De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010."— Transcript van de presentatie:

1 Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010

2 Beoordeling Zomer Essays naar eigen keuze (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen opdrachten (per stuk 1 tot 2 punten) Eigen college maken van a tot z (2 punten) Battle (verplicht, 2 punten ) Lesopdracht of huiswerkopdracht ( 1 punt) Wekelijkse postings ( 1 punt)

3 Indeling Zomer 26 april – Kickoff en nieuwe producten bedenken 3 mei- Meivakantie 10 mei- Nieuwe producten bedenken + gezamenlijk BoC 17 mei- Gastles Zadan en nieuwe producten bedenken 24 mei - Pinksteren 27 mei - DesignThis! Gastles Gijs van Wulfen 31 mei- Conceptpitches Battle Of Concepts (uitvaart), nieuwe producten bedenken 7 juni- Nieuwe producten bedenken 14 juni- Excursie 21 juni- Eindpitches Battle of Concepts, nieuwe producten bedenken NB: 27 juni uur deadline opdrachten

4 Beste prestatie zomer Mag mee naar Innovatiecongres 16 september in Hilvarenbeek

5 Marketingervaring Blogposts......

6 Nieuwe producten bedenken

7 Het boek

8 Over innovatie -Gaat over vernieuwing toch? -Maar vernieuwing van wat? -Wat denken jullie?

9 Innovatie iets anders bekeken Door innovatie kunnen we leven in Nederland

10 Innovatie iets anders bekeken Keywords: Draagvlak VisieAmbitie Waardecreatie Onderscheidend Goed idee LefVernuft

11 Innovatie iets kleiner bekeken De prins spreekt:

12 Innovatie is van jullie generatie Don Tapscott ( van Wikinomics) v&ad= &kw=innovation&gclid=CIr1ucWHw6ECFYou3godIVWN _Q

13 Tig definities Zelf vind ik het handig om aan te houden: “Een innovatie is een nieuw product, dienst, of businessmodel dat écht onderscheidend is voor klanten en waarde toevoegt voor zowel klant als organisatie”

14 New to the world Zijn jullie er nog tegen gekomen? Van nieuwe producten in de Europese supermarkten is slechts 2,2% echt nieuw! De rest zijn line extensions en me-too producten

15 Lijnextensie Een nieuw product krijgt een bestaande merknaam Voorbeeld: introduceren van steeds nieuwe biersoorten Gevaar: te veel productvarianten Een lijnextensie is het meest succesvol als ermee marktaandeel van concurrenten wordt afgenomen

16 Merkextensie Wie weet wat dat ook al weer was?

17 PLC

18 En die productlevenscyclus trouwens die daalt met een factor 4 Time to market en voortdurend innoveren blijven dus zaak

19 PLC Cosmetica van 12 naar ongeveer 2 Geneesmiddelen van 24 naar minder dan 8

20 Wat vinden jullie een innovatief bedrijf?

21 Volgens de Boston Consulting Group is dit de Lijst: s_2010/ s_2010/

22 Wat valt op?

23 Technologie Dus veel R&D effort In andere sectoren is de incentive vaak (onverwachte) ontwikkelingen in de markt Voor voorbeelden zie pag 21 van het boek

24 Nieuwe producten bedenken Er zijn 7 uitgewerkte productideeën nodig om er 1 succesvol op de markt te brengen En daarom is een goede ideationfase van groot belang

25 5 succesfactoren in-the-box out-of-the-box 1. innovatiefocus 2. up-to-date klantinzicht 3. frisse blik van buiten 4. effectief creatief proces 5. intern draagvlak

26 VOORT vooruitblik Vertrekken -bestemming, opdracht Ontdekken -wat is écht belangrijk voor (pot.) klant? Ontwikkelen -ideeën genereren, broeden, productconcept Reflecteren -toetsen, gebruikerstest, selecteren Terugkeren -markt-, omzet- en winstverwachtingen, case ideation-fase

27 De gemeenschappelijke Battle Hoe kan de opkomst bij de PS verkiezing in Utrecht verhoogd worden? Eerst spontane braindump

28 Nu input voor omgevingsanalyse Belangrijkste conclusies

29 Vervolgens scamperen Substitute Wat kan ik in samenstelling, materiaal, uiterlijk, grootte van het product veranderen? Combine Wat kan ik met product combineren zodat het beter wordt? Adapt Is het product aan te passen aan iets anders of kan ik iets kopiëren uit andere sectoren?

30 Scamperen Magnify/Minimize/Modify Wat kan ik bij het product enorm vergroten, verkleinen of veranderen? Put to other uses Kan ik dit product ergens anders voor gebruiken? Eliminate Wat kan worden weggelaten? Reverse, Rearrange Kan er iets worden omgedraaid, binnenstebuiten keren of in een andere volgorde doen?

31 Ciao Volgende gastles Zadan en afmaken gemeenschappelijk Battle Huiswerk volgende keer: denk na over communicatieconcept en communicatieboodschap van de Utrecht Battle


Download ppt "Saskia Best HRO – CMD Zomer 2010 Concept Development – 10 mei 2010."

Verwante presentaties


Ads door Google