Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBarbara Declercq Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Aqualith Concept presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE AGV INVEST AG
Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010
2
Retail & Leisure BASIS RECREATIE UITGANGSPUNTEN
3
Inhoud Introductie Het Mystery Land & Hortus uitgangspunt
Uitgangspunt Aqualith Concept Retail & Leisure platform Conceptontwerp: feiten & cijfers Aqualith SWOT Analyse Presentatie Aqualith Concept NewMedia presentatie Eindconclusie Vragen & discussie Einde
4
ALGEMENE I N L E I D I N G
5
uitgangspunt Mystery Land & Hortus
6
U I T G A N G S P U N T Aqualith Concept
7
P L A T F O R M Retail & Leisure
8
C I J F E R S & F E I T E N CONCEPTONTWERP
9
a q u a l i t h SWOT ANALYSE
10
PRESENTATIE Aqualith Concept
11
P R E S E N T A T I E N E W M E D I A
12
VOORLOPIGE E I N D C O N C L U S I E
13
algemene VRAGEN & DISCUSSIE
14
E I N D E
15
Binnenstadsvisie 2010 Levendige binnenstad Vitale binnenstad
Centrumstad Stedendriehoek Een levendige stad heeft aantrekkelijke mogelijkheden voor uitgaan, kunst, cultuur, eten en drinken De stad wil daarom meer voorzieningen en evenementen, meer variatie en meer kwaliteit
16
Het belang van de vrijetijdseconomie
Trends Mensen willen meer doen in minder vrije tijd Mensen willen geprikkeld worden, willen genieten, iets beleven en van alles uitproberen Het commerciële belang van stedelijke recreatie, vaak omschreven als leisure, wordt steeds manifester
17
Het belang van de vrijetijdseconomie 2
Projecten in de leisure-sfeer kunnen in praktijk een enorme bijdrage leveren aan: 1) De recreatieve aantrekkingskracht van een stad 2) Het economisch functioneren 3) Het imago naar buiten
18
Leisure in de binnenstad
DOEL Bijdragen aan een levendige vitale binnenstad Bijdragen aan de ambitie om de rol van centrale stad binnen de Stedendriehoek en regio te vervullen
19
Leisure in de binnenstad 2
Wat is leisure ?
20
Leisure in de binnenstad 3
Voorzieningen & Evenementen Belevingswaarde
21
Leisure in de binnenstad 4
Definitie ‘Leisure in de binnenstad’ Voorzieningen ‘Alle (concentraties van) permanente, openbaar toegankelijke voorzieningen t.b.v. vrijetijdsbesteding met een bovenstedelijke verzorgingsfunctie’
22
Leisure in de binnenstad 5
HORECA Discotheek, kroeg, restaurant KUNST Musea, schouwburg, CKV, bibliotheek & CULTUUR ONTSPANNING Bioscoop, casino, bowling, lasergame & VERMAAK SPORT Zwembad, fitnesscentrum, sauna & HEALTH
23
Huidige situatie Aanwezige voorzieningen
24
Rapport Marktverkenning Intra plan (2002)
Uitgaansmogelijkheden in Apeldoorn zijn beperkt, eenzijdig van samenstelling en van een matige kwaliteit Er is een groot bezoekerspotentieel aanwezig dat tot de doelgroep behoort binnen de Apeldoornse bevolking en binnen de regio Stedendrieohoek De invulling bepaalt echter de identiteit en de trekkracht naar de markt.
26
Aanwezige voorzieningen
ONDERNEMERS BINNENSTAD NOORD Caterplein & omgeving Totaal aantal afgegeven vergunningen: Waarvan coffeeshops: 1 Waarvan restaurants & snackbars: 25 Waarvan ontspanning: 5 Waarvan uitgaansgelegenheden: 31
27
Vergelijken Stratumseind Eindhoven Bezoekers: 25.000 per weekend
Totaal aantal afgegeven vergunningen: Waarvan coffeeshops: 2 Waarvan restaurants & snackbars: 9 Waarvan ontspanning: Waarvan uitgaansgelegenheden: 51
28
Cafés en bars Apeldoorn
29
29
Discotheken Apeldoorn
31
30
Restaurants Apeldoorn
22
31
Musea Apeldoorn 10
32
Bioscopen Apeldoorn 27
33
Totaalscore Uitgaan & Cultuur Apeldoorn
29
34
Leefbaarsheidsenquete: Binnenstad !!
hoe hoger de score, hoe beter de situatie
35
Apeldoorn Monitor: Binnenstad !!
