De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aqualith Concept AGV INVEST AG Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010 presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aqualith Concept AGV INVEST AG Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010 presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE."— Transcript van de presentatie:

1 Aqualith Concept AGV INVEST AG Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010 presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE

2 Retail & Leisure BASIS RECREATIE UITGANGSPUNTEN

3 Inhoud Introductie Het Mystery Land & Hortus uitgangspunt Uitgangspunt Aqualith Concept Retail & Leisure platform Conceptontwerp: feiten & cijfers Aqualith SWOT Analyse Presentatie Aqualith Concept NewMedia presentatie Eindconclusie Vragen & discussie Einde

4 I N L E I D I N G ALGEMENE

5 Mystery Land & Hortus uitgangspunt

6 Aqualith Concept U I T G A N G S P U N T

7 Retail & Leisure P L A T F O R M

8 CONCEPTONTWERP C I J F E R S & F E I T E N

9 SWOT ANALYSE a q u a l i t h

10 Aqualith Concept PRESENTATIE

11 N E W M E D I A P R E S E N T A T I E

12 E I N D C O N C L U S I E VOORLOPIGE

13 VRAGEN & DISCUSSIE algemene

14 E I N D E

15 Binnenstadsvisie 2010 Levendige binnenstad Levendige binnenstad Vitale binnenstad Vitale binnenstad Centrumstad Stedendriehoek Centrumstad Stedendriehoek Een levendige stad heeft aantrekkelijke mogelijkheden voor uitgaan, kunst, cultuur, eten en drinken De stad wil daarom meer voorzieningen en evenementen, meer variatie en meer kwaliteit

16 Het belang van de vrijetijdseconomie Trends Mensen willen meer doen in minder vrije tijd Mensen willen geprikkeld worden, willen genieten, iets beleven en van alles uitproberen Het commerciële belang van stedelijke recreatie, vaak omschreven als leisure, wordt steeds manifester

17 Het belang van de vrijetijdseconomie 2 Projecten in de leisure-sfeer kunnen in praktijk een enorme bijdrage leveren aan: 1) De recreatieve aantrekkingskracht van een stad 2) Het economisch functioneren 3) Het imago naar buiten

18 Leisure in de binnenstad DOEL Bijdragen aan een levendige vitale binnenstad Bijdragen aan de ambitie om de rol van centrale stad binnen de Stedendriehoek en regio te vervullen

19 Leisure in de binnenstad 2 Wat is leisure ?

20 Leisure in de binnenstad 3 Voorzieningen & Evenementen Belevingswaarde Leisure

21 Leisure in de binnenstad 4 ‘Alle (concentraties van) permanente, openbaar toegankelijke voorzieningen t.b.v. vrijetijdsbesteding met een bovenstedelijke verzorgingsfunctie’ Voorzieningen Definitie ‘Leisure in de binnenstad’

22 Leisure in de binnenstad 5 HORECA Discotheek, kroeg, restaurant KUNST Musea, schouwburg, CKV, bibliotheek & CULTUUR ONTSPANNING Bioscoop, casino, bowling, lasergame & VERMAAK SPORT Zwembad, fitnesscentrum, sauna & HEALTH

23 Huidige situatie Aanwezige voorzieningen

24 Uitgaansmogelijkheden in Apeldoorn zijn beperkt, eenzijdig van samenstelling en van een matige kwaliteit Er is een groot bezoekerspotentieel aanwezig dat tot de doelgroep behoort binnen de Apeldoornse bevolking en binnen de regio Stedendrieohoek De invulling bepaalt echter de identiteit en de trekkracht naar de markt. Rapport Marktverkenning Intra plan (2002)

25

26 Aanwezige voorzieningen ONDERNEMERS BINNENSTAD NOORD Caterplein & omgeving Totaal aantal afgegeven vergunningen: 62 Waarvan coffeeshops:1 Waarvan restaurants & snackbars:25 Waarvan ontspanning:5 Waarvan uitgaansgelegenheden:31

27 Vergelijken Stratumseind Eindhoven Bezoekers: per weekend Totaal aantal afgegeven vergunningen: 63 Waarvan coffeeshops:2 Waarvan restaurants & snackbars:9 Waarvan ontspanning:1 Waarvan uitgaansgelegenheden:51

28 Cafés en barsApeldoorn 29

29 DiscothekenApeldoorn 31

30 RestaurantsApeldoorn 22

31 MuseaApeldoorn 10

32 BioscopenApeldoorn 27

33 Totaalscore Uitgaan & CultuurApeldoorn 29

34 Leefbaarsheidsenquete: Binnenstad !! hoe hoger de score, hoe beter de situatie

35 Apeldoorn Monitor: Binnenstad !!

36 Meer danscafés Meer variatie Grotere uitgaansgelegenheden Modernere bioscoop Meer discotheken Meer terrasjes Meer jongerenevenementen Meer voor jonger dan 21 Jongeren-enquête !!

