De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Schooljaar 2014-2015. Schoolafspraken Voortoezicht vanaf 07.30 uur, natoezicht tot 17.30 uur – tot 17.00 uur studie - Veel wijzigingen schoolreglement.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Schooljaar 2014-2015. Schoolafspraken Voortoezicht vanaf 07.30 uur, natoezicht tot 17.30 uur – tot 17.00 uur studie - Veel wijzigingen schoolreglement."— Transcript van de presentatie:

1 Schooljaar

2 Schoolafspraken Voortoezicht vanaf uur, natoezicht tot uur – tot uur studie - Veel wijzigingen schoolreglement (op website) in het rood – briefje akkoord tekenen per kind - Bij afwezigheid: steeds school verwittigen Tot en met 3 dagen: briefje ouders (4 in agenda) Vanaf 4 de dag doktersbriefje (weekend telt mee) Vanaf 5 de ziekteperiode: doktersbriefje (ook voor één dag!) LET OP: 1 week voor en na vakantie, steeds doktersbriefje, ook als het niet rechtstreeks aansluit aan de vakantie - Leerlingen verlaten de school in een rij (is verplicht) – de afhaalrij = de laatste rij – ouders in wachtzone – auto’s met snuit naar voor parkeren

3 Schoolafspraken - Klas- en individuele foto op vrijdag 19 september - Drank = water (behalve in de refter) - Woensdag = gezond tussendoortje (geen koek) - Vrijdag = fruitdag (vanaf oktober aangeboden door de school) – fruitouders? - Fluohesje van 1 oktober tot 1 maart - Bij luizen steeds de school verwittigen – kriebelteam? (8 september) - Jaarthema en projectweek 11 t.e.m. 20 maart (toonmoment): Elke druppel telt - Pestactieplan: opgesteld samen met de leerlingen - Briefwisseling digitaliseren - inschrijven op website - Medicatie op school – doktersbriefje

4

5 Klasafspraken - Agenda: dezelfde als 2 de klas: wekelijks handtekenen - Een taakje op maandag, dinsdag en donderdag (pc) - Zwem- en bibliotheekdata vooraan in agenda/website - Andere rij, andere middagregeling: in agenda - Brieven mee op vrijdag, terug op maandag - Toetsen die geleerd moeten worden 1 week vooraf aangekondigd = niet vaak! - Toets klaar? Met groen 2x nakijken - Toetsenmap handtekenen, mediaan = 7,5/10 - Juf of meester bereiken in de klas, via agenda of mail

6 Klasafspraken - Traktatie verjaardag: liever geen snoep, geen drinken - Bibliotheekbezoek op donderdagnamiddag (?): kaart nodig om boeken te ontlenen - Abonnement Zonnestraal kan, moet niet - Doosje met papieren zakdoekjes? - Sport tussen de middag na ineten op dinsdag of donderdag door meester Dieter - Zorg+ op vrijdagmorgen - Elke morgen ‘parate kennis’ - Doorzichtige drinkbus? - Startdagen axen door bos: laarzen?

7

8 Woordje uitleg door juf Carine  Wat houdt de zorg concreet in? 1. De klemtoon ligt op hulp in de klas: observeren, differentiëren, remediëren, …. 2. Zorg kan ook in zorgklas nadat de lkr. zelf al een paar weken geprobeerd heeft het probleem op te lossen. Individuele begeleiding is dan aangewezen of kleine groep van max. 4 lln. 3. Zorgplus: uitbreiding voor de sterken: sociaal-emotioneel, projecten, leren leren wordt gegeven door juf Els. 4. Belangrijk in het hele verhaal zijn jullie als ouder waar uw kind centraal staat! Samen werken en niet naast elkaar. 5. Oudercontacten worden steeds samen met klaslkr. georganiseerd.  Vragen? Altijd welkom in mijn zorgklas of via mail

9  Lezen 1. Vanaf 15 september: individuele leestoets 2. Tweede helft van januari: klassikale afname M5 = 4 minuten oefentekst, 8 minuten leestoets. 3. Tweede helft van mei: klassikale afname E5

10 AVI-niveau: van oud naar nieuw AVI NIEUW AVI OUD AVI-Start 1 AVI-M3 1-2 AVI-E3 2-3 AVI-M AVI-E AVI-M5 5-6 AVI-E streefdoel einde derde lj. AVI-M AVI-E6 8-9 AVI-M7 8-9->9 AVI-E7 >9 AVI-Plus >9 Leesplezier !

