De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

 Hoofdstuk 4 GELUID. Inhoud  Functies van geluid en muziek  Soorten geluid  Dynamiek  Geluidsapparatuur  Opname  Geluid continuïteit  Geluid achteraf.

Verwante presentaties


Presentatie over: " Hoofdstuk 4 GELUID. Inhoud  Functies van geluid en muziek  Soorten geluid  Dynamiek  Geluidsapparatuur  Opname  Geluid continuïteit  Geluid achteraf."— Transcript van de presentatie:

1  Hoofdstuk 4 GELUID

2 Inhoud  Functies van geluid en muziek  Soorten geluid  Dynamiek  Geluidsapparatuur  Opname  Geluid continuïteit  Geluid achteraf  Geluidsmontage en nabewerking  Samenvatting

3 Functies van geluid en muziek  Geluidsweergave  Simpelste functie van filmgeluid  Sfeersuggestie  Bv tikkende klok in een oud huis.  Emotionele suggestie  Romantische muziek in een romantische scène  Suggestie gebeurtenissen buiten beeld  Bv boos iemand loopt weg, een breekt dingen  buiten beeld  Continuïteitssuggestie  Losse beelden na elkaar zetten met een muziekje zodat het een vlot geheel wordt.

4 Soorten geluid  Direct geluid  Het geluid dat tegelijk met het beeld wordt opgenomen. Dialoog, voornamelijk.  Sfeer- en locatiegeluid  Geluid dat de sfeer van de scene of locatie bepaald.  Effectengeluid  Bv. Deur die dichtslaat.  Muziek  Filmmuziek  muziek die onlosmakelijk bij een scene hoort  Sfeermuziek die bij de scène hoort

5 Dynamiek  De variatie tussen hard en zacht

6 Geluidsapparatuur  Microfoons  Rondom gevoelige microfoon  Cardioïde microfoon  Hypercardioïde

7 Geluidsapparatuur  Dasspeldmicrofoons  Koptelefoon  Mixer

8 Opname  Geluid apart opnemen?  Vergt nodige administratie  Microfoonkeuze bij fictiefilms  Welke microfoon je gebruikt voor het opnemen van een scène  Meestal wordt er gebruik gemaakt van een ‘hengel microfoon’  In andere gevallen  dasspeldmicrofoon  Altijd Mono  Stereo achteraf in de mixage ‘gemaakt’

9 Opname  Positionering van de microfoon  Dertig centimeter tot een meter vanaf de mond  Hengelen en geluidskwaliteit  Meestal boven gehengeld. De microfoon hangt dan boven de te filmen mensen.  Andere mogelijkheden: onder en zijkanten  In tweegesprek, microfoon richten naar mond van de spreker.  Boom check  Zorgen dat de hengel niet in beeld komt.  Ruis  Goed verwijderen via PC  Geluidsniveau  Moet zo hoog mogelijk zijn: maar niet in het rood.

10 Geluidscontinuïteit  Ongewenste bij geluiden   Meestal shot opnieuw over doen  Gewenste bijgeluiden   Los van het beeld opnemen en achteraf in scène monteren  Akoestische continuïteit   Microfoon veraf houden

11 Geluid achteraf  Wilds   Wel op de set gedaan  Nasynchronisatie (ADR)   altijd na de montage gedaan  Foley  Maakt alle slechte geluiden, goed  Geluidseffecten  Kun je kopen voor minder geld dan het huren van een Foley

12 Geluid achteraf  Muziek   eerste de film gemonteerd en dan de muziek.

13 Geluidsmontage en nabewerking  Professionele geluidsnabewerking  Directe geluid in stukken knippen  De opgenomen set noise toevoegen op een apart spoor  Andere geluidssporen gebruiken voor oneven scènes dan voor even scènes  Vaste geluidssporen aanhouden voor muziek en voice-overs  ADR

14 Geluidsmontage en nabewerking  Ruimtelijkheid  Stereogeluid hoeft niet het beeld te volgen (bv linkerpersoon, linkerbox)   irriteert


Download ppt " Hoofdstuk 4 GELUID. Inhoud  Functies van geluid en muziek  Soorten geluid  Dynamiek  Geluidsapparatuur  Opname  Geluid continuïteit  Geluid achteraf."

Verwante presentaties


Ads door Google