De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

AI3  Wat zijn heuristieken  Zoekalgorithmen die heuristieken gebruiken  Eigenschappen van die zoekalgorithmen Leeswijzer: Hoofdstuk 4.0 t/m 4.3 (niet.

Verwante presentaties


Presentatie over: "AI3  Wat zijn heuristieken  Zoekalgorithmen die heuristieken gebruiken  Eigenschappen van die zoekalgorithmen Leeswijzer: Hoofdstuk 4.0 t/m 4.3 (niet."— Transcript van de presentatie:

1 AI3  Wat zijn heuristieken  Zoekalgorithmen die heuristieken gebruiken  Eigenschappen van die zoekalgorithmen Leeswijzer: Hoofdstuk 4.0 t/m 4.3 (niet 4.1.2) Representatie & Zoeken College 3: Zoeken met heuristieken

2 AI3 Vorige keer Bomen doorzoeken –breadth first –depth first –iterative deepening Zonder veel kennis over de aard van de boom Echter: de bomen zijn te groot: Schaken:4 zetten = 2¼ billioen borden 1000  sneller = 1 zet dieper  sneller = 2 zetten dieper DUS Exploiteer domein-kennis voor het doorzoeken van de bomen

3 AI3 Heuristieken = vuistregels Complete kennis is vaak: –niet beschikbaar –te duur om te berekenen  Gebruik gedeeltelijke kennis (= schattingen, heuristieken)  Heuristieken maken soms fouten Heuristisch zoeken Twee onderdelen: Heuristische functie h geeft de “veelbelovendheid” per knoop Algorithme gebruikt h om door de zoekruimte te lopen

4 AI3 Heuristische functie (Voorbeelden) aantal stenen op een foute plek som van afstanden tot de juiste plekken (Manhattan) 2x aantal directe verwisselingen Zou willen: h(...) = kortste afstand tot oplossing MAAR JA.....

5 AI3 Algorithme: Hill-climbing = Kies altijd beste richting (lokale beslissing) en vergeet de rest

6 AI3 Hill-climbing: nadeel Kan verdwaald raken in oneindige takken

7 AI3 Kan terecht komen in lokaal minimum A Hill-climbing: nadeel

8 AI3 Kies beste van alle open knopen: X 0 A BCD EFGH O P W = open knoop Volgorde: ACHOPWX Algorithme: best-first

9 AI3 Best-first: nadeel Kan verdwaald raken in oneindige takken

10 AI3 Algorithme: “A”  Compenseer voor diep gelegen knopen Heuristische functie: h(n) = schatting voor afstand tot doel Reeds afgelegde afstand: g(n) Totaal: f(n) = g(n) + h(n) Algorithme “A” = best-first search met f(n)

11 AI3 Algorithme “A”: voordeel Kan niet verdwaald raken in oneindige takken =4 +1=2 +2=3 +3=4 +4=5 +1=4 +2=3

12 AI3 Algorithme “A”: negatief Nog steeds gevoelig voor de kwaliteit van de heuristische kennis =2 +2=3 +3=4 +0=1 +1=1001 Onvermijdelijk

13 AI3 Algorithme: A* Algorithme A: Stel: h*(n) = echte nog af te leggen afstand A* = A + 0  h(n)  h*(n) dwz: h(n) is een onderschatting van de nog af te leggen afstand

14 AI3 A*: Voorbeelden van h(n)  h(n)  h*(n) h(n) = aantal stenen op foute plek h(n) = som van afstanden tot foute plekken h(n) = 2  aantal directe verwisselingen

15 AI3 Eigenschappen: Admissible =optimale oplossing wordt altijd als eerste gevonden Breadth-first: + Depth-first:  It.-deepening: + Hill-climbing:  Best first  A:  A*: + beam: 

16 AI3 Eigenschappen: monotoon =(1) h(n i ) - h(n j )  cost(n i, n j ) (2) h(goal) = 0 Vb: Manhattan Voordeel: monotoon  admissible M.a.w: I.h.a “A” niet admissible maar als h monotoon dan “A” wel admissible

17 AI3 Waarom heet dat “monotoon”? njnj..... nini g(n i ) cost(n i n j ) g(n j ) f(n j ) = g(n j ) + h(n j ) = g(n i ) + cost(n i, n j ) + h(n j )  g(n i ) + h(n i ) - h(n j ) + h(n j ) = g(n i ) + h(n i ) = f(n i )

18 AI3 Kwaliteit van heuristieken perfecte heuristiek: h(n) = h*(n) triviale heuristiek: h(n) = 0 (A* + triviale heuristiek = ??)

19 AI3 Eigenschap van heuristiek: geïnformeerdheid Twee heuristieken, h 1 (n) en h 2 (n), met Dan is h 2 (n) beter geïnformeerdheid Voordeel: h 2 bezoekt minder knopen Nadeel: h 2 is (vaak) duurder om uit te rekenen

20 AI3 Algorithme: beam-search Best-first search was:  b d knopen in open-list.....  behoud alleen beste k knopen in open list = beam breedte k = k knopen in open-list

21 AI3 Algorithme: beam-search Beam-search met breedte 1 = hill-climbing i.h.a: beam search is niet admissible


Download ppt "AI3  Wat zijn heuristieken  Zoekalgorithmen die heuristieken gebruiken  Eigenschappen van die zoekalgorithmen Leeswijzer: Hoofdstuk 4.0 t/m 4.3 (niet."

Verwante presentaties


Ads door Google