De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Fontys Hogescholen Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Fontys Hogescholen Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model."— Transcript van de presentatie:

1 Fontys Hogescholen Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model

2 Fontys Hogescholen Intro Pabo Fusie 2000 Drie locaties Omvang

3 Fontys Hogescholen Schets ontwikkeltraject 04-05: Voorbereidingsfase 05-06: Ontwikkeling propedeuse 06-07: Ontwikkeling Hoofdfase A 07-08: Ontwikkeling Hoofdfase B en afstudeerfase

4 Fontys Hogescholen Ervaringen Veel kwaliteitsverschil in L.A. Onvoldoende koppeling theorie –praktijk Te weinig gericht op competentie- ontwikkeling Conclusie: Docent ≠ Ontwerper

5 Fontys Hogescholen Keuze 4C-ID model (dec. 06) Authentieke leertaken uitgangspunt Koppeling werkplek - opleiding Afneming sturing en ondersteuning Toenemende complexiteit Feedback op ervaringen van student Methodiek in ontwerpactiviteiten

6 Fontys Hogescholen Werkwijze Thema --> analyse (projectgroep) Training collega’s Collega’s en werkveld uitwerken van taakklassen in leertaken Vervolgstappen resulterend in L.A.

7 Fontys Hogescholen Structuur major hoofdfase 4 thema’s van een semester: “Kinderen laten leren” “Creëren en organiseren van boeiend activerend onderwijs” “Alle talenten ontwikkelen” “Functioneren in een leer/leefgemeenschap”

8 Fontys Hogescholen 1. Observeren 2. Observeren en interactie afstemmen 3. Lessen ontwerpen en uitvoeren op basis van observatiegegevens 4. Lessen ontwerpen, uitvoeren, evalueren en bijstellen op basis van observatiegegevens Taakklassen Thema 1

9 Fontys Hogescholen

10 Ervaringen met 4C-ID + Ontwerpers gericht op beroepstaak +Structurele feedbackmomenten op.. +Wisselwerking theorie en praktijk +Afstemming tussen L.A. +Discussie en accentverschuiving rol docent (meer coachend) + Discussie over concept

11 Fontys Hogescholen Ervaringen met 4C-ID -Terminologie moeilijk (leertaak) -Transfer vanuit training moeilijk focus op eigen domein i.p.v hele taak -Opbrengst in producten valt tegen dilemma draagvlak hele team / indiv. begeleiding -Analyse kost veel tijd (= basis)

12 Fontys Hogescholen Werkwijze Thematische benadering handhaven Aanpassing strategie: - projectgroep (taakverdelend) - ontwerpgroepjes per thema (selectie) - facilitering - incidenteel alle collega’s Veel aandacht voor implementatie

13 Fontys Hogescholen Implementatie Themateams SLB-teams Miniconferentie per locatie Gezamenlijke startbijeenkomst

14 Fontys Hogescholen Kwesties 1.Docenten beschouwen leertaken als verplichte opdrachten en verliezen integrale beroepstaak uit het oog. 2.Weerstand tegen uitwisselbaarheid van leertaken. 3.Afstemming opleiding - werkveld

15 Fontys Hogescholen Bedankt voor jullie aandacht en succes toegewenst !


Download ppt "Fontys Hogescholen Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november 2007 10 jaar 4C-ID model."

Verwante presentaties


Ads door Google