De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

MAVO/(P)AV-NETWERKDAG DE GROOTE OORLOG TOM DE PAEPE MARTINE VAN OVERMEIREN 28 april 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "MAVO/(P)AV-NETWERKDAG DE GROOTE OORLOG TOM DE PAEPE MARTINE VAN OVERMEIREN 28 april 2014."— Transcript van de presentatie:

1

2 MAVO/(P)AV-NETWERKDAG DE GROOTE OORLOG TOM DE PAEPE MARTINE VAN OVERMEIREN 28 april 2014

3 Uitwisselen van ervaringen Verhogen van kennis over WOI Inzichten verwerven in de praktische inpasbaarheid van de kennis over WOI Doelen van de vorming

4 Stavaza Leerplandoelen Info WOI door Tom Mogelijk te gebruiken materiaal Aan de slag Verloop van de vorming

5 Rondje bij de aanwezigen Wat gebeurt er nu al?

6 Vertrekkend vanuit de LPD-en

7 MaVo  De lln kunnen figuren en gebeurtenissen die belangrijk zijn bij het onder- werp, het thema of project op een gegeven tijdsband plaatsen. (od 12)  De lln kunnen aan de hand van voorbeelden verschillen aantonen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14)  De lln kunnen onder begeleiding conclusies formuleren over de ver- schillen tussen het dagelijks leven van jongeren uit een andere tijd en plaats met hun eigen leven. (od14)  De lln kunnen aan de hand van eenvoudige bronnen / materialen het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd vergelijken met hun eigen leven en daar onder begeleiding conclusies uit trekken. (od15) Eerste graad

8 MaVo  Illustreren dat het leven ingebed ligt tussen heden en verleden. (LPD 8 -> * - 34*)  Belangrijke wereldproblemen bondig omschrijven. (LPD 10 -> 31)  De leerlingen kunnen illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (et17)  De leerlingen kunnen belangrijke wereldproblemen herkennen en bespreken. (et19)  De leerlingen kunnen respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed* 2 de graad3 de graad

9 (P)AV  Illustreren dat het dagelijks leven ingebed ligt tussen verleden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD31)  Onder begeleiding aspecten van het dagelijks leven van mensen uit een andere tijd met het eigen leven vergelijken (AV: LPD32)  Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*)  Illustreren dat er verbanden bestaan tussen verleden, heden en toekomst (PAV: LPD24, AV: LPD30)  Respect opbrengen voor het historisch-cultureel erfgoed (PAV: LPD30*, AV: LPD36*) 2 de graad3 de graad

10 MaVo en PAV  Respect opbrengen voor het cultuur-historisch erfgoed. (MaVo en PAV: LPD 23*, AV: 29*) 3 de jaar 3 de graad

11 En nog heel wat meer LPD-en, afhankelijk van de uitwerking van de aangeboden lesinhoud.

12 Ppt van Tom De Paepe, Vakbegeleider Geschiedenis Tom aan de slag

13 En nu wij aan de slag!

14 Hoe?  Overleg met collega’s  Bouw een leerlijn uit  Houd rekening met de beroepsopleiding van de ll  Inspirerend, ondersteunend, activerend en differentierend materiaal  1 beeld vertelt meer dan 1000 woorden  1 lied/gedicht verwoordt meer dan 100 gevoelens

15

16  Frontschilders en andere  Oorlogspropaganda  Oorlogsjournaal  Opmerkelijkste antioorlogslied uit WOI: I didn’t raise my son to be a soldier (1915) https://www.youtube.com/watch?v=-C2qOAgMCl4 https://www.youtube.com/watch?v=-C2qOAgMCl4  Lied over de kindsoldaten zoals er meevochten in beide kampen: Johnnie (oorlog aan de oorlog) Bram Vermeulen https://www.youtube.com/watch?v=A6D2EwaFD58 https://www.youtube.com/watch?v=A6D2EwaFD58

17  Trotter: Front 14 (Van In)  PAV Atelier: De eerste wereldoorlog (De Boeck)  Elsie en Mairi (Ivan Adriaenssens bij Lannoo)  Afspraak in Nieuwpoort (Ivan Adriaenssens bij Lannoo)   archief/programmas/dezevendedag/ / / archief/programmas/dezevendedag/ / /  De Grote Slachting (door Tardi bij Casterman)  Loopgravenoorlog (door Tardi bij Casterman)

18 Ook niet te versmaden  Tentoonstellingen 'De Grooten Oorlog in grote lijnen' en 'Congo aan de Yzer‘. Op 23 mei doorlopend van 15u30 tot 20u te bezoeken in het Hoger Technisch Instituut Sint - Antonius (Holstraat Gent). Toelichting 'Congo aan den Yzer' door Griet Brosens : 17u10 tot 17u30. 

19 Meer info     > diocesane pedagogische begeleiding > secundair onderwijs > vakgebieden > PAV

20


Download ppt "MAVO/(P)AV-NETWERKDAG DE GROOTE OORLOG TOM DE PAEPE MARTINE VAN OVERMEIREN 28 april 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google