36
Jongeren-enquête !! Meer danscafés Meer variatie
Grotere uitgaansgelegenheden Modernere bioscoop Meer discotheken Meer terrasjes Meer jongerenevenementen Meer voor jonger dan 21
37
Conclusies huidige situatie !!
Apeldoorn beschikt over een uitgaansgebied dat voornamelijk gericht is op jongeren en dit is geconcentreerd rondom het Caterplein Ontspanningsvoorzieningen zijn in zeer beperkte mate aanwezig Wanneer de stad Apeldoorn statistisch wordt vergeleken met steden van gelijke omvang blijkt dat Apeldoorn een veel lager aanbod op het gebied van vrijetijdsvoorzieningen in de binnenstad heeft
38
Conclusies huidige situatie 2 !!
Het aantal uitgaansgelegenheden en het aantal evenementen en festivals scoort onvoldoende in de leefbaarheids-enquête en de jongeren-enquête. De conclusie uit de marktanalyse is dat de uitgaansmogelijkheden beperkt zijn en kwantitatief een groot bezoekerspotentieel aanwezig is dat tot de doelgroep behoort. Er zijn te weinig publiekstrekkers in de binnenstad van Apeldoorn en het is lastig bezoekers van de attracties in de gemeente aan de binnenstad te binden.
39
Oftewel Dus 1) De huidige situatie is matig
2) Er is vraag naar meer en naar verbetering Dus Op welke verantwoorde, kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke wijze kan het aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding in de binnenstad van Apeldoorn verbeterd en uitgebreid worden?
40
Toekomst - Bevolking Groei 2020 Vergrijzing
41
Concept - Dilemma / Discussie
Megabioscoop Wellness of Casino Retail & Leisure Sport & Vermaak Leisure Functies Factory-outlet Juiste retail & leisure module
42
Toekomst - Ambitie
43
Toekomst - Ambitie 2 Bevaarbaar Apeldoorns Kanaal Haven-Centrum Stationsplein als visitekaartje Het Secureon Levendige binnenstad Ambitieuze stad HBO-onderwijs MBO-onderwijs ROC Studentenstad Het Omnisportcentrum AGOVV Sportieve stad
44
Scenario Ambitieus Apeldoorn
- Grote projecten met regionale aantrekkingskracht - Maximaal resultaat - Doelgroep = Volwassenen / ouderen Versterken huidig aanbod Paleis het Loo Orpheus Recreatie & Toerisme Veluwe
45
Ambitieus Apeldoorn Het Stationsplein - Ruimte om te vertoeven - Voordeur van de stad - Horeca
46
RETAIL PLATFORM
47
Ontspanning
48
Cultuur
49
Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop
Ambitieus Apeldoorn Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Winkels met betrekking op vrije tijd Eethuisjes Regionale aantrekkingskracht
50
Kinderspeelparadijs
51
Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht
Ambitieus Apeldoorn Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht » Brouwerij ‘t IJ Amsterdam
52
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Doelgroep = Studenten / Jongeren Nadruk: Horeca / Uitgaan
53
Scenario Studentenstad Apeldoorn
Uitgaanscluster Het Caterplein Groter plein Betere bioscoop
54
Horeca
55
Vermaak & Entertainment
56
Amusement & Ontspanning
57
Sport
58
Fitness & Wellness
59
Indoor
60
Cafe & restaurant
61
Vergelijking scenario’s
Ambitieus Studenten Sport Voornaamste doelgroep Volwassenen Jongeren Sporters Imago +++ + ++ Vergroting aanbod Variatie aanbod Regionale betekenis Waarde inwoners Waarde toerisme
62
Conclusie Scenario-vergelijking
Élk scenario draagt bij aan de gestelde doelen: Een levendige vitale binnenstad De ambitie om de rol van centrale stad binnen de ffStedendriehoek en regio te vervullen
63
Actie 1) Visie 2) Durf 3) Resultaatgerichte aanpak 4) Coördinatie & samenwerking
64
City Tour Rondrit Gemeente Apeldoorn langs toeristische attracties
65
Gemeenteraadsverkiezingen 2006
“Hoe gaat u om met de vraag van jongeren naar meer uitgaansgelegenheden in de binnenstad, mede gelet op de ambitie van Apeldoorn om een studentenstad te worden?”
68
Bedankt voor uw aandacht!
Leisure in beeld Bedankt voor uw aandacht!
69
Leisure in beeld Tom Brands
Stagiair Gemeente Apeldoorn Afdeling Ruimte, Economie & Wonen Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling Begeleidster: Tjoukje Wijnstra Student Ruimtelijke Ordening & Planologie Saxion Hogeschool Ijselland Deventer Apeldoorner.Com
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.