37 Apeldoorn beschikt over een uitgaansgebied dat voornamelijk gericht is op jongeren en dit is geconcentreerd rondom het Caterplein Ontspanningsvoorzieningen zijn in zeer beperkte mate aanwezig Wanneer de stad Apeldoorn statistisch wordt vergeleken met steden van gelijke omvang blijkt dat Apeldoorn een veel lager aanbod op het gebied van vrijetijdsvoorzieningen in de binnenstad heeft Conclusies huidige situatie !!

38 Het aantal uitgaansgelegenheden en het aantal evenementen en festivals scoort onvoldoende in de leefbaarheids-enquête en de jongeren-enquête. De conclusie uit de marktanalyse is dat de uitgaansmogelijkheden beperkt zijn en kwantitatief een groot bezoekerspotentieel aanwezig is dat tot de doelgroep behoort. Er zijn te weinig publiekstrekkers in de binnenstad van Apeldoorn en het is lastig bezoekers van de attracties in de gemeente aan de binnenstad te binden. Conclusies huidige situatie 2 !!

39 1) De huidige situatie is matig 2) Er is vraag naar meer en naar verbeteringOftewel Op welke verantwoorde, kwalitatief hoogwaardige en aantrekkelijke wijze kan het aanbod op het gebied van vrijetijdsbesteding in de binnenstad van Apeldoorn verbeterd en uitgebreid worden? Dus

40 Toekomst - Bevolking Vergrijzing Groei

41 Concept - Dilemma / Discussie Megabioscoop Wellness of Casino Retail & Leisure Sport & Vermaak Juiste retail & leisure module Leisure Functies Factory-outlet

42 Toekomst - Ambitie

43 Toekomst - Ambitie 2 Bevaarbaar Apeldoorns Kanaal Haven-Centrum Stationsplein als visitekaartje Het Secureon Levendige binnenstad HBO-onderwijs MBO-onderwijs ROC Het Omnisportcentrum AGOVV Ambitieuze stad Studentenstad Sportieve stad

44 Scenario Ambitieus Apeldoorn - Grote projecten met regionale aantrekkingskracht - Maximaal resultaat - Doelgroep = Volwassenen / ouderen Versterken huidig aanbod Paleis het Loo Orpheus Recreatie & Toerisme Veluwe

45 Ambitieus Apeldoorn Het Stationsplein - Ruimte om te vertoeven - Voordeur van de stad - Horeca

46 RETAIL PLATFORM

47 Ontspanning

48 Cultuur

49 Ambitieus Apeldoorn Funwarehouse Louter ‘pret’ verdeeld over diverse etages Bioscoop Winkels met betrekking op vrije tijd Eethuisjes Regionale aantrekkingskracht

50 Kinderspeelparadijs

51 Ambitieus Apeldoorn Stadsbrouwerij Proeflokaal Imago Regionale aantrekkingskracht » Brouwerij ‘t IJ Amsterdam

52 Scenario Studentenstad Apeldoorn Doelgroep = Studenten / Jongeren Nadruk: Horeca / Uitgaan

53 Scenario Studentenstad Apeldoorn Uitgaanscluster Het Caterplein Groter plein Betere bioscoop

54 Horeca

55 Vermaak & Entertainment Vermaak & Entertainment

56 Amusement & Amusement &Ontspanning

57 Sport Sport

58 Fitness & Wellness

59 Indoor

60 Cafe & restaurant

61 Vergelijking scenario’s AmbitieusStudentenSport Voornaamste doelgroep VolwassenenJongerenSporters Imago Vergroting aanbod Variatie aanbod Regionale betekenis Waarde inwoners ++++ Waarde toerisme +++++

62 Conclusie Scenario-vergelijking Élk scenario draagt bij aan de gestelde doelen: Een levendige vitale binnenstad De ambitie om de rol van centrale stad binnen de ffStedendriehoek en regio te vervullen

63 Actie 1) Visie 2) Durf 3) Resultaatgerichte aanpak 4) Coördinatie & samenwerking

64 City Tour Rondrit Gemeente Apeldoorn langs toeristische attracties

65 “Hoe gaat u om met de vraag van jongeren naar meer uitgaansgelegenheden in de binnenstad, mede gelet op de ambitie van Apeldoorn om een studentenstad te worden?” Gemeenteraadsverkiezingen 2006

66

67

68 Bedankt voor uw aandacht! Leisure in beeld

69 Tom Brands Stagiair Gemeente Apeldoorn Afdeling Ruimte, Economie & Wonen Dienst Ruimtelijke Ontwikkeling Begeleidster: Tjoukje Wijnstra Student Ruimtelijke Ordening & Planologie Saxion Hogeschool Ijselland Deventer Apeldoorner.Com


Download ppt "Aqualith Concept AGV INVEST AG Ad van Arkel Peter van de Vossenberg Rudy Deighton April 2010 presentatie ONTWERP & ONTWIKKELINGSFASE."

Verwante presentaties


Ads door Google