11

12 Taal/spelling - Taal: De Taalbende probeert van taal een avontuur te maken door o.a. leuke thema's 'De boefjes', ‘Chocolalala’, 'Daar schuift ze uit',... - Gebruikt een rijke woordenschat, teksten uit leesboeken, eigen Taalbendeteksten geschreven door bekende jeugdauteurs - Communicatieschema, fictie/non-fictie, inzicht in tekststructuur - Technisch lezen e.d. oefenen op - Spelling: 1. hoorwoorden = klankzuivere woorden, 2. regelwoorden = moeilijkste want op elke regel zijn uitzonderingen (veel aandacht aan verenkelen en verdubbelen), 3. weetwoorden = onthouden - Bundel met dicteewoordjes en schema’s in postmap - Wekelijks dictee (dicteeschrift kaften, handtekenen) - achteraan dicteeschrift lijst ‘Mijn moeilijke woorden’

13

14 Rekenen - Getallenkennis en hoofdrekenen tot 1000 (huiswerkboekje herhaalt tot 100) - Cijferen start tweede trimester - Breuken: vooral werken met stambreuken bijv. 1/6 - Tafels blijven belangrijk ~ tafeldiploma - Meetkunde: hoeken en enkele vlakke figuren - Metend rekenen: veel gebruiken! Zelf betalen, zelf wegen, zelf de klok aflezen, zelf meten,… - Leren werken met correctiesleutels ~ zelfstandig werken - Véél oefenstof: basis-, uitbreidings- en verdiepingsoef. - Gebruik pc: op eigen niveau werken (www.ambrasoft.be)

15

16 Wereldoriëntatie - Afval: bezoek containerpark - Beroepen: beroep op ouders voor een beroepenbeurs (3-10) - Herfstwandeling met gids in Fort V te Edegem - Speelgoed: onderzoek naar invloed reclame - Vrije keuze: in klas in groep werken aan spreekbeurt - Kerstspel op 19 december om uur - Ik kom er wel: bezienswaardigheden en windstreken - Plattegrond: klas - school - park - Lint (heemmuseum) - Gezondheid: bezoek kinderziekenhuis (9-2), klasbezoek? - Strips: bezoek Suske- en Wiskekindermuseum (5-2) - Techniek: proefjes doorschuifsysteem - Amfibieën: vijverbezoek, bezoek Natuurpunt, paddenoverzet in het voorjaar op vrijdagavond - Lier: Zimmertoren, stadhuis, begijnhof, rondvaart

17

18 Mediaopvoeding - Gebruik maken van - Deze websites gebruiken (bv. toets van W.O.) - Prenten zoeken op internet, ‘knippen’ en ‘plakken’ bij gedicht, tekst opmaken - Een mindmap over jezelf opbouwen - Mailen naar thuisadres – zie website - Tekenen met Paint - Een fototoestel hanteren - Een fotoverhaal opbouwen met Photostory - Huistaakjes op - Links voor het derde leerjaar op eigen website - Gepast leren gebruik maken van de pc – ‘gevaren’

19

20 Axen - Gerichte activiteiten om tot beoordeling te komen Bijvoorbeeld: Bever maakt fruitsaté voor poes, poes is dankbaar Leeuw hypnotiseert kameel, kameel is volgzaam Wasbeer geeft complimentjes Steenbok beslist een huistaak niet te maken … - Tijdens groepswerk heeft ieder een axenrol: steenbok = tijdbewaker, leeuw = organisator, wasbeer = supporter, bever = materiaalmeester, pauw = verslaggever

21

22 En verder… - Fietsen we op het einde van het schooljaar naar Lier - Brengen we de godsdienstlessen in de praktijk en gaan we een askruisje halen, bezoeken de begraafplaats - Duiken we verder in het Franse bad - Gaan we 1 keer per maand zwemmen op dinsdag in Mortsel - Hebben we turnen op maandag en donderdag - Hebben we 2 sportdagen, een parkloop, een sponsorloop en nemen we deel aan ‘de bewegingsjungle’ van SVS - Gebruiken we waar nodig een hoofdletter en leestekens - Krijgen we van de school een blokfluit waaruit we een sol, la en si toveren

23

24


Download ppt "Schooljaar 2014-2015. Schoolafspraken Voortoezicht vanaf 07.30 uur, natoezicht tot 17.30 uur – tot 17.00 uur studie - Veel wijzigingen schoolreglement."

Verwante presentaties


Ads door Google