Oil & Bunker Fuel Prices Source: World Bank and Bunkerworld

17 Uit de portfolio van onze leden

18 Wat voor invloed heeft de olieprijs? Vrachtschepen gaan weer sneller varen >>> overcapaciteit Veel bare boat-charters, geen voordeel voor de reder Veel offshore projecten worden onrendabel, projecten worden uit-/afgesteld Haalt de druk van innovaties (emissies, LNG als brandstof en vermindering brandstof verbruik = CO2) Olietankers zijn populair (als drijvende opslag)

19 Investment by Vessel Types Source: Clarkson

20 Andere markt ontwikkelingen Koers € t.o.v. $ is gunstig voor export Lage rente gunstig voor investeringen Relatie met Rusland schadelijk

21 Technologische ontwikkeling & samenwerking Schepen waren mechanisch, zijn steeds meer elektrisch, nu zet de automatisering zeer sterk door Vergaande automatisering en robotisering productietechnieken Productie in EU wordt voor kleine series weer aantrekkelijk Innovatie drijft onze maritieme industrie en export Terugdringen emissies van schepen is een ”big opportunity” Job profielen veranderen – steeds hoger opgeleid

22 Opleidingsniveau in scheepsbouw stijgt

23 Dank voor uw aandacht!


Download ppt "Ontwikkelingen in de scheepsbouw 11 maart 2015. Netherlands Maritime Technology Branchevereniging van de maritieme maakindustrie, 400 leden 300 toeleveranciers,"

Verwante presentaties


Ads